כסף וצרכנות

מחירי החשמל מזנקים ב-10%, זו הדרך שלכם לחסוך בענק

כעת שהמחירים של רשות החשמל בעלייה מטאורית בעוד מחירי הפאנלים הסולאריים בירידה של 70 אחוז בשנים האחרונות, מדובר באופציה שאחרי השקעה ראשונית תניב לכם חיסכון משמעותי
מערכת ice |  1
חברת החשמל (צילום shutterstock)

בשבוע שעבר הודיעה רשות החשמל על העלאת תעריפי החשמל בכ-10%. העלאה זו נובעת מעליית מחירי הפחם בעולם וצפויה להביא גם לעליות מחירים בענפים נוספים כתוצר לוואי. ההסתמכות על פחם, גז ודלקים פוסיילים לייצור חשמל יוצרת תלות במשאבי טבע מתכלים ובמדינות שונות בעולם.

יצירת חשמל מאנרגיה סולארית היא כבר מזמן לא משהו חדש, אבל היא הולכת ותופסת יותר ויותר מקום בתהליך ייצור החשמל בישראל. למעט יתרונות סביבתיים למעבר לאנרגיה סולארית יש יתרונות כלכליים מובהקים, אז למה עדיין מפחדים מזה? בעוד הפחם, הנפט והגז הולכים ומתייקרים, המשאב הזמין והזול ביותר בישראל הוא גם זה שהכי פחות מנוצל – השמש. השמש, היא משאב טבע אשר עתיד להמשיך ולבצע את תפקידו, כמו שביצעה ב4.5 מיליארד השנים האחרונות ובמיוחד בישראל היא משמעותית ביותר, כשבממוצע 300 ימים בשנה שמשיים.
 


על מנת להשפיע על מחירי החשמל ולהגיע לייצור מסיבי מאנרגיית שמש המעבר צריך להיות מובל על ידי הממשלה, אך עד שזה לא יקרה מסתבר שיש דרכים בהן הציבור יכול להצטרף למעבר לאנרגיות מתחדשות. בעקבות הקלת הרגולציה, כיום כל גג בבית פרטי, בניין מגורים או בית עסק יכול להתקין מערכת סולארית ובכך לחסוך אלפי שקלים בשנה על הוצאות החשמל. כיום פועלות בישראל מספר חברות בתחום המתקינות מערכות סולאריות.
 

כמה זה עולה? מחירי פאנלים סולאריים ביתיים (לוחות סולאריים ביתיים) ירדו בכ-70% במהלך 7 השנים האחרונות. מדובר בחלופה הזולה ביותר כיום לייצור חשמל עצמאי. מערכת ממוצעת מתחילה מכ-50 אלף שקלים כהשקעה ראשונית, זאת בהתאם לגודל הגג, ומניבה תשואה דו-ספרתית בהמשך ברמת סיכון נמוכה מאוד. החזרת ההשקעה על התקנת מערכת סולארית על הגג תלויה בתפוקת המערכת, אשר משתנה בין בית לבית. בממוצע, המערכת צפויה להחזיר את ההשקעה בתוך 6 עד 8 שנים.

ערן טל, מנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית וולטה סולאר מסביר: "אחד החסמים העיקריים שאנחנו מזהים במעבר לאנרגיה סולארית הוא החשש מעלויות ראשוניות גבוהות. לצורך כך קיים המודל של ליסינג סולארי. המודל מאפשר התקנת מערכת וניצול שטח הגג ללא השקעה מצד הלקוח. כך בעלי בתים פרטיים או דיירים בביניים משותפים יכולים להתקין מערכת סולארית על הגג ללא הוצאה כספית התחלתית. אנחנו שוכרים את הגג, מקימים מערכת סולארית ובתמורה בעל הנכס נהנה מהכנסה חודשית קבועה. את כלל העלויות של רכישת והתקנת הפאנלים הסולאריים על הגג, חיבור לרשת החשמל ותפעול שוטף החברה עושה. המודל מאפשר להסב את הגג למבנה המניב רווחים, באפס השקעה כספית ובמקסימום רווחים עתידיים".
בשונה מדוד השמש, למערכת סולארית אין חלקים נעים או נוזלים שמייצרים קורוזיה, הפאנלים עמידים מאוד ודורשים תחזוקה מינימאלית. מומלץ לבצע בדיקה שנתית לקונסטרוקציה ולתפוקת המערכת הסולארית, ולנקות פעמיים בשנה את משטח הפנאלים. מרבית החברות בשוק כיום מציעות כחלק מהשירות גם תחזוקה של הפאנלים.  בנוסף, גם בימי החורף התחזוקה לא משתנה ואף הפאנלים ממשיכים לייצר חשמל. גם במדינות חורפיות במיוחד, כמו גרמניה לדוגמא, בה כמות הימים המעוננים יותר מכפולה מאשר בישראל, ועדיין היא משתייכת לרשימה המכובדת של חמש המדינות שמייצרות הכי הרבה אנרגיה סולארית. כלומר, המערכת יכולה לתפקד מצוין גם בימים קרים וגם בימים שמשיים. 
"המעבר לאנרגיה סולארית במדינה עתירת שמש כמו ישראל הוא מתבקש. עשינו את ז בשנות ה-80 עם דודי השמש, אנחנו בהחלט יכולים לעשות את זה היום. זה נכון שבהתחלה זה נראה מאיים, כמו עוד משהו שיביא דאגות, אבל חייבים לשחרר את הסטיגמות האלו. יש כיום בשוק חברות רבות שיוכלו לדאוג לתחזוקה במקומכם. אנחנו מזהים את הרצון של הציבור בישראל לעבור לאנרגיות מתחשבות ולהיטיב עם הסביבה, אבל נראה שהרוב לא מכירים עדיין את היתרונות הכלכליים של התקנת המערכת והפרוצדורה עדיין נתפסת כמאיימת".
מערכת סולארית מייצרת פחות קרינה מאשר המיקרוגל, התנור או מכשירים לקירור וחימום מים בבית. הרכיב היחיד במערכת חשמל סולארית שמייצר קרינה הוא הממיר, בדומה ללוח החשמל בבית. כיום מתקינים מערכות סולאריות במקומות בהם הבטיחות והבריאות הן מעל הכל כמו בתי חולים, בתי ספר וגנים, כל הליך התקנת המערכת מלווה במומחים בתחום ויש חשיפה מלאה למסמך התקנים של יצרן הממירים ותוצאות בדיקת קרינה שנערכת למערכת הסולארית. 
ערן מדגיש, "לממיר יש תו תקן אירופי, אמריקאי וישראלי של מכשיר חשמל ביתי ואינו מהווה סכנה כלל. מיקום הצבת הממיר הוא על הגג או על אחד מקירות הבית החיצוניים, והכל כמובן בתיאום עם הלקוח. בנוסף, כיום הרוב המוחלט של הבתים אינם משתמשים במצברים לאגירת אנרגיה. במסגרת אסדרת מונה נטו, החשמל העודף עובר לחברת חשמל ועליו מזדכים בקרדיט, בו ניתן להשתמש בשעות הלילה או בימי החורף המעוננים – כך שחברת חשמל היא למעשה בטרייה גדולה שאוגרת את החשמל עבורכם. היום ניתן להוסיף מצבר לבית, אך כאמור מדובר ברכיב שאינו הכרחי ועדיין יקר ביחס לתועלתו".

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    על מה היה בעבר חבית נפת 110 דולר
    ב.ב 07/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחיר הדלק היה 6.5 תבדקו חלאס לעבוד על הציבור
    סגור