בארץ

אהוד ברק בריאיון: "הבייס של נתניהו יהיה הקורבן הראשון של ההפיכה"

על המחאה: "איתות ברור לנתניהו - אין לך רשות להפוך את ישראל לדיקטטורה", על הקריאה לסרבנות: "אנשים אמיצים וההיסטוריה תביט עליהם בגאווה", ועל החשש האמיתי: "החלום הציוני יתחיל לצעוד לסופו" - אהוד ברק מוצא את עצמו שוב בראש המחנה ועם מסר ברור: "אני לא מפחד משום דבר ומאף אחד". ומה עם ערוץ 14? "הייתי שמח להופיע שם" | ריאיון

דוד זולדן וניצן כהן |  107
אהוד ברק (צילום אבשלום ששוני פלאש 90)
ראש הממשלה לשעבר ומנהיג מחנה ההתנגדות לפעולות הממשלה סביב הרפורמה המשפטית, אהוד ברק, בריאיון ל-ice לאחר יום השיבוש בו עמדו רבבות רבים של מפגינים ברחבי הארץ עם מסר ברור לממשלה ולעומד בראשה - ראש הממשלה נתניהו. בגיל 81, ומעל שני עשורים מאז שכיהן כראש הממשלה, ברק שוב מוצא את עצמו בראש המחנה והפעם במלחמה על הבית: "מי שמתנוסס דגל שחור על דגלו זה הממשלה ולא אזרחים שנחלצים להגן על הדמוקרטיה".
ברק מודה שלא ציפה שהמחאה תימשך לאורך זמן ("כמעיין המתגבר, לא קל לשמור את האנרגיה למשל חצי שנה") והוא מביע דאגה למצב הכלכלי: "תחום ההייטק הוא חיוני לכלכלה הישראלית ואנחנו צריכים לייצר אווירה שמי שנמצא בארה"ב יחזור לארץ". ראש הממשלה לשעבר מזהיר כי המאבק על הדמוקרטיה וזכויות המיעוט לא סובב רק סביב הלהטב"ים, הערבים והנשים: "מחר זה יהיה החרדים ומחרתיים זה יהיה היחיד בכל מקום שלא יהיה מוגן".
הוא מגבה את קריאתו לאי התנדבות, גם בקרב מתנדבי הסדיר ומכנה אותם "אנשים אמיצים שההיסטוריה תביט עליהם בגאווה", וברגע ששואלים אותו אם הוא לא מפחד להסתכן, הלוחם האמיץ ומפקד סיירת מטכ"ל מתעורר: "אני לא מפחד משום דבר ומאף אחד. שואלים אותי אתה לא מפחד להסתכן? אני אומר להם שכל החיים שלי הסתכנתי. כל החיים שלי נטלתי סיכונים הרבה יותר גדולים ובלתי הפיכים כאלה שאתה יכול לגמור כגופה בשביל מטרות הרבה יותר פעוטות".
 
יש פה איתות ברור לנתניהו שאין לך רשות להעביר את ישראל לדיקטטורה
האם הגנרלים במחאה נגד הרפורמה עומדים מאחורי השיבושים או רק מסתפקים בהצהרות לוחמניות?
"אין ארגון ואין היררכיה, המטה לא התיימר לתת הוראות לאנשים, הדרך היחידה היא לכונן אוהל גדול שנצטנף בתוכו, עושים סיעור מוחות וכשהולכים לבצע כל אחד בוחר מה הולך לעשות ואיך להתחבר עם אחרים. אם היינו מנסים לבנות קבוצה שמתיימרת להוביל יכולנו לאבד מיד את הדרג השני והשלישי, את ההתלהבות, את היצירתיות, את האנרגיות, אפילו את הנחישות לפעול. אנחנו לא היינו יצירתיים כמו החבר'ה הצעירים והצעירות שפועלים.
אין אלגוריתם, ההפיכה מלמעלה וישראל היא דמוקרטיה מתגוננת כאשר הכול עובר לפי התקנון של הכנסת. קשה לבוא בטענות לגנץ ולפיד כי גם בתוך הכנסת אתה לא יכול לעשות כלום. הם יכולים ללכת למחאה ולקבל עוד אנרגיה והמחאה הייתה מתחזקת אבל שם הם לא יכלו לעשות כלום. הכוח של גנץ ולפיד תלוי רק בקיומה של המחאה, יכולת העמידה לאורך זמן של היועמ"שית ושומרי הסף באה רק מהמחאה, כולל הכושר של ביהמ"ש העליון להכריע והיכולת שלו לפסול חוקים שהם חלק מהמזימה הזאת".

 ברק נואם במהלך הפגנות נגד הממשלה. צילום: אבשלום ששוני פלאש 90
אתה מאמין שהפעולות הללו יבלמו את המהלך של נתניהו?
"נתניהו נבלם בעיקר על ידי האזהרה שנשמעה מהטייסים מאנשי המ"מ, הסייבר ולוחמי הצבא. הממשלה לא יכולה להחליט לשנות את שיטת המשטר מדמוקרטיה לדיקטטורה. זה בלתי לגיטימי בעליל. מי שמתנוסס דגל שחור על דגלו זה הממשלה ולא אזרחים שנחלצים להגן על הדמוקרטיה. המחאה פורצת כמעיין המתגבר, ולא ציפיתי שזה יהפוך לאירוע כזה גדול כי לא קל לשמור את האנרגיה למשך חצי שנה.
יש פה איתות ברור לנתניהו שאין לך רשות להעביר את ישראל לדיקטטורה. אולי לא יצליח לספק את התיאבון של השותפים שלו: דרעי או החרדים או המשיחיים הגזעניים. אז או שזה יקרה מתוך הליכוד עצמו כשיראו אותו יורד בסקרים ולא משיג שום דבר, והציבור בכל זאת ירגיש כי יוקר המחיה לא נרגע ומצוקת הדיור לא נפתרת".

 דוד זולדן ואהוד ברק. צילום: אתר ice
הציבור הישראלי שואל שאלות יסוד כשמנגד עומדת הכת הזאת של הביביסטים, החרדים והמשיחיים הגזעניים
אבל את הבייס של הליכוד יותר מעניין השיקול הבטחוני:
"אני חושב שלמה שאנחנו קוראים הבייס של הליכוד, יש 30 מנדטים שבמידה מסוימת הולכים אחריו בביטחון, למרות שהם יהיו הקורבנות הראשונים של המשך התקדמות ההפיכה הזו ויסבלו הרבה יותר מאיתנו. בשכבות המבוססות קשה לפגוע, הם פגיעים הרבה יותר. הביביסטים הם כת של כוח כסף וכבוד כמו שהם מגדירים את עצמם. יש עשרה מנדטים אחרים שהם קשורים דרך המפלגה שנמצאת 40 שנה בשלטון ומעורבבים ברשות החברות הממשלתיות, והג'ובים, וזה עם בת הדודה שלו ואיכשהו נהנים מהשלטון ולא הולכים להצביע. ויש עשרה מנדטים אחרים של אנשים חושבים ושהליכוד עבורם הוא משפחה, ככה הם חושבים ויצביעו לו כל החיים וימשיכו להגיד הוא לא מושלם אבל אנחנו שייכים לליכוד. זה כמו שאני אומר לפעמים מהאינרציה שאני מצביע עבודה".
 
 יכול להיות שהרוח הציבורית נושבת לכיוון הזה שאתה מזהיר מפניו?   
"במשך שנות דור כמעט חיינו בצל מה שאני מכנה 'שאלת פינקלשטיין', הוא אמר תראו, בישראל זה לא ימין ושמאל, זה לא סוציאליסטים וקפיטליסטים, או קונסרבטיביים וליברליים, בישראל יש שתי שאלות שמגדירות את הזהות הפוליטית: 1. זה מה אתה קודם - יהודי או ישראלי? אם אתה קודם יהודי - אתה ימין ואם אתה קודם ישראלי אז אתה שמאל. הדבר השני זה האם אתה אוהב או שונא ערבים? אם אתה אוהב ערבים אז אתה שמאל, אם אתה שונא ערבים אתה בימין. זהו. ובחלוקה הזו יש יתרון מובנה לאלה שהם קודם יהודים ושונאים ערבים מבחינה פוליטית.
אנחנו לא צריכים להתנצל על זה שאנחנו אוהבים ערבים. המחאה הזו חשפה קו חדש: פתאום הסתבר שהציבור הישראלי שואל שאלות יסוד כשמנגד עומדת הכת הזאת של הביביסטים, החרדים והמשיחיים הגזעניים".

 ארתור פינקלשטיין בבית ראש הממשלה 1999. צילום: AMOS BEN GERSHOM עמוס בן גרשום לע"מ
תחום ההייטק הוא חיוני לכלכלה הישראלית
איך אתה רואה את העולם העסקי הזה תחת החקיקה המשפטית?
"כלכלה אוהבת יציבות ושיהיה לה את היכולת להעריך קדימה את מצב העסקים. כרגע אנחנו הולכים רחוק משם. אנחנו לא מספקים את היציבות ולא את הוודאות שהכלכלה צריכה. אז כן, במקומות שזה המצב אנשי עסקים מתרחקים מהם.
אני רוצה שתחשוב רגע. אם אותם 15 או 25 אלף ישראלים שנמצאים היום בסיליקון ואלי וחלקם הקטן יותר נמצא בניו יורק היו מגיעים לישראל. אתה יודע מה היה קורה כאן לתוצר? היינו מכפילים את עצמנו. אתה צריך להבין תחום ההייטק הוא חיוני לכלכלה הישראלית ואנחנו צריכים לייצר אווירה שמי שנמצא בארה"ב יחזור לארץ. זה יכפיל את התוצר לא פחות.
יכול להיווצר מצב שכשארה"ב מעריכה מחדש את היחסים איתנו, הם יגיעו לאותם 5,000 אנשים בישראל ויציעו להם לעבור אליהם ואז באמת אנחנו יכולים להגיד שלום להייטק הישראלי?
ארה"ב כמדינה לא תעשה דבר כזה.

ניצן כהן ואהוד ברק. צילום: אתר ice
ממשלות אחרות העבירו החלטות הרות גורל כמו אוסלו וההתנתקות וגם אתה החלטת על היציאה מלבנון. מדוע אם כך לנתניהו אסור להעביר את התיקונים במערכת המשפט?
"היציאה מלבנון היא החלטה מאוד קשה לאנשים שלא חלמו להקים היאחזות צידונית א' ו - ב' וחירמית 2 ו-3. היתה מלחמה שהיתה טרגדיה והיו אנשים מתוך המערכות שחשבו אבל הרוב לא חשב. הצבא התנגד וגם הציבור התנגד ועשיתי את זה ואני לא מצטער על זה אף רגע. במבט לאחור זה היה הדבר הנכון וחלק שכחו מה היה לפני ורוב העם חושב שזה היה נכון.
ההבדל בין כל הדוגמאות שאתה נותן ושהן קשות מאוד בהשוואה לבין מה שקורה היום, שזו פעם ראשונה שממשלה מסתערת על עצם היסודות של הדמוקרטיה. חלק מהשיקולים שלה מבהילים אבל נכנסת למצב שאומרת: 'אני אשנה את שיטת המשטר'. ברגע שמסתערים על הדמוקרטיה עצמה ופוגעים ביסודות של שיטת המשטרה אנחנו עוברים למצב שקרוי במדעי המדינה 'דמוקרטיה מתגוננת' שזו חולשה ידועה של דמוקרטיה".

נתניהו וברק בשנת 2012. צילום: Kobi Gideon לע"מ​
האם הימין היום מנצל את הסדקים בדמוקרטיה הישראלית כדי למשול?   
"דמוקרטיה לא יכולה לסגור לחלוטין את כל החורים והפרצות באופן שאי אפשר לקעקע. דיקטטורה במובן זה בנויה יותר טוב והיא לא נותנת, היא מחסלת כל מה שזז. דמוקרטיה מעצם החרויות שהיא נותנת, יש בה פרצות וזה בדיוק המקרה שלנו. ברגע שמטרת החוק אינה טובת הציבור היא באופן מובהק בלתי לגיטימית. והיום נדמה שהמיעוטים זה רק הלהט"בים, הערבים והנשים. מחר זה יהיה החרדים ומחרתיים זה יהיה היחיד בכל מקום שלא יהיה מוגן.
ביבי אומר: מה הבעיה עם שופטי העליון, גם האמריקנים ממנים. אבל בארה"ב יש חוקה, יש שני בתי נבחרים, יש סנאט, יש נשיא שיכול להטיל וטו. אם אתה רוצה לשנות פסיק מהחוקה בחוקים שהוא רוצה לשנות אתה צריך שני שליש בבית התחתון, שני שליש בסנאט, ואתה צריך רוב בכל ה-50 מדינות ואין שום סיכוי להעביר".
כמו אצלנו בדומה למשאל עם?
"נכון, כמעט כמו משאל עם. לממשלה אסור לשנות את שיטת המשטר. נפגשתי עם טוני בלייר ואמרתי לו אני מקנא בסונאק. סונאק פיטר שר בממשלה שלו כי השר הזה, שתי ממשלות קודם, היה שר זוטר ומילא את טופסי מס הכנסה שלו בצורה לא ראויה. לא צריך חקירת משטרה, לא צריך כותרות בעיתונים, לא צריך את האופוזיציה, לא צריך הפגנות, שום דבר. פשוט אמר לו: 'אתה לא יכול לעשות את זה'. אמרתי לו: אני מקנא בבריטניה.
בוריס ג'ונסון רה"מ שיקר את הפרלמנט באיזו מסיבה. אתה יכול להזכיר לי מתי בפעם האחרונה ביבי עלה לדוכן הפרלמנט ולא שיקר? קשה לי לזכור. אז הוא שיקר לפרלמנט ואין לא חקירת משטרה, לא משפט של שנים, לא עוקבים אחרי קרובי משפחה של התובעת, לא צריך לאבטח את צמרת המשפט, אין חוקרים שמסתובבים סביב המשפחה של השופטים כדי לראות דברים שאפשר להיאחז בהם.
הנאשם לא מופיע בהפגנה ובטח לא בבית המשפט בבוקר עם פודיום ועם חבורה כזו של שרים וכיסויי קורונה על הפנים, כמו האיטלקים שם עם כובעי הברוסלינו והפתיחה של המשפט של אל קפונה. מתחיל להאשים את השוטרים הטובים ולרמוז לשופטים שהוא שמע שהם שמאלנים אז הם צריכים להוכיח שהם לא. אמרו לבוריס ג'ונסון בלי מחאה ובלי כלום. מי אמר לו תצא החוצה? חברי המפלגה שלו. 'בוג'ו סליחה אתה שיקרת וכנראה גם לפרלמנט אז לצאת החוצה'. לא חיכו. קודם סילקו אותו מראשות הממשלה, אח"כ מינו בן אדם נכבד שאף אחד לא חושד בנטיות שלו. באותו יום הוא התפטר".

טוני בלייר בבית רה"מ שנת 2000. צילום: MILNER MOSHE לע"מ
ומה בלייר השיב לך?
"אני לא רוצה לצטט אותו. היינו רק שנינו. אבל הוא שייך למחנה שלנו בתפיסת עולמו. תראה, לכן אני חושב שמסתכלים על זה באמת אני אומר לך, טייסים או אנשי סייבר או אנשי מ"מ, כל היחידות ולכל לוחמי צה"ל, אם החוק הזה יעבור בשבוע הבא או בעוד שבועיים, כמו שהוא בקריאה שניה ושלישית אנחנו כבר בתוך הסלמי. אם יעבור החוק הזה אני אומר למתנדבים בסדיר כי חייל מילואים כבר לא יכול לעשות את זה. שיודיעו שהם משעים את התנדבותם עד שהדיקטטורה הזאת נעלמת כי זו התחלה של דיקטטורה. עד שזה מוחזר לקדמותו. אני אומר לך: הם אנשים אמיצים וההיסטוריה תביט עליהם בגאווה".
החבורה הזאת: סמוטריץ' ובן גביר אני לא רוצה להגיד מאיזה רקע הם צמחו ביהדות. גם אני יהודי ואני אומר לך שהם מעוותים את היהדות
האויבים עלולים לפרש זאת כחולשה:
"נסראללה לא יעז לתקוף כי הוא יודע את מה שאני יודע. עוד עשרה ימים עובר החוק הזה ומתחילה מלחמה כוללת או כמו ב-2006 אני אומר לך שעל המקום, כולם יופיעו. החייל רק יגיד לכניסה לבונקר שממנו הוא עובד או לטייסת ממנה הוא טס, למפקד הטייסת שלו שאנחנו עכשיו באים וכשהמלחמה הזאת תיגמר אנחנו נבוא לדרוש מהממשלה הזאת שהביאה אותנו לדבר הזה - תסולק. ברור שיהיה מספר מסוים של המתנדבים האלה שלא יופיע וזה פוגע ביכולת של הצבא לעמוד במשימות אבל זה במשימות שבין המלחמות וזה לא במלחמה ממשית. במלחמה כולם יבואו".
המאבק הזה מפלג את העם ומוביל להפרדות בין הקבוצה האמונית שכוחה הלך וגדל לקבוצה החופשית ליברלית. גם ההתנגשות וגם הפירוד אינו מבשר טוב:
"מי שמחולל את ההפיכה ידע שדגל שחור ובלתי לגיטימי בעליל מתנוסס מעליה. וכל אזרח ישר צריך וחייב להתנגד לזה. שמעתי את אחד הפרשנים בטלוויזיה: מה רוצים מהחוק הזה של עילת הסבירות זה אפילו לא 2 אחוז מהתוכנית הגדולה שהרי יש 180 חקיקות אז חוק אחד זה חצי אחוז. זה החוק הראשון שעובר בדיקטטורה והממשלה יכולה לעשות אחריו מה שהיא רוצה ואין מי שיעצור אותה כי אין ביהמ"ש עליון וצריך להתנגד למחוללי ההפיכה שמונה בסה"כ 5 אנשים: נתניהו, רוטמן, לוין, בן גביר וסמוטריץ'.
החבורה הזאת: סמוטריץ' ובן גביר אני לא רוצה להגיד מאיזה רקע הם צמחו ביהדות. גם אני יהודי ואני אומר לך שהם מעוותים את היהדות. אתה חובש כיפה (ד.ז) ויותר נוח לי לומר לך כי כשאני רואה פה את התלמוד למעלה בספריה ויש שם אזהרות חוזרות ונשנות. הם מעוותים את היהדות, הציונות הישראלית, האנושיות שלנו, זה לא יהודי לפי גדולי הפוסקים, למי ששכח להיות יהודי. אל תדחקו את הקץ אבל הם דוחקי קץ, אל תעלו בחומה – הם עולים בחומה כל שני וחמישי. תיזהרו מזריעת שנאת אחים והם עושים את זה כל הזמן". 
"אני באתי מבית של פוניבז'. אני לא מכבד אותם לא כיהודים ולא כבני אדם. העובדה שנתניהו שם אותם כשרים מרכזיים: שר אחד ממונה על האוצר ושני על הביטחון הלאומי. יש חוק השינוי בפקודת המשטרה, סמכויות שיכולות לעצור אותך כי הם לא אוהבים את המאמר שלך. כי נראה להם שבאתם במגע עם פוליטיקאים שמאלנים. או אותי כי אני לא בא להם טוב בעיניים שאני תומך במחאה. יכול לעצור אותך חצי שנה. חוק טבריה, המינויים הפוליטיים בבג"ץ או החזרה לחומש".
אני לא מפחד משום דבר ומאף אחד. שואלים אותי אתה לא מפחד להסתכן? אני אומר להם שכל החיים שלי הסתכנתי
דיברנו על הסכמי אוסלו וזה מתכתב עם השאלה הבאה, דיברתי עם השר מהליכוד, משה ניסים והוא חשף בפני שב-96' נתניהו אמר לו שכלפי חוץ הוא יצהיר שהוא בעד ההסכם אבל בפועל ימסמס אותו. יגיד כן ויעשה ההיפך. מה משמעות הדבר: שבעידן נתניהו לעולם לא נגיע להסדר מדיני עם פלסטינים כי מראש הוא רוצה להכשיל את המהלך?
"קודם משה ניסים הוא אדם ישר ומדויק והוא מתאר דבר לא פשוט כי כל הזמן נתניהו היה באותה דעה לאורך כל הדרך ואני קראתי לזה 'סוכריות מולכו'. הוא הנחה את מולכו לפזר סוכריות כי בסוף הוא פותח את שקית הסוכריות ואומר כשהאמריקאים לוחצים הנה אנחנו מוכנים להיענות לדרישות. נתניהו עשה את עצמו כל הזמן מתכוון ולא באמת התכוון. בין הים לירדן יש 15 מיליון בני אדם בערך חצי יהודים וחצי לא יהודים. ישראל הזאת דמוקרטיה תוססת, חיה, מתפתחת, מעוררת קנאה בעולם, חזקה ולא תוכל להתקיים למקום שאנחנו הולכים. החזון העמוק של הימין ששלמות הארץ קודמת לשלמות העם, אוהבים את שלמות העם אבל אם זה מתנגד אז שלמות הארץ קודמת".
 
גם לך היה חשוב לקבל את ברכת הדרך מסמכות רבנית בתקופת תהליך השלום:
"אני משווה אלטרנטיבות וזוכר את הרב עובדיה בזמנו שנתן גיבוי להסכמי השלום. אז יצא מאמר ארוך ביתד נאמן שקראתי אותו בעיון. מצטט את הפוסקים, הרמב"ם וזה 'לא תחונם' ופה ושם כאשר בסוף הוא אומר שאם המומחים לעניין הזה יאמרו כשמסתכלים על כל הטווחים: המיידי והארוך זה פיקוח נפש לא לעשות משהו. אפילו ציטט את פסק ההלכה מיום כיפור שגם אם רוב הרופאים קובעים תשאירו את החולה ויש אחד מבין הרופאים שאומר שזה סכנת חיים תפסיק את הצום. במקרה הזה זה לא אחרי רבים להטות אם זה אחד שהטיל ספק. 90 אחוז מהמומחים שלנו לביטחון - כל הרמטכ"לים לשעבר, אלופי פיקוד המרכז לשעבר, ראשי מוסד ושב"כ לשעבר תמימי דעים בסוגיה".

ברק כראש ממשלה עם הרב עובדיה יוסף. צילום: RONEN KEDEM, לע"מ 
אביב גפן נעצר. אתה לא חושש להיעצר בעידן שבו אתה טוען שהמשטרה פוליטית ואולי לבן גביר לא יהיו עיכובים מוסריים להוציא נגדך פקודת מעצר?
"אני לא מפחד משום דבר ומאף אחד. שואלים אותי אתה לא מפחד להסתכן? אני אומר להם שכל החיים שלי הסתכנתי. כל החיים שלי נטלתי סיכונים הרבה יותר גדולים ובלתי הפיכים כאלה שאתה יכול לגמור כגופה בשביל מטרות הרבה יותר פעוטות. אז חיסלנו עוד 4 מחבלים, או הלכנו לחטוף בני ערובה או הלכנו לחטוף איזה קצין סורי וזה לא משתווה לסיכונים שישראל נוטלת על עצמה בתרחיש שבו היא תהפוך לדיקטטורה. החלום הציוני יתחיל לצעוד לסופו".
 
אם ערפאת היה מוכן לקבל את העקרונות שלנו הייתי מוסר לו את את מה שהתחייבתי: סיום הסכסוך, לוותר על זכות השיבה ולקבל תנאים מאוד קשים שלנו
הצבת אולטימטום לפלסטינים באינתיפאדה השנייה שאם הם לא יעצרו את המלחמה תוך 24 שעות תהליך השלום יקרוס ותהליך השלום אכן קרס. האם נקמת בפלסטינים על כישלון ההסכם ההוא?
"הייתי מוכן ללכת להרבה דיונים אבל לא למסור שום דבר מבלי שהצד השני נותן. אנחנו ישמנו את ה'יתנו יקבלו' של נתניהו ונתניהו העביר את חברון, מסר את חברון, העביר 23 אחוז מהשטח. בגין מסר את סיני, בינתיים אנחנו ראשי הממשלה של השמאל לא נתנו שום דבר. היינו מוכנים לדבר ואפילו ביבי שלא מפסיק לדבר, לא מוכן לדבר אפילו קל וחומר לא לעשות. אז כשלחש למויישה ניסים 'זה לא באמת'.
 
אם ערפאת היה משיב לך בחיוב על ההצעה הנדיבה בזמנו לפלסטינים איפה היינו עומדים היום? 

"אם ערפאת היה מוכן לקבל את העקרונות שלנו הייתי מוסר לו את את מה שהתחייבתי: סיום הסכסוך, לוותר על זכות השיבה ולקבל תנאים מאוד קשים שלנו".
תנאים בלתי אפשריים שנועדו להכשיל?
"לא יודע אם בלתי אפשריים, בשלום מקבלים החלטות מאוד קשות ולא מצטערים עליהם אח"כ. אני לא מאמין שאי אפשר לפתור דברים לעולם. אם אנחנו לא נפתור את הסכסוך אז היורשים שלנו יצטרכו לעשות את זה. אמרתי לערפאת את ההיפך, שום ואדי לא ישתנה, שום ג'אבל לא ישתנה הדבר היחידי שישתנה זה הגודל של בתי הקברות. ושלך יגדלו הרבה יותר משלנו".
לא היתה אלטרנטיבה אחרת מבחינה האינטרס הישראלי עם צד"ל?
"אין אלטרנטיבה אחרת, אי אפשר לעשות ניתוחים בל להרגיש כאב. 15 שנה קודם אמרתי אל תקימו את צבא דרום לבנון, תקימו מליציות. יש בלבנון 52 מליציות? תקימו עוד 4. תקימו מליציה דרוזית במזרח, תקימו מליציה שיעית במערב, זאת במזרח תתחבר להרי השוף וזאת במערב לצור וצידון. תשימו אחת נוצרית במארג' עיון ונסדר להם מעבר דרך הדרוזים בהרי השוף למיליציה הנוצרית. שימו אחת מערבית לבינת ג'בייל. אנחנו יכולנו לתת להם כסף ואם יש בעיה יכולנו לארגן איזו פשיטה אבל לא הצלחתי לשכנע את רבין כראש אמ"ן, את הרמטכ"ל 'משה וחצי' ואת אלוף הפיקוד. הדבר היחיד שהשתנה זה ששורת הקברים יותר ארוכה והתינוקות האלה הם עכשיו נלחמים שם איפה שאבותיהם נלחמו אז".
אני נוטה לחשוב שיוני נתניהו יותר קרוב לעמדות שלי מאשר לעמדות של ביבי
אם יוני נתניהו היה חי היום איך הוא היה מגיב?
"כל מי שינסה לנחש את זה הוא יהיה בעצם חשוד שהוא משליך את המשאלות שלו על יוני שהוא איננו איתנו. יוני היה מיוחד ומוכשר מאוד. קצת שונה מביבי והרבה יותר מופנם והרבה יותר חושב ושקוע ולפעמים גם ביבי קורא ולומד אבל הוא היה אחר, הוא היה איש מאוד ערכי מאוד קשוב".
 
הוא קורץ מחומר של ראשי ממשלה?

"אבדה גדולה, היה בן 30, והייתי בן 34. חשבתי שחלק מהאנשים הכי טובים בינינו שהיו יכולים להיות מובילים בכל תחומי החיים. אני כתבתי אז הספד שאני לא זוכר כרגע".

יוני נתניהו. צילום: לע"מ
אמרת אז בהספד שמותו של אדם אינו נמדד בין יום לידתו ליום מותו אלא לתוכן שהוא יוצק לחיים שלו.
"מדויק, מילה במילה, אות באות. אני נוטה לחשוב שהוא יותר קרוב לעמדות שלי מאשר לעמדות של ביבי. הוא כבן אדם חסר מאוד ומסוג האנשים שחסרים לנו. חסרים לנו עוד ממלחמת יוה"כ שזו הייתה חוויה מעצבת של הדור שלנו שם נהרגו שורה של אנשים שהיו לא פחות ובהרבה מובנים הרבה יותר טובים מאתנו. ויכול להיות בכל עמדות ההנהגה שתפסנו ורק היה יותר טוב למדינה אבל זה המחיר של הריבונות של עם ישראל בארצו".
לסיום, מה דעתך על החיקוי שלך בארץ נהדרת ובכלל על החיקויים שלך בזמנו בחרצופים ובזהו זה?
"אני מאוד נהנה מהחיקויים האלה וצוחק. בכלל יש לי יחס סובלני לסאטירה פוליטית. כל הדברים האלה שאתה רואה פה על הקיר זה קריקטורות שצוחקות עלי. איפה ראית משרד של אנשים שתולים דווקא את אלה שצוחקים עליהם?" 
קיבלת הזמנה מערוץ 14?
"לא, אבל הייתי שמח להופיע שם אם לא יקשקשו ויתנו לדבר".
תגובות לכתבה(107):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 83.
    נהנתי לקרוא
    יואב 07/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    תודה דוד
    סגור
  • 82.
    ברק המוטולל
    סימה 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    5 1
    ברק במיליונים שיש שלך אתה מנהל את ההפיכה. אתה איש מסכן ומסוכן לעם
    סגור
  • 81.
    ברק
    יהודה 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    7 1
    ברק אדם מגעיל שונא את ביבי מקנה מביבי חלאת אדם נפל אחד גדול
    סגור
  • 80.
    ברור מה הימין הפנאטי יכתוב. אבל אלו עיניהם?
    Hguy 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הם לא מבינים שבדיקטטורה לא רק השמאל מרכז יסבול. כל אחד יסבול. צריך לעצור את השעון בכל הכח ובכל האמצעים. מטורפים עלינו.
    סגור
  • 79.
    אהוד ברדק-ברח, נפוליונצ'יק ממורמ,סוחר נשק,סמים,פדופיל.
    לך לכל הרוחות 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    7 2
    נבל שכמותך,נזק מוחלט שכמותך. מסית,ממריד ומדיח. אתה צריך להיות בכלא לכל ימי חייך העלובים.
    סגור
  • טען עוד
  • זקו סנילי
    שלמה 08/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זקן ממרה השתבשה דעתו מרוב קנאה
    סגור
  • 78.
    זקן מנגבים לו תתחת
    דויד 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    המוח נידפק שהיה תינוק בקיבוץ היה בבית ילדים צעק עד השמיים ואף אחד לא שמע
    סגור
  • 77.
    אהוד ברק
    Th 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אהוד מעוררת חלחלה, מעודד למרד בעם. הבייס של אהוד ברק ברח לראות דם . לראות מחלחמת אחים. בחיים לא הייתי מאמינה שהוא יוביל במרד בצבא. מקווה שההיסטוריה צשפוט אותו כאחד המובילים למרד בצבא.
    סגור
  • 76.
    הקנאה לביבי הוציאה אותו מדעתו , לדעתי האיש משובש
    אהוד ברח , המסיכה .. 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    קוקוריקו על מלא והמפגינים הטפשים שהולכים אחריו אבל לא יצביעו לו בקלפי מקבלים כסף עבור הופעתם בהפגנות ואם אוספים את כל המפגינים אז המנדטים זה 3 או ארבה מנדטים בלבד , מספר שולי ביותר לכן הימין לא מתרגש וממשיך , אחרי ביבי יבוא לוין אל דאגה יש יורש מתאים לביבי.
    סגור
  • 75.
    עוד ניכשל שמנסה
    א 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תתבייש לך אהוד ברק שחרר כבר שיסעת את העם אתה וחברייך גורמים לפילוג . תחפשו עץ אחר . נתניהו היחיד שיכול להיות ראש ממשלה עם נוכלים שכמותכם שלא מוכנים לקבל את החלטת העם . רק ליכוד גדול וחזק
    סגור
  • 74.
    אהוד ברק מוכן לשרוף את המדינה בגלל שינאתו לאיש אחד
    דניאל 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    משתומם איך אדם כזה היה ראש ממשלה שר ביטחון ורמטכל איך זה לא הגיוני בעליל
    סגור
  • 73.
    גיבור ישראל מול הנקלים שבאנשים
    טרובדור 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 7
    החייל הכי מעוטר בצה"ל מגן על ישראל גם בהגיעו לגבורות ובגיל 81 יוצא נגד הצורר הפנימי ומחריב הדמוקרטיה סטאליניהו וחבר מרעיו שלא שווים את ציפורן אצבעו הקטנה ושייזכרו לקלון ולדראון עולם כמו האנשים ששלח טראמפ המופקר לקאפיטול.
    סגור
  • 72.
    בעיני ברק הוא האיש הכי מסוכן בישראל ולמדינת ישראל
    בר 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    8 0
    לדעתי בכל מדינה אחרת כולל בארה"ב היה נעצר לפחות לחקירה בדבר הסתה נגד מדינת ישראל .. גם אם נשלם מחיר אני סבור שהממשלה צודקת ודרושה רפורמה במערכת המשפט .. ואתה אהוד ברק אל תדאג לבייס של נתניהו תדאג לכל אלה שהולכים אחרי איש רדוף שינאה וקינאה בראש ממשלת ישראל
    סגור
  • 71.
    ואותך ההיסטוריה תקיא, אגב מקיאים כבר עכשיו
    אוביק 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    10 0
    הגעת כבר עד לראש!!! לא יעזור לך קנאי…. תכנע ולא תמשיך להלחם עד שתמות ….
    סגור
  • 70.
    אהוד
    שורד 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הרסת את הרזומה שלך,הפכת לאויב חצי עם ,אולי תלך לדיור מוגן
    סגור
  • 69.
    זהירות דקטטור בשמי הארץ
    טרי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ברק מזיק למדינה ומנהל נגדה תעמולה של אויבים.
    סגור
  • 68.
    אהוד שחקן כאוס של הסי אי אי ומחלקת המדינה האמריקאית. (ל"ת)
    הוא זלנסקי הישראלי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 67.
    איך אתה רואה
    רוני 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את עתיד המדינה מה צריך לשנות וליעל זה החשוב לא ביבי ולו אחר כל אחד שיאמר מה צריך
    סגור
  • 66.
    איש גדול
    משה 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 5
    תותח על!
    סגור
  • 65.
    לקרוא ולהקיא ..... (ל"ת)
    חובב קטינות 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 64.
    מתרפק על עברו
    מרום 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    קשקשן בלתי נלאה , מגלומן שחושב שהוא עדיין ראש הממשלה , מתרפק על זכרונות העבר , היה מוכן לוותר על זכות השיבה וכל זאת לפני ערפאת , שחצן בלתי נלאה , קנאי רודף בצע שלא מבין וקולט שזמנו עבר !!!
    סגור
  • 63.
    איך נותנים לחולצה הזה במה!!!
    אלי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למה חולרה? פשוט - כדם המסית למרד בצבא שיבגטד במדינה יהא שיחטוןשלא יהיה - הוא חולרה החושבת רק על עצמה!!!
    סגור
  • 62.
    אהוד ברק מוכן לשרוף את המדינה בגלל שינאתו לאיש אחד
    דניאל 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    משתומם איך אדם כזה היה ראש ממשלה שר ביטחון ורמטכל איך זה לא הגיוני בעליל
    סגור
  • 61.
    כל נכשלי העבר יוצאים מהנפתלין...
    ישראלי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא זכה להצלחה בבחירות, אז נכנס דרך הפגנות.
    סגור
  • 60.
    שמאל אוהב ערבים וימין שונא?! ברק התבלבלת הפוך!
    יהודה 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חחח השמאל אוהב ערבים והימין לא?! ההפך! הימין לא מוכן לוותר על הערבים הוא רוצה אותם בתוכינו. השמאל שונא ערבים הוא רוצה אותם רחוק מאיתנו.
    סגור
  • 59.
    אתה ודומך סכנה לדמוקרטיה
    מייקי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אהוד ברק , אתה פשוט מעוות , מלהים, מסית על לא כלום . השלטון הוא שלטון העם !!!!! הסבירות שייכת לעם ולא לקומץ שהעמידו את עצמם כאלוהי הסבירות . יצרת כת של מטורללים שחיים בסרטי איימה ותרחישים שאין להם בסיס . ויודע מה גם אם יש נראה לך שאנחנו עם שיכול לחיות בדיקטטורה, ממש לא ! מבריאת העולם לא קם דור יהודי שחי דיקטטורה !!!! אז תפסיק לבלבל במוח, אתה נהנה מיצירת הכאוס , בנית לעצמך תיאוריה מהפכנית ואתה מנסה על גבינו את תיזה המהפכנית שלך !!!!! מקווה שהעם הזה חזק , הגיוני ובריא מכדי ליפול להינדוס התודעה שאתה עושה לעמך כפי שעשו אנשים חשוכים בהסטוריה !!!!! אל תנסה לנצח את עצמך דרכינו!!!
    סגור
  • 58.
    הבייס של נתניהו הם המשכילים....
    כרמליסט 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כותרת הכתבה וההנחה שתומכי נתניהו הם הפחות משכילים והעמך מה שנקרא לא נכונה אם נוציא 10 מנדטים של ש"ס....מקבל בסיס תמיכה של נתניהו דווקא בקרב משכילים בעלי מקצועות חופשיים...שאינם בפקידות, במשטרה ובצבא שנהנים מפנסיות תקציביות ומהעדפה היסטורית של השמאל הישראלי...זמנו של אהוד ברק ושכמותו עבר והבחירות הדמוקרטיות מוכיחות זאת.... הוא לא זוכה באמון הציבור... וכל מחנה השמאל האנרכיסטי הם לא יותר מ2 מנדטים... לצערנו עדר של לפדיוטים נגרר אחרי אהוד ברק ושכמותו...
    סגור
  • 57.
    ההיסטוריה אומרת
    אוהב המדינה 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברק הרמטכל שברח רוהמ שלא יחזור ולא ייזכר אומר בטיפשותו שמובילה טיפשים שזה סוף הדמוקרטיה. ברק מונע רק משינאה אם זה סוף הדמוקרטיה לרחוב לא ייצאו 30 אלף ייצאו 3 4 5 ו6 מיליון ברק תפסיק אתה והדביל חלוץ למכור שטויות.
    סגור
  • 56.
    הכתבה ארוכה פי 100
    יוספוס 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מהזמן שברק היה ר״מ.
    סגור
  • 55.
    בוטוקס
    קזבלן 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא צריך טיפול רפואי דחוף
    סגור
  • 54.
    בשביל האגו של שותפו של הפדופיל הראשי,סוחר סמים ועוד
    ניב 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הפסיכופט מנסה לשרוף את ההפרוייקט הציוני בין היתר בשימוש בהיכרותו עם הצבא. יצור חסר כל מוסר וכושל שנזרק בבושת פנים אפילו ממשלתו שהחזיקה דקה וחצי וממפלגת העבודה שקרסה - ומאז קנאתו החולנית אוכלת אותו.
    סגור
  • 53.
    איש אכול קנאה (ל"ת)
    חיה פצועה מסוכנת גם 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 52.
    אדם קנאי ואובססיבי בשנאתו לנתניהו
    שפיות זמנית 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אהוד ברק לא מוכן להשלים עם העובדה שהוא היה ראש ממשלה במשך שנה וחצי בלבד, בעוד שפקודו משמש בתפקיד כבר למעלה מ - 13 שנה... לכן הוא הוא עושה כל שביכולתו כדי שנתניהו יורשע או לפחות ייבעט מהחיים הפוליטיים... בקיצור ברק הוא אדם קטן מסכן ומסוכן שמבזבז את חייו הבוגרים לסילוק נתניהו מהחיים הציבוריים גם אם זה יצריך מלחמת אחים והוא יחזור לקופסה רק כשנתניהו כבר לא יהיה ראש ממשלה, גם אם זה יפרוש בגלל גיל זה בסדר מבחינתו
    סגור
  • 51.
    בדגובות נראה שהאיראנים עושים עבודה טובה
    יונה 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אוליי הרוסים עוזרים, אין דרך למנוע את זה?
    סגור
  • 50.
    הכל מקנאה/שנאה של רק לא ביבי. (ל"ת)
    חזק ממנו 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 49.
    קשקשן חסר מנוח המשכנע את עצמו (ל"ת)
    דוריאן 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 48.
    הביביסטים פשוטי העם שמחפשים כל חייהם את השליט הגדול
    גרי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מפחדים ומעריצים את דמות האב השליט. ושונאים שנאת מוות את כל מי שיעמוד מולו.
    סגור
  • 47.
    הבייס של נתניהו יחטוף קודם והכי הרבה
    רואה נכוחה 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אבל בעקבות השקרים וההסתה- יאשים את ״השמאל״ באחריות לכך. נתניהו ואנשיו מומחים לכך לכך!
    סגור
  • 46.
    אהוד ברק חתרן מסית ממריד אינטרסנט שמקומו בכלא (ל"ת)
    חתול פרסי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 45.
    מנהיג ענק
    גיא 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 3
    מנהיג גדול.גנרל גדול.חכם ברמות על.חבל שביבי לא כך.
    סגור
  • 44.
    נפוליאון דה לה שמאטה
    רפי לוי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זהירות מוטציה מסוכנת !!!??
    סגור
  • 43.
    ממורמר ולוזר
    אלי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פשוט אכול קנאה
    סגור
  • 42.
    אהוד שווה פדופיל
    סיגל 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אהוד שווה פדופיל אתה בושה תתאבד
    סגור
  • 41.
    קשה לרשום את השם שלך
    רוחמה 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין לך בושה, מסיט את כל העם וגורם למרד ושנאה בציבור הישראלי. תפסיק עם הרעל שלך,לי נימאס לראות אותך ולשמוע את השינאה שלך.
    סגור
  • 40.
    אהוד ברח
    איצקו 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זבל של אדם פדופיל
    סגור
  • 39.
    מקומו בצינוק. במדינה נורמאלית המכבדת את הצבעת הבחור
    סימה קדמון 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ואת החוקים והכללים הוא היה נרקב בכלא. לוזר
    סגור
  • 38.
    האיש תדוש נפש ודורש אישפוז
    גלעד 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    האיש איבד את זה, הוא הפך להיות תשוש נפש , סיעודי נפשי, והחל להזות בהקיץ. מאחל לו הרבה שנים של חיים במקביל ותחת שלטונו של ביבי, שיחיה הבוחן ויסבול
    סגור
  • 37.
    איש עלוב,לנתניהו יש בייס,מה יש לך?רוע וקנאה (ל"ת)
    גיל 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 36.
    מה יש לומר, הבן אדם התחרפן לגמרי. הקנאה הטריפה אותו. (ל"ת)
    רונצ׳ 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 35.
    אין שאלות יש רק נאום כתוב של ברק
    סם הקוסם 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שימו לב לתמונה עם ביבי לשניהם אף יהודי...והוא מוציא את עצמו מזה...פתאום יש יהודים ויש ישראלים...כי אינטרס שלהם אומר תפרק ואיך תפרק אנחנו הישראלים נקח את כל מה ששווה הרבה כסף ואתם היהודים תקחו את הבררה,מערבית,...זה אותו ברק אשר אמר אם היה פלשטיני אז בוודאי היה טרוריסט...שאלה ראשונה למר חרטוטה ברק צריכה להיות ממתי יהדות וישראל לא הלכו ביחד...האם אנחנו לא דת בני משה וישראל מאז ותמיד....שאלה שניה לפי איזה ספר דרשנו את הקרקע הזאת אשר נקראת ארץ ישראל או ארץ הקודש...האם ברק יודע במשך 2000 שנה היהודים דרשו כל יום וכל שעה את ארץ ישראל בחזרה...בשמחות ובימי עצב עם תפילותיהם בשחרית מנחה וערבית וברכות המזון...ובחתונות וכו...לכן מעולם לא היתה התישנות ...יש עוד הרבה להאיש הלא משכיל הזה...אבל אחרון וראשון לאקטואליה של היום הוא כיצד הוא חושב ע"י רפורמה משפטית נהפך לדיקטטורה..?תשובות של ברק מסתכמות רק בנהפך לדקטטורה אבל נהפך..?זאת השאל לסיום אני חושב ובטוח האיש צריך אישפוז...
    סגור
  • 34.
    איש בזוי ונרגן.
    מישהו 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האיש הזה אחראי לאסון צאלים א וברח. האיש הזה יחד עם בני גנץ אחראי למותו והפקרתו של משחת יוסף כרגיל ברח מאחריות.האחש הזה אחראי לבריחה מלבנון,כרגיל ברח מאחריות. האיש הזה הסתחבק עם פדופיל סוטה מין ,כרגיל ברח מאחריות.האיש הזה הוא ראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל( חוץ צבנט) ,כרגיל ברח גם מזה. אפס מנופך ומושחת. האיש הזה לדברי אולמרט קיבל שוחד מיסקות נשק ,כרגיל ברח מאחריות וכמובן מוגן בממסד המשפטי. גועל נפש אחד גדול. זה האיש.
    סגור
  • 33.
    כנראה מי שצילם אותו עם קטינות מחזיק אותו חזק בוואבוס (ל"ת)
    רחל 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 32.
    בגלל מפלגת בגצ האיש הזה עדיין לא מאחורי סורג ובריח. (ל"ת)
    מיכאל 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 31.
    א. ברק; העם בעט אותך מהפוליטיקה ומכנסת ישראל…
    Yif 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לעזאזל - תפסיק כבר לאיים !
    סגור
  • 30.
    אהוד ברק הוא הסכנה האמיתית לדמוקרטיה ולקיום הישראלי
    אודי 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמה שטויות... אהוד ברק... ההגדרות שלו לימין ושמאל כל כך שטחיות ומטופשות.... אם ינסה לפתוח את עיניו...יגלה שימניים לא חייבים לשנוא ערבים, יכולים לאהוב אותם כבני אדם, אך בעיניים פתוחות לראות את בעיית הקיום שיש לנו כאן... וגם עגלה שיש שמאל דתי וימין אנטי דתי, וגם שמאל שונא יהודים... סמוטריץ' ובן גביר הם פרחחים שבסופו של דבר אפשר לטפל בהם....אהוד ברק שממוקד בשנאה והתסכול שלו מביבי (שמבחינתי עדיף שיהיה ב..נט או ב..רקת) לא רואה אותנו ממטר, וכשהוא רואה מטרה הוא לא עוצר, והוא לא יעצור עד שישיג את מטרתו גם אם נשאר בלי מדינה!!!, האיש מסוכן!!! בצעירותו תכונות אלו שלו עשו לנו הרבה טוב, היום זה עושה אותו מסוכן!!!
    סגור
  • 29.
    אדם מסית מסוכן ופדופיל ! (ל"ת)
    אסף 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 28.
    לא נעים
    המדען 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לשמוע את האמת בפנים. גם אם הוא צודק בעשרה אחוזים או בתשעים אחוז מהטענות שלו, כל עוד אנחנו דמוקרטיה מותר לו לחשוב אחרת.המשך התנהגות כוחנית מהצד שיושב בשלטון , תוך רמיסת זכויות של רבים וטובים, רק תחמיר את הנזקים ותחריף את המשבר שאנחנו חווים עכשיו.
    סגור
  • 27.
    ברק אתה גבר בגברים תישמור על המדינהאנשים מסוכנים יש בממ (ל"ת)
    יעקב 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 26.
    ממתי מקשיבים למישהו שהיה מתנקש בעברו ומתרועע עם
    הגיוני 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מיליארדרים פדופיליים בהווה. אהוד ברק מבלה בחול כמחצית מהשנה לעיתים על יאכטות פאר בזמן שהוא זורע כאן כאוס בשלט רחוק ושוטף את המוח לאנרכיסטים מהשמאל.
    סגור
  • 25.
    ראש ממשלה כושל, סוחר סמים ונשק
    משה 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ביצע מהלכים מדיניים של חלוקת ירושלים והסכמה לנסיגה לקווי 67 בלי רוב בכנסת (ממשלת מיעוט). כיום בעל חברות לשיווק סמים ונשק בכל העולם, שותף של אפשטיין שסרסר בקטינות עם ביקורים בדירתו של האחרון. כאשר זה הוא הנציג של השמאל, לא ברור לי איך הם מדברים על דמוקרטיה.
    סגור
  • 24.
    אהוד ברדק
    יגאל 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מתי תבין ברדק עים ביבי יש מיליונים מאחור זאת דמוקרטיה אתה דיקטטור סוטה השינאה שלך היא אישית אתה מוכן להחריב את המדינה בשביל זה העם יתלה אותך בכיכר רבין לכל צהלות ושמחה.
    סגור
  • 23.
    אני שואל איך הוא נראה צעיר כל כך
    שמעון 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שמקבל קצבאות דם ילדים באופן קבוע מהחברה בראש הפירמידה, נראה צעיר תמיד
    סגור
  • 22.
    אתה לא ראש הממשלה ולעולם לא תהיה
    אבי 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    א
    סגור
  • 21.
    ברק
    ראובי 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ברק פדופיל. הילדות. מקומך בגהנום עוד בחייך
    סגור
  • 20.
    אהוד ברק. חלאה
    אמנון 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אהוד ברק. תת אדם. שולמית אלוני. ז"ל אמרה פעם. אהוד ברק האדם הכי מסוכן למדינת ישראל והיא צדקה. מנוחתה עדן אהוד ברק אדם. קנאי בנשמו. הקינאה לביבי מטריפה אותו הוא. מוציא מליונים על טמטום לא יעזור לו כלום בסוף ימות כמו כלב אני יבוא להשתין. כל שבוע על קיברו
    סגור
  • 19.
    מטורלל, הזוי, שחצן, מגלומן, ודפוק
    גלעד 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני לא מוטרד מההווה או מהעתיד של האיש הזה, אני מוטרד מהעבר. איך האיש הזה עבר את כל הסינונים והפך להיות רמטכ"ל ? סוציומט אמתי, אנטי יהודי, אנטי ציוני, אם בגד ברעיון הנישואים, והותיר מאחור אישה שהלכה אתו לכל אורך הדרך, רק בשביל כסף, טיפוס כזה יבגוד בכל דבר , בעבור בצע כסף. אין ערכים, אין צניעות אין אמונה. מאחל לו את כל מה שהוא חושב ומאחל לביבי ומשפחתו. רק אם זה יתגשם, נוכל להגיד ברוך פטרנו מעולו של זה בקרוב, במהרה בימינו.
    סגור
  • 18.
    ברק הנאצי
    בנט 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חי על כדורי ויאגרה וקאנביס פושע פדופיל מתי יקבל אירוע מוחי
    סגור
  • 17.
    דפוק
    יעקב 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אובססיבי על ביבי בצורה מפחידה חייב ללכת לטיפול דחוף.
    סגור
  • 16.
    תת רמה
    בוז רב 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    28 25
    איזה תגובות ביביסטיות , תת רמה של אוילים ברמה של אמסלם, מאי גולן , קרעי, אבישי בן חיים,ועוד המוני ביביסטים חשוכים
    סגור
  • חשוכים? אבל.תכלס,שולטים
    רז 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ואתם בינתיים על כדורים .. תהנו
    סגור
  • תראו מי שמדבר…. חחחחחחיחחח
    אוביק 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חחחחחחחחחחח לא מגיעים לקרסוליים שלנו בואו ראש בראש… גועל??
    סגור
  • ברק
    מרק 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ברק פדופיל פדופיל בלי בושה. גועל נפש
    סגור
  • גזען אשכנאצי (ל"ת)
    יוספוס 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • תגובה של פלוריסנט חשוך
    טיטוס 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מנסה להטיל מעט אור אפל על הכושל בראשי הממשלה בישראל המנפנף בידיו יותר מאמסלם ודנה וויס בו-זמנית.
    סגור
  • 15.
    אהוד ברק
    יעל 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    11 39
    אחד האנשים הכי חכמים ואמיצים במדינה. יישר כוח! בזכות אנשים כמוך אולי המדינה תינצל מפני המאפיה המושחתת שהשתלטה על המדינה וקורעת את העם לגזרים.
    סגור
  • קוקוריקו על מלא , אהוד ברח , אפשטיין , המסיכה ועוד.... (ל"ת)
    ימיני 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • ברק כושל
    ברק ברח 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גם אתה מונע משינאה מה שמניע את ברק זה שינאה לביבי מה לעשות לא כולם שווים וביבי טוב יותר מברק. נקודה
    סגור
  • אהוד
    יוהנה 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פגוע נפש...ברחן סידרתי...ודחוי...אפס דמגוג שסובל ....מ ע ג ב ת .....לללללא ר ל ו ו נ ט י ל ו י ט ר נ ר
    סגור
  • הוכחת את בורותך.
    איינשטיין 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איך ראש ממשלה הכושל מכל ראשי הממשלה בישראל נמצא אצלך חכם? שחביבה עליך שבת טיפשים גם יחד?
    סגור
  • 14.
    אהוד ברק רודף בצע
    אשר סידי מודלס 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    33 9
    מקבל מיליונים משונאי ישראל מאירופה בחסות הדיפ סטייט עם עוד כמה אישים , בתנאי שינסו לבצע מהפיכה שלטונית וצבאית בישראל, וכמי שנפל בפוליטיקה וקנאי בביבי ובימין, יעשה הכל מכל וכל בתמורה לכסף לנסות להרוס את המדינה והעם, וכבר רואים עד כמה נהיה למסונוור וקשקשן וחסר שליטה בשיחותיו בראיונות בתקשורת ובנאומיו בהפגנות וכו', לא להאמין שזה היה אחד מבעלי תפקידים גדולים בישראל, ולאן התדרדר על אף החינוך לשמירה על ערכי המולדת והצבא,, אדם בונה עולמו בעשרות שנים והורס את עולמו בשניה אחת ובמילה אחת..חולה שזקוק לטיפול בדחיפות..
    סגור
  • נכון מאוד!!
    אלי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדובר באדם שבכדי לגדול יורי אחרים!! אין חי סיכוי חמוד מוח נתניה!!!
    סגור
  • ברק ברח
    ברק ברח 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    צודק 100
    סגור
  • 13.
    באמת???
    מגן דוד 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    18 2
    טפלון נגמר לפעמים, והאמת סופה להתברר, שפן סלעים.
    סגור
  • 12.
    מקומו של אהוד ברק לעט זיקנה במחלקה סגורה
    ישראל 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    46 15
    גורם לנזק בילתי הפיך למדינה
    סגור
  • חכו חכו יגיע זמנו לכלא!! (ל"ת)
    אלי 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • ברק
    ראובי 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מדוייק. מוסד סגוג עד יומו האחרון
    סגור
  • ברק
    ביבי 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מקומו בקבר שהתולעים יאכלו אותו ולצרף את כל המשפחה המורחבת שלו
    סגור
  • למד לכתוב
    בוזרב 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 7
    לעת זיקנה(מלשון עת=זמן)נראה לי שיש להניח אותך בכיתה סגורה וללמדך קצת דעת ונאורות וכן כתיבה ללא שגיאות של תלמיד כיתה א
    סגור
  • 11.
    אם ביבי ירביץ לנו וחם צוואר יחלק דולרים נעדיף
    משה 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    8 3
    את ביבי לעולם לא נשתף פעולה עם אוייבנו
    סגור
  • 10.
    פדופיל
    א 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    28 5
    ארור לך לעזאזל טינופת
    סגור
  • 9.
    64 מנדטים לא נחשבים רק אהוד יודע (ל"ת)
    זאב 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    23 6
    סגור
  • 56 (לא כולל אלו שלא עברו את החסימה) לא נחשבים, רק 64!
    שלטון *העם* 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    64/120 = 53%. לא 90, 70, ואפילו לא 60 אחוזים! העובדה שזכו (במנדטים, לא במספר קולות) ברוב בכנסת לא הופך אותם לעליונים על כל השאר!
    סגור
  • 8.
    לתלות את המנוול הזה בכיכר העיר סוטה בר מינן.
    רודף צדק 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    23 8
    סוטה חלאה מי שמסתובב במקומות חשוכים שהפדופיליה חוגגת שם הוא לא צדיק הוא יותר מסוטה זבל מטורלל .
    סגור
  • 7.
    אהוד ברק זיקנתו מביישת את נערותו מנסה לעשות מהפכה (ל"ת)
    מגיב 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    27 5
    סגור
  • זה האיש הקר שנטש את שטח צאלים
    בר 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בזמן שפצועים והרוגים מוטלים בשטח .. זה אהוד ברק שמעניין אותו רק הו עצמו והקינאה שלו בנתניהו
    סגור
  • תזכורת
    יוספוס 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תזכורת מהתרגיל הסודי שהיה בנגב שדימה התנקשות השליט עיראק סאדם חוסיין. התרגיל בפיקוחו של ברק נכשל כישלון חרוץ והסתיים בהרוגים ופצועים. ברק הסתלק מהמקום במהירות עם מסוקו. ח״כ הנגבי כינה אותו אז ״אהוד ברח״ ואחר כך התנצל. סוף דבר: ברק היה לוחם טוב אבל מפקד גרוע וכהונתו הקצרה ביותר אי פעם כראש ממשלה ממחישה זאת. בקיצור: לא כל גנרל יכול להיות מנהיג אזרחי.
    סגור
  • 6.
    נבלה
    נבלה 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    20 3
    נבלה
    סגור
  • 5.
    אדם שהיה גיבור כחייל מנהיג את השמדת מדינת ישראל.עצוב! (ל"ת)
    ברק מנהיג הסרבנים 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    29 5
    סגור
  • 4.
    אהוד ברק כל כך צודק, מאה אחוז.
    אזרחית ישראלית 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    12 34
    נתניהו חושב שהמדינה היא העסק הפרטי שלו. הוא צריך רק לדעת ולזכור דבר אחד, שכל האוכלוסיה החזקה והנאורה בישראל, לא בחרה בו לראשות הממשלה כשלמעשה היא זו שמחזיקה את המדינה. הטייסים, אנשי הצבא , אנשי הרפואה וכל אלה שפועלים כדי לחזק את עתודות התמיכה של המדינה. הרי שמהרגע בו הם יחדלו מפועלם, הכול יקרוס. הואיל ובוחריו של נתניהו הם ברובם מהשכבות החלשות והנזקקות, כך שלא תהיה להם שום יכולת לעמוד לימינו בעת משבר אקוטי במדינה. המשוואה ההזוייה שלפיה נתניהו נבחר לראשות הממשלה תהפוך לפיקציה .
    סגור
  • ולמרות זאת אתם המצאתם את האפליה והפרוטקציה
    רז 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לכן 30% מטייסי חיל האויר הם בני לשעברים או נכדים של לשעברים . זו לא המצאה זו עובדה .. ובכל מוסדות השלטון זה כך .. כולם שומרים לעצמם לבניהם לנכדיהם מאז קום המדינה .. אבל כאן זה נגמר ולכן אתם עוצאים מדעתכם .. את השלטון אתם תראו רק בטלויזיה ..
    סגור
  • במה בדיוק הוא צודק
    רוחמה 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא מסיט את כל העם למרד. הוא השתגע והוא חייב טיפול פסיכיאטרי
    סגור
  • 3.
    ברק
    יושר 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    17 3
    ברק הראשון שיכניס יהודים למחנות לחינוך מחדש או כמו בצפון קוריאה הם פשוט לא יחזרו למשפחה
    סגור
  • 2.
    אהוד ברק
    אלכס 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    6 13
    מצביעי הליכוד . נמצאים במילכוד. הבחירה שלהם ,הם בחירה מהעבר,משהו שהשתבש בגנים של התורשה המזרחית עדתית. ללא יכולת לצאת מהמעגל האין סופי ,הרגשת חוסר האונים ,מול ממשל אטום בשנות הקמת המדינה . ההתרבות הטבעית המזרחית מעלה בכרח את אחוז המצביעים לימין.והתחבות לעטני החרדים האנטי ציוניים ,בגלל חוסר ברירה ולשלטון רעוע ומקרטע. נוצרו מעמדות של המעמד הסוציאל קפטליסט,כביכול "הנאור" . העשיר ,שיכול להגר ,לגלות ולפתוח חיים חדשים. לכן רוב מצביעי הליכוד נמצאים על סולם כלכלי נמוך יותר ולא יוכל בזמן אמת ,לעשות סוויץ ולברוח מתופת מדינה ושלטון ואזרחים שהפכו לאדם לאדם זאב. י
    סגור
  • תתבלבל למישהו אחר את. המוח חמור.
    רודף צדק 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    13 1
    תגיד מה כתבת אתתה יודע לבלבל את הביצים תכתוב ספר יא דפוק.
    סגור
  • 1.
    ועל אפשטיין שאלת?
    קולגה 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    21 1
    ברור שלא, כי אתה בעיקר ליצן, מר נ. כהן אתה קריקטורה ואיש מאוד לא נעים אם יורשה
    סגור
  • לפני הראיון הכתב מקבל הנחיות מדוייקות מברק מה לשאול . (ל"ת)
    ראיון מוזמן 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    22 2
    סגור
  • כתב מכור
    אוהב המדינה 07/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נכון מאוד כתב מכור
    סגור