כסף וצרכנות

המטבח העתידני כבר כאן: האם תוכלו לעמוד במחיר שלו?

המטבח הפך בשנים האחרונות למקדש הפרטי של הישראלים, אבל הקדמה והשפעות גיאופוליטיות הקפיצו את המחירים למעלה. שאלנו את גיא נתן ממטבחי סמל האם אפשר לתכנן מטבח חלומי בלי להיקרע? הטיפים בפנים 
ענת סימן טוב | 
גיא נתן משנה למנכל מטבח סמל (צילום יחצ)
עבור רבים מאיתנו, המטבח הוא המקדש של הבית - המקום בו הכל קורה. המטבחים המודרניים כבר מזמן כוללים לדים, מנועים, מגירות נסתרות ודלתות שקופצות בלחיצה - וזה עוד לפני שדיברנו על מוצרי החשמל הנלווים. בקיצור, מטבח מאובזר זה עסק יקר, ובמציאות שבה המחירים משתוללים, העסק הזה הופך למותרות. ביקשנו מגיא נתן, משנה למנכ"ל מטבחי סמל, להסביר למה אנחנו משלמים כל כך הרבה על המטבח של חיינו, מה באמת שווה את ההשקעה, ואיך שומרים על תקציב בלי לוותר על החלום.
מחיר של מטבח ממוצע יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. למה?
"הקדמה מביאה איתה הרבה נוחות ופרקטיקה, אבל לשתיהן יש מחיר. בעבר חומרי הגלם היו פשוטים יותר. כיום, עם הטכנולוגיות והחומרים האיכותיים והעמידים – גם המחירים בהתאם. כמות הפרזול בעבר הייתה מינימלית: סט מגירות אחד, וכל השאר דלתות. היום, כמעט כל מטבח כולל מדפים נשלפים, מתקני הרמה, מגירות חכמות ועוד. אלה מנגנונים יקרים – והם משנים את חוקי המשחק".
בכמה עלו מחירי המטבחים בשנה האחרונה ולמה?
"הייתה עלייה של קרוב ל-10%. הסיבה המרכזית היא השפעות גיאופוליטיות עולמיות – עליית מחירי הובלות, דלקים וחומרי גלם. אם נוסיף לזה את המצור של החות'ים – כל אלה יחד גרמו לעלייה עולמית, שהגיעה גם אלינו".
האם יוקר המחיה משפיע על בחירת סגנון המטבח ועל העלות?
"בוודאי. יוקר המחיה גורם לצרכנים לחפש פתרונות משתלמים יותר. אנשים רוכשים מטבח, אבל מוותרים על חלק מהנשלפים או בוחרים חומרי גלם פחות יקרים – אבל כמעט אף פעם לא מתפשרים על העיצוב. המטבח הוא מוצר שמחליפים אחת ל-5 עד 10 שנים, והישראלי רוצה שהוא יהיה מותאם בדיוק לצרכיו".
מהם המרכיבים שמייקרים את המטבח – והאם הצרכן מבין על מה הוא משלם?
"הצרכנים היום חכמים. בעידן הרשתות החברתיות וה-AI – אנשים יודעים לשאול את השאלות הנכונות, מבינים מה הם רוצים, ועושים שיעורי בית. זו ממש לא קנייה ספונטנית. הידע הפך נגיש, והלקוחות יודעים מה זה חומרי גלם איכותיים או פרזול מתקדם. הדרישות שלהם הן דרישות של מומחים. המושג Value for Money מורגש מאוד – והם מבינים בדיוק על מה הם משלמים".
אפשר לדעת מראש מה יהיה המחיר הסופי, או שיש הפתעות במהלך הדרך?
"אפשר לחלק את זה לשלושה חלקים:
מטבח הוא מוצר שנתפר אישית – לכל אחד יש מידות, צרכים וחומרי גלם אחרים שמשפיעים על המחיר. זה לא מוצר מדף – כמו חליפה בתפירה אישית, לא שמלה עם תג מחיר קבוע.
הלקוח מביא מידות לאולם התצוגה – אבל הן לא תמיד מדויקות. אחרי ההזמנה מבוצעת מדידה מקצועית. אם מדובר בבית בבנייה, השינויים באתר יכולים להשפיע על המחיר והעיצוב. לעיתים יש תוספות שנעשות לאחר סגירת ההזמנה: לדים, מתקנים נשלפים, או אפילו דלת 'קונספטה' שמכסה את כל המטבח ונותנת לו מראה של חדר ארונות.
אם אין שינויים בלתי צפויים – המחיר נשאר כפי שסוכם מראש". 
אתם מרגישים בנוח עם זה שמטבח – מוצר שנרכש אולי פעם בחיים – הפך למוצר יוקרה כמעט אופנתי?
"המטבח הפך בעשור האחרון לסמל סטטוס, ולעיתים גם למוצר יוקרה. אבל חשוב לזכור – הוא קודם כול מוצר פונקציונלי. השיווק והעיצוב האופנתי מוסיפים ערך, אבל לא באים על חשבון השימושיות. הקידמה מייצרת חומרים שלעיתים נראים מאוד יקרים, אבל בפועל – מדובר ביוקרה מונגשת".

מטבחי סמל. עיצוב : ויקי שדה וסברינה מוהדב צילום: עודד סמדר
יש טענות שלקוח שלא מגיע עם מעצב פנים מתקשה להבין את האפשרויות ולשלוט בתקציב. מה דעתכם?
"שאלה מצוינת. לפני כ-15 שנה, כמעט כל הלקוחות עיצבו את המטבח בעצמם. בחמש השנים האחרונות, יחד עם העלייה במודעות הצרכנית, יותר אנשים שוכרים מעצב פנים שמלווה אותם בתהליך. הוא מביא ידע והתאמה מקצועית של המטבח לשאר הבית. ועדיין – גם אם הלקוח לא לוקח מעצב פנים, חשוב מאוד לבחור בחברה רצינית, עם אנשי מקצוע בפרונט שידעו להכווין ולהתאים את המטבח בצורה נכונה".
יש הרבה סוגי חומרים בשוק. מה ההבדל ביניהם – והאם זה באמת שווה את ההשקעה?
"יכול להיות אותו חומר – עם רמות גימור שונות. יש פורמייקות פרימיום שהן יקרות מאוד, ולעומת זאת לביד צפצפה שהוא זול, לעומת לבידים יוקרתיים שמשמשים אפילו לתעשיית היאכטות. חומרי הגלם משפיעים ישירות על איכות, תחזוקה ועמידות המטבח. החוכמה היא לדעת לשלב ולבחור את המוצר שמתאים לך – במחיר הנכון. בחברות רציניות, ההמלצה היא מראש על מטבח שמתאים למידותיך".
האם יש פערי מחירים בין סניפים ואזורים בארץ?
"ממש לא. בחברת סמל אנחנו חורטים על דגלנו להנגיש את המחירים בכל רחבי הארץ. אנחנו שמחים על כל לקוח – ואין הבדל במחירים בין סניף לסניף".
האם תשקלו להציג מחירים לדגמים בסיסיים באתר – כדי לשפר שקיפות?
המטבח הוא מוצר Tailor Made, ולכן אי אפשר לתת מחיר בסיסי. אני לא יודע מה המידות של המטבח של הלקוח, כמה מגירות הוא צריך, האם הוא יבחר להוסיף לדים – ולכן אין באמת מוצר בסיסי בתחום הזה".
יש תחושה שהמון שדרוגים קטנים מצטברים לסכום גדול. איך שומרים על איזון בין חופש בחירה לצרכנות הוגנת?
"לבחור איש מקצוע בחברה מובילה – יש לזה משמעות עצומה. הוא יודע, מהניסיון, להתאים את התקציב לצרכים. איש מקצוע נכון שואל את השאלות הנכונות: מה הצרכים הפרקטיים, מה התקציב, ואיך כל זה משתלב בנראות. השילוב של שלושת המרכיבים האלה – הוא המפתח למטבח שמתאים בדיוק ללקוח".

איך ייראה המטבח העתידני?
"העתיד כבר כאן. טכנולוגיה חכמה נכנסת בעוצמה לתחום המטבחים: כיריים עם קולט מובנה, כיריים בילט-אין בתוך השיש, מכשירים שמחוברים למערכת חשמל חכמה, מגירות שנפתחות ומדליקות אור, וחומרים אקולוגיים ממוחזרים. החזון שלי – המטבח יתפקד כמעט בעצמו: מקרר שמזמין לבד חוסרים, תנור שנדלק אוטומטית, משטחי שיש בטכנולוגיות חדשות. זה עולם שמתפתח כל הזמן".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה