נדל"ן ותשתיות

פטור מהיטל השבחה: איזו עיר קיבלה את ההחלטה האמיצה?

עיריית ירושלים מקדמת הענקת פטור מהיטל השבחה לתקופה של 5 שנים במתחמים מוכרזים לפינוי-בינוי, כפי שמתיר חוק ההסדרים שהתקבל בכנסת במסגרת תקציב המדינה לשנת 2022
מערכת ice | 
הכניסה הדרומית לירושלים (צילום שיכון ובינוי SkyVideo)
עיריית ירושלים סימנה לפני כשלוש שנים את המטרה והיא מקדמת ביתר שאת תוכניות להתחדשות עירונית, בדגש על פרויקטים מסוג של 'פינוי בינוי', בכל רחבי העיר. תוכניות כאלה רלוונטיות למתחמים רבים ולהן יתרונות משמעותיים: תכנוניים, אורבניים, סוציאליים, קהילתיים, חברתיים, כלכליים, ביטחוניים, סביבתיים ועוד.
ירושלים משלבת בתוכה שטחים היסטוריים, מבנים לשימור ושכונות ותיקות, ניכר כי השכונות הוותיקות אינן תואמות את קצב התפתחותה של העיר, מבני המגורים בהן מיושנים והן מצריכות התחדשות עירונית.
לכן, התועלת הציבורית הנובעת מהתחדשות עירונית היא גדולה ומפתחת את העיר במגוון דרכים, לצד הטבת איכות חיי התושבים המתגוררים במתחמי הדיור הוותיקים שיעברו לבניינים החדשים, בין היתר באמצעות חיוב היזם לשאת בהוצאות הניהול והתחזוקה של הרכוש המשותף של אותם דיירים ותיקים, לתקופה של עשר שנים מעת קבלת החזקה בדירה החדשה.
עיריית ירושלים רואה את התועלת הציבורית המצרפית, כגוברת על התועלת מערך ההכנסות האפשריות מהטלת חבות בהיטל השבחה, בפרויקטים מסוג זה. משכך, ובהתחשב במגבלת השטחים הפתוחים העומדים לטובת התרחבותה וגידולה הטבעי של העיר, וכן לצורך לשמר את השטחים הירוקים בה, העירייה רואה בהתחדשות עירונית את הפתרון המיטבי לעתיד המגורים בעיר.
עיריית ירושלים מעוניינת להאיץ את תהליך קידום התוכניות הללו, להביא לקיצורם ולרתום את כלל הגורמים העירוניים והממשלתיים, על מנת להוציאם מהכוח אל הפועל. הדבר גם ייצר ודאות ליזמים בזירת ההתחדשות העירונית הירושלמית ויתמרץ אותם כלכלית. כמו כן, במסגרת העמדה העירונית בנושא מובטח כי הפגיעה בתקציב העירייה תהיה מידתית, כך שלא תכביד באופן שהעירייה לא תוכל לעמוד בו.
 
לכן, העמדה היא כי הפטור יינתן אך ורק ביחס לתוכניות 'פינוי לבינוי', ואך ורק בעבור רכיבי ההשבחה הנוגעים לשטחי המגורים וכאשר הפטור יחול ברוב שכונות העיר, למעט במקומות הבאים: אזורי התעשיה בעטרות, גבעת שאול, תלפיות והר חוצבים, וכן במרכז העיר ובשכונות נחלת שבעה, נחלאות, אגן העיר העתיקה, ימין משה, טלביה, רחביה, קריית שמואל, המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, בקעה, ניות, הר הצופים, רמת מוצא ועין כרם, ובהתאם לגבולות שישורטטו על גבי מפת העיר, שתצורף להחלטת המועצה בישיבה הקרובה ובכפוף לתנאים שתקבע המועצה.
עיריית ירושלים מאמינה כי היקף הפעילות היזמית בעיר ילך ויגבר דווקא בזכות המשך מדיניות החלת הפטור בפרויקטים של 'פינוי בינוי' באזורים האמורים, דבר אשר יגביר משמעותית את מספר היזמים והיוזמות הנכנסות לכלל הפרויקטים בעיר, ויגדיל את היקף ההשבחה הנכנסת לעיר, בדיוק כפי שקרה בשנים האחרונות בהן חלה מדיניות הפטור על תוכניות 'פינוי בינוי'.
כך גם האצת הבנייה בתחום ההתחדשות העירונית עתידה לזכות את העירייה בתקציבים מהמדינה (הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית), בהתאם להחלטת הממשלה מחודש אוגוסט 2021. בדרך זו, ייווצר האיזון המתבקש בתמהיל ההכנסות לעיר ב-5 השנים הקרובות, לצד צדק חלוקתי בין האזורים השונים ובשים לב למאפייניהם.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "בירת ישראל מצויה בעיצומה של מהפיכה, המתבטאת בתנופת בניה, צמיחה אורבנית, מדיניות ציפוף מושכלת וקידום ההתחדשות העירונית כציר מוביל. יש מגמת עליה ברורה ומשמעותית במספר יח"ד וחלו תמורות שלא היו מזה שנים. הכוונה להעניק את הפטור מהשבחה היא ביטוי למימוש המדיניות העירונית לתכנון יעיל וצודק של משאבי הקרקע המוגבלים לטווח ארוך, לבינוי מיטבי על הקרקעות הירושלמיות באמצעות בינוי גבוה, לציפוף בצירי הרכבת הקלה ובמקומות המתאימים לכך, בפרויקטים להתחדשות עירונית ל"פינוי בינוי". כך גם נשמור על השטחים הפתוחים ועל הריאות הירוקות. למהלך יש גם יתרונות גדולים בהיבט של חידוש הרקמה האורבנית, חיזוק חברתי לשכונות ודאגה לדיור וקהילתיות לצעירים. כולי תקווה כי המהלך יאושר ונצעד קדימה בבניין ירושלים".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה