מדדים ומחקרים

חשיפה: עישון זה לא הדבר שהכי מזיק לכם

שניים מהגורמים שמאיצים משמעותית את תהליך ההזדקנות הם בדידות ועצב, במיוחד בקרב גברים, רווקים שגרים בעיר. כך מגלה סקר חדש שטוען שמצב נפשי מעורער מזיק יותר לבריאות מאשר עישון
מערכת ice | 
דיכאון (צילום pexels)
בדידות הפכה להיות מגפה בארה"ב. חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד ומהאוניברסיטה הסינית בהונג קונג חקרו את השפעת הבדידות, חוסר שקט ועצב על הגוף המתבגר. הממצאים מראים שלרגשות השליליים האלה יש השפעה גדולה יותר על הבריאות לעומת עישון. המחקר המפתיע מראה שלהיות בודד ואומלל מזרז את הזיקנה יותר מאשר עישון: הם מוסיפים שנה ו-8 חודשים לגיל של האדם שסובל מהם, כלומר חמישה חודשים יותר מעישון.
 
החוקרים בדקו 12,000 מבוגרים ומתבגרים סינים, מהם לשליש היו מחלות רקע כגון מחלות כבד וראות, סרטן והיסטוריה של שבץ מוחי. המשתתפים נשאלו על הסביבה החברתית שלהם, נסיבות פסיכולוגיות והאם הם מעשנים. בנוסף, החוקרים השתמשו בדגימות דם ובמידע רפואי כדי ליצור מודל שיגלה את גילם הביולוגי של הנבדקים. חישוב הגיל הביולוגי במחקר נעשה על פי שיטה חדשה שנקראת שעון הזדקנות שמאתר הזדקנות מואצת. אם גילו הביולוגי של אדם מבוגר יותר מגילו הכרונולוגי, אז הגוף אמור להיות במצב יותר גרוע. 
המחקר גילה ששניים מהגורמים הכי משמעותיים בהזדקנות מואצת הם בדידות ועצב שמעלים את הגיל הביולוגי ב-20 חודשים, בעוד עישון מוסיף כשנה ושלושה חודשים לגילו של אדם. החוקרים אמרו: "אנחנו מסיקים שאין להתעלם מהמרכיב הפסיכולוגי במחקרי זיקנה משום שיש לו השפעה משמעותית על הגיל הביולוגי". גורמים נוספים שנמצאו הם מגדר - לגילם של גברים בודדים ועצובים נוספו 5 חודשים, אזור מגורים - מי שגר בעיר גדולה עם שירותי בריאות לא זמינים מוסיף לגילו 4 חודשים. כמו כן רווקים מוסיפים לגילם כ-4 חודשים אם מצבם הפסיכולוגי מעורער. 
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה