בארץ

בייגה שוחט בריאיון אחרון ל-ice: "שהחרדים ילמדו על חשבונם והבעיות יפתרו"

בייגה שוחט, שר האוצר של רבין בריאיון האחרון שהעניק ל-ice: "אוסלו עשה טוב מאוד לכלכלה הישראלית". שלושה עשורים אחרי חתימת הסכמי אוסלו בייגה לא התחרט על ההסכם ששינה את פניה של מדינת ישראל: "יצר השקעות נכנסות והחרם הערבי בוטל"
דוד זולדן | 
בייגה שוחט (צילום פלאש 90/ תומר נויברג, shutterstock)
אברהם (בייגה) שוחט, השר לשעבר, הלך ביום רביעי לעולמו בגיל 87. שוחט כיהן כשר האוצר במשך כ-4 שנים, בין השנים 1992 ל-1996 בממשלות רבין ופרס ולאחר מכן בין 1999 ל-2001, בזמן שאהוד ברק כיהן כראש הממשלה. שוחט היה נשוי לתמה, בתו של לוי אשכול - ראש הממשלה השלישי של מדינת ישראל. תמה, ממקימי קיבוץ נחל עוז והעיר ערד, הלכה לעולמה לפני כשנה וחצי באוקטובר 2022. לזוג היו שלושה ילדים ושבעה נכדים.
אשתקד במסגרת פרויקט מיוחד של ice במלאת 30 שנה להסכמי אוסלו ראיינו את שוחט ושוחחנו אתו על קיץ 1993 עם חתימת הסכם אוסלו. בסדרת כתבות וראיונות ניתחנו את ההסכם על רקע משמעותו לימינו, הכלכליות והפוליטיות, והאם ואיך שינה את פני המציאות הישראלית.
 
בראיון מיוחד עם אברהם (בייגה) שוחט שנשק לגיל תשעים ומי שהיה שר האוצר של ממשלת רבין, הוא חלק תובנות בעקבות הסכמי אוסלו שנחתמו לפני קצת יותר משלושה עשורים. גם שלושים שנה אחרי אותו הסכם שנוי במחלוקת שנסך ברבים תקווה לשלום עם הערבים הוא דיבר בקול צלול והשמיע עמדה נחרצת בדבר נחיצותו של ההסכם והוא לא התחרט לרגע. ביוני האחרון חגג בייגה 87 והריאיון עמו התקיים במסגרת פרויקט מיוחד במלאת שלושים שנה להסכם אוסלו ששינה את פניה של מדינת ישראל. 
שר האוצר בממשלת רבין הדגיש את הצורך אז בהסכם, ויציאת הממשל הישראלי מטיפול אזרחי באוכלוסייה הערבית: "אם לא היה הסכם היינו חיים היום בקטסטרופה". בריאיון עבר ב-ice הוא תקף את ההתנהלות הכלכלית של ממשלת נתניהו אל מול ממשלת רבין: "הגידול בתוצר כשהייתי שר האוצר היה פי שניים מהגידול בתוצר בתקופה של ביבי", אמר אז, והדגיש את החשיבות הדרמטית של ההסכם במציאות הפוליטית הבינלאומית: "העולם התהפך, נחתמו הסכמים, נפתחו השווקים וגדל הייצוא לשם וחברות גדולות בעולם החלו לשווק בישראל וכל הפריחה הייתה בהנחה שצועדים להסכם שלום".
האם שלושה עשורים אחרי הסכם אוסלו, אתה חש שהוחמצה הזדמנות היסטורית לשלום עם הערבים?
"אני מרגיש פספוס גדול. הייתה הזדמנות גדולה וחבל שהיא לא יצאה לפועל".
 
עם איזה קונפליקט הייתה מתמודדת ישראל היום אלמלא נחתם ההסכם? 
"אם לא היה הסכם היינו חיים היום בקטסטרופה כי היינו צריכים לטפל בשניים וחצי מיליון ערבים".
הסכמי אוסלו שחררו את ישראל מהתלות בערביי השטחים?
"אחרת היינו נאלצים לעשות לערבים שירותי חינוך, להקים להם שירותי בריאות, להחזיק להם משטרה וזה היה קטסטרופה וככה התפטרנו מזה".     
במידה והסכם אוסלו היה צולח לאילו הישגים כלכליים מדינת ישראל הייתה מגיעה?
"אוסלו עשה טוב מאוד לכלכלה הישראלית ופתח שווקים חדשים, יצר השקעות נכנסות והחרם הערבי בוטל. העולם חשב שמגיעים לשלום. מה היה קורה אם היה שלום? היה טוב יותר גם מבחינה כלכלית, היות והשלום בושש לבוא אז לא טוב לנו גם בהיבט הכלכלי".
  
שוחט אף תקף את התנהלות הממשלה הנוכחית, ואמר שראש הממשלה נתניהו לא פתר את יוקר המחיה ומצוקת הדיור. לדבריו, המשבר הנוכחי בישראל הוא "אמיתי וגדול" וכי העברת הרפורמה המשפטית הייתה מובילה לדיקטטורה: "אני חושב שהם לא יצליחו לעשות את הרפורמה המשפטית", ותקף את המשך מימון החרדים: "מי שרוצה שילמד על חשבונו ולא על חשבון המדינה ואז הבעיות שלנו יפתרו".
בהשוואה למדיניות הכלכלית של ממשלת רבין כיצד אתה רואה את הכלכלה הישראלית בעידן נתניהו? אם אוסלו היה צולח - כיצד היה משפיע על מחירי הדיור ועל יוקר המחיה?
"האם נתניהו פתר את יוקר המחיה? האם הוא פתר את מצוקת הדיור? החינוך יותר טוב? איזה מפעל חדש קם בישראל בעשר השנים האחרונות? מה שמניע את המשק הישראלי זה ההייטק ולא הממשלה כי הייטק נשען על יזמות פרטית וכישרון. אין ספק בכלל שההצלחה של ההייטק היא של האנשים שעושים אותו ולא הממשלה ומי שמממן אותו זה כסף זר שנהנה מהכישרונות האלה".
האם לאור המצב העגום במדינה – קיים להערכתך תרחיש לפיו המשך קיומה של מדינת ישראל אינו מובטח?
"אני לא חושב שקיומה של ישראל לטווח הארוך אינו מובטח. אין ספק שהמשבר הנוכחי במדינה הוא אמיתי וגדול ועוד לא ברור איך הוא ייפתר אבל להגיע כל כך רחוק ולהעלות תרחיש שהמדינה לא תתקיים - אני לא חושב שזה המצב. בלי שום ספק הסיטואציה הנוכחית לפי מה שרצו ביבי ולוין היא להביא אותנו למשטר דיקטטורי שהיה הורס הכול. אני חושב שהם לא יצליחו לעשות את הרפורמה המשפטית ושצריך להפסיק לממן חרדים בהיקף כזה ולשלוח אותם לעבודה. מי שרוצה שילמד על חשבונו ולא על חשבון המדינה ואז הבעיות שלנו יפתרו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה