מדדים ומחקרים

פערים? ב-50 מתוך 62 מדדים: איכות החיים של היהודים גבוהה משל האזרחים הערבים

בתחום התעסוקה, הביטחון האישי ועוד שלל מדדים חיוניים, חייהם של האזרחים היהודים בישראל איכותיים יותר, בעוד רק ב-9 מתוך כלל המדדים מצב הערבים טוב יותר, היכן נרשם שיוויון ומה למעשה כל זה אומר? כל המדדים בפנים
כפיר אדר |  1
עובדים ממגזרים שונים באוכלוסייה בחברות הגדולות בישראל (צילום Yossi Zeliger, Hillel Maeir/FLASH90)
על פי דוח מפורט של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם היום (שלישי) ובוחן את הפערים באיכות החיים של היהודים והערבים בישראל, מתברר כי מתוך 80 מדדי איכות חיים שפותחו לשנת 2019, נתוניהם של 62 מדדים זמינים גם בפילוח לפי קבוצת אוכלוסייה וב-50 מדדים מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים, ב-9 מדדים מצבם של הערבים טוב יותר ממצבם של היהודים, וב-3 מדדים קיים שוויון.
אחת המטרות המרכזיות של מדדי איכות החיים היא לאפשר בחינה וניתוח של הפערים ואי-השוויון בין קבוצות שונות בחברה באמצעות המדדים מתוך 11 תחומי המדידה השונים. בהודעה זו מוצג ניתוח הפערים בין יהודים לערבים במדדי איכות חיים.
בתחום איכות התעסוקה מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים בכל המדדים. בתחום ביטחון אישי מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. יחד עם זאת, הדיווח על תדירות היפגעות מהתנהגות אלימה בכביש בקרב ערבים נמוך משמעותית מהדיווח בקרב יהודים.
בתחום הבריאות מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. במדדים: תוחלת חיים, תמותת תינוקות, אורח חיים בריא, הערכה עצמית של בריאות, עודף משקל (בכיתה ז) ותחושת דיכאון מצבם של היהודים טוב יותר. במדדים אמון במערכת הבריאות ומקרים חדשים של שאתות ממאירות (סרטן) מצבם של הערבים טוב יותר.
בתחום דיור ותשתיות מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. במדדים שביעות רצון מהדירה, מאזור המגורים ומהתחבורה הציבורית וצפיפות דיור מצבם של היהודים טוב יותר. במדדים חוסר שביעות רצון ממשך ההגעה לעבודה ובעלות שירותי דיור (אחוז הוצאה על דיור מתוך ההכנסה הפנויה) מצבם של הערבים טוב יותר.
בתחום החינוך וההשכלה מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים, במדד שיעורי למידה בגיל 17-15 קיים שוויון בין שתי הקבוצות. בתחום מעורבות אזרחית וממשל מצבם של היהודים טוב יותר בכל המדדים. בתחום סביבה מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. במדד רעש חיצוני שמפריע בדירה קיים שוויון בין שתי הקבוצות.
בתחום רווחה אישית וחברתית מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. במדד תחושת הערכה מבני משפחה קיים שוויון. בתחום רמת חיים חומרית מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים בכל המדדים.
בתחום פנאי, תרבות וקהילה במדד שביעות רצון מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים מצבם של הערבים טוב יותר; במדד עיסוק בפעילות התנדבותית מצבם של היהודים טוב יותר. בתחום טכנולוגיות המידע מצבם של היהודים טוב יותר ממצבם של הערבים במרבית המדדים. יחד עם זאת, ערבים חשים בטוחים יותר בסביבה מקוונת.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אם נשים ערביות יכנסו למעגל העבודה מצבם ישתפר.
    הדס 01/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל זמן שיש במשפחה של 4 נשים ועשרות ילדים רק מפרנס אחד הם יחיו בעוני. לי יש שני ילדים כי לא היה לי מספיק כסף לחינוך של יותר ילדים.
    סגור