השוק

הפלישה לאוקראינה מגבירה את הסיכונים לאינפלציה בישראל

בעדכון ללקוחות בית ההשקעות, אומרים הבוקר בפסגות שהבנקים המרכזיים נכנסים למלכוד שהשורה התחתונה שלו: האם ניתן להעלות ריבית במצב גיאו-פוליטי כזה; בישראל גוברים הסיכונים מפני עליית מדרגה אינפלציונית נוספת
ניצן כהן | 
ג'ו ביידן, ולדימיר פוטין (צילום טוויטר/ ג'ו ביידן, יוטיוב/ CBS News ,MSNBC, The New York Times)
אם עלינו בישראל מדרגה אינפלציונית שעדיין בשליטה, הרי שזינוק במחירי הנפט והתחזקות משמעותית של הדולר מגבירים את הסיכונים מפני עליית מדרגה אינפלציונית נוספת. המלכוד הגדול הוא האם הבנקים המרכזיים ברחבי העולם המערבי יכולים להעלות ריבית במצב של הידרדרות מהסוג שאנחנו רואים מאז שעות הבוקר.
בית ההשקעות פסגות הוציא הבוקר עדכון ללקוחותיו ושם הם אומרים כי "בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה והתחלת המלחמה באופן רשמי, מחירי הנפט מזנקים הבוקר ביותר מ-5% והנפט שבר את המחסום הפסיכולוגי של ה-100 דולר לחבית. נזכיר שעוד לפני ההתדרדרות בגזרה הגיאו-פוליטית, העולם נמצא במשבר אנרגיה, בעיקר מכיוון אירופה באופן שהוביל לזינוק במחירי הגז הטבעי והפחם.
 
"תגובת המערב לפעולותיה של רוסיה צפויה להיות בצורה של החרפת הסנקציות הכלכליות על רוסיה ולאור העובדה שרוסיה היא אחת משלושת יצרניות הנפט הגדולות בעולם ומקור הגז העיקרי לאירופה – הסיכונים למחירי הנפט בפרט והאנרגיה בכלל ממשיכים להיות מוטים כלפי מעלה. מבחינת ישראל, השילוב של זינוק במחירי הנפט ביחד עם הפיחות המשמעותי לו אנו עדים בשקל מגביר את הסיכונים האינפלציונים בישראל וצפוי להוביל לעדכונים כלפי מעלה בתחזיות החזאים.
"בהקשר זה, לאחר דברי הנגיד, הפרופ' אמיר ירון, לבלומברג כי עליית ריבית באפריל היא אפשרית – נראה כי בנק ישראל, בדומה לבנקים המרכזיים האחרים בעולם, מוצא את עצמו במלכוד. האם אפשר להעלות ריביות כאשר הסיכון הגיאו-פוליטי מכיוון רוסיה-אוקראינה מתממש? כרגע אין לנו תשובה ברורה. הבנקים המרכזיים יצטרכו לשקול את הפגיעה הצפויה לביקושים המצרפיים אל מול הזינוק הנוסף הצפוי באינפלציה העולמית. מלכוד 22 ב-2022" אומרים בפסגות.
"במקרה והבנקים המרכזיים מחליטים להאט את קצב הצמצום לאור אי הוודאות הגיאו-פוליטית הגדולה והמשמעויות שלה" ממשיכים בפסגות "ברור לנו מה צריך לקרות – שוק האג"ח ייאלץ לתמחר מתווה העלאות ריבית מתון יותר מה שיוביל לירידה בתשואות האג"ח. במקביל, בתרחיש שכזה, סביר כי ציפיות האינפלציה יעלו, הסנטימנט השלילי בשוק המניות עוד יעמיק באופן שיוביל לריצה לנכסים בטוחים – ושוק האג"ח הממשלתי בראשם.
"במקרה והבנקים המרכזיים ממשיכים כמתוכנן, אנו נמצאים בתרחיש בו התהליכים בשוק ההון והכלכלה צפוים להכביד על תשואות האג"ח הארוכות לאורך זמן כאשר הסיכון לפעילות הכלכלית רק יגבר והשווקים יגיעו להבנה זו מהר יותר. על כן, בתרחיש זה נראה את השטתחות העקום ואף התהפכות העקום קוראת מאוד מהר – העלאות הריבית יתמכו בעליית התשואות בחלקים הקצרים בינוניים מעבר לרמתם הנוכחית בעוד שהחלקים הארוכים יוכבדו משוקי המניות וההאטה הכלכלית.
"בינתיים, הכאוס בשווקים מוביל גם לזינוק דרמטי בציפיות האינפלציה בארה"ב כאשר הציפיות לשנתיים כבר עוד רגע נוגעות ב-4%" מסיימים בפסגות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה