מדדים ומחקרים

האם העלייה מאוקראינה תגרום לעליית מחירי הדיור?

סקר: כ-80% מהשמאים בישראל סבורים כי גל עלייה מאוקראינה צפוי להוביל לעליות מחירים של עד 10% במחירי הדירות בישראל. ומה לגבי הביקושים?
מערכת ice |  1
יריב דרורי יו"ר ועדת מחקר בלשכת שמאי המקרקעין
כ-80% מהשמאים בישראל סבורים כי גל עלייה מאוקראינה לישראל צפוי להוביל לעליות מחירים של עד 10% במחירי הדירות בישראל בטווח הבינוני, וכ-63% צופים עלייה בטווח הקצר – כך עולה מסקר שערכה לשכת שמאי המקרקעין בקרב חברי הלשכה.
הסקר שערך יריב דרורי, יו"ר ועדת מחקר נתוני שוק בלשכת השמאים, בדק מהן ההשפעות האפשריות של גל העלייה על שוק הדיור הישראלי בטווח הזמן הקצר והבינוני, בדירות מגורים לרכישה, להשכרה ולהשקעה.
מהממצאים עולה, כי כ-40% מהנשאלים סבורים שיירשמו בטווח הזמן הקצר עליות מחירים של עד 5%, וכ-20% מהם צופים עליות של 5%-10%. רק 1% מהנשאלים העריכו כי יירשמו דווקא ירידות מחירים של עד 5% בעקבות גל העלייה. בהתייחס לטווח הזמן הבינוני, כ-42% צופים עלייה של עד 5% במחירי הדירות וכ-35% צופים עלייה של בין 5% ל-10%. פחות מאחוז אחד מהנשאלים העריכו ירידת מחירים בטווח הבינוני.
עוד עולה מהסקר, כי כ-68% מהשמאים צופים עלייה בביקוש לדירות להשקעה בטווח הזמן המיידי עקב גל העלייה. מתוכם כ-38% צופים עליה מועטה בביקוש, כ-23% צופים עלייה בינונית וכ-6% מאמינים כי צפוייה עלייה גדולה בביקוש.
במענה לשאלה מה תהיה השפעה של גל עלייה על מחירי השכירות בישראל, רוב מכריע של כ-86% משמאי המקרקעין שהשיבו לסקר העריכו עליית מחירים - גם בטווח הזמן הקצר וגם בבינוני. כמחצית מהמשיבים סבורים ששיעור העלייה יהיה עד 5% ומחצית העריכו התייקרות של 5%-10%. אף שמאי שהשתתף בסקר לא צפה ירידת מחירי השכירות.
 
השאלה האחרונה בסקר הייתה שאלה פתוחה לגבי הצעדים שיכולה הממשלה לנקוט בתחום הנדל"ן באופן מיידי על מנת לשפר את יכולת קליטת העולים. רוב המשיבים התייחסו לצורך הבהול בהאצת הבנייה והסרת חסמים - כ-36% מהמשיבים סבורים, הינו הפתרון המוביל;
כ-14% מהמשיבים הציעו שימוש מיידי בפתרונות דיור זמניים כגון הקמת מתחמי קראוונים/בנייה קלה, שימוש במרכזי קליטה, מלונות, אכסניות ועוד; כ-10% סבורים כי יש לעשות שימוש בדיור הציבורי ע"י הכשרת דירות שאינן ברות אכלוס, רכישת מלאי נוסף ועוד; שיעור דומה של משיבים הציעו לשים את הדגש על ייזום של המדינה ועידוד משקיעים לבניית דיור להשכרה לטווח ארוך.
 
לדברי חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "ממצאי הסקר משקפים בבירור את ההשפעות הצפויות של גל העלייה מאוקראינה על שוק הדיור הישראלי. רוב מוחלט של שמאים חברי הלשכה צופים כי העלייה בביקוש לדירות עקב ביקושים חדשים שיגיעו מהעולים החדשים, תביא לעליית מחירים של דירות מכל הסוגים – למכירה, להשקעה ולהשכרה, בשני טווחי הזמן שנבדקו. הסבר אפשרי לפער בין הטווח הקצר לטווח הבינוני הוא עקב הציפייה לכך שעם הזמן יחל לחץ מצד העולים להשתכן בדירות קבע על פני הישארות בפתרונות דיור זמניים. ההשפעה של גל העלייה צפויה להיות דומה בכל הארץ ולאו דווקא באזורי הביקוש, היות והמדינה צפויה לשכן אותם בערים מרוחקות יותר ממרכז הארץ העמוס. לגבי הצעדים שעל המדינה לעשות, אין זה מפתיע ששחרור חסמי בירוקרטיה והגברת קצב הבנייה היתה התשובה של רוב השמאים, היות ונושא זה מהווה גם בשגרה מכשול מרכזי בפתרון משבר הדיור".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האם עליית מחירי הדיור
    שאלה דבילית 03/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עלולה לגרום לעליית מחירי הדיור ?
    סגור