כסף וצרכנות
מנכ"ל ישראייר: "אני מאמין שחברות התעופה הזרות יחזרו בשבוע הבא"
מה גרם למחירים להישאר יציבים למרות המתיחות הביטחונית והאם צפויה עלייה לקראת הקיץ? איך ישראייר נערכת לקו לניו יורק? המנכ"ל אורי סירקיס מדבר על הקיץ הקרוב, ההזדמנות מול משבר – ועל השאיפה לשבור תקרת זכוכית בענף התעופה

שוק התעופה הישראלי עובר חודשים לא פשוטים – ירי טילים, ביטולי טיסות של חברות זרות, תיירות נכנסת שמדשדשת, ואי ודאות ביטחונית שמתנהלת כמעט בשגרה. על רקע המשבר, שוב עולה החשש לפיו החברות הישראליות ינצלו את הוואקום ואת העלייה בביקושים ויעלו מחירים - מה שגם הוביל לדיון חירום אצל שרת התחבורה מירי רגב. מה הולך לקרות הקיץ?
בראיון מיוחד ל-ice, מנכ"ל ישאייר אורי סירקיס מתאר כיצד ההיערכות המוקדמת, השקעות בטכנולוגיה וניהול גמיש מאפשרים לחברה לבלוט דווקא בתקופות קשות. הוא לא מקל ראש באתגרים, אבל גם לא מתבייש להציג שאיפות גדולות: לראשונה – מועדון לקוחות, מטוסים עם מחלקת עסקים, יעדים חדשים באירופה, וכניסה לשוק האמריקאי כבר ב-2026.
מה מצב של התעופה בימים אלו?
"התעופה נמצאת, לכאורה, אחרי אירוע שהוא אירוע נקודתי של ירי טילים מתימן, שבו מערכת ההגנה כשלה. התגובה של החברות הזרות, לדעתי, במקרה הנוכחי ובאירוע הנוכחי, היא גיים צ'יינג'ר. משום שבאופן טבעי, בארבעת החודשים הראשונים של השנה – או בחמשת החודשים הראשונים – יש עודף קיבולת על פני ההיצע ואז גם על פני הביקוש. מה שקורה זה שכאשר יש עודפי קיבולת, והביקוש בדרך כלל בחמשת החודשים הראשונים של השנה נמוך יותר מאשר בחלק השני של השנה, רמות המחירים יורדות.
"התעופה נמצאת, לכאורה, אחרי אירוע שהוא אירוע נקודתי של ירי טילים מתימן, שבו מערכת ההגנה כשלה. התגובה של החברות הזרות, לדעתי, במקרה הנוכחי ובאירוע הנוכחי, היא גיים צ'יינג'ר. משום שבאופן טבעי, בארבעת החודשים הראשונים של השנה – או בחמשת החודשים הראשונים – יש עודף קיבולת על פני ההיצע ואז גם על פני הביקוש. מה שקורה זה שכאשר יש עודפי קיבולת, והביקוש בדרך כלל בחמשת החודשים הראשונים של השנה נמוך יותר מאשר בחלק השני של השנה, רמות המחירים יורדות.
"ניתן למצוא פערי מחירים מאוד משמעותיים בין התעופה הסדירה, נגיד, לבין חברות לואו קוסט וכדומה. כך, לדוגמה, היה אפשר למצוא לפני כמה זמן טיסות של ריינאייר לאיטליה ב-44 יורו, כאשר אנחנו מוכרים ב-200 יורו, 200 דולר – בערך. הפער הזה הוא פער מפתיע עבור אנשים שהזמינו את הטיסות, וחלק מהאנשים האלה עכשיו תקועים בחו"ל, וכדי לחזור ארצה ישלמו יותר מהפער הזה. בקיץ, פערי המחיר האלה מצטמצמים.
"בגלל שאנחנו נמצאים בחודש מאי, וחלק גדול מהאנשים עדיין לא הזמינו את חופשת הקיץ שלהם – והם מתכננים או תכננו להזמין את חופשת הקיץ שלהם בימים הקרובים – חלק מהאנשים תכננו לעשות את זה אחרי ל"ג בעומר, מסיבות מסורתיות וכדומה. הם יחשבו עשר פעמים לפני שהם מזמינים בחברה זרה, ומכיוון שכך – זו השעה הגדולה של התעופה הישראלית, וזו שעתה הגדולה של ישראל".
אתה חושב שחברת התעופה הזרות חיכו לאירוע כזה כדי לברוח?
"לא, אני לא חושב. הנפילה הייתה ליד הטרמינל בנתב"ג. זה אירוע שהוא מלחיץ – הוא מלחיץ בעיקר לא את מקבלי ההחלטות, אלא את צוותי האוויר. צוותי האוויר שהיו שם כשזה קרה – זה היה בשעה שבה היו הרבה מאוד טיסות עם צוותי אוויר זרים, דווקא בגלל שהחברות הישראליות יוצאות מוקדם בבוקר. היו שם הרבה מאוד צוותים זרים, שהעלו לרשתות, סיפרו לחברים שלהם, סיפרו לחברות שלהם – וזה יצר איזשהו מקבץ זר של חרדה".
"לא, אני לא חושב. הנפילה הייתה ליד הטרמינל בנתב"ג. זה אירוע שהוא מלחיץ – הוא מלחיץ בעיקר לא את מקבלי ההחלטות, אלא את צוותי האוויר. צוותי האוויר שהיו שם כשזה קרה – זה היה בשעה שבה היו הרבה מאוד טיסות עם צוותי אוויר זרים, דווקא בגלל שהחברות הישראליות יוצאות מוקדם בבוקר. היו שם הרבה מאוד צוותים זרים, שהעלו לרשתות, סיפרו לחברים שלהם, סיפרו לחברות שלהם – וזה יצר איזשהו מקבץ זר של חרדה".
איך אתם כחברת תעופה ישראלית מנהלות אופרציה שכזו?
"אנחנו, קודם כל, למודי ניסיון – זה לא האירוע הראשון שלנו. פיתחנו יכולות גם לצמצם טיסות וגם להוסיף טיסות בכמעט אפס זמן. היו לנו השבוע שלוש טיסות מבודפשט, כי הבנו שוויז אייר ביטלו, ויש פה הרבה מאוד אנשים שצריכים לחזור הביתה. היכולות האלה הן משהו שנרכש לאורך השנים – זה לא משהו שאנחנו מתמודדים איתו בפעם הראשונה".
"אנחנו, קודם כל, למודי ניסיון – זה לא האירוע הראשון שלנו. פיתחנו יכולות גם לצמצם טיסות וגם להוסיף טיסות בכמעט אפס זמן. היו לנו השבוע שלוש טיסות מבודפשט, כי הבנו שוויז אייר ביטלו, ויש פה הרבה מאוד אנשים שצריכים לחזור הביתה. היכולות האלה הן משהו שנרכש לאורך השנים – זה לא משהו שאנחנו מתמודדים איתו בפעם הראשונה".
ישנה עלייה עכשיו בביקוש?
"ישנה עלייה דרמטית בביקוש, ובעיקר – כמו שאמרתי – עלייה דרמטית לחודשים הבאים: יוני, יולי ואוגוסט. הביקושים למטוסים שלנו גדלו פי שלושה. המצב הזה ילווה אותנו כל עוד החברות הזרות באמת תפסקנה את הפעילות שלהן. אני, באופן אישי, מעריך שכולן יחזרו לפעול בהדרגה כבר בשבוע הבא. זה גם מאוד מאוד תלוי בהתרחשויות האזוריות ובמה שיקרה כאן מבחינת תגובה לתגובה – גם בזירה הבינלאומית וגם בזירה המקומית".
"ישנה עלייה דרמטית בביקוש, ובעיקר – כמו שאמרתי – עלייה דרמטית לחודשים הבאים: יוני, יולי ואוגוסט. הביקושים למטוסים שלנו גדלו פי שלושה. המצב הזה ילווה אותנו כל עוד החברות הזרות באמת תפסקנה את הפעילות שלהן. אני, באופן אישי, מעריך שכולן יחזרו לפעול בהדרגה כבר בשבוע הבא. זה גם מאוד מאוד תלוי בהתרחשויות האזוריות ובמה שיקרה כאן מבחינת תגובה לתגובה – גם בזירה הבינלאומית וגם בזירה המקומית".
כמה זה עלייה? כמה העלייה בכמה אחוזים?
"אנחנו מוכרים בקצב של 5,000 כרטיסים כאילו 5,000 נוסעים ליום שלפני כן היינו בקצב של סדר גודל של בין 1,500 ל-2,000 ליום".
"אנחנו מוכרים בקצב של 5,000 כרטיסים כאילו 5,000 נוסעים ליום שלפני כן היינו בקצב של סדר גודל של בין 1,500 ל-2,000 ליום".
המחירים הפעם רגועים – למה? פוחדים לקבל על הראש?
"לא, אני לא חושב. בסבבים הקודמים היה לחץ עצום של אנשים שרצו לחזור לארץ, וההיצע היה נמוך. כשיש מעט טיסות והרבה ביקוש, מערכות התמחור האוטומטיות דוחפות את המחירים למעלה.
"לא, אני לא חושב. בסבבים הקודמים היה לחץ עצום של אנשים שרצו לחזור לארץ, וההיצע היה נמוך. כשיש מעט טיסות והרבה ביקוש, מערכות התמחור האוטומטיות דוחפות את המחירים למעלה.
"הפעם הסיטואציה שונה – אנחנו במחצית הראשונה של מאי, שהיא תקופה עם ביקושים נמוכים בגלל יום השואה, יום הזיכרון, יום העצמאות ול"ג בעומר, שמגבילים נסיעות לחלק גדול מהאוכלוסייה. כרגע אין עומס חריג ולכן יש מספיק קיבולת. בנוסף, נכנסנו לחודש מאי עם תפוסה נמוכה יחסית, כך שלא היה צורך להוסיף טיסות דבר שמייקר משמעותית את הכרטיסים. כשמוסיפים טיסה רק כדי להחזיר אנשים, היא לרוב לא מאוזנת – למשל, טיסה מווינה לישראל עם מעט נוסעים בכיוון ההפוך – ואז המחירים עולים כדי לכסות את העלות.
"כרגע אין תוספות גדולות בטיסות – לא באל על, לא בארקיע ולא בישראייר. הביקושים נכנסים לטיסות קיימות, מה ששומר את המחירים ברמה סבירה. אנחנו גם מקפידים לשמור על מדיניות מחירים הוגנת, וזה מחזק את הביקושים קדימה.
"למרות חזרת החברות הזרות, שמרנו על נתח שוק של 10%, גבוה מזה שהיה לנו בזמן המלחמה – מה שמעיד שאנחנו בין הבודדים בנתב"ג שהצליחו להגדיל את חלקם.
בזכות הוספת ציוד, תמחור נכון וקיבול ביקושים – נכון לסוף מרץ יש לנו כבר הזמנות ב-140 מיליון דולר לתוך 2025, יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד.
בזכות הוספת ציוד, תמחור נכון וקיבול ביקושים – נכון לסוף מרץ יש לנו כבר הזמנות ב-140 מיליון דולר לתוך 2025, יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד.
אתה באמת מדבר על עלייה אז מה קרה?
"קלטנו מערכות טכנולוגיות חדשות שמאפשרות לנו להתמודד עם הביקושים. שדרגנו את האתר והטמענו את מערכת ההזמנות והצ'ק-אין של אלתא מבית אמדאוס – המערכת המובילה בעולם. השדרוג הזה סייע לנו לפתוח צווארי בקבוק תפעוליים שהיו קיימים, וכך אנחנו מצליחים לקלוט קיבולת נוספת כמעט בזמן אמת ולשווק אותה במהירות.
"קלטנו מערכות טכנולוגיות חדשות שמאפשרות לנו להתמודד עם הביקושים. שדרגנו את האתר והטמענו את מערכת ההזמנות והצ'ק-אין של אלתא מבית אמדאוס – המערכת המובילה בעולם. השדרוג הזה סייע לנו לפתוח צווארי בקבוק תפעוליים שהיו קיימים, וכך אנחנו מצליחים לקלוט קיבולת נוספת כמעט בזמן אמת ולשווק אותה במהירות.
"בגלל זה גם העלינו את תחזית הנוסעים שלנו. לפני שנתיים טסנו עם מיליון נוסעים, בשנה שעברה עם מיליון וחצי. השנה אנחנו צופים שנגיע ל-1.7 מיליון, ובהמשך ל-1.8 מיליון. בפועל, לפי הכרטיסים שכבר נמכרו ונמצאים בידי הלקוחות, אנחנו עומדים כבר על כ-1.9 מיליון, ולכן אנחנו מעריכים שנגיע לשני מיליון נוסעים. אם לא יהיו שינויים אזוריים דרמטיים – כמו עימות צבאי נוסף – יש סיכוי ממשי שנחצה את רף שני מיליון הנוסעים עוד השנה".
אתה אומר שהמלחמה באה לטובתכם?
"אני חושב שהמלחמה היא דבר שלא טוב לאף אחד, והיא לא משרתת אף אחד. כרגע אין מלחמה, ולכן הביקושים מגיעים לחברות הישראליות. אבל אם תהיה מלחמה, שוב כל הקלפים יתערבבו – יכול להיות שיסגרו את נתב"ג, יכול להיות שיקרו כל מיני דברים, ולכן הדבר הכי טוב הוא שלא תהיה מלחמה בכלל.
"אני חושב שהמלחמה היא דבר שלא טוב לאף אחד, והיא לא משרתת אף אחד. כרגע אין מלחמה, ולכן הביקושים מגיעים לחברות הישראליות. אבל אם תהיה מלחמה, שוב כל הקלפים יתערבבו – יכול להיות שיסגרו את נתב"ג, יכול להיות שיקרו כל מיני דברים, ולכן הדבר הכי טוב הוא שלא תהיה מלחמה בכלל.
"אנחנו מפעילים גם חברות תיירות, שבתקופות שגרה היו מביאות לישראל כ-200,000 תיירים בשנה. כרגע כמעט ולא מגיעים תיירים – חשוב לזכור את זה. לכן, כמו כל אחד אחר, גם אנחנו מתפללים לשלום – ולא למלחמה".
יש באמת ביקוש של תיירות מחו"ל?
"היקף הביקושים עלה ביחס לשבעה באוקטובר אבל הוא עדיין נמוך ב-50% מהשיא. השבוע נפתח יריד התיירות העולמי בתל אביב והרבה משלחות פשוט לא הגיעו בגלל המצב. זה עצוב".
"היקף הביקושים עלה ביחס לשבעה באוקטובר אבל הוא עדיין נמוך ב-50% מהשיא. השבוע נפתח יריד התיירות העולמי בתל אביב והרבה משלחות פשוט לא הגיעו בגלל המצב. זה עצוב".
אתם מתכננים לפתוח קווים אחרים בעקבות הביטולים בעקבות המצב או בלי קשר למצב?
"לא, פתחנו השנה ארבעה יעדים חדשים. אני חושב שאנחנו צריכים להיות עם יד על הדופק ולהיות מאוד ממוקדים. פתחנו את ליטא – יעד צעיר עם חיי לילה תוססים, מאוד מאוד זול. אני בטוח שהראשונים שיגיעו לשם יחזרו ויספרו לכולם – זה הולך להיות להיט.
"לא, פתחנו השנה ארבעה יעדים חדשים. אני חושב שאנחנו צריכים להיות עם יד על הדופק ולהיות מאוד ממוקדים. פתחנו את ליטא – יעד צעיר עם חיי לילה תוססים, מאוד מאוד זול. אני בטוח שהראשונים שיגיעו לשם יחזרו ויספרו לכולם – זה הולך להיות להיט.
"פתחנו מחדש את אלבניה – היינו הראשונים שטסו לשם. בנוסף, אנחנו טסים גם לבאזל שבשוויץ ולדברצן. כמובן שאם יהיו ביקושים, נבצע גם טיסות חילוץ ליעדים כמו וינה – גם אם לא תכננו לטוס אליה מראש. כרגע, אנחנו מכפילים את כמות הטיסות שתכננו לבצע בקיץ לזלצבורג, כי כבר בתחילת מאי אנחנו רואים שכמעט כל המקומות שלנו נמכרים".
מה עם ניו יורק?
"ניו יורק זה לא עוד מוצר. זה לא כמו לומר: 'יש לי 14 מטוסים, אני מוסיף עוד שניים, והם נכנסים למערכת בלי שאף אחד ירגיש', זה גם לא כמו להוסיף ארבעה יעדים לרשימת 30 קיימים — ניו יורק היא עולם ומלואו. זה אירוע אחר לגמרי.
"ניו יורק זה לא עוד מוצר. זה לא כמו לומר: 'יש לי 14 מטוסים, אני מוסיף עוד שניים, והם נכנסים למערכת בלי שאף אחד ירגיש', זה גם לא כמו להוסיף ארבעה יעדים לרשימת 30 קיימים — ניו יורק היא עולם ומלואו. זה אירוע אחר לגמרי.
"אנחנו מאמינים שכניסה לניו יורק צריכה להיעשות באופן מקצועי, לא אופורטוניסטי. היא צריכה להבטיח שמי שקונה אצלנו כרטיס מקבל תמורה מלאה. זה אומר שהוא יוכל לצבור נקודות במועדון, להשתמש בטרקלינים, לקבל שירות באנגלית דרך האתר ומוקד השירות, ואם הוא טס עם מזוודה ורוצה להמשיך עם חברת תעופה אמריקאית — שתהיה לו האפשרות. כל זה דורש התארגנות, וזה לוקח זמן. סתם לדוגמה: בטיסות שלנו לאירופה, שמגיעות ל-50 או 60 טיסות ביום, אנחנו לא מחלקים שמיכות. בטיסה לארה"ב — אתה כן מחלק שמיכות, וצריך גם מקום לאחסן אותן. היום, אין לנו בנתב"ג את תשתית האחסון הנדרשת לתמוך במבצע כזה.
"לכן החלטנו להיכנס לניו יורק רק במהלך 2026, עם מטוסים בהפעלה עצמית, עם צוותי אוויר שלנו, בצבעים שלנו, עם הלוגו שלנו — ועם כל היתרונות שמאפיינים את המוצר של ישראייר, שזו הסיבה שבאופן מובהק אנחנו היום החברה השנייה בגודלה בישראל".
אתם צפויים לפתוח מועדון?
"כן. במהלך השנה אנחנו מקימים מועדון בשם 'סופר פליי', אשר יכלול כרטיס אשראי. הרוכשים באמצעות כרטיס האשראי ברמי לוי יצברו נקודות שבהן הם יוכלו לרכוש כרטיסים וליהנות מהטבות בישראייר".
"כן. במהלך השנה אנחנו מקימים מועדון בשם 'סופר פליי', אשר יכלול כרטיס אשראי. הרוכשים באמצעות כרטיס האשראי ברמי לוי יצברו נקודות שבהן הם יוכלו לרכוש כרטיסים וליהנות מהטבות בישראייר".
האם מתוכננים קונקשנים?
"קנינו מערכת הזמנות וצ'ק-אין בעלות של שלושה מיליון יורו — אחת המובילות בעולם, שפועלת כיום בכ-40% מחברות התעופה. אחד היתרונות המרכזיים של המערכת הוא שהיא מאפשרת חיבורים טכנולוגיים קלים ומהירים עם שותפים שפועלים גם הם על אותה פלטפורמה. זה מאפשר לנו לבצע קונקשנים בקלות יחסית ישירות מהמערכת שלנו.
"קנינו מערכת הזמנות וצ'ק-אין בעלות של שלושה מיליון יורו — אחת המובילות בעולם, שפועלת כיום בכ-40% מחברות התעופה. אחד היתרונות המרכזיים של המערכת הוא שהיא מאפשרת חיבורים טכנולוגיים קלים ומהירים עם שותפים שפועלים גם הם על אותה פלטפורמה. זה מאפשר לנו לבצע קונקשנים בקלות יחסית ישירות מהמערכת שלנו.
"אבל חשוב להדגיש — למרות הפוטנציאל, זה תהליך שלוקח זמן. לכן, רק כשכל המערכת תהיה מוכנה ומותאמת במלואה, נצא לדרך. לא נקפוץ למים מוקדם מדי ולא נתחיל למכור כרטיסים במחירים לא עקביים — פעם ב-900 דולר ופעם ב-1,700. אנחנו שואפים לפעול בצורה מקצועית, סדורה ויציבה".
ומה מבחינת מחלקת עסקים?
"הכוונה של הבעלים היא שהמטוסים שיפעלו בקו לניו יורק יכללו שלוש מחלקות: מחלקת עסקים, מחלקת פרימיום ותיירים. אבל כדי למכור מחלקת עסקים, צריך להיערך לכך ברצינות. לכן, כבר מהיום, כל מנהלי תחום השירות בטיסה שלנו נכנסים לסדנאות שירות אינטנסיביות, יומיים בבתי מלון, עם השקעה כספית משמעותית. הסדנאות הללו נועדו להכין אותם לשירות בטיסות ארוכות — לא עוד טיסות של שלוש שעות בממוצע, אלא טיסות של 12 שעות, וזה אירוע אחר לגמרי.
"הכוונה של הבעלים היא שהמטוסים שיפעלו בקו לניו יורק יכללו שלוש מחלקות: מחלקת עסקים, מחלקת פרימיום ותיירים. אבל כדי למכור מחלקת עסקים, צריך להיערך לכך ברצינות. לכן, כבר מהיום, כל מנהלי תחום השירות בטיסה שלנו נכנסים לסדנאות שירות אינטנסיביות, יומיים בבתי מלון, עם השקעה כספית משמעותית. הסדנאות הללו נועדו להכין אותם לשירות בטיסות ארוכות — לא עוד טיסות של שלוש שעות בממוצע, אלא טיסות של 12 שעות, וזה אירוע אחר לגמרי.
"מעבר לכך, אנחנו מתכננים למנות מנהלי מוצר ומנהל קו ייעודי לניו יורק. מדובר בכניסה שמקבלת אצלנו את כל הרצינות וההשקעה הנדרשת. וכשניכנס — זה יהיה באותה עוצמה ובאותה גישה שראינו מרמי לוי בשוק הקמעונאות. כך גם אנחנו ניכנס לעולם התעופה".
ומבחינת יעדים אחרים אחרי שמפעילים את ניו יורק היא גם מחשבה על מיאמי, לוס אנג'לס, או שזה לא על הפרק?
נראה לי שזה מוקדם מדי לדבר על זה. אבל ברור שאם נפעיל את ניו יורק אז תהיה לנו פוטנציאל גם הפעלה של המזרח הרחוק, בעיקר תאילנד. אבל שוב לאט לאט".
נראה לי שזה מוקדם מדי לדבר על זה. אבל ברור שאם נפעיל את ניו יורק אז תהיה לנו פוטנציאל גם הפעלה של המזרח הרחוק, בעיקר תאילנד. אבל שוב לאט לאט".
עוד ב-
החזון של החברה לשנה הקרובה, אתגרים, יעדים
"אנחנו מדברים על שבירית תקרות זכוכית, הפעלה של כמויות מטוסים הכי גדולה שהפעלנו אי פעם. 16 מטוסים בקיץ ובחגי תשרי, הטסה של מעל שני מיליון נוסעים. זה אומר הכפלה של כמות הנוסעים בתוך פחות משלוש שנים".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(3):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
3.הכי מעניינות אותי עכשיו זה הטיסות של הדוארעמית 05/2025/10הגב לתגובה זו0 0מחכה לחבילה שהזמנתי מחו"ל.סגור
-
2.ישראיירשמואל 05/2025/09הגב לתגובה זו0 0מטורף 2 מיליון נוסעים בשנה שנה הבאה הם עוקפים את אל על בסיבובסגור
-
1.ישראיירשמואל 05/2025/09הגב לתגובה זו0 0ישראייר עוד שנה תעבור את אל עלסגור