bdi spot

חידושים בתחום הבנייה בישראל

"לא מדינה נידחת, לא משק מפוקפק. הארץ מתפתחת בצעדי ענק. זה עסק יסודי. מספיק עם סנטימנטים - הראש היהודי ממציא לנו פטנטים!" כתב חיים חפר ושר אורי זוהר
עו"ד תומר צליח | 
צילום פלאש 90/ יונתן זינדל
אם כך, אין זה פלא שמדינת ישראל, המכונה לעיתים גם כ- Start-Up Nation, מצליחה להביא חידושים מובילים גם לענף הבניה שבדרך כלל נתפס כענף שמרני למדי. חידושים אלה, מגיעים, בין היתר, מבית היוצר של ConTech שהינו מרכז חדשנות שהוקם ביוזמת התאחדות הקבלנים בוני הארץ בשיתוף משרד הכלכלה ומשרד השיכון והבינוי ופועל לקידום טכנולוגיות בנייה ונדל״ן, דרך חיבור חברות טכנולוגיות ישראליות לתאגידי בניה וכיום פועלות במסגרתו למעלה מ- 200 חברות סטרטאפ.
פיתוחים טכנולוגיים אלה מתקבלים כיום בזרועות פתוחות על-ידי דור חדש של יזמי נדל"ן, דור העתיד של ענף הבניה - יזמי נדל"ן שלא חוששים לאמץ חידושים טכנולוגיים ומוצרי בניה חדשים ירוקים יותר ומתקדמים יותר.
בכוחם של הפיתוחים החדשים בענף לשפר משמעותית את פיריון העבודה, לקצר זמני ביצוע, לשפר את איכות הביצוע, ליצור תרבות מגורים חדשה עם מוצרים איכותיים יותר וטכנולוגיה שתמשוך לענף כח אדם איכותי יותר.
את הפיתוחים הטכנולוגיים אנחנו פוגשים לכל אורך תהליכי התכנון, תהליכי הביצוע ובמוצרים המשמשים אותנו לבניה וחומרי הגמר.
קחו למשל המצאות יוצאות מן הכלל המשפרות ומייעלות את שלבי התכנון ביניהן ניתן למצוא לדוגמה תוכנות מתקדמות לתכנון בתלת מימד (טכנולוגיית BIM) המסייעות להמחיש טוב יותר את התכנון ומביאות לתכנון איכותי יותר ומונעת התנגשויות בין מתכננים שונים של הפרויקט.
עוד בשלב התכנון אנו עובדים עם תוכנות מתקדמות של מרחבי עבודה משותפים (כמו מערכות מבוססות ענן של זיו או אקספונט) המאפשרות שיתוף מידע בין כל מתכנני ויועצי הפרויקט. מרחב וירטואלי שיתופי זה כמעט הכרחי כיום עם ריבוי המתכננים, יועצים, והכמויות האדירות של מידע שנדרש לשתף גם ממוסדות התכנון והרישוי השונים. במסגרת זו גם ניתן לשתף החלטות ומעקב אפקטיבי אחר ביצוע המשימות של כל המעורבים בתהליך התכנון.
קחו למשל המצאות יוצאות מן הכלל המשפרות את ניהול הביצוע יש שיפור אדיר בתוכנות לניהול טוב יותר ויעיל יותר של אתרי הבניה שמאפשרים לדוגמה למנהל העבודה לראות על גבי צג המחשב שלו בכל זמן נתון היכן נמצא כל אחד ואחד מהפועלים באתר הבניה וזאת על גבי תצוגה תלת מימדית של אתר הבניה וכן מדידה כמה זמן עבד כל פועל בכל איזור של אתר הבניה.
אפליקציית Beti היא דוגמה נוספת לתוכנה המשפרת מאוד את ניהול אתר הבניה ובמיוחד את הבטיחות בעבודה והיא הכוללת מגוון מאפיינים ייחודיים לניהול חכם ואפקטיבי של תהליכי העבודה באמצעות מעקב, ניטור, בקרה מרחוק וקבלת התראות על המתרחש באתר, בכל רגע נתון. ניהול שיוצר תרבות עבודה טובה יותר שיוצרת מוצר טוב יותר.
קחו למשל המצאות יוצאות מן הכלל המשפרות את הביצוע ביניהן ניתן למצוא לדוגמה פיתוח של LightYX שפיתחה מקרן לייזר שמציג לבנאים את תוכניות הבניה באופן מדויק בתלת מימד בשטח כך שהכל ממוקם בפעם הראשונה בצורה מדויקת, ומבוצע בצורה מהירה ויעילה.
יש גם פיתוח מרתק בשם "סקייליין קוקפיט" של חברת המנופים סקייליין שבה המנופאי כבר לא יושב על העגורן אלא בחדר על הקרקע עם מסכים שמציגים לו תמונה מדהימה של העגורן מכל כיוון אפשרי הכוללת טכנולוגיית מציאות רבודה (AR) ומרגיש יותר כמו סימולטור של מטוס מאשר מפעיל עגורן. פיתוח שללא ספק יכול לתרום רבות לבטיחות העבודה וליעילות העבודה של העגורן.
יש לנו גם פיתוחים והמצאות יוצאות מן הכלל בתחום חומרי הבניה והגמר לבניין ביניהן ניתן למצוא לדוגמה דלתות כניסה חכמות של רב-בריח שנפתחות וננעלות עם הטלפון הסלולרי או עם טביעת אצבע ללא מפתח וכוללות גם נעילה אוטומטית חכמה.
חברת תרמוקיר מפתחת ומייצרת פתרונות תרמיים ואקוסטיים מתקדמים לבניין בעלי תקן ירוק ובאופן כללי פועלת לקידום נושא הבנייה הירוקה בישראל.
וקצרה היריעה מלסקור את כל חומרי הגמר המתקדמים שמפותחים בשנים האחרונות ובניהם בתים חכמים, מערכות חכמות לטעינת רכב חשמלי, מערכות יצור חשמל (פוטו-וולטאי) על גבי בניינים, ועוד.
"למן התנאים ועד הדווקאים, עוד לא היה מן דור כזה של ממציאים". יש כיום האצה משמעותית בפיתוחים והמצאות מתקדמות לענף הבניה המשנים את תהליכי התכנון, הביצוע וחומרי הגמר ויוצרים מוצר טוב יותר. רוכשי דירות שישכילו לרכוש מחברות המשתמשות בטכנולגיות אלה יהנו ממוצר איכותי יותר הן מבחינת התכנון, הן מבחינת הדיוק בביצוע והן מבחינת איכות החומרים. מנגד, קבלנים ויזמי נדל"ן שלא ישכילו להתאים את עצמם, ישארו מאחור.
הכותב, עו"ד תומר צליח, הינו מנכ"ל משותף בקבוצת צליח-רוטשילד שהינה חברה יזמית וקבלנית מבצעת הבונה בישראל מזה למעלה מ- 50 שנה וכן חבר הנהלת אגף בניה ויזמות בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, חבר הנהלת ארגון הקבלנים במחוז תל-אביב והמרכז ויו"ר הוועדה המוניציפלית של הארגון.
תגיות בניה | נדל"ן
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה