כסף וצרכנות

רפורמת החקלאות: האם ליברמן ופורר נכנעו?

בשבועות הקרובים יצטרך שר האוצר ליברמן להחליט אם הוא נכנע לתכתיבים של ח"כ טרי כמו רם שפע או עומד על האינטרסים של הציבור הרחב

אלעד מלכא |  6
אלעד מלכא (צילום ראובן קפוצינסקי)
עם ההכרזה על חוק ההסדרים הוצג גם פרק החקלאות שכלל שני תתי ענפים: ענף הצומח וענף הביצים. נזכיר בקצרה, מחירי הפירות והירקות עלו בעשור האחרון בלמעלה משלושים אחוזים, הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן כולו.
את המחיר משלם ציבור הצרכנים כולו, על עשרת מיליון האנשים בו, ובפרט השכבות החלשות שמוציאות על מזון יותר מ- 30% מההכנסה שלהן. ישראל חסומה לייבוא פירות וירקות בשל מכסים ובשל תקנות הגנת הצומח שהפכו לתקנות למניעת ייבוא, וכתוצאה היא סובלת ממחסור בפירות חורף בעונת הקיץ ולהיפך וממחירי פירות יקרים להחריד.
בכל הקשור לביצים אין בישראל תחרות כלל, הייבוא חסום באמצעות מכסים והייצור המקומי מנוהל על ידי הממשלה באמצעות מכסות ייצור. לא פלא שישראל מככבת בצמרת טבלת המחירים העולמית בין המקומות הרביעי לחמישי לסירוגין. שרי האוצר והחקלאות החליטו לפתוח את הענפים הללו לייבוא מצד אחד, ולהעניק תמיכה ישירה והטבות נוספות כגון הקלות בהעסקת עובדים זרים מצד שני. שתי הרפורמות יחד עשויות לחסוך כשלושה מיליארד שקלים בשנה לצרכן הישראלי.
 
אלא שמיד עם ההכרזה החלו מלחמות בקואליציה. ציבור החקלאים מונה 13,000 איש בסך הכל, אלא שהם מחזיקים לובי אפקטיבי מאוד. אלון שוסטר מטעם כחולבן, חבר קיבוץ שמרוויח מחסימת ייבוא פירות וירקות, רם בן ברק, חקלאי בעל מכסות חלב מטעם יש עתיד ורם שפע מטעם תנועת העבודה ניהלו קרב פנים קואליציוני נגד הרפורמות הללו תחת שלוש טענות מרכזיות: החקלאים לא אשמים במחירי המזון אלא רשתות השיווק, אם נפתח את השוק לייבוא החקלאות המקומית תקרוס ולישראל חשוב ייצור מקומי על מנת להבטיח בטחון תזונתי גם בשעות משבר.
שלוש הטענות הובררו כמוטעות. שלושה מחקרים שונים: רשות התחרות, ועדת המחירים של משרדי האוצר והחקלאות ומרכז המחקר והמידע של הכנסת בדקו ומצאו שפערי התיווך בשיווק תוצרת חקלאית טריה עומד על 3%, לא גבוה, ואפילו נמוך, ביחס לעולם. הם גם הראו שעליית מחירי התוצרת החקלאית בשנים האחרונות לא לוותה בעלייה ברווחיות רשתות השיווק – כלומר, לא בגללן המחיר עלה, בגלל מי כן? נכון, החקלאים.
 
החקלאות המקומית לא תקרוס, ישנם ענפים בהם לישראל יתרונות יחסיים והיא אפילו מייצאת לחו"ל הדרים, תמרים, תפוחי אדמה ועוד. הרפורמה תהפוך את הייצוא למשתלם אף יותר בזכות 100 שקלים עבור כל דונם קרקע מעובד שהחקלאים יקבלו מהמדינה. היא תעודד התייעלות ומעבר לענפים רווחיים בעוד שבננות ואננסים נייבא בזול ממקומות אחרים.
לגבי בטחון המזון, השנים האחרונות הוכיחו שדווקא במוצרים חסומים לייבוא כגון חמאה, ביצים וחלב שרר מחסור ואילו בטחון מזון תלוי בגיוון מקורות האספקה: יצור מקומי ויבוא גם יחד. מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר אף פירט במכתב כיצד 25% בלבד מצריכת הקלוריות המקומית מגיעה מישראל ולמעשה אין אפשרות ריאלית לספק את כלל צורכי הציבור הישראלי מתוצרת מקומית בלבד.
 
למרות זאת, בסופו של דבר שתי הרפורמות הללו אושרו בממשלה אבל לא הגיעו לכדי חקיקה בכנסת. האם ליברמן ופורר נכנעו?
לא בטוח. השרים יכולים לקדם את הרפורמות הללו ללא עזרה מהשרים ומהכנסת. בסמכות שר האוצר לבטל את המכסים על ייבוא ביצים, פירות וירקות לישראל. בסמכות שר החקלאות להגדיל את מכסות ייצור הביצים עד שלמעשה יבוטלו בפועל ולתקן את תקנות הגנת הצומח כך שיעסקו בהגנה על הצומח ומניעה של כניסת מזיקים בישראל ולא במניעת ייבוא על מנת למנוע ייבוא. בוודאי תעזור העובדה ששניהם משתייכים לאותה מפלגה.
אם יעשו את זה הם ייאלצו להתקוטט עם הקואליציה שלהם אבל יפעלו לטובת ציבור הצרכנים הרחב ויוזילו את סל המזון בכשלושה מיליארד שקלים לציבור הצרכנים מידי שנה. אם לא, תהיה זו פעם נוספת בה קבוצות הלחץ מנצחות בקרב פוליטי את הציבור הרחב. במקרה הזה רם שפע את ליברמן.
הכותב: אלעד מלכא, מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו – הלובי שלך בכנסת" הפועל למדיניות סחר חופשי בישראל
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כתבה מלאה שקרים וסילופים
    נורית 07/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלעג מלכא משקר! ראשית לרם בן ברק אין מכסות חלב הוא מכר אותן כשנכנס לכנסת רם שפע אינו מרוויח שקל מחקלאות הוא גר בקיבוץ מופרט. מעבר לזה שהדרג המקצועי במשרד החקלאות הוציא דוח שמראה שהרפורמה תביא ליבוש 40% משטחי החקלאות בישראל, בשל חוסר כדרעות כלכלית לגדל ושהדבר מסכן גם רת האיזון האקולוגי וגם יוצר סכנה ממשית לנטישת אזורים על הגבול )למשל מגדלי העופות שרובם יושבים על גבול הלבנון) פורר וליברמן הסתירו את הדוח הזה מהציבור
    סגור
  • 4.
    אז זהו שלא
    הכל פשוט? 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מא אלעד מלכא, יש כמה דברים ששכחת לציין ובמרכזם: השוק החופשי שאתה כל כך בעדו לא הוכיח את עצמו בישראל. היה מחסור בחמאה? צודק, פתחו את היבוא ורק עכשיו אנחנו יודעים שמירה עלה ב18% בגלל זה. עוד דוגמאות? טונה אפשר לחבר חופשי, המחיר ירד? ההיפך הוא עלה וכנ"ל לגבי יבוא בשר מפולין, אוסטרליה והשד יודע מאיפה - המחירים רק עלו. 100 של לדונם יסייעו? באיזה עולם אתה חי? הזכרת את המנהל הקודם ואז הבנתי הכל מאיפה אתה בא ואת באוגנדה של מי אתה מדברר, של אותו מנכל שסירב לחתום על ברפורמה בלול שהיתה מסייעת לאלפי משפחות להוציא את החולים מהמושבים ולבנות לולים משוכללים. מעכשיו אותם אנשים מעדיפים לפרנס לוחמים בתורכיה ואיטליה מאשר בגבול הצפון. שכחת לכתוב שהארץ יש על הביצה מע''מ מלא ובאירופה אין מע''מ על ביצים או שהוא נמוך אבל למה לבלבל לכולם את המוח עם עובדות?
    סגור
  • 3.
    מי ירוויח הרפורמת היבוא?
    ייייייישששששש 12/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 3
    ברור!! שופרסל, רמי לוי ועוד סופרים גדולים!! עשו רפורמה ליבוא בשר ואז מחירי הבשר בשופרסל גבוהים מהבשר המקומי ביג דיל!! הרווח הסופי יגדל והחקלאים יעקרו כל העצים והבדואים ישתלטו על האדמות!! כל הכבוד לשר החקלאות יביא זבל מתורכיה ועוד
    סגור
  • 2.
    כלכלה חופשית לחלוטין
    מפלגת החופש 12/2021/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הגיע הזמן שסוף סוף יהיה לנו בישראל ייצור חופשי של הכל, ייצוא חופשי של הכל, וייבוא חופשי לחלוטין של הכל ללא שום מכסים, ללא שום מכסות, וללא שום דבר אחר! ושהרגולציה אצלנו בישראל בכל תחומי החיים תהיה המינימלית ביותר כמו בשוויץ! וכמובן שהמע"מ יהיה מקסימום 5% ולא יותר מכך בשום פנים ואופן! כמו כן, הגיע הזמן שיהיה לנו בישראל שוק חופשי, כלכלה חופשית ותחרות חופשית לחלוטין בכל תחומי החיים! אז אלעד היקר והליברטריאנים (הליברלים הקלאסיים) האמיתיים מביניכם, אנא המשיכו להילחם עד אשר נהיה לפחות כמו שוויץ, ניו זילנד וסינגפור מבחינת חופש כלכלי, ולפחות כמו שוויץ והולנד מבחינת חופש חברתי ואזרחי!
    סגור
  • 1.
    פגיעה ביצור מקומי, פגיעה בבטחון המדינה
    א. 12/2021/26
    הגב לתגובה זו
    3 5
    יבוא תוצרת חקלאית לא יהווה תחרות בהעדר חקלאות מקומית על כן אין צפי להפחתת המחיר
    סגור
  • אז צריך לייצר גם חיטה, מכוניות ונפט?
    דין 12/2021/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    החקלאים של ישראל לא מסוגלים לספק שום ביטחון תזונתי. כל חג נגמרות הביצים. להפך, צריך לבטל את המכסות ואז יהיו הרבה יותר ביצים גם מחקלאים המקומיים וגם מחו"ל.
    סגור