דעות
פוטנציאל לוויראליות: מי אתה שתעז להגיד ש'מכבי' לא טעימה
מכבי צריכה להתמודד עם בירות בינ"ל ועם המתחרה הגדולה - גולדסטאר. אז היא לקחה את אייזיה מוסטפה מאולד-ספייס, ויצאה למלחמה על התודעה
שורה תחתונה: הסרטון החדש של בירה מכבי שעלה לאוויר לפני מספר שבועות, עושה לטעם מה שמנהיגים רמים ונעלים עשו למשטרי חושך, רק שהוא מקעקע את \"חופש הטעם\" וטוען שאין לנו מושג. שורה תחתונה: מכבי טעימה. הטענה היא שאם אנחנו חושבים שמכבי לא טעימה, אנחנו זקוקים לשיעור נוקשה מהרשויות. קיצוני וראוי להערכה.
מעט מאד צריך להגיד על מעמדה המאד בעייתי של בירה מכבי בימנו אלה. ברור לחלוטין שהבירה ראתה ימים יפים יותר, ברור שמעולם לא היה מצבה גרוע יותר. מכבי שניסתה לטעון בעבר שהיא בירה בינ\"ל - טיעון שנשמט ממנה בבושת פנים - התפשרה במהלך הזמן על \"יש מכבי יש חברים\", וכותרה לאחרונה מכל הצדדים בידי בירות ייבוא בינ\"ל אמיתיות, בירות בוטיק (מלכה, הגמל הרוקד, עוד ובזלת של רמה\"ג, אלכסנדר ועוד), וכמובן: גולדסטאר האלמותית אם האמירה השוביניסטית חסרת הבושה.
הישראלי עדיין לא שותה \"מספיק\" בירה (כ-14 ליטר לנפש לשנה לעומת, למשל, 132 ששותה הצ\'כי), והתנודה היא לרוב בין בירות ולא לטובת הגברת הצריכה של הקטגוריה. כדי שבירה מכבי תרים את הראש בתוך המולה זו, ועוד בתנאים של צרכן לא הכי צמא, צריך מה שנקרא disruption או בעברית \"הפרעה\" משמעותית - שבירת שגרה, הפתעה וחריגה מהצפוי. אבל החריגה חייבת להיות רלוונטית לצרכן ולא הזויה.
וכך הולך הסיפור של סרטון מכבי: בחור נכנס לבר. נכון. זה משעמם. הוא שואל את הברמנית איזו בירה יש לה מחבית והיא עונה לו \'מכבי\'. להתחלה כזו לרוב אין תקומה. אז זהו, שנכונה לו ולנו הפתעה. בבת אחת קורים 4 דברים חזקים שמטלטלים אותנו:
א. הבחור שלנו אומר שמכבי זה לא טעים. צריך אומץ להודות בכך.
ב. מופיע השחקן האלמותי של אולד-ספייס בתפקיד הקלאסי שלו: להודיע לנו מה אנחנו צריכים לאהוב.
ג. הוא נושא נאום בגנות חופש הטעם.
ד. הנאום משודר בכל קצוות תבל, לרבות מדינות נידחות, עולם שלישי, שווקים עוינים, כיכרות עלומות.
הצופה נלכד בסצנה שכאילו לקוחה מקלישאה הוליוודית שהיא הכלאה בין נאום המלך לנאום של וינסטון צ\'רצ\'יל - נאומים היסטוריים ששינו את העולם, שהועברו בשידור חי במקלטי רדיו בכל קצוות תבל.
אלא שהנאום מלא הפאתוס שיושב על התבנית של נאומי החופש והצדק, אינו אלא מאסה גרנדיוזית ששוללת את חופש הטעם. \"מה אתה בכלל מבין בטעם?\", מתריס אייזיה מוסטפה, הנואם שחום העור והכריזמטי. טעם איננו עניין של חופש ואין שום חופש בטעם, הוא מתפלסף תוך שהוא מגבב לתוכו מגה-ערכים כגון צדק וחופש, ואפילו מתמטיקה יחד עם רומנטיקה נוסח \"הטעם של זריחה מהחלל, הטעם של פתית שלג על אפה של חברתך\".
כל השאלות המופנות אלינו הן רטוריות. ה-nonsense המשובח הזה בא לקעקע את הנחת היסוד שמכבי אינה טעימה, ולבסס \"מדעית\" ו\"הגיונית\" את הטיעון שמי שחושב ככה לא מבין כלום.
וכמו בכל נאום היסטורי, העולם משתנה, המלחמה נגמרה, הדיכוי הסתיים, או שבכלל הוא התחיל? בכל אופן, מכבי הוכתרה כבירה טעימה והמנהיג חותם על הרבה ניירות בסצנה של חתימה על חוזי שלום עולמי.
התבנית הולכת עד הסוף עם ההומור העצמי הנועז המודע לעובדה שמכבי נחשבה במשך שנים לאנדרדוג לא טעים דיו. הססמא החדשה tasty tasty נחרטת במוחנו אם נרצה או לא נרצה. הוויראליות של הקליפ בעלת פוטנציאל מעולה (בתוך 3 שבועות, כבר כ-750 אלף צפיות ביוטיוב), ומיותר לציין שהוא מתחנן לעריכה לפורמטים קצרצרים יותר באמצעי מדיה אחרים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(10):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
8.פרסומת יעילהיוש 05/2013/31הגב לתגובה זו0 0אני יודע שהפרסומת יעילה בגלל שזה גרם לי לחשוב על הנחת היסוד שלי ש'מכבי' לא טעימה..סגור
-
7.חרא פרסומת, חרא בירהגבר גבר 05/2013/13הגב לתגובה זו0 0לא כל מה שויראלי הוא גם מוצלח ומומלץ - תשאלי את ביבי על ההרפס שלוסגור
-
6.כמה פה באמת טעמו מכבי?איתן 05/2013/12הגב לתגובה זו0 0אני ממש לא זוכר מתי זה היה,ומוסטפה די עשה לי חשק לנסות,אז עלי לפחות הפרסומת די עבדה.סגור
-
5.חבל על הכסף - פרסומת גרועהשני 05/2013/07הגב לתגובה זו0 0פשוט לא הבנתי את הפרסומת. היא ממש ממש גרועהסגור
-
4.חולק.רועי 05/2013/07הגב לתגובה זו0 0לא בטוח שלבוא ולקרוא לצרכנים "טיפשים שלא מבינים בטעם" זה המסר שמכבי היו צריכים להישען עליו. נכון שדרוש אומץ לומר "אנחנו לא טעימים" (מה שבתאכלס די מדויק) אבל לבוא ולהכנס בצרכנים על חוסר הידע המובהק שלנו בטעם ואיכותו, לא זה צריך להיות הקו המנחה של הקמפיין. מצטער עטרה אבל אני לא מסכים איתך פה :)סגור
-
תשובה לרועיעטרה 05/2013/08הגב לתגובה זו0 0רועי תודה על ההתייחסות. בהחלט הזוי להטיף לאנשים על חוש הטעם.זה הכי לא הגיוני ומטורף שיש. לכן זה מצחיק ולכן זה מעורר השתאות והרמת גבה. זה לכשעצמו שווה הרבה. לזאת התכוונתי. דווקא מסר לא הגיוני ולא לגיטימי בעליל המודע לכך בעליל הוא זה שמעורר אותי לחשוב שהוא עשוי להצליח.סגור
-
3.פרסומת גרועה שמקיאה את הבריףשמעון 05/2013/07הגב לתגובה זו0 0אם מכבי נתפסת כלא טעימה, לא יותר פשוט לשנות את הטעם??? ואם מספרים לי בפרסומת שהבירה טעימה, היא תתחיל להיות טעימה פתאום? זו חשיבה ישנה עם הוצאה לא מוצלחת לפועל. חבל על הכסף של טמפוסגור
-
איך אתה יודע - כתבת או קראת את הבריף?אסטרטג בדימוס 05/2013/13הגב לתגובה זו0 0מסכים איתך שהפרסומת הזו על הפנים, וגם הבירה לא משהו, אבל לא בטוח שהבעיה זה הבריף...סגור
-
2.לקחת נונסנס משובח ורצחת אותו בסנס (ל"ת)היוד' בקופי 05/2013/07הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.לדעתי פרסומת מעולה (ל"ת)גנדי 05/2013/07הגב לתגובה זו0 0סגור


