משפט

זעזוע בעיריית אשקלון: איתמר שמעוני הורשע בשוחד

ראש עיריית אשקלון לשעבר הורשע בקבלת שוחד ונותר עם עונש של ארבע שנות מאסר, לאחר שבית המשפט העליון קיבל את ערעור הפרקליטות
מערכת ice |  4
איתמר שמעוני (צילום פלאש 90)
בית המשפט העליון קיבל את עמדת הפרקליטות והותיר על כנו עונש מאסר בפועל של 4 שנים שנגזר על ראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני בגין קבלת שוחד. כמו כן קיבל בית המשפט העליון את ערעור הפרקליטות והרשיע את איתמר שמעוני ומשה פונטה בעבירת שוחד נוספת, במקום הפרת אמונים בה הורשעו בבית המשפט המחוזי. בעניינו של פונטה ולבקשת המדינה, הוחמר עונשו ובית המשפט העמידו על 14 חודשי מאסר בפועל, במקום 9 חודשי עבודות שירות.
כזכור, ברקע לכ"א שהוגש נגד שמעוני וארבעה נאשמים נוספים - עופר שמעוני, משה פונטה, יואל דוידי ושרון מילר, עומדים הסכמי פיצוי עליהם חתם איתמר שמעוני, בהיותו ראש עיריית אשקלון, עם שתי נשים שטענו כי פגע בהן מינית. סך כל הוצאותיו של שמעוני בקשר עם הסכמי הפיצוי עמד על למעלה ממיליון שקל, סכום אותו ביקש לממן ממקורות חיצוניים. את משימת גיוס הכספים הטיל שמעוני על אחיו, עופר, ועל חברו הקרוב משה פונטה. כתב האישום כלל 5 אישומים שונים, אשר ייחסו לנאשמים, כל אחד לפי חלקו, גיוס כספים לטובתו של שמעוני, בחלקם מיזמים בעלי אינטרסים בעיר אשקלון, וזאת בידיעתו של שמעוני. בנוסף, ייחס כתב האישום לשמעוני קבלת סכום של 575,000 שקל, מבלי שבירר את מקורו, מה שהעמיד אותו במצב של ניגוד עניינים פוטנציאלי, שמא בעתיד יידרש להחליט בעניינם של נותני הכסף, כראש עיר.
בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע את איתמר שמעוני בקבלת שוחד, וכן בעבירות של מרמה והפרת אמונים (במקום עבירת שוחד שיוחסה לו בכתב האישום) והלבנת הון, והשית עליו עונש של 4 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך של 400,000 שקל. עופר שמעוני הורשע בעבירה של לקיחת שוחד והלבנת הון, ונידון לעונש של 14 חודשי מאסר בפועל. משה פונטה הורשע בשתי עבירות של מרמה הפרת אמונים (במקום עבירת שוחד שיוחסה לו בכתב האישום), ונידון לעונש של 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות. יואל דוידי הורשע בעבירה של מתן שוחד ונידון לעונש של 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות. שרון מילר זוכה מעבירת מתן שוחד שיוחסה לו.
 
המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט העליון ערעור על מספר רכיבים בהכרעת הדין. כל הנאשמים ערעורו מנגד הן על עצם הרשעתם והן על העונש.
המדינה ביקשה להרשיע את איתמר שמעוני ומשה פונטה בעבירות שוחד, מהן זוכו ותחתן הורשעו בעבירה של הפרת אמונים בצוותא. זאת בשל סכום של 100,000 שקל שהעביר איש העסקים משה מגנזי לפונטה עבור שמעוני, ופונטה עשה בהם שימוש לטובת תשלום עבור הסכמי הפיצוי של שמעוני. בהודעת הערעור נטען בין היתר, כי בעצם הרשעתם של שמעוני ופונטה בעבירה של הפרת אמונים במקום בעבירה של שוחד, חל כרסום בהלכות הברורות של בית המשפט העליון שנקבעו  במהלך השנים בכל הקשור לעבירת השוחד בנסיבות של "שלח לחמך". בית המשפט המחוזי קבע, כי לשמעוני כראש עיר לא הייתה זיקה ממשית לאינטרסים של נותן השוחד - יזם אשר פעל בתחומי העיר אשקלון, להבדיל  מזיקה כללית, ועל כן לא הייתה לשמעוני ציפייה שהוא יפרע את השטר עם הצטלבות הדרכים בינם בעתיד. לעמדת הפרקליטות בערעור, הדרישה לזיקה ממשית לאינטרסים אינה הכרחית וכי די באינטרסים הכלכליים של איש העסקים משה מגנזי בעיר אשקלון, כיזם אשר פעל בתחומי העיר כדי להוכיח כי בעת שנתן 100,000 שקל עבור שמעוני עשה זאת בבחינת "שלח לחמך" על מנת שביום מן הימים יקבל תמורה בעד המתת, ולפיכך טענה המדינה כי יש להרשיע את שמעוני בלקיחת שוחד בגין קבלת הכסף.
לאחר שלושה ימי דיונים, הציע בית המשפט העליון לסיים את ההליך בהסכמה ובהסכמת הצדדים,  ניתן היום פסק דין חלקי.
בהתאם לפסק הדין, ערעורו של איתמר שמעוני על גזר הדין נדחה והעונש של 4 שנות מאסר בפועל נותר על כנו, כן נדחה ערעור על גזר הדין של אחיו עופר, שנגזרו עליו 14 חודשי מאסר.
 
כמו כן כאמור התקבל ערעור המדינה ופונטה ואיתמר שמעוני הורשעו באישום נוסף של שוחד ואיתמר שמעוני זוכה  מעבירת הלבנת הון. לבקשת המדינה, לאור קבלת הערעור והרשעתו של פונטה בעבירת תיווך לשוחד תחת עבירת הפרת אמונים, הוחמר עונשו והועמד על 14 חודשי מאסר בפועל, במקום עבודות שירות.
ערעור על זיכוים של משה פונטה ומילר מעבירת שוחד באישום אחר שבו יוחסה להם העברה של 75,000 שקל לשמעוני, נדחה בהסכמת הצדדים.
התייחסות הפרקליטות לפסק הדין: "בית המשפט העליון קיבל את עמדת הפרקליטות, לפיה מתקיימת עבירת השוחד בנסיבות של "שלח לחמך", שכן קבלת טובת הנאה מאדם בעל אינטרסים משמעותיים בעירייה אשר עשוי ביום מן הימים להזדקק לשירותיו של ראש העיר מהווה עבירה של לקיחת שוחד. כן קיבל בית המשפט את עמדת המדינה כי קבלת כספים רבים מאנשים לא ידועים, כאשר לא ניתן לשלול שביום מן הימים ייוצר ניגוד עניינים בין ראש עיר לאדם שנתן את הכסף, מהווה עבירה של הפרת אמונים. עונש מאסר משמעותי של 4 שנים שהוטל על ראש עיר לשעבר ושאושר על ידי בית המשפט העליון מהווה מסר נחרץ לאישי ציבור שלא לנצל את מעמדם הבכיר ואת הסמכויות שניתנו להם לצורך קבלת טובות הנאה אישיות. המסר שיוצא היום שוב מבית המשפט העליון, כי עבירות שחיתות שלטונית הן רעה חולה שיש לעקור מן השורש".
פסק דין בערעורו של יואל דוידי, אשר הורשע במתן שוחד וערער על הרשעתו, וערעור המדינה בה התבקשה החמרת עונשו מעבודות שירות למאסר בפועל טרם ניתן.
את המדינה יצגו בהליך הערעור עורכי הדין אבי וסטרמן, שרית משגב ונגה בן סידי מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. בבית המשפט המחוזי נוהל התיק ע"י עורכות הדין קרן צבירן לצטר והילה גבאי מפרקליטות מיסוי וכלכלה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    יש לו מזל יצא בנס מהאונס, טיפש (ל"ת)
    אשקלוני 04/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    }}}אשקלון מעצמת שחיתות פשע ובריונות.
    עצוב שכך. 04/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    }}} 15 שנות שילטון נתניהו הפכו ישראל מעצמת שחיתות פשע ובריונות.
    סגור
  • 2.
    ערעור שמעוני
    הרצל 04/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש לא ברור מדוע לא הוחמר עונשו של שמעוני עקב הרשעתו הנוספת!!!!!
    סגור
  • 1.
    יש עובדי ציבור מעל כל חוק בנתניה רבתי
    אכיפה בררנית היא הרע 03/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עבירות שחיתות שלטונית הן רעה חולה שיש לעקור מן השורש? אז מדוע טויח התיק של ראשת נתניה, בו היו נאשמים שני עו"ד, אברהם תשובה ועוד בכירי עירייה? שם היו עבירות חמורות פי אלף משמעוני ראש העיר אשקלון שהעז לבקש מקבוצת אלעד/תשובה להחזיר קרקעות ציבוריות שבהן הן מחזיקות שלא כדין!
    סגור