השוק

ארדואן מגביר את הלחץ על הבנק המרכזי והלירה הטורקית נופלת ב-3%

עם אינפלציה שמרקיעה שחקים, אבטלה בשיעור דו ספרתי ויתרות מט"ח שהולכות ומצטמצמות מעוניין ארדואן שהבנק המרכזי יוריד את הריבית
ניצן כהן | 
ארדואן (צילום רישיון חופשי ויקיפדיה)
נשיא טורקיה רג'יב טאיפ ארדואן אמר היום בראיון לכלי התקשורת כי שוחח עם יו"ר הבנק המרכזי הטורקי במטרה לגרום לו להוריד את הריבית. בתגובה לראיון צוללת הלירה הטורקית ב-3% והיא נסחרת ברמה של 8 לירות לדולר אמריקאי.
הכלכלה הטורקית סובלת ממחלות שהעולם המערבי התפטר מהן כבר לפני הרבה שנים אבל התקלויות חוזרות ונשנות של ארדואן עם העולם המערבי הביאו לשורה של הגבלות כלכליות על טורקיה עד כדי שהכלכלה שלה הידרדרה לנקודת שפל מדאיגה למדיי.
כדי להבין עד כמה הכלכלה הטורקית במצב רע צריך לראות את רמת האבטלה שנמצאת בשיעור של 13.1% ואין מדובר באבטלה בעלת אופי זמני בשל משבר הקורונה אלא באבטלה יציבה ומתמשכת בשיעור דו ספרתי.
יעד האינפלציה של הבנק המרכזי הטורקי עומד על 5%, נתון בלתי נתפס לעומת הקונצנזוס בעולם המערבי שעומד על טווח של 1% עד 3%. האינפלציה בפועל בטורקיה עומדת על יותר מ-17% והריבית מפחידה בגובהה ועומדת על 19%.
קשה להבין מה גרם למה ואיך ניתן להתגבר על שיעור אבטלה גבוה כל כך ואינפלציה גבוהה כל כך אבל ברור שלא ניתן להוריד את הריבית בכלכלה מסוגה של טורקיה מבלי לגרום לזעזוע כלכלי אבל השלטון בטורקיה רחוק מלהיות רציונלי ולכן הורדת ריבית מבלי לרסן את ההוצאות הממשלתיות אמנם תוריד את עלויות המימון של הפירמות (מה שרוצה ארדואן לגרום לו) אבל תכניס את הכלכלה לסחרור אינפלציוני שיביא לכך שרמות המחירים יעלו הרבה מעבר לכוח הקניה של הטורקי הממוצע.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה