בארץ

איילת שקד בראיון: "נשים יכולות לעשות הכול ולהגיע לכל תפקיד"

שרת הפנים לשעבר, איילת שקד, בראיון ל-ice לרגל יום האישה הבינלאומי: "כאישה אף פעם לא חשתי אפליה או תקרת זכוכית, נשים לא צריכות לשבת ולהתלונן על זה אלא להחליט שהן נכנסות לזירה ועושות מעשה", על הרפורמה במשפט: "להגיע להבנות ולפשרות בהידברות", והאם היא בדרך לקאמבק?
יהודה לוינגר |  3
איילת שקד (צילום ליאור יאדו)
השרה לשעבר איילת שקד, הגיעה תוך זמן קצר ללב המיינסטרים הישראלי ופרצה תקרות זכוכית לבדה, אחרי עבודה קשה ונכונה, והטביעה את חותמה הן במשרד משפטים והן במשרד הפנים בהם כיהנה כשרה.
כיו"ר דירקטוריון חברת הנדל"ן קרדן נדל"ן, ממשיכה שקד בעשייה ובבניית הארץ, פועלת בו זמנית גם אל מול יהדות התפוצות כשגרירה, וסיפורה האישי מהווה השראה עבור רבים.
לרגל יום האישה הבינלאומי, מספרת השרה לשעבר על היכולת של נשים לפרוץ למרות הכול, על המסר של יום האישה ועונה על השאלה המסקרנת האם עוד נראה אותה בחזרה בפוליטיקה הישראלית.
 
איזה מסר יש לך לציבור בשבוע הסמלי הזה כאחת הנשים שפרצו והובילו? 
"אני חושבת שנשים יכולות לעשות הכול ולהגיע לכל תפקיד. לצערי אנחנו רואים שבעמדות מאוד בכירות יש מעט נשים, גם בפוליטיקה הישראלית ישנן מעט שרות בכירות. כשרת המשפטים הייתי האישה היחידה בקבינט - בחדר אחד עם 40 גברים. גם במגזר העסקי אני רואה מעט נשים בתפקידים בכירים, ובתפקיד יו"ר דירקטוריון אין כמעט נשים".
"למרות זאת, אני חושבת שנשים יכולות לעשות הכול. כאישה, אף פעם לא חשתי אפליה או תקרת זכוכית, נשים לא צריכות לשבת ולהתלונן על זה אלא להחליט שהן נכנסות לזירה ועושות מעשה. אם אישה עובדת קשה ורוצה להגיע לתפקיד מסויים, היא יכולה. זה תלוי ברצון שלה ובהבנה שלה שמשלמים מחירים יקרים אחרים. המחיר של קריירה תובענית זה על חשבון המשפחה, זה מחיר לא פשוט. אבל מי שמוכנה לשלם על זה - יכולה להגיע לכל מקום, בישראל כל הדלתות פתוחות".
"נכון, במגזר הפרטי יש אפליית שכר ובכל התחומים ובכל הענפים נשים מרוויחות פחות, וצריך עוד לתקן. אחת הסיבות לכך היא שנשים פחות מעזות בדרישות, יש עוד במה להשתפר".
האם בשנת 2023 יום האישה הוא עוד רלוונטי וצריך לציין אותו? צריך להדגיש את השוויון או את השוני?
"אם מציינים אותו מתוך עוצמה, ואם מבינים שיש עוד מה לשפר כמו השכר, אז אני חושבת שזהו יום חשוב עבור נשים בתחילת הקריירה שמראה שהן כן יכולות להשיג ולהגיע רחוק ואם ביום הזה מראיינים נשים שהצליחו לפרוץ, אז בעיניי חשוב שיש יום אחד שמעצים".
הסיפור האישי שלך כאישה שדחפה את עצמה גם בלי משפחה מיוחסת או קשרים, זה מניע אותך כמסר לנשים אחרות?
"אני מספרת את הסיפור האישי שלי הרבה, ומול הרבה גורמים שונים גם בעולם. למשל, בעוד שבוע אני טסה לאוסטרליה לדבר מול פורומים של נשים בקהילות יהודיות ברחבי אוסטרליה ואני מספרת את הסיפור האישי שלי ואיך אפשר להצליח גם בלי בית עם משפחה מיוחסת.
לדעתי ישנם שלושה דברים שצריך כדי להצליח: הראשון - עבודה קשה, הסוף בשביל להצליח בכל תחום צריך לעבוד מאוד קשה. שני: ללכת עם הלב במה שאתה אוהב לעשות. כשנכנסתי לפוליטיקה הצלחתי כי זה מה שאהבתי לעשות, שם הלב שלי היה. שלישי: לנצל הזדמנויות. כשנכנסתי למפלגת "הבית היהודי" אמרו לי שאני 'משוגעת': אישה לא-דתייה אין סיכוי שיבחרו בה, אבל האמנתי שיבחרו ולקחתי את ההזדמנות לקפוץ למים. כך גם שבנט הציע לי את תיק המשפטים, הפחידו אותי שיתפרו לי תיקים, אבל ראיתי בכך הזדמנות והגשמת חלום חיי".
אחת הטענות על הרפורמה במשפט היא שהיא תפגע בזכויות מיעוט, כמו מיעוט נשים. את מסכימה לטענה הזו? והאם תפקידו של בית המשפט הוא לדאוג לזכויות המיעוט ולא הפרלמנט?
"תפקיד בית המשפט הוא בהחלט להגן על הזכויות המיעוט, אבל הרפורמה לא בהכרח תפגע בהן. אני כן חושבת שבעקבות הסיטואציה החברתית והכלכלית שנוצרה יש להגיע להבנות ולפשרות ובוודאי לייצר הידברות. הקואליציה הזו נבחרה בין על השאר על 'הכרטיס' של הרפורמה, זה לא משהו שהוחבא. אני דיברתי על כך הרבה שנים, וגם יריב לוין מדבר על כך הרבה שנים. אני בעד שינוי ורפורמה בשום-שכל, ולא לאפשר קרע כזה שיפגע קשה בכלכלה. כן להידברות ופשרות".
אם כבר הרפורמה, כשרת משפטים הוכחת שהוועדה למינוי שופטים יכולה להשתנות במרקם פוליטי נכון ואף הצלחת לקדם את האג'נדה שלך במינוי שופטים שמרנים, ולא שיש רוב אוטומטי כפי שיריב לוין אומר:
"אני הצלחתי בכללי המשחק הקיימים לשנות את בית המשפט העליון, לגוון ולאזן. כשנבחרתי לתפקיד לא עשינו שינוי בחקיקה כי היינו בקואליציה עם סיעת "כולנו" שסירבו לשנות חקיקה. אני פעלתי ליישם את המדיניות שלשמה נבחרתי בקולות הימין, מדיניות שמרנית, ולכן עשיתי את מה שעשיתי בשותפות עם לשכת עורכי הדין כדי לייצר רוב בוועדה ולבחור שופטים שהכי מתאימים. היום בית המשפט יותר מגוון. כשמוניתי למשרד המשפטים היה רק שמרן אחד - סולברג, היום יש מחנה שמרני כמו אלרון, מינץ ושטיין, והוכחתי שאפשר גם בכללי-המשחק לשנות. אם יש הזדמנות לשנות את הכללים אז יש לעשות זאת בזהירות בשום-שכל ובלי לפרק את החברה הישראלית והכלכלה.
האם נראה בקרוב קאמבק לפוליטיקה? ולמה הלכת דווקא לענף הנדל"ן?
"אני מאמינה שעוד אחזור אבל לא בשנים הקרובות. הממשלה הנוכחית מאוד הומוגנית ולאף אחד לא מחכה משהו אחר, ולכן אני לא רואה סיבה שהיא תתפרק. על ההנהגה לדעת שאי אפשר ללכת בכוח נגד חצי מהעם וכן יגיעו להבנות ופשרות. בחרתי בענף הנדל"ן  כי כשרת הפנים נחשפתי לענף וזה תחום מרתק שמאפשר לבנות את הארץ. כשרת הפנים קידמתי הקמת 14 יישובים חדשים ופעלתי לבנייה מואצת בארץ בכל מקם. ברקדן נדל"ן גם בונים וגם יוזמים ויש גם זרוע ביצועית מעולה: חברת אל-הר. קיבלתי הרבה הצעות ובחרתי בקרדן נדל"ן בגלל האנשים המעולים בחברה, גם בעלי השליטה וגם המנכ"ל, וגם זו חברה לא ממונפת במצב מאוד טוב.
כרגע אני פשוט נהנית מהחיים, נותנת הרצאות בחו"ל לכל הקהילות היהודיות בעולם ומספרת על ישראל, כמו שגרירה. יהדות התפוצות נמצאת במבוכה כתוצאה ממה שקורה בישראל, והמפגש מאוד חשוב. אני מסבירה, מחזקת את הקשר, ונהנית מהעשייה".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שקד
    יעלי 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היא אומרת שהרפורמה לא בהכרח תזיק לזכויות הפרטאז היא לא מבינה כלום, וממתי לשקד היה אכפת מזכויות הפרט ומדמוקרטיה ליברלית? אחד האנשים הכי אופורטוניסטים שיש.
    סגור
  • 2.
    לכן אשה אינה קריטריון.
    גבר שמבין מה קורה 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו שמזרחי אינו קריטריון וכמו שמשקל אינו קריטריון. כל האג"נדה הכוחנית נגד גברים כאילו להשגת שיוויון מביאה את ההפך. נשים מעדיפות גברים בפוליטיקה ונשים צעדיפות להעסיק גברים והכי חמורזה שלנשים קשה מאד למצוא זוגיות מחייבת.
    סגור
  • 1.
    ישר כוח
    מעריכה מאוד 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל הכבוד איילת , אשת עשיה מאוזנת ותחזרי צריך אותך , תמשיכי להפיץ אור ולגרום לשינויים??את דוגמא ליושר עשיה ומיקוד במטרה , מעריצה אותך ??
    סגור