בארץ
עובדים במקצוע הזה? המוס"ל חושף: זו הסכנה שאליה אתם חשופים
הקיץ החל וכבר בשבוע שעבר חווינו גל חום יוצא דופן, מהקיצוניים שנמדדו במאי בעשורים האחרונים. ככל שהטמפרטורות עולות, כך עולה התלות הציבורית במזגנים ובמי שמתקיני מתקנים ומתחזקים אותם
מתחת לשגרת השירות השוטף מסתתרת מציאות מטרידה: מתקיני המזגנים נדרשים לעיתים לעבוד בתנאים מסוכנים, תוך חשיפה ישירה לסיכונים מהותיים, זאת ללא מענה הולם מצד המעסיקים ולעיתים גם הלקוחות עצמם.
התקנת או תיקון מזגן היא פעולה מסוכנת הרבה יותר ממה שנוטים לחשוב. פעולה זו משלבת עבודה בגובה, התעסקות בחשמל, נשיאת ציוד כבד, שימוש בכלי עבודה ולעיתים גם חשיפה לגורמים מזהמים או לסביבת עבודה בלתי יציבה. זוהי עבודה מורכבת שדורשת הכשרה, ציוד מגן, בקרה מקצועית ושמירה על נהלים. על אף זאת, תנאים אלו לא מתקיימים בעת הצורך.
לפי תקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה התשס"ז–2007), כל עבודה מעל 2 מטרים מחייבת הדרכה ייעודית, ציוד מגן אישי, רתמה עם עיגון תקני, צופה נוסף על הקרקע ועמידה בדרישות נוספות שמפורטות בתקנות. עם זאת, בפועל, טכנאים רבים מבצעים את עבודתם על גגות, מרפסות או סולמות – לעיתים לבדם, ללא אמצעי מיגון וללא פיקוח של ממש.
גם בתחום החשמל, המצב מורכב. לא כל טכנאי מזגנים מוסמך לעסוק בעבודות חשמל, אך התקנת מזגן כמעט תמיד כוללת חיבור לחשמל ולעיתים גם טיפול בכבל ההזנה או בלוח החשמל. לפי חוק החשמל, רק מי שמחזיק ברישיון חשמלאי שירות רשאי לבצע פעולות מסוג זה. חריגה מהוראות החוק יוצרת סיכון ממשי, הן לטכנאי והן למבנה שבו בוצעה העבודה.
נוסף על כך, העבודה הפיזית עצמה כרוכה בעומסים משמעותיים: הרמת מזגן במשקל של עשרות קילוגרמים ללא אמצעי עזר אסורה לפי התקן, אך בפועל נדרשים טכנאים לבצע הרמות כאלה לבדם – לעיתים תוך טיפוס בסולמות או תמרון במרפסת קטנה.
הסכנה שנוצרת בעקבות כך היא מוחשית ולא ניתן להפריז בה. מדובר בעבודות חיוניות שמתבצעות לעיתים קרובות בתנאים בלתי בטוחים, תוך פער מובהק בין תקנות הבטיחות לבין יישומן בפועל.
הציבור מצדו יכול וצריך לקחת חלק בשינוי: לדרוש עבודה לפי תקן, לא להפעיל לחץ לביצוע מהיר או מאולתר ולהבטיח סביבת עבודה נאותה. במקביל, על הרשויות לאכוף את התקנות באופן אקטיבי ולוודא שהטכנאים הפועלים בענף (בין אם כשכירים ובין אם כעצמאיים) מקבלים את ההגנה המגיעה להם מתוקף החוק. אם שירות תיקון מזגן הוא עניין של חיים ונוחות, שמירה על בטיחות הטכנאי שמספק אותו היא עניין של חיים ומוות.
עוד ב-

כותב הטור הוא ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד הישראלי לבטיחות ולגהות. (צילום: יח"צ)
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



