נדל"ן ותשתיות

פינוי בינוי בשוק פרוע: מי ירוויח מההחלטה הדרמטית החדשה?

הקבלנים ויזמי הנדל"ן עדיין בבלאגן סביב ההחלטה החדשה של מועצת שמאי המקרקעין להתיר את הרסן ולהפוך את הפינוי בינוי  בישראל לשוק פרוע וחופשי לגמרי. האם הדיירים יצליחו לקבל דירות גדולות יותר או דווקא הקבלנים הם אלה שיחגגו בסוף?
מערכת ice |  14
נדל"ן (צילום פלאש 90/ גילי יערי)
מועצת שמאי המקרקעין חוזרת בה מכל מה שהיה עד היום ותוציא להערות הציבור בימים הקרובים את ביטול רף המלצות אחיד של 12 מ"ר, ולמעשה המדינה מתנערת מכל המלצה כלשהי לשוק. המשמעות: שוק פרוע בין הקבלנים לדיירים שעתיד לסחרר את ענף הפינוי בינוי בישראל בשנים הקרובות.
נזכיר, רק לפני חודשיים החליטה מועצת שמאי המקרקעין לעגן בתקן 21 (תקן שמאי המסדיר את תוכניות פינוי-בינוי) שינויים שיורידו את ההמלצה שהייתה עד אז: תמורה של דירה חדשה שתכלול חדש נוסף, ממ"ד, מרפסת וחנייה ושתהיה גדולה יותר ב-25 מ"ר מהדירה הישנה. מועצת שמאי המקרקעין לפני חודשיים הורידה את התקן ל-12 מ"ר בלבד בדירה (עם מרפסת חניה ובניין). ומה עכשיו? חודשיים בלבד לאחר מכן, המדינה יוצאת מכל קביעה כלשהי ואומרת בעצם: השוק החופשי יקבע מה ההמלצה לרף התמורה לדירה החדשה בפינוי בינוי.
 
יש לציין כי התקן הוא תמיד בגדר המלצה לרשויות שקובעות למעשה מה יהיה רף התמורה בשטחם. ערים גדולות כמו תל אביב וגבעתיים, אכן קובעות בעצמם מה יהיה רף התמורה בפרוייקטים של פינוי ובינוי, ולכן לכאורה למעשה אין משמעות להמלצה של משרד המשפטים בכך. מאידך, ישנן רשויות שכן פועלות לפי התקן, או לכל הפחות מתיישרות לכיוונו, ולכן עדיין יש לכך חשיבות.
מה שהולך לקרות בשנים הקרובות יוכל להיקרות בצדק שוק פרוע: אין חוקים, וכל אחד יוכל להתמקח על גודל הדירה: בין הדיירים ובין יזמי הנדל"ן. אם בעבר היה לקבלנים רווח מינימלי של 20% ורווח מקסימלי המוגדר מראש שעמד על קרוב ל-30%, מעתה בוטלו כל החסמים, והקבלן יוכל להרוויח יותר, ומאידך גם להפסיד יותר.
 
זו הסיבה שהקבלנים חלוקים בדעתם בנושא. האם הדבר יגדיל את הפרוייקטים לאור המיקוח המחודש או דווקא יגרום לדיירים לדרוש יותר ולתקוע את הפינוי-בינוי?
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, למשל, תקף את ההחלטה וכינה אותה "אומללה" וכי היא "תשים קץ לפרוייקטי התחדשות עירונית בישראל". לדבריו, "אני לא מבין כיצד מועצת השמאים נתנה יד להחלטה כזו. אם לא תשונה ההחלטה, הרי שבוועדות המקומיות והמחוזיות יקבעו מעתה את צפיפות הבניה במצב החדש, ללא קשר לכדאיות הכלכלית של הקמת הפרויקט וללא בסיס של שום קריטריון לחישובה. בפועל הוועדות יאשרו תוכניות שישכבו במגרות כאבן שאין לה הופכין".
 
חיים מסילתי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, לעומת זאת בירך על ההחלטה: "התיקון המוצע אשר במסגרתו יוסר רף המינימום וכן תוסר רשימת התמורות הנו מהלך מבורך הצפוי לשחרר את הפעילות בשוק הפינוי בינוי. הדבר יביא בפועל להתנהלות ישירה של היזמים אל מול הועדות המחוזיות והשמאים הפועלים שם מטעם כשמאי מאגר השמאי הממשלתי.
טבלאות הרגישות שתוצגנה יאפשרו שקיפות ומרחב תימרון במו״מ גם ליזמים ובעיקר לדיירים. חשוב לזכור שבסופו של יום גורמי המימון עומדים גם הם עם יד על הדופק. מהלך של בקרה על ידי השמאי הממשלתי עצמו וכן מנגנון ערר כפי שקיים בשומות רמ״י ישלים את הדבר ויתמרץ מאד את שוק ההתחדשות העירונית".
גם בקרב הקבלנים השינויים הדרמטיים מעוררים ספקות. כך, דני מור מנכ"ל בסט יזום מקבוצת בסט מסר ל-ice כי: "משמעות ההחלטות בראש ובראשונה, מתן אפשרות לכוחות השוק לפעול בהתאם לצרכים המשתנים באיזורים השונים בארץ. התוצר התכנוני, צפוי להיות טוב יותר ואינו כפוף למגבלות ואילוצים כלכליים רוחביים . במונחי כלכלה חופשית, מידת ההתערבות ברגולציה נכון שתהיה מידתית  והולמת את צרכי השוק המשתנים. ראוי לברך על ההחלטה, שמהוה צעד מתבקש בהליכי קידום תוכניות הכרוכים ממילא במורכבות ואתגרים מרובים".
לעומת חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן וסגן נשיא התאחדות הקבלנים יוצא נגד המהלך: "ביטול מינימום רווח יזמי הופך את תקן 21 למושג חסר תוכן ומהווה ביטול למעשה של התקן החשוב הזה. אני כולי תקווה כי צעד זה לא יקרה.  אם אכן המהלך ייושם ויבוטל המינימום של רווח יזמי, הדבר ייצור כאוס בתחום ההתחדשות העירונית.  אין לי ספק כי אם עד עתה חווינו חוסר וודאות בתחום, מהלך זה יקשה עוד יותר על יזמים להיכנס לפעילות בתחום ההתחדשות העירונית".
עו"ד שרגא בירן, יו"ר המכון לרפרומות מבניות, אמר כי "הנסיגה של מועצת השמאים מהמלצותיה היא הישג חסר תקדים שלנו, לאור  זאת שהם חזרו בהם עוד בטרם בג"ץ דן בעתירה שהגשנו נגד ההחלטה הרעה הקודמת שלהם על הגבלת המורה לבעלי הנכסים.  בדיוק כמו שדרשנו: משא ומתן בין יזם ובעלי הנכסים חייב להתקיים בהתאם לכללי השוק, ללא התערבות של גורמים חיצוניים.  כעת, דייר המסרב לחתום על הסכם עם יזם מכיוון שהוא סבור כי לא קיבל את התמורה הראויה יוכל לעשות זאת, והשמאי יהיה חייב לבחון מהי התמורה הסבירה בהתאם לשווי האמיתי של הנכס".
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    כריש נדל"ן
    יגאל 02/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יזמי בנייה עולם תחתון . בפינוי בינוי זה לא צחוק .אתם עלולים לאבד את הנכס תיזהרו באמת
    סגור
  • 10.
    הצנחנים
    שירי 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אנשים פראיירים פרויקט פינוי בינוי בנווה ישראל הרצליה, אדמה ששווה מאות מיליונים נמכרת בנזיד עדשים. גם ככה אתם חלשים אז נחליש אותכם יותר! קבוצת רכישה לבעלי הקרקע. מה אתם צריכים יזמים, קבלנים, ומאכרים שייקחו ממכם. תעשו לבד אתם בעלי הקרקע!!!
    סגור
  • נכון, אבל...
    מ 02/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה היא שברוב המקרים האוכלוסיה חלשה אין לה מידע וידע לכן עדיף להם שמישהו חיצוני עם ידע יקח פיקוד על הענין
    סגור
  • 9.
    חסר משמעות
    דייר 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כפי שכתוב במאמר עצמו: התקן(או חוסר התקן) הוא רק המלצה שהמועצות יכולות לעשות בו כרצונן. והן יעשו.
    סגור
  • 8.
    מצויין.
    מטי 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל היזמים הקטנים יחפשו מקצוע אחר, ורק החברות הגדולות והיציבות בעלות ההון , שיש להם יכולת לתת לדיירים - רק הם יבנו.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    תמ"א
    צידקיהו 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בקיצור הקורבן הדיירים
    סגור
  • 6.
    פנוי בנוי
    איתן 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנחנו במשא ומתן עם קבלן וזה טוב שיתנו לכולם דירה 4 חדרים 100 מטר כולם יחתמו מיד רוצים לתת 12 מטר ולהוסיף 120 דיירים כניסה שיי היום 6 דיירים
    סגור
  • 5.
    מפנים גם מי שלא רוצה.
    טלי, 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש ספק מי יריוח? הדירים יפסידו. הקבלנים והעיריות ירויחו . אין מחסור בדירות. במקום לאלץ את מרובה הדירות למכור את אוסף הדירות שלהם. גוזלים את יכבשת הרש, מי שיש לו דירה אחת. הופכים את הערים לגושי בטון.
    סגור
  • 4.
    הדייר הוא הבעלים של הנכס.
    מהלך מבורך 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ביזניס נטו.
    סגור
  • 3.
    יגרום למחלוקות בין הדיירים (ל"ת)
    חיים 02/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • אתה מתכוון שזה יגרום למשא ומתן עם הקבלן (ל"ת)
    יוסי 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    שוק פרוע בדרך....
    יורם 02/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מעניין מדוע מועצת השמאים שינתה את דעתה ומה בכלל עניינה בקשר בין היזם לבעלי הנכסים? חומר למחשבה.
    סגור
  • לא שוק פרוע, פשוט שוק רגיל שלא מהונדס ע"י קרטל לא חוקי (ל"ת)
    רציונלי 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    שמאי בתמא
    Jo 02/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    השמאיים דואגים רק לעצמם סתם סטטיסטיקאים
    סגור