השוק

בנק ישראל בהחלטה דרמטית: יאפשר העברת כסף מביט לפייבוקס?

אחרי שהכריז בשנה שעברה על מגבלות העברת מידע בין אפליקציות תשלומים דיגיטליות, בנק ישראל לקראת שינוי גישה. זו ההמלצה החדשה שתנסה לחדש את התחרות מול ביט
מערכת ice |  2
ביט ופייבוקס (צילום freepik, pixabay)
כניסת הארנקים הדיגיטליים לתחום התשלומים בבתי עסק העלתה שאלות ביחס למבנה שוק התשלומים העתידי ולשירותים שיתפתחו בעקבותיו, לצד השימוש במידע שנצבר על הלקוחות והעסקאות שביצעו. לפני כשנה פרסם בנק ישראל עמדה ביחס להפעלת ארנקים דיגיטליים לצורך ביצוע תשלומים בבתי עסק, לפיה יש המיזמים החדשים מעודדים את התחרות, ומהותם לפתח את עולם התשלומים ולהביא ערך לצרכן הישראלי. ההצהרה הזאת הגיעה עם סיוג קל, לפיו הפעילות תהיה כפופה למספר מגבלות, וביניהן כי לא יעשה שימוש במידע שנאסף במסגרת ארנק דיגיטלי לשם מתן שירותים פיננסיים או מכירה של מוצרים פיננסיים אחרים ללקוחות עד אשר תיבחן סוגיה זו על כלל היבטיה.
לצורך בחינת הנושא הקים נגיד בנק ישראל, ועדה פנימית לתשלומים בנייד בראשות המשנה לנגיד, אנדרו אביר. כעת, למרות התנגדות להעברת מידע, שהתפרסמה לפני שנה, בנק ישראל משנה גישה ומודיע כי בגלל השחקניות החזקות בשוק, ביט למשל, שחולשת על 2.5 מיליון משתמשים, יאפשר בנק ישראל העברת מידע בין האפליקציות השונות, וזאת בכפוף להסכם מול הלקוחות.
בנק ישראל סובר שיש לעודד את השוק והשחקנים שבו להקים תשתית בתצורת מאגר שיאפשר העברות כספים וביצוע תשלומים בין אפליקציות וחשבונות תשלום מסוגים שונים, כאשר המאגר יקשר בין מספר הטלפון הנייד (או מזהה אחר כמו כתובת מייל) לבין פרטי אמצעי התשלום לזיכוי (כגון חשבון תשלום).
 
לפי הודעת הבנק, מאגר יתרום להתפתחות השוק ככלל ולתחרות בו בפרט, ויפשט את יכולתם של שחקנים קיימים להציע שירותים נוספים ללקוחותיהם וכן לשחקנים חדשים להשתלב בשוק ולהציע חוויות לקוח חדשניות ומתקדמות בקלות יחסית תוך התממשקות קלה למשתמשים פוטנציאליים רבים.
בעולם ישנן דוגמאות לסוגים שונים של תשתיות לממשק בין אפליקציות תשלום. תשתיות אלה עשויות להתבסס על מאגר מרכזי, חיבור בין מאגרים קיימים או סוג של שירות קישור או ממשק, כאשר הזיהוי של הלקוחות הוא תמיד על ידי ערך חד ערכי כמו למשל מספר זיהוי ייחודי כמו ת"ז או מספר טלפון.
המטרה כאן היא לפרק את המונופול הבלתי רשמי ששולט בשוק עם השחקנים החזקים, כך שמבחינת נוחות לא יהיה יתרון להחזיק אפליקציית תשלומים מסוימת בגלל היקף הלקוחות שמשרתת.
השימוש במידע הנצבר מפעילות זו יהיה כפוף, מעבר להסכמת הלקוח, גם להסכם שייחתם בין הגוף שמציע ארנק דיגיטלי לבין מנפיק הכרטיס. בשלב זה, בנק ישראל לא מתכוון להתערב בשוק זה בשל היקף הפעילות השולי של הבנקים המפעילים ארנקים כאמור.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    וואלה רעיון טוב!
    אמיר_72 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה יהיה אחלה במיוחד שאני מעדיף את פייבוקס בכל מקרה כי לפחות שם אני לא מבזבז יותר מדי כסף על עמלות בזכות האופציה לרכז כמה העברות ואז למשוך או לשלם ישירות לעסקים, זאת אפליקציה נהדרת וסופר נוחה!
    סגור
  • 1.
    יפה מאוד
    טל 01/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מעדיפה את פייבוקס כי ככה אני יכולה לחסוך בעמלות. אבל טוב שיש את האופציה.
    סגור