מדדים ומחקרים

דרמה בעולם הכשרות: לאן הולכים מיליארדי שקלים בשנה?

מסתמן כי חל שינוי במגזר החרדי בכל הנוגע לענף הכשרות. סקר חדש לבדיקת אמון הצרכנים החרדים במערכות הכשרות חושף נתונים מפתיעים
דוד זולדן |  2
המגזר החרדי (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, shutterstock)
טלטלה בעולם החרדי: תוצאות דרמטיות בסקר מכון 'אסקריא' שבדק את אמון הצרכנים החרדים בגופי הכשרות הפרטיים המגלגלים מיליארדי שקלים בשנה.
בסקר שנערך בין 412 נשאלים מכלל החוגים במגזר החרדי ענו 71.3% מהמשתתפים כי ירכשו לכתחילה מוצרי בשר ועוף בכשרות הרב לנדא והרב רוזנבלט, בכך היא מובילה בקטגוריית מוצרי הבשר על כשרות בד"ץ העדה החרדית שנחשבה במשך עשרות שנים לכשרות החזקה ביותר
שוק הכשרויות הפרטיות בישראל שנצרך בעיקר על ידי המגזר החרדי הוא עצום ומוערך במיליארדי שקלים בשנה. הכשרות המובילה והחזקה ביותר היא כשרות בד"ץ העדה החרדית או בכינויה האחר בד"ץ ירושלים, הכשרות משתייכת לחוגים הקיצונים במגזר החרדי שאינם מכירים במדינה ולא משתתפים בבחירות לכנסת.
  
למרות השתייכותה של הכשרות לקבוצת מיעוט במגזר החרדי, היא נהנתה עד כה במשך שנים רבות מאמון רב מכלל החוגים במגזר  החרדי, ונחשבה בשל כך לגוף הכשרות הפרטי החזק ביותר בישראל.
אחת העדויות לכוחה הרב של מערכת הכשרות היא ההתארגנות שנכשלה להחרמת המוצרים שבהשגחת בד"ץ העדה החרדית. מדובר ביוזמה חילונית שהתארגנה בשנת 2010 בעקבות הפגנות רבות בהם היו מעורבים החוגים הקיצוניים החרדים.
אך יוזמת החרם גוועה במהירות, וזאת בשל עוצמתה הרבה של מערכת הכשרות והאמון הרב שרוכשים לה הצרכנים החרדים, חברות המזון השונות לא רצו להסתכן במצב שבו המגזר החרדי  מפסיק לרכוש את מוצריהם בשל העדר כשרות עליה הם יכולים לסמוך. מערכת הכשרות של בד"ץ העדה החרדית מעניקה הכשר למותגים רבים ומובילים במשק הישראלי בהם עילית אסם תנובה ועוד.
אך כעת מסתמן כי חל שינוי בתפיסת המגזר החרדי. בסקר שערך החודש מכון המחקר החרדי 'אסקריא' לבדיקת אמון הצרכנים החרדים במערכות הכשרות עולה כי כשרות הרב חיים יצחק אייזיק לנדא, והרב שבח צבי רוזנבלט רבני העיר בני ברק מובילה בקטגוריית מוצרי הבשר והעוף. 
 
בסקר נשאלו הצרכנים מוצרים של איזו כשרות מתוך מגוון כשרויות שהוצגו לפניהם הם ירכשו כאשר עבור כל כשרות הם התבקשו להשיב האם ירכשו את המוצרים המושגחים בכשרות זו לכתחילה, ירכשו רק כשאין אפשרות זמינה אחרת או שלא ירכשו בשום אופן. 
הסקר נוסח באופן מחמיר, כך שהנשאל מתבקש להשיב על רכישה ולא על הסתמכות תיאורטית על גוף הכשרות. מסיבה זו שיעורי ההסתמכות על הכשרויות הם נמוכים ממה שהיה ניתן לצפות לו השאלה הייתה נשאלת באופן פחות מחמיר. 
השאלות מתחלקות לקטגוריות שונות. ביחס לקטגוריית מוצרי הבשר והעוף שנחשבת בעיני הצרכן החרדי לכזו שנדרשת בה השגחה מחמירה יותר משאר המוצרים הרגילים בגלל חששות הכשרות הרבות הקיימות בשלבי השחיטה הרבים, ענו 71.3% מהמשתתפים כי ירכשו  לכתחילה מוצרים בהכשר הרב לנדא והרב רוזנבלט, לעומת 63.2% שאמרו כי ירכשו לכתחילה את המוצרים בהכשר בד"ץ העדה החרדית.
 
גם בנוגע לשאלה על איזה כשרות יסמכו באכילה מחוץ לבית, בה נוהגים להקל יותר ממוצרי מזון שמתבשלים במטבח הביתי, עולה כי כשרות הרב לנדא והרב רוזנבלט היא המקובלת ביותר במגזר בקטגוריית מוצרי הבשר, כאשר 80.1% יסתמכו עליה בארוחות בשריות מחוץ לבית בהשוואה ל- 75% בלבד עבור בד"ץ העדה החרדית.
בקטגוריית מוצרי החלב, כשרות  בד"ץ העדה החרדית שומרת על המקום הראשון ונהנית מ- 97.6% שירכשו ממוצריה לכתחילה, וזאת לעומת כשרות רבני בני ברק שהגיעה למקום השני עם 90.2% בלבד שירכשו ממוצריה לכתחילה. מדובר במגמה מעניינת בה עולה כי יתכן ואנו לקראת שינוי משמעותי בשוק הכשרויות הפרטיות.
הסקר נערך על ידי חברת המחקר אסקריא  בהובלת דודי דרור, בין התאריכים ה-08-13/01/24 סקר טלפוני בקרב 412 איש  מכל רחבי הארץ המהווים מדגם מייצג של המגזר החרדי. הדגימה בוצעה על פי המתודולוגיה המקובלת כדגימת שכבות ובתוך כל שכבה בדגימה אקראית, דגימה זו מבטיחה ייצוג לכלל תתי המגזרים והחוגים במגזר החרדי  בגילאי 18+ ומעלה. הטעות הסטטיסטית עומדת על ±4.8%
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חלאות הדם
    א.ק. 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 3
    צריך לאסור הריגה טכסית בישראל
    סגור
  • 1.
    כשרות הכי טובה
    ליטאי 03/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כילד גדלנו תמיד שזה הכשרות הכי טובה
    סגור