כסף וצרכנות

משרד התקשורת מוציא את הרפורמה לדרך: מה הרווח לצרכנים?

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את רפורמת הרישיונות של משרד התקשורת; ח"כ גינזבורג: הצרכן יוכל ליהנות משוק מגוון ותחרותי יותר. מנכ"לית משרד התקשורת: "הצעת החוק מורכבת אך מאחוריה יש מהפכה יוצאת דופן שתזניק את שוק התקשורת קדימה", תכנס לתוקף באוקטובר 2022
מערכת ice | 
קבוצות התקשורת (צילום ויקיפדיה, freepik)
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק התקשורת, המבקשת לבצע רפורמה באופן האסדרה של מתן שירותי תקשורת. ח"כ איתן גינזבורג, שמילא את מקומו של היו"ר, הזכיר כי היה זה שהביא את ההצעה לקריאה ראשונה כשר התקשורת בממשלה הקודמת.
הוא הוסיף כי הטכנולוגיה התקדמה מאוד, אבל חוק התקשורת נשאר מאחור ולא השתנה מאז 1982 ומחייב קבל רישיון על אין ספור פעולות איזוטריות. לדבריו, ההצעה שאושרה תאפשר לקצר הליכים בירוקרטיים, תפחית רגולציה ותעודד כניסת משקיעים כדי שהצרכן יוכל ליהנות משוק מגוון ותחרותי יותר.
 
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, בירכה גם היא על אישור ההצעה ואמרה כי אמנם החוק הוא מורכב, אך מאחוריו יש מהפכה יוצאת דופן. לדבריה, "החזון שלנו זה שוק תקשורת שלא עוסק רק במכירת טלפונים סלולריים, אלא שוק חדשני, טכנולוגי, חי ובועט עם שחקנים בכל מיני גדלים. החוק מאפשר להפוך לשחקן בעולמות האלה בקלות, ובשנים הקרובות, עם כניסת הדור החמישי, זה ישנה את פניו של שוק התקשורת ובמובן הזה הצעת החוק היא מהפכנית", אמרה אבישר בן חורין. היא הוסיפה כי במקום הליך ארוך, ניתן יהיה לקבל אישורים תוך 10-14 יום ולהיות תחת פיקוח של המשרד, ואמרה כי הדבר יביא בשורה לשוק.
בדיון הראשון שקיימה הוועדה בהצעת החוק הסביר שר התקשורת, יועז הנדל: "חוק התקשורת מיושן וצריך להתעדכן. החקיקה עושה דה רגולציה משמעותית בשוק התקשורת ומייצרת תהליך קל יותר ופשוט יותר. היום כדי למכור מערכת השקיה, איתורן, טלפון עם שיחות ועידה, אתה צריך רישיון. זה מתאים לשנות ה-80 וה-90 ולא למציאות הנוכחית. המהלך גם יסדיר אגרות וערבויות ויפחית אותן ממיליונים לאלפי שקלים בודדים והכל יגולגל בסוף לצרכן". מנכ"לית משרד התקשורת הסבירה כי מדובר באימוץ מודל אירופי שעובד 20 שנה, כאשר 30% מהשירותים שבחוק התקשורת יהיו פטורים מרישוי, 60% מהשירותים יינתנו בהיתר והשאר יישארו ברישיון".
בדיון היום אישרה הוועדה הוראת מעבר שתאפשר למשרד התקשורת לצאת להליך ניסוי בתדרי 26 הרץ של הדור החמישי, ללא צורך במתן רישיון לחברות שירצו להשתתף בניסוי, בהתאם להסדרה שתופעל עם כניסת החוק לתוקף. נציגת הלשכה המשפטית של משרד התקשורת, ליאת בלום, הסבירה כי הדבר יאפשר הקצרת תדרי דור חמישי בהליך ניסוי לא מסחרי, וכי שר התקשורת יוכל להאריך את תוקף הוראת המעבר, באישור ועדת הכלכלה, בחצי שנה נוספת. היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, שאל האם יש חברות שייגשו לניסוי, ובלום השיבה כי המשרד מניח שכן ומקווה שגם החברות הגדולות ייגשו ובנוסף להן הכוונה היא שבניסוי ישתתפו גם חברות מענפי התעשייה, החקלאות והרפואה.
בתום הדיון אישרה הוועדה פה אחד את הצעת החוק, בקולותיהם של ח"כ גינזבורג ואוסאמה סעדי, וקבעה כי ההצעה תיכנס לתוקף ב-2 באוקטובר 2022, כאשר השר יוכל לדחות את יום התחילה, באישור ועדת הכלכלה, בחצי שנה. ח"כ גינזבורג ביקש לדעת אם מועד הכניסה לתוקף הוא ריאלי ואבישר בן חורין השיבה: "ריאלי מאוד, אין לי שום כוונה לבקש הארכה".
לאחר אישור ההצעה בירך ח"כ גינזבורג ואמר: "אנחנו בעידן שהטכנולוגיה מאוד התקדמה בשנים אחרונות והרגולציה נשארה מאחור וחלקה לא רלוונטית וחוק התקשורת לא השתנה מאז 1982. החוק כיום מחייב קבלת רישיון על אין ספור פעולות אזוטריות וזו רגולציה שמאוד מכבידה ומעכבת צמיחה והתפתחות טכנולוגית במשק הישראלי. הצעת החוק שסיימנו לדון בה נועדה לקצר הליכים בירוקרטים ממושכים, להפחית רגולציה יקרה וארכאית שתעודד כניסת משקיעים לעולם התקשורת, כדי שהצרכן יוכל ליהנות משוק מגוון יותר תחרותי יותר ואני מודה על הזכות שהבאתי אותה לקריאה ראשונה כשר תקשורת ולהביא אותה לסיום כממלא מקום יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת. אני קורא לכל השרים להפחית רגולציה, להשתחרר מהכבלים, אם תשחררו המשק יצמח והצרכנים ייהנו. רגולציה זה דבר חשוב והכרחי אבל לא כל רגולציה הכרחית".
מנכ"לית משרד התקשורת, אבישר בן חורין, בירכה גם היא: "הצעת החוק הזו היא מקצועית ומורכבת והשיח הוא למיטיבי לכת, אך מאחוריו יש מהפכה יוצאת דופן בקנה מידה רגולטורי. החזון שלנו זה שוק תקשורת שלא עוסק רק במכירת טלפונים סלולריים, אלא שוק חדשני, טכנולוגי, חי ובועט עם שחקנים בכל מיני גדלים. החוק מאפשר להפוך לשחקן בעולמות האלה בקלות ובשנים הקרובות, עם כניסת הדור החמישי, ישנה את פניו של שוק התקשורת ובמובן הזה הוא מהפכני. אנחנו עוברים לרישוי שמקבלים תוך 10-14 יום ופיקוח של המשרד. זה מודל חדשני שאני מניחה שנראה בהמשך בשווקים נוספים ויביא בשורה לשוק הזה. הניסוי שאישרתם היום הוא דוגמה לזה שחקנים שלא יכלו להיכנס נראה אותם פורצים פנימה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה