השוק

ליברמן: "בקצב הזה, עוד 3 שנים לא יהיה הייטק בישראל"

אביגדור ליברמן, שכיהן כשר אוצר בממשלת השינוי, אומר בראיון ל-ice כי בקצב שחברות הייטק חדשות נרשמות בארה"ב יביא לזה שבעוד 3 שנים התעשייה כבר לא תהיה בישראל; על שוק הנדל"ן: "כל המכרזים של רמ"י חוזרים. אתה צריך את הכסף הזה"
ניצן כהן |  9
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג)
אביגדור ליברמן הוא מהוותיקים שבין חברי הכנסת. הוא שירת כשר מרכזי בלא מעט ממשלות כשהתפקיד האחרון שלו היה שר האוצר בממשלת השינוי. ליברמן קיבל את משרד האוצר כשהמדינה מתבוססת במשבר הקורונה, מענקים שהמדינה משלמת לאזרחים והחשש מקריסה כלכלית היה מוחשי מאוד.
בתהליך מסודר מאוד וברור מאוד, אסף ליברמן את הדרג המקצועי במשרד האוצר, ייצב את  הכלכלה המקומית ובסופו של יום העביר את משרד האוצר כשבקופה עודף תקציבי מרשים וחשוב יותר: כלכלה בריאה עם תעשיית הייטק מפותחת שמייצרת יוניקורנים בקצב מסחרר, וכן גם תעשיה בריאה.
 
אז מה קרה כאן? איך תוך זמן כל-כך קצר הכל התהפך לנו על הראש? יכול להיות שהצמיחה של השנה שעברה הייתה זמנית ועכשיו אנחנו משלמים את המחיר?
"הבעיה המרכזית היא שראש הממשלה והקואליציה התחילו עם ההפיכה המשטרית. אף אחד לא עשה עבודת מטה. אף אחד לא עשה הערכת מצב איך זה ישפיע על הכלכלה ואיך זה ישפיע על המעמד הבינלאומי שלנו ובכלל מה המשמעות של זה.
"זו פשוט חלטורה או מחטף של יריב לוין. ראש הממשלה, בסוף דצמבר, נשא נאום השבעה בכנסת ולא אמר דבר על הרפורמה המשפטית אלא על איראן ועל משילות. אני ראיתי שלפני שבועיים, אמיר אוחנה יו"ר הכנסת אומר כשיריב לוין דיבר על זה בכנסת זו הייתה הפעם הראשונה שהוא שמע על זה. כלומר, אפילו בליכוד לא היה דיון ואף אחד לא שיתף וזו התוצאה".
נתניהו וסמוטריץ' רואים את הדו"ח של פיץ' ואומרים: הנה הכל בסדר ומבחינתם זה מתדלק את החקיקה.
"כן, הדו"ח של פיץ'. גם כאן היו הרבה אזהרות וכנראה ששר האוצר לא רק לא מבין אנגלית אלא גם עברית הוא לא מבין. הדו"ח של פיץ' מלא אזהרות מהפעולות של הממשלה. עכשיו שים לב לנתונים עצמם. הדולר כבר ב-18%, הכנסות ממסים ירדו ב-8%, במשכנתאות יש שיא שלילי, שכר הדירה עלה בממוצע של 10%, השקעות בהייטק ירדו ב-90% ו-80% מהסטארט אפים נרשמים בחו"ל. אלה הנתונים. אז ממה יש להם לשמוח?
"עכשיו שים לב לעוד דבר ותזכור שכלכלה זה נתונים, אי אפשר לעוות את זה. בקצב הזה בעוד 3 שנים לא יהיה הייטק ישראלי בכלל לא יהיה כאן הייטק. ומה שצריך להבין שהייטק זה תחרות בין מדינות. מי נותן את הההטבות ואיזה תמריצים נותנים כדי לעודד את התעשיה הזו. ובסופו של יום אם אדם מקבל תמריצים והטבות טובים יותר במקום אחר אז כל מה שיש לו לעשות זה לקחת מחשב נייד ולטוס לקליפורניה.
"ואיך אנחנו מתמודדים עם זה? רק עכשיו קיצצו ברשות לחדשנות מיליון שקל והבעיה היא בסופו של דבר המימון האלטרנטיבי וזה אומר שהמשקיעים הזרים נכנסים לתמונה רושמים את החברות החדשות בדלאוור ובסופו של דבר גם הקניין הרוחני נרשם בחו"ל וזה אומר שהעובדים של החברה הזו יהיו בחו"ל והמסים ישולמו בחו"ל וכן הלאה.
"בישראל כמדינה, אנחנו משתתפים ב-9% במחקר והפיתוח וזה הכי נמוך מכל העולם. במדינות ה-OECD משתתפים איתם ב-26% בשאר אירופה זה 30% אז מכאן צריך להבין שבקצב הזה, ההייטק הישראלי, אם לא יהיה שינוי דרמטי ומהיר, אז תוך 3 שנים לא יהיה הייטק ישראלי".
בוא נדבר רגע על הבנקים.
"תראה, כרגע מה שקורה זה שהורגים את שוק הדיור. מה שגרם לשוק הזה לעצור זו הריבית ולא זה שהוציאו עוד קרקעות לשיווק וזה הבדל משמעותי. זה אומר שמצד אחד הדרישה, כלומר הביקוש הוא קיים, אבל כבוש. בגלל הריבית הגבוהה אז אף אחד לא לוקח משכנתא ולא מוכרים דירות חדשות וכל המכרזים של רמ"י הכל חוזר. אז אין הכנסות רמ"י וזה מרכיב חשוב בהכנסות אז זו בעיה".
יש מה לעשות במצב העניינים הזה?
"צריך להפיל את הממשלה הזו. הנזקים שהם עושים זה בכל התחומים. שים לב בתחום המדיני, ראש הממשלה הפך מצורע. עם הבית הלבן שם נתק מוחלט. הוא הגדיר שני יעדים, תראה מה קורה עם איראן שחידשה יחסים עם סעודיה שר החוץ שלהם מבקר בטהרן ומזמין אותם אליו. האמריקאים מגיעים להבנות עם האיראנים. זו פשוט השמדת ערך מוחלטת ותוך 8 חודשים בלבד.
"הם דיברו על משילות ועזוב את הסוגיה האיראנית. תראה מה קורה. אצל הערבים היקף הרציחות כפול ואצל היהודים עלייה של 60% במקרי הרצח. וגם רצח נשים בכל פרמטר יש עלייה. זו משילות? יש כאן השמדת ערך. תוך 8 חודשים מחקו כאן את כל ההישגים. נכנסתי לממשלה עם גירעון של 144 מיליארד שקל וכשעזבתי העברתי עודף בקופה 10.5 מיליארד שקל.
"מה שצריך להבין שכלכלה זו וודאות. ואני בצורה ברורה, בתפקיד הזה, הסברתי מה המדיניות וקיימתי שיחות קבועות עם הנגיד והתעשיינים והארגונים הכלכליים כולל ההסתדרות. ישבנו בצורה מסודרת והבטחנו שקט ויציבות וכולם ראו, האמינו לנו, וכולם יכלו לעבוד.
"כל שבוע ב-7:30 בבוקר התכנסה הנהלת האוצר וניתחה את המצב. והיום תראה מה קורה בין החשב הכללי לאגף התקציבים - מלחמת העולם השלישית. פשוט אי אפשר לעבוד ככה. כל התמריצים שהממשלה הזו מחלקת הם שלילים. ניסינו לתמרץ עבודה, אצל כולם, והיום לוקחים את המגזר החרדי ואם מכפילים להם תקציבים ומחלקים להם מיליארד שקל תלושים, ותעריפים מיוחדים בתחבורה הציבורית למה לצאת לעבוד? יש כאן מדיניות מטורללת".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    סמרטריץ חושב שהוא משחק מונופול.
    חופשי חודשי 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה מה שקורה כשנותנים לילדון מאותגר וזב חוטם, לנהל את המשרד הכי בכיר במדינה
    סגור
  • 7.
    ליברמן הכלכלן הידוע
    קשקשן 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ליברמן, אולי הגיע הזמן להסביר את מקור הכספים בחשבונות של הבת שלך?
    סגור
  • 6.
    אדם מטורלל ולא רלונטי
    חיים 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא רלונטי ומטורלל
    סגור
  • 5.
    אדם (ל"ת)
    חיים 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    שר שכשל בכל תפקיד שכיהן בו מעביר ביקורת.... (ל"ת)
    בני 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 3.
    בעוד 3 שנים ו - 48 שעות... (ל"ת)
    מושיקו 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    פקה פקה , אפס מכוער (ל"ת)
    אזרח יהודי 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • ניתוח מעמיק
    משה ב 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין מה לאמר עברת נתון נתון ופירקת את הטיעונים אחד אחד
    סגור
  • 1.
    הנאשם בשוחד הופך את המדינה כדי להימלט מהכלא
    ילדי המהפכה 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    4 1
    זו הפיכה .
    סגור