דיגיטל וטק

גוגל מפתיעה: שחררה את התוכנה שתשנה את הסמארטפונים שלכם

אנדרואיד 13 הושקה אמש למכשירי גוגל, ובחודשים הקרובים תגיע גם למכשירי סמסונג ושיאומי הפופולאריים, כמו גם למכשירים של יצרניות נוספות. מה השינויים החדשים במערכת והאם הם הופכים אותה לדומה יותר לאייפון?

יאיר מור |  2
סמארטפון (צילום unsplash)
גוגל תפסה את העולם לא מוכן אמש (שני), והודיעה על השקת גרסה חדשה של מערכת ההפעלה הפופולארית ביותר למכשירים ניידים – אנדרואיד. זאת הפעם הראשונה מאז 2018 שבה גרסה חדשה של אנדרואיד מושקת באוגוסט, ולא בתקופת ספטמבר-אוקטובר.
אנדרואיד 13 מיועדת לתת תשובות ל-iOS של אפל (מערכת ההפעלה של האייפון) גם בתחום העיצוב וגם בתחום הפרטיות, באמצעות שורה של שיפורים בשני התחומים הללו.
בתחום העיצוב, כעת המערכת מסוגלת לשנות את סמליליהן (אייקוניהן) של יותר אפליקציות חיצוניות כדי להתאים אותם אוטומטית לצבעי הרקע וערכת הנושא שבחר המשתמש; גם ווידג'ט המדיה מתאים את עצמו כעת לצבעי תמונת האלבום או הפודקאסט שהמשתמש מאזין לו בכל רגע נתון, וגם מציג מעין אנימציה של גלי קול על פס אחוז ההתקדמות בשיר או בפרק שאותו אפשר לגרור כדי לדלג קדימה או אחורה; בנוסף, בלילה, מלבד החלפה של הצבעים לכהים, המערכת יודעת להציג את הרקע של המכשיר – ויחד איתו את כל ערכת הנושא (הסמלילים ומסגרות האפליקציות) – בצבעים פחות בוהקים ובהירים, כדי שהעיניים לא תסתנוורנה והשעון הביולוגי לא ישתבש, חלילה.
 
בתחום הפרטיות, השינוי הגדול ביותר הוא הגבלת הגישה של אפליקציות לקבצים של המשתמש: עד היום, אם משתמש רצה לשתף תמונה מהגלרייה דרך טלגרם או לקבוע את תמונת הפרופיל שלו בלינקדאין, האפליקציות ביקשו הרשאת גישה לכל הקבצים שעל המכשיר. כעת יש הרשאה מוגבלת יותר, רק לתמונות, הסרטונים או הקבצים המסוימים שאותם רוצים להעלות את אפליקציה כלשהיא. בנוסף, המערכת תמחק מהקליפבורד (המקבילה ל-Ctrl+C במחשב) מידע אישי כמו מספר הטלפון, כתובת המייל או סיסמא שהועתקו לאחר מספר שניות, כדי למנוע מאפליקציות אפשרות להעתיק אותן מהממשק הזה.
שינוי בולט אחר, שמיועד לכאורה לדאוג לשפיותם של המשתמשים, הוא הרשאה מפורשת לשליחת התראות – אם עד היום התקנת אפליקציה שבפרטים שלה כתוב שהיא מבקשת הרשאה לשליחת התראות נחשבה הסכמה להצגת ההתראות ממנה, כעת לאחר ההתקנה מתבקש המשתמש לאשר במפורש האם הוא באמת מעוניין לאפשר לאפליקציה החדשה להציג התראות. עם זאת, מדובר בשינוי לא יעיל, שכן ההרשאה גורפת – אם אישרתם לפייסבוק, למשל, לשלוח התראות, מדובר בכל ההתראות, כולל המלצות על סטוריז של אנשים שאתם לא עוקבים אחריהם אבל פייסבוק נורא רוצה שתצפו בהם כדי לתיכנסו ותבלו שעה או שתיים בפנים. היינו מצפים מגוגל שבעת בקשת ההרשאה תהיה לפחות אפשרות לברור בין התראות שונות כמו הודעות מחברים לעומת סתם פוסטים מקבוצות שאתם לא באמת רוצים לקרוא.
 
כחלק מההתייעלות של אנדרואיד היא גם תאפשר כעת לבחור שפה שונה לכל אפליקציה – כך שאם הטלפון שלכם בעברית תוכלו לקבוע שאפליקציות מסוימות, שהתרגום שלהן לעברית גרוע (ובינינינו – כל אפליקציה של חברה סינית או אמריקאית שאין לה סניף של ממש בישראל מתורגמת לעברית באופן נוראי), תוצג באנגלית (או כל שפה אחרת שאתם דוברים. כמו כן, המערכת עוברת להשתמש כברירת מחדל בסטנדרט Bluetooth LE, החסכוני באנרגיה אך גם מאפשר פחות שיהוי בין התמונה לצליל בזמן צפייה בסרטונים דרך אוזניות או רמקולים אלחוטיים.
סאמיר סַמאט, סגן נשיא לניהול מוצר אנדרואיד וגוגל פליי, ציין כי העדכון זמין כרגע למכשירי פיקסל 4, 5 ו-6 של גוגל עצמה, ובהמשך השנה צפויות יצרניות מרכזיות כמו סמסונג, שיאומי, Oppo, OnePlus (שהן אותה חברה), נוקיה, מוטורולה, סוני ו-Asus להוציא עדכונים למכשיריהן עם ההתאמות שהן מוסיפות על גבי המערכת.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בקיצור. כלום (ל"ת)
    אלי 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    בילבול מוח
    חנטריש 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תפסיקו לבלבל לנו את המוח כמה יותר "חידושים" ככה יותר רמאויות דיייי
    סגור