השוק

הבעיה שלא מדברים עליה נפתרת: המפקח על הבנקים בעדכון חשוב

הנוסח הסופי של עדכון להוראה בנושא תנאי היוותרות בחיים וטיפול בחיובים קיימים בפטירה פורסם. מה הוא כולל ומדוע הוא שונה?
מערכת ice |  5
יאיר אבידן המפקח על הבנקים (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני,Magma Images)
הפיקוח על הבנקים פרסם היום (שלישי) את הנוסח הסופי של עדכון להוראה בנושא תנאי היוותרות בחיים וטיפול בחיובים קיימים בפטירה, מטרות העדכון הן הגברת רמת המודעות של שותפים בחשבון לקיומו של תנאי היוותרות בחיים בהסכמי פתיחת חשבון ולמשמעויותיו, וסיוע לשותפים שנותרו בחיים לפעול להסדרת חיובים קיימים באמצעי התשלום שהונפקו לשימוש השותף שנפטר.
המפקח הסביר: "מטרות העדכון להוראה הן להגביר את רמת המודעות של שותפים בחשבון לקיומו של תנאי היוותרות בחיים בהסכמי פתיחת חשבון ולמשמעויותיו, על מנת שתחולתו או אי תחולתו תעלה בקנה אחד עם רצונם באשר לזכויות הנותר בחיים לפעול בחשבון במקרה של פטירה של מי מהם, וכן להקל על הנותר בחיים לטפל בחיובים קיימים באמצעי תשלום שהונפקו לשימוש השותף שנפטר".

כזכור, אחת הבעיות הקשות בניהול חשבון בנק משותף מגיע היום לפתרון, או סוג של פתרון. המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, פרסם בחודש שעבר הוראה לבנקים לאפשר לבני זוג שמנהלים חשבון להורות להם לאפשר לאחד מבני הזוג  אם השני נפטר, בבנק המשותף להמשיך לנהל את חשבון המשותף.
נסביר לרגע במה דברים אמורים. באופן עקרוני המצב כיום הוא שאם בני זוג מנהלים חשבון משותף בבנק ואחד מהם נפטר, הרי שהחשבון ננעל ולא ניתן לבצע בו פעולות עד שמקביל הוראות מבית המשפט. כלומר, פותחים את צוואת הנפטר, מקיימים אותה ורק אז ניתן להמשיך לפעול בחשבון.
 
עכשיו, כשהיחסים בין בני הזוג טובים הרי שבן הזוג שנותר בחיים צריך להמשיך להתקיים עד שיינתן צו הירושה, הוא יפעל לפי הצו ורק אז יוכל לחזור לקיים את חייו הכלכליים וזה אומר פרק זמן לא מבוטל שצריך להתנהל בלי חשבון בנק ובירוקרטיה, הרבה ממנה.  את הסיפור הזה מאפשר כעת המפקח על הבנקים למנוע באמצעות מצב בו בעלי החשבון המשותף יחתמו על סעיף "היוותרות בחיים" וזה אומר שבני הזוג מאפשרים אחד לשני להמשיך להתנהל בחשבון אף ללא הוראה ישירה של בית המשפט.
כמו כל דבר בחיים יש בהוראה החדשה בעיות לא מבוטלות. המצב כרגע מונע דיספוזיציה בחשבון בנק עם פטירה של אחד השותפים ואז למעשה לא ניתן לרוקן את החשבון בזמן אמת. חתימה על הסעיף הזה של "היוותרות בחיים" מאפשר לצד שנותר בחיים לרוקן את החשבון ללא בקרה של בית המשפט וזו הבעיה המרכזית בסעיף הזה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    זה קיים כבר הרבה שנים.
    אני 06/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה קיים כבר הרבה שנים . אני חוויתי את זה כשאשתי נפטרה ועד שבית המשפט לא נתן אישור על החשבון לא הייתי יכול להשתמש בכספים . כל פעם הייתי צריך אישור מהבנק להוציא כסף . עכשיו כבר לא נצטרך אישור וזה סבבה . כי תכלס שנינו היינו חתומים על החשבון אז איפוא בעצם הבעייה ? הלו אם הייתי רוצה הייתי מוציא איזה סכום שאני רוצה גם כשהיתה חיה ונושמת ומקסימום אח"כ היינו מדברים על למה וכמה נכון ? אז עכשיו אין בעצם אם מי לדון ובכל מקרה הכסף קודם כל שייך לי כי אני עדיין נותרתי בחיים נכון ? אז בעצם איפוא הבעייה ? הבעייה קיימת לדעתי כששנינו היינו הולכים והכסף נשאר לילדים. ואז הדבר הנכון הוא להוציא צו ירושה וזהו . ואגב זה לא לוקח הרבה זמן . עברתי את זה כשההורים שלי נפטרו וכשאישתי נפטרה . יאללה בהצלחה !!@!
    סגור
  • 4.
    בנק הפועלים
    אק 06/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כן מדברים ,באשדוד בציונות סיטי מקשים מאוד בנושא הנושא הם פשוט משאירים את היפוי כוח כחסימה,ולא נותנים לאדם החי למשוך כסך עד שבית מישפט יתפנה לצורך לעסוק בכך לדעתי הם לא צודקים ,מקשים על הקיום ולא צריך לריב איתם כול פעם ולקבל סירוב.
    סגור
  • 3.
    ?
    אמיר 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה חדש?לא חדשים כלום.סעיף אריכות ימים קיים במידה והשותפים בחשבון חותמים עליו.
    סגור
  • 2.
    כתבה לא מדוייקת
    מכאל 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם היום קיים סעיף אריכות ימים כל מב שנכתב לא שונה מהמצב היום למעט ריקון החשבון
    סגור
  • 1.
    עוד מעט לא היה אזרחים בגלל הנגיד הזה
    אדי 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הנגיד בנק ישראל הוא פולטי הרס את מדינת ישראל עד העצם
    סגור