כסף וצרכנות

הקנייה קטנה, ההוצאה גדלה: "סל החגים התייקר ב8.1%"

היום נחגוג את ערב חג האחרון של חגי תשרי. לשם כך, שוחחנו עם ד"ר חזי גור מזרחי, ממכון החקר והקמעונאות להבין כמה החגים השנה היו יקרים יותר, מה יביא סיום המלחמה למחירים וגם מה יקרה בחגים הבאים. ריאיון
ענת סימן טוב |  1
חגים וסלי מזון (צילום shutterstock)

למרות התחושה ברחוב ש"לא קנינו יותר מדי השנה", המספרים מספרים סיפור אחר  יקר יותר, מצומצם יותר, וזה לא עומד להיגמר בקרוב.

בדיוק כשחשבנו שראינו את שיאי המחירים, סקר חדש שערך המכון לחקר הקמעונאות מגלה תמונה מורכבת של שוק הצרכנות הישראלי בחגי תשרי 2025: הישראלים רכשו פחות פריטים, אך שילמו יותר כמעט בכל קטגוריה. סל הקניות הבסיסי התייקר בשיעור של כ-8.1% לעומת השנה שעברה, ומי שמחפש הקלה, לא צפוי למצוא אותה בקרוב.
מייד לאחר החגים צפויים המבצעי עומק להיעצר, ואף פחות צפוי שנראה מחירים אטרקטיביים, מה שמעיד על מחירי סל מזון שצפויים להתייקר, מיד בסיום החגים.
בריאיון מיוחד עם ד"ר חזי גור מזרחי, ראש המכון לחקר הקמעונאות, הוא מסביר מדוע למרות סיום המלחמה הקרבה  המחירים לא צפויים לרדת מיד, איזה מוצרים דווקא הוזלו, ומה צפוי לנו בפסח הקרוב. לדבריו, "הציבור מצפה לירידות, אבל השוק לא מתקן את עצמו בן לילה. זה תהליך שייקח זמן, אם בכלל".
איך היו המחירים בחגים השנה לעומת שנה שעברה
"השנה ראינו תופעה כפולה. מצד אחד הצרכן קנה פחות מוצרים ומיקד את סל הקנייה שלו, אך מצד שני שילם יותר כמעט בכל קטגוריה. לפי הסקר שביצענו במכון לחקר הקמעונאות, סל מוצרי הצריכה הבסיסיים לחגי תשרי 2025 התייקר בהשוואה לחגים הקודמים. במילים פשוטות, הקניות קטנו אך ההוצאה בפועל גדלה".
בכמה אחוזים הסל השנה התייקר
"על פי מדגם רחב שכלל יותר מ־200 מוצרי אב בקטגוריות הנפוצות ביותר בסלי הקניות לחג ברשתות השיווק המובילות, זיהינו כי הסל השלם התייקר בכ־8.1%. חשוב להדגיש כי ההתייקרות אינה אחידה. בחלק מהקטגוריות העלייה חצתה את רף ה־20%, בעיקר במוצרים שמחיר חומרי הגלם שלהם מושפע משוקי העולם, כמו קקאו, סוכר, קמח, פירות, מאפים וממתקים. מנגד, מחירי הירקות הטריים והדגים הקפואים דווקא ירדו".
אם כך, מה המוצרים שהתייקרו השנה ואילו מוצרים הוזלו ובכמה אחוזים?
"המוצרים שהתייקרו בצורה החדה ביותר הם מוצרי הפנאי והמותרות הם השוקולד, קקאו, ממרחים, חטיפים, עוגיות, מאפים, שימורים, מוצרי חלב ומשקאות קלים,  שהתייקרו בין 4% ל־26%. לעומתם, הירקות הראו ירידה ממוצעת של כ־6%, בעיקר בשל עודף היצע עונתי. גם קטגוריית הדגים רשמה ירידה של כ־8% לעומת השנה שעברה. לעומת זאת, מוצרי הבשר, החלב ומוצרי הניקיון עלו בממוצע של 3% עד 10%, בעיקר בשל התייקרות עלויות הלוגיסטיקה וירידה בהיקף המבצעים".

ד"ר חזי גור מזרחי בריאיון. קרדיט: אישי
סיום המלחמה  מה צפוי לנו עם המחירים?
"הציבור מצפה לירידות, אך לדעתי זה לא יקרה מיד. השוק אינו מתקן את עצמו בן לילה. כל עוד יש חוסר יציבות ביטחונית ואי-ודאות כלכלית, היבואנים והיצרנים ישמרו על רמות מחיר גבוהות. רק לאחר ששרשראות האספקה יתייצבו והצרכן יחזור לקנות בביטחון, תיתכן ירידה מתונה ותהליך התאקלמות צרכנית. התחזית שלי היא לבלימה הדרגתית בלבד ולא לירידות חדות".
מה צפוי לנו בפסח עם סלי החגים לעומת שנה קודמת?
"אם המצב יישאר דומה, סלי החג של פסח יהיו יקרים יותר בכ־4% עד 6% לעומת פסח הקודם. חלק מהחברות הגדולות כבר הודיעו, ואחרות רמזו, כי בכוונתן לפתוח את שנת 2026 עם התייקרויות נוספות. המשמעות בפועל היא שהצרכנים ייאלצו לתכנן טוב יותר את הקניות, לפצל בין רשתות ולהשוות מחירים מראש. עם זאת, אם משרד האוצר יגבש תוכנית ממוקדת שתעניק פתרונות כמו אלו שראינו בעבר למשל בהתערבות במחירי הבשר הטחון ובחג האחרון במחירי הדבש  ייתכן שנראה מגמות חיוביות ומפתיעות דווקא. איך הצרכנים התנהלו השנה לעומת שנה קודמת.
השנה הצרכנים היו מחושבים וזהירים הרבה יותר. ניכרת ירידה בכמות הפריטים בכל קנייה, מעבר לקניות מרוכזות יותר, ומיקוד במותגים פרטיים. בנוסף, נרשמה עלייה דו-ספרתית בקניות אונליין, בעיקר בקרב משפחות צעירות שמחפשות שליטה טובה יותר על התקציב. מדובר בצרכן מודע שמבין שכל שקל חשוב ופועל בהתאם".
מה המגמות לעתיד הצפויות בשוק?
המגמה המרכזית היא מעבר לצרכנות חכמה וזהירה. רואים התחזקות מתמשכת של המותגים הפרטיים, ריבוי השוואות מחירים באפליקציות, ודרישה גוברת לשקיפות מצד הרשתות. במקביל ניכרת התעוררות בשווקים המקומיים ובחנויות הקטנות, כשהצרכן מחפש יחס אישי ומחירים נוחים יותר. נראה גם כניסה הולכת ומתרחבת של פתרונות דיגיטליים בקמעונאות  קופות אוטומטיות, שילוט דיגיטלי ומועדוני לקוחות מבוססי דאטה שמנתחים בזמן אמת את התנהגות הצרכן ומציעים תגובות שיווקיות מיידיות".
האם ייתכן שנראה הוזלות במוצרי היסוד לאחר סיום המלחמה
"רק אם תתרחש ירידה חדה ומתמשכת במחירי חומרי הגלם בעולם, ותהיה מדיניות ממשלתית שתחייב את היבואנים והיצרנים לגלגל אותה לצרכן. כיום, למרות שמחירי הקקאו ירדו ביותר מ־30% מהשיא, המחירים לצרכן כמעט לא השתנו. זו אחת הבעיות המרכזיות שעליהן אני מתריע  כשהמחירים עולים הם עולים מהר, אך כשהם יורדים, השוק נוטה לשמור על רווחיות יתר.
 



החשש שלי הוא שעם סיום המלחמה תתעצם הדרישה והביקוש מצד הרשות הפלסטינית, ופתיחת שערי המסחר לאספקת מוצרי יסוד ומזון בהיקפים גדולים עלולה להוביל לגידול בביקוש מול היצע מוגבל. זהו מצב שעלול דווקא להוביל לגל נוסף של התייקרויות".
 

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הוא לא ד"ר
    דר שקשוקה 10/2025/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התואר של חזי הוא מאוניברסיטת דמקלולו
    סגור