diversity day 2021

"אנחנו מאמינים באנשים. מוקירים את ההבדלים ומפיקים מהם את המרב"

באיקאה כל יום הוא יום הגיוון הבינלאומי - קידום שוויון הזדמנויות, פתיחות והכלה הם חלק בלתי נפרד מסדר היום. אורית שלום, סמנכ"לית משאבי אנוש באיקאה ישראל: "רואים אצלנו כור היתוך אמיתי. זו האמונה, אלו הערכים, מבחינתנו מדובר בדרך חיים" 

בשיתוף איקאה |  1
אורית שלום (צילום רמי זרנגר)
יום הגיוון הבינלאומי המצוין ברחבי העולם מדי שנה ב-21 במאי, מבקש להביא לקדמת הבמה את קבלת האחר והשונה, ולהנחיל בקרב חברות ותאגידים בארץ ומעבר לים את החשיבות שבמתן שוויון ההזדמנויות בעבודה וקידום אוכלוסיות מרקעים שונים.
בעוד גופים לא מעטים בשוק התעסוקה החלו להטמיע את הערכים הללו רק בעת האחרונה, באיקאה זהו חלק בלתי נפרד מה-DNA כבר שנים. שם לא ממש מחכים לאותו יום מיוחד בשנה כדי ליישם הלכה למעשה את האג'נדה.
"זו האמונה, אלו הערכים שלנו, ואנחנו עושים את זה כל השנה – עבור איקאה מדובר בדרך חיים", מציינת אורית שלום, סמנכ"לית משאבי אנוש באיקאה ישראל, בראיון לאתר ice. "לתפישתנו בשוק העבודה ובטח בחברה שלנו, יש מקום לכולם – מכל מין, גיל ומגזר. הגיוון באיקאה מתבטא בכל פלטפורמה אפשרית, ומשלב את האוכלוסיות השונות במדינת ישראל. מי שמבקר במשרדים ובחנויות שלנו רואה כור היתוך אמיתי. יום הגיוון הבינלאומי מאפשר לנו להסתכל בגאווה על העשייה והתוצרים שלנו - כשבו בזמן חשוב לנו לא לדרוך במקום, אלא כבר לחשוב קדימה על הצעד הבא".
צמיחה והתפתחות
החזון אותו מתארת שלום, הוא לא רק ברמה ההצהרתית, אלא מתורגם לרמת השטח. "גיוון מבחינתנו לא נוגע רק למשרה או תפקיד נקודתי", היא מסבירה. "אנחנו פותחים את הדלתות ונותנים לעובדים שלנו לצמוח ולהתפתח יחד איתנו. השאיפה היא לעשות יחד דרך משותפת. לכן יש הקפדה שמכל משרה ניתן יהיה להתקדם בתוך הארגון – לתפקידים של אחראי משמרות, ראשי צוותים, מנהלי מחלקות ואפילו עד לרמת סמנכ"ל".
"אנחנו מובילים בכל נושא אפשרויות הקידום", מדגישה שלום. "העדות הכי טובה לכך היא שלא פחות מ-90% מהשדרה הניהולית בחברה קודמה מתוך הארגון. אנחנו רואים את זה קורה מול העיניים וזה מדהים. דבר כזה כמובן לא מתרחש מעצמו ונעשית בנושא עבודה מקדימה. העובדים שנקלטים בחברה מקבלים תמיכה והכשרות, ומשולבים בקבוצות עבודה משותפות לשיפור הכלים הניהוליים. בסופו של דבר נוצרת סביבת עבודה מכבדת ומוערכת, המורכבת מעובדים שמחוברים לחברה, מזדהים עם ה'אני מאמין' שלה ונאמנים לה מתוך מחויבות ותחושת שייכות אמיתית. העובדים הם השגרירים הכי טובים שלנו".
במישור הפרקטי, אלו פעולות נוקטת איקאה כדי לגוון את מצבת העובדים שלה?
"מטבע הדברים גיוס מגוון דורש לא מעט התאמות, דוגמת גיוס עובדים עם מוגבלויות. נושא זה מנוהל על ידי ממונה ייעודי על עובדים עם מוגבלויות בחברה, כשכל תהליך הגיוס - מנגישות ועד הדרכות – מותאם עבורם במיוחד. הממונה דואג לליווי צמוד והקפדה על קליטה מהירה וחלקה, בקרה ופיקוח, וכן גיבוש דרכי התייעלות במקרי הצורך. אגב, בעבר הגדרנו עבור עובדים עם מוגבלויות תפקידים ייעודיים, אבל לפני שבע שנים עשינו שינוי והחלטנו לבחון את הנושא ולמצוא עבורם מגוון תפקידים נוספים. כיום כולם מעורבים בכל התפקידים בחנות. מעבר לזה, גם בנושא המגדרי, אנו  אנחנו דוגלים בשוויון - כרגע 40% מתפקידי הניהול בחברה מאוישים על ידי נשים, כשיעד הוא להגיע ל-50%. אני גאה מאוד בפעילות ובדרך שלנו, כאשר היא חשובה לא פחות מהתוצאה, וכך נוצר גיוון אמיתי ולא מאולץ".
בהקשר של עובדים עם מוגבלויות, לשלום שורה של סיפורים אישיים מרגשים, הנוגעים לעובדים שמצאו בית חם באיקאה לאחר תקופה ארוכה של חיפוש עבודה: "במוקד הטלפוני שלנו יש עובד כבד ראייה, שמגיע בכל יום מנשר לנתניה בתחבורה ציבורית. מדובר בבחור שחיפש עבודה זמן ממושך ללא הצלחה, עד ששלח מכתב שנגע לליבנו והשאר היסטוריה. עוד מקרה מייצג נוגע לתאומים שסובלים מפיגור, כשאחד עבד אצלנו והשני לא. בעקבות החוויות שנצברו אצל האח העובד והסיפורים שסיפר, פנתה אלינו האמא וביקשה שנקלוט אצלנו גם את אחיו התאום. היום שניהם באיקאה, אחד בתחום המסעדות והשני בלוגיסטיקה".

עובדי איקאה בקורס פיתוח מנהלים. צילום: באדיבות איקאה
נשמה ישראלית
לשלום (41), נשואה ואמא לארבע בנות - העבודה עם אוכלוסייה מגוונת היא לא עניין זר. לאחר ששירתה בצה"ל כקצינת ת"ש וקצינת נפגעים בחיל הקשר ובפיקוד העורף, הצטרפה לאיקאה וסוגרת היום שני עשורים בחברה. בתחילת דרכה ניהלה שלום את מחלקת שירות הלקוחות ומשם עברה למשאבי אנוש. בתפקידה הנוכחי מכהנת שלום כבר שמונה שנים, ומורגש היטב שהיא נהנית מכל רגע. "אני שמחה לשמש דוגמה לאפשרויות הקידום האטרקטיביות שיש אצלנו, וכמוני יש עוד עשרות עובדים בשורה ארוכה של תחומים", היא אומרת בחיוך. "אנחנו פשוט מאמינים באנשים. כשיש את האמונה והרצון, אפשר להשיג הכל. באופן הזה הרווח הוא גם של העובדים וגם של החברה".
אלו תגובות אתם מקבלים בעקבות המדיניות שמובילה החברה?
"הדברים מדברים בעד עצמם מעצם הכנות והעובדה שאכפת לנו מציבור העובדים שלנו. גם החברים מאיקאה העולמית מפרגנים וגאים מאוד בעבודה שלנו. איקאה, המגיעה משבדיה, נשענת על הערכים של המודל הנורדי שמקדם שיווין הזדמנויות, גיוון והכלה - ואנו פועלים כל הזמן ליישם עקרונות אלו ולקחת אותם למקום משמעותי ואמיתי. אנחנו לומדים מהם על המתודולוגיה וחשיבות הערכים ומוסיפים הרבה 'נשמה ישראלית' ביישום".  
במצב העניינים הזה, לא מפתיע שההזדהות הקולקטיבית עם אותם ערכים מגיעה לכל עובד ועובד, וכלל לא חשוב האם הוא בתפקיד בכיר או זוטר. "יש כאן ממש אמונה 'איקאית'", מנפיקה שלום מושג חדש. "הצביון של החברה ברור, וכולם מודעים לתפישה הדוגלת במתן הזדמנות שווה. אצלנו גם אין מדים שונים וסמלי סטטוס – כך לדוגמה מנהל החנות ועובד הקופה ילבשו בדיוק את אותו הסט עם תג שם של איקאה, ללא תיאור תפקיד. מעבר לזה אין בחברה חדרי אוכל נפרדים או כל שוני אחר, מנושאי רווחה ועד מתנות. הדגש הוא על ה'ביחד' – רק כך אפשר לייצר חברה הוגנת, פתוחה ומגובשת".
לסיכום, מה המסר שלך ליום הגיוון הבינלאומי, במיוחד על רקע מציאות בה יש עדיין מובטלים רבים בעקבות משבר הקורונה?
"ביום הזה ובכל השנה, חשוב מאוד לייצר סביבת עבודה בה מכבדים האחד את השנייה. אנחנו מעריכים את התרומה של כל אחד ואחת, מוקירים את ההבדלים ויודעים להפיק מהם את המרב – זה חלק בלתי נפרד מההצלחה שלנו. הגיוון התעסוקתי תורם לחברה, וגם מחדד ומשפר את התוצאות העסקיות שלה. באשר לקורונה, אנחנו כולנו מקווים שהיא כבר אוטוטו בדימוס, אם כי בכל מקרה יש אצלנו באיקאה מקום לכולם, איתה או בלעדיה".
 
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אתם האחרונים שמאמינים בכיוון תעסוקתי
    אני 01/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מפטרים עובד עם תסמונת דאון... ממש מאמינים בגיוון תעסוקתי
    סגור