השוק

תחזיות משרד האוצר: הגירעון בשנה הבאה צפוי להגיע ל-2%

מדאיג: לפי התחזיות במשרד האוצר ישנו חשש שהגירעון עלול לעמוד על 2% כמעט כפול מהיעד המקורי שהוצב. כמו כן, נתונים חושפים כי יש האצה בכמות הסטארטאפים שעוזבים את ישראל
מערכת ice |  1
בצלאל סמוטריץ' (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
גרעון המדינה, שעומד על 1%, לפי אומדן של החשב הכללי באוצר מתחילת החודש עתיד לגדול וישנן תחזיות שהוא עשוי להכפיל עצמו עד סוף השנה. היעד השנתי שעמד על 1.1% צפוי לעלות ל-1.5% וגורמים באוצר חוששים שיטפס ל-2%, כך דווח ב"גלובס".
המשמעות תהיה הוצאה של כ־30 מיליארד שקל מעל להכנסות המדינה. מתחילת השנה הכנסות המדינה ממסים ישירים ירדו ב-9% וההכנסות ממסים עקיפים ירדו ב- 4% לעומת ינואר-יולי 2022. מנגד, השר סמוטריץ' טוען שהנתונים הנוכחיים טובים ושבאוצר מחזיקים בעודף תקציבי של כ-6 מיליארד שקלים.
 
פרופ' ערן ישיב מאוניברסיטת ת"א, חבר המרכז למקרו כלכלה בלונדון סקול אוף אקונומיקס, שמדיניות הממשלה הנוכחית עלולה להביא להגדלת הגירעון: "הממשלה באה לקחת משאבים לאומיים לטובת אינטרסים סקטוריאליים ואישיים. זו מדיניות לא אחראית של הממשלה ומשרד האוצר, ממשלה כזו מועדת לעשות גירעונות - ההוצאות שלה לא משרתות ציבורים רחבים ולא משרתות השקעות ממשלתיות, זה תהליך שנעשה בהדרגה".
ישיב התייחס לירידה בהשקעות ובסטארטאפים שיותר ויותר מהם נרשמים ומבצעים מעבר לחו"ל. כמו כן, סקר של איגוד התעשיות המתקדמות IATI מציג נתון בעייתי שמתחילת השנה נרשמו 43% מהסטארטאפים בחו"ל, לעומת המחצית הראשונה של שנת 2022, אז עמד אותו הנתון על 20%.
כמו כן אמר ישיב כי: "אי הוודאות בעקבות ההפיכה המשטרית מוביל למה שקורה בסקטור ההיי-טק. זה מוביל לירידה בהכנסות ממסים, ההשקעות ירדו בעקבות חשש מהמצב הפוליטי ואי הוודאות. במקביל, הסטארט-אפים הישראלים התחילו להירשם בעיקר בחו"ל. המשמעות מבחינת מסים, היא שהחברות שנרשמות בחו"ל יהיו חברות זרות שישלמו מסים לאותה מדינה שהם נרשמו בה, וההשקעות שירדו הקטינו פעילות והדבר הזה אומר פחות מסים".
לאחר מכן הוסיף: "עסקאות נוספות שהיו מבוצעות בהיי-טק גם הלכו ופחתו, כמו עסקת רכישה שיכולה להביא מסים לקופת המדינה", מוסיף פרופ' ישיב, "במקביל, בשוק הנדל"ן יש האטה וקיפאון רציני מתחילת השנה, יש פחות עסקאות, ופחות מכירות. כל אלה מקטינים הכנסות שעליהן התבססה המדינה עד כה. ניתן להניח שיהיו תחומים דומים שבהם זה גם יקרה. כל אלה מבטאים בעצם תנועת מלקחיים - מצד אחד, הוצאות שהולכות לכיוונים לא יצרניים ומצד שני ירידת מסים - וביחד זה מוביל להגדלת הגרעון".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה מצפים מנאשם בשוחד הנלחם במדינה להימלט ממאסר ? (ל"ת)
    ילדי המהפכה 09/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור