מדדים ומחקרים

טורקיה חוטפת: הלירה בשפל של 20 שנה

ברקע הלחימה באוקראינה משיכת השווקים בעולם לסחרור, והקשיים שטורקיה כבר סבלה מהם, הלירה הטורקית מגיעה לשפל של 20 שנה והאינפלציה במדינה משתוללת
מערכת ice | 
לירה טורקית (צילום ויקיפדיה, pixabay)
ברקע המערכה המתנהלת באוקראינה, האינפלציה בטורקיה מגיעה לשיא חדש של 20 שנה ומסכמת אינפלציה בשיעור של  54.44% לחודש פברואר. כאשר הלירה הטורקית ממשיכה לצנוח לערכים נמוכים מאוד, ושוק הנפט המשתולל בימים אלה רק מוסיף קושי על המקום.
לפי דיווחי חוץ, מדד מחירי מוצרי הצריכה בטורקיה עלו ב-4.81% לעומת החודש הקודם, כך לפי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסם בטורקיה ביום חמישי. מדד מחירי היצרן זינק ב-7.22% לעומת החודש הקודם, והביא לעלייה שנתית של 105%.
יבוא שיא של אנרגיה בינואר עזר לגירעון הסחר של טורקיה להמריא, ומחירי הסחורות ממשיכים לעלות על רקע חששות האספקה והפלישה הרוסית לאוקראינה. הנפט מסוג ברנט עלה ב-53% עד כה.
נשיא טורקיה ארדואן העדיף אשראי ויצוא, תוך שהוא טוען בעקביות שהעלאת ריבית למעשה מחמירה את האינפלציה במקום להרגיע אותה. הבנק המרכזי של טורקיה הוריד את הריבית ב-500 נקודות בסיס מאז ספטמבר ל-14%.
הלירה הטורקית איבדה בערך 47% מערכה בשנה שלמה האחרונה, במסלול שנבע מסירובו של ארדואן להעלות את הריבית בזמן שהאינפלציה עלתה בעקביות. סערת המטבע פגעה קשות בטורקים, שכן ערך המשכורות שלהם ירד ועלויות המחיה עלו באופן דרמטי. עליות תלולות בתעריפי החשמל והגז הטבעי החריפו את הכאב עבור צרכנים ועסקים.
 
נתון האינפלציה של המדינה בינואר עמד על 48.7%, כבר אז הגבוה ביותר מזה שני עשורים. באמצע פברואר, ארדואן נשבע "לשבור את כבלי הריבית" ולהוריד את האינפלציה לחד ספרתי. הוא האשים את בעיות המטבע של טורקיה ב"כלים פיננסיים זרים".
ממשלתו של ארדואן קידמה במקום זאת "ליריזה קבועה" ו"תוכנית הצלה" שתראה את הבנק המרכזי הטורקי ערב לחסכון בלירה על ידי התערבות והשלמת הפסדים לפיקדונות ללירה אם ערכם מול מטבעות קשים יירד מעבר לשיעורי הריבית שנקבעו על ידי. בנקים. בתוך כך ערכה של הלירה הטורקית עומד הבוקר על 0.070 דולר (0.23 שקלים), לעומת 13 סנט לפני שנה (0.44 שקלים).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה