השוק

בנק ישראל מזהיר: הבנקים לוקחים סיכון גדול מדי עם הנדל"ניסטים

בנק ישראל סיים לנתח את נתוני המערכת הבנקאית שמניעה את שוק הנדל"ן: הוא מגלה שהיקף האשראי שניתן לרכישת קרקעות ברמות מינוף גבוהות, שמשקפות סיכון מוגבר הסתכם ב-58 מיליארד שקל - חצי מהאשראי לרכישת קרקעות
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
המערכת הבנקאית נמצאת בנקודת בה היא צריכה להחליט עד כמה היא לוקחת סיכונים בהעמדת אשראי לענף הנדל"ן. נזכיר כי תנאי הרקע של שוק הנדל"ן מדברים על ריבית גבוהה שפוגעת ביכולת של צרכנים לעבור חיתום בנקאי ולקבל משכנתה ומכאן לרכוש דירה. הריבית הגבוהה פוגעת ביכולת של הקבלנים לרכוש קרקעות, לבנות ועדיין להוציא שיעורי רווחיות סבירים.
ועוד ברקע הדברים, מלחמה חרבות ברזל והאסון הנורא שקרה ב-7 באוקטובר ורוקן את אתרי הבניה מפועלים וזה אומר שהממשלה פועלת להביא עובדים מחוץ לישראל אבל זה תהליך שלוקח זמן ופוגם גם הוא ביכולת של הקבלנים לסיים פרויקטים בזמן סביר.
כך או אחרת ברור שהמערכת הבנקאית שהיא המניעה הגדולה של השוק הזה צריכה להחליט אם היא לוקחת סיכונים ומעמידה אשראי לענף בשלב הזה שלו, אם כן באיזה מחיר ואיך היא גם מרוויחה מהעסקה בתנאי חוסר ודאות מהסוג הזה.
בנק ישראל ניתח את הדברים והמסקנות שלו מעניינות. "האשראי המאזני לענף הבינוי והנדל"ן בחמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות המשיך לצמוח בשיעור גבוה (כ-14%) גם בשנת 2023. צמיחה זו נרשמה על אף העלייה ברמת הסיכון בענף, בפרט לנוכח ההאטה בפעילות בשוק הדיור, התייקרותן של עלויות המימון והשפעותיה של מלחמת "חרבות ברזל". 
"הגידול בסיכון בענף זה בא לידי ביטוי בגידול שחל בשיעור הכיסוי של ההפרשה להפסדי אשראי צפויים ביחס להיקף האשראי בענף. שיעור זה גדל במערכת הבנקאות במהלך שנת 2023 בכ-0.5% לשיעור של 2.4%, כאשר עיקר הגידול נרשם בעקבות השפעות מלחמת "חרבות ברזל"" כותבים בבנק ישראל.
בניתוח הסיגמנטים השונים בתוך עולמות מימון ענף הנדל"ן, כותבים בבנק ישראל כי "הירידה בביקוש לדירות גרמה, בין היתר, לירידה בשיעורי ההצלחה של מכרזי מקרקעין וכן לירידה במחירי הזכייה במכרזים שנסגרו בהצלחה. זאת לצד דרישת הפיקוח על הבנקים להקצאת הון נוספת בגין מימון קרקעות במינוף גבוה. אלה הובילו להאטה בקצב צמיחת האשראי למימון קרקעות בהשוואה לשנים קודמות.
"בליווי פרויקטים לבנייה למגורים – במהלך שנת 2023 נרשם גידול משמעותי של כ-66% באשראי הכספי לליווי פרויקטים לבנייה למגורים. עלייה זו נרשמה בשל ההאטה במכירת דירות ולמרות העיכובים בהתקדמות הבנייה עם פרוץ המלחמה. 
"בנדל"ן המניב – משקלו היחסי של האשראי לנדל"ן מניב למשרדים ולמסחר בשיעור מימון גבוה עלה בשנת 2023, בין היתר על רקע עודפי הצע בשוק המשרדים באזורים מסוימים. באשר לנדל"ן מניב למגורים, לנוכח העלייה בסביבת הריבית ושינויי מיסוי, פחתה הכדאיות של הפעילות בתחום וחלק מהחברות בוחרות להעמיד למכירה דירות שהושכרו או שיועדו מראש להשכרה.
"אשראי שאינו בביטחון נדל"ן – האשראי לפעילותם של קבלני ביצוע מהווה מרכיב משמעותי באשראי זה. הסיכון במימון של קבלני ביצוע היה גבוה עוד בטרם פרצה המלחמה ומאז שפרצה חשופים קבלני הביצוע לסיכונים נוספים ובפרט למחסור בכוח העבודה ולהתייקרות בעלויות העבודה ובעלויות חומרי הגלם".
בנק ישראל מסיים את הסקריה הזו באזהרה לפיה בעקבות העלייה בסיכון עוקב הפיקוח על הבנקים מקרוב אחר ההתפתחויות באשראי לענף ופועל על מנת לוודא כי סיכוני האשראי בענף מנוטרים ומתנהלים בהתאם לפרקטיקות מקובלות ונאותות של ניהול סיכונים".
בבנק ישראל כותבים עוד כי "היקף האשראי המאזני לקרקעות בחמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות הסתכם נכון לסוף שנת 2023 בכ-101 מיליארד שקל, עלייה של כ-7% בהשוואה לסוף 2022.
"היקף האשראי המאזני לקרקעות בשיעור מימון העולה על 75% ואשר משקף סיכון מוגבר, הסתכם נכון לסוף שנת 2023 בכ-58 מיליארד שקל, כ-57% מיתרת האשראי המאזני לקרקעות בחמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות. זאת ועוד, עיכובים נוספים צפויים במעבר משלב מימון הקרקעות לשלב ליווי הבנייה בעקבות השפעות המלחמה ומצוקת כוח העבודה בענף.
"ההאטה בביצועי האשראי לקרקעות בשנת 2023 בהשוואה לעבר מיוחסת, בין היתר, לצעדי הפיקוח על הבנקים שננקטו בשנים האחרונות ובפרט לדרישה להקצאת הון נוספת בגין מימון קרקעות במינוף גבוה,
"התפתחויות אלה ואחרות הצביעו בחלק מהאזורים על ירידת ערך של קרקעות, בפרט אלה שנרכשו בשנים עברו במחירים גבוהים. בשל כך, נדרשו הבנקים כדי לעמוד בהנחיות האמורות בדבר הקצאת הון נוספת בגין מימון קרקעות במינוף גבוה לבצע במהלך שנת 2023 התאמות במימון שניתן".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה