השוק
זוכה פרס נובל לכלכלה: "ישראל היא הנס הכלכלי של העולם"
פרופ' מוקיר מזהיר בכנס מכון אהרן למדיניות כלכלית: "ישראל עלולה להיות חמישים אחוז סיליקון ואלי וחמישים אחוז בגדד"
זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2025, פרופ' יואל מוקיר מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, הציג בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן תמונת מצב מורכבת של הכלכלה הישראלית, לצד אזהרות מפורשות באשר לעתידה.
מוקיר הגדיר את ישראל כ"נס הכלכלי של העולם בעשורים האחרונים", וציין כי התל"ג שלה קרוב לזה של צרפת וספרד וגבוה מזה של איטליה. לדבריו, שיעור עובדי ההייטק בישראל גבוה אף יותר ממשקים אחרים שמבקשים להתבסס על תחום זה, כמו אסטוניה וסינגפור.
עם זאת, הוא הדגיש כי קיימים חסמים משמעותיים. "חרדים והסקטור הערבי אינם חלק מכוח העבודה בפרופורציה לגודלם, וחלק גדול מהתל"ג מוקדש להוצאות ביטחון", אמר.
בהתייחס להון האנושי היהודי לאורך ההיסטוריה, ציין מוקיר כי מדובר במסורת ארוכת שנים של השקעה בידע. "לעם היהודי יש מסורת של לפחות 2000 שנה של השקעה בהון אנושי. אבל הידע שנצבר מחורבן בית שני עד המאה ה-18 תרם מעט מאוד למדע ולטכנולוגיה. ביליתי ימים רבים לחפש יהודים שמקבילים לניוטון, גלילאו, קופרניקוס, אין. רק אחרי 1750, עם עליית הנאורות והשכלה, הופנה ההון הזה לידע שימושי, ומאז הזרם הזה לא היה ניתן לעצירה", אמר.
מוקיר הציג שורת סיכונים מרכזיים לצמיחה הכלכלית. לדבריו, "יש מקום לדאגה, סכנה של משק קטן ופתוח, הניידות האישית יכולה בתנאים מסוימים להוות סכנה".
הוא הוסיף כי "משטרים פופוליסטים נוטים להתנפל על אליטות, כולל אליטות אינטלקטואליות באוניברסיטאות ובזנב העליון של ההתפלגות. זה קורה בארה"ב, זה קרה בהונגריה, זה קרה בפולין בתקופה מסוימת, זה קרה בטורקיה. זו טבעם. סכנה רצינית".
בנוסף, הצביע על תלות גבוהה במימון חיצוני ועל פגיעות של סקטור ההייטק לתנודות בשוקי ההון העולמיים. "סקטור ההייטק פגיע למה שקורה בשוקי הון בעולם, אין להם שליטה עליהם", אמר.
מוקיר התייחס גם לסכנות לצמיחה: "יש מקום לדאגה - סכנה של משק קטן ופתוח, הניידות האישית יכולה בתנאים מסוימים להוות סכנה. דאגה 2, משטרים פופוליסטים נוטים להתנפל על אליטות, כולל אליטות אינטלקטואליות באוניברסיטאות ובזנב העליון של ההתפלגות. זה קורה בארה"ב, זה קרה בהונגריה, זה קרה בפולין בתקופה מסוימת, זה קרה בטורקיה. זו טבעם. סכנה רצינית. דאגה 3, תלות גבוהה במימון חיצוני, סקטור ההייטק פגיע למה שקורה בשוקי הון בעולם, אין להם שליטה עליהם ויש גם אולי צדק מסוים בספר של סיביל היילברון שמצביעה על ההשפעה של הייטק על אי השוויון ועל החשש שיווצר משק דואלי של שני סקטורים. כמו שפעם מישהו אמר, שישראל תהיה חמישים אחוז סיליקון ואלי וחמישים אחוז בגדד ושום דבר בין לבין".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(33):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
25.פרופ 'מוקיר צודק באלף אחוז. עוד קדנציה של ימין מלאיוסף החשמונאי 05/2026/03הגב לתגובה זו0 0ומדינת ישראל צוללת לכלכלה של מדינה אפריקאית קטנה שלא לדבר על אובדן הדמוקרטיה. אם צעירים מוכשרים ירגישו שהם לא מסוגלים לגדל את הילדים שלהם במדינה מתחרדת בקצב מחריד, מקצינה באידיאולוגיה פשיסטית, מדינת ישראל אבודה!!! מי גרם לזה? איך הגענו לזה? שכל אחד ישאל את עצמו ויגיע למסקנה המתבקשת. נתניהו!! הוא ראש הממשלה הדומיננטי בעשרים השנים האחרונות והוא האחראי והאשם הבלעדי. אז אם הכלכלה הישראלית חזקה, זה רק בגלל תעשיית ההייטק והאנשים הפטריוטים שמובילים אותה. לצערי הרב, זה לא יימשך, אלא אם כן, יהיה תיקון משמעותי מאד. חרדים שילכו לצבא ולעבודה הבראת החברה הישראלית לעומק והשקעה בחינוך ולא בלולבים בכוללים. אגב, הלולבים "לומדים" ביום ו"עובדים" בלילה להגדלת האלקטוראט. מי מממן את זה?! כ ו ל נ ו!!!סגור
-
24.עדר רק לא ביביאבי 05/2026/03הגב לתגובה זו0 2על אפם וחמתם של השמאל ועדר השינאה והפילוג עדר רק לא ביביסגור
-
23.בינתיים אנחנו 95% ביביסטים ו 5% הייטק. (ל"ת)למה בגדד? 05/2026/02הגב לתגובה זו1 3סגור
-
22.מה שהוא אומר זה שלימוד התורה לא מוביל להישגים מדעייםדני54 05/2026/02הגב לתגובה זו2 1בניגוד לכל החרטא שמאכילים אותנו שהגמרא מחדדת את המוח. היא רק מעודדת התפלפלות לא רלוונטית.סגור
-
21.רוב המגיבים אינם מבינים מאומה בכלכלה בעיקר הצד הימני של (ל"ת)איצק 05/2026/01הגב לתגובה זו3 1סגור
- טען עוד
-
עלובי עדר רק לא ביביאבי 05/2026/03הגב לתגובה זו0 2שמאל עלוב מלבד שינאה והיתנשאות ריקים מתוכןסגור
-
20.שקשוקה של פרופסוראליהוהנביא 05/2026/01הגב לתגובה זו1 3סתם בלבול שכל וקשקשן המגזר הערבי תופס את ריכוזיות בתחום עבודת הכפיים הקבלנים הערבים עושים הון תועפות מעבודות התשתית ובניית הדירות הערבים תופסים נתחים פרארפואיים כמו אחיות ורוקחים כנל המגזר החרדי שתופס את הנתח של המסחר הקמעונאי זה לא שוק בגדד ללא תחומים אלו אין כלל כלכלה במדינהסגור
-
19.יש סתירה בדבריואלי 05/2026/01הגב לתגובה זו1 2הוא מגדיר את ישראל כנס הוי אומר שלא ניתן להסביר את ההצלחה בכלי ובידע שהכלכלנים מחזיקים.. אבל הוא יודע שאנחנו חייבים לשנות את מה שאנחנו עושים )טוב( כדי להצליח.סגור
-
18.נראה שהוא יותר פוליטיקאי ופחות כלכלן. איזה קישקוש (ל"ת)מייקל 05/2026/01הגב לתגובה זו1 3סגור
-
17.מסקנה ממשלת ההשתמטות=בגדד החלפת השלטון=סיליקון ואלי (ל"ת)חל 05/2026/01הגב לתגובה זו2 1סגור
-
16.??רפאלה 05/2026/01הגב לתגובה זו0 0"הנס הכלכלי" עים שר האוצר שלא מבין בכלכלהסגור
-
15.בישראל זה מצב הפוךאחד 05/2026/01הגב לתגובה זו1 3האליטה המשפטית מתנפלת על הדמוק רטיה ולוקחת את כל הכח לעצמהסגור
-
14.בבוניםלקרדה 05/2026/01הגב לתגובה זו2 3חחחחח....יש את המערכון של אריק איינשטיין.."מה הוא קופץ". ככה בדיוק התגובות של הבבונים הביביסטים...חחח ישר קופצים כמי שננשכו ע"י נחש וכולם אצלם זה שמאל ועוד כל מיני חרטא ובילבול ביצים. תמשיכו להיות עובדי אלילים של ממשלת הסמרטוטים בראשות הסמרטוטון הראשי ביבי ה1סגור
-
13.כלכלן רופא מפקד צבאי חייט דייג שמאלניםטוט 04/2026/30הגב לתגובה זו2 3שמאלני הוא שמאלני לא משנה באיזה מקצוע הוא מחזיק .הוא קודם כל שמאלני ואחר כך רופא או רמטכ"ל או שופט או כלכלןסגור
-
12.שאלה לתומכי הקואליציהציוני 04/2026/30הגב לתגובה זו2 2בשנה האחרונה 34% מהתינוקות היהודים נולדו למשפחות חרדיות. 52% מהתינקות נולדו לחרדים ולערבים. הילודה במגזר החרדי היא מאוד יציבה, בין 6 ל- 7 ילדים, נתון שלא השתנה כבר כמה עשורים. ישראל צפויה להפוך למדינה לא ציונית וחילונית, אלא למדינה חרדית. כזו שהרבנים ישלטו בה. אתם מבינים שהילדים או הנכדים שלכם לא יחיו כאן. הם יעזבו. אם המצב ימשיך ההימור שלי הוא שהנכדים של נתניהו (מאבנר ומיאיר) לא יחיו בישראל. משום שישראל תיראה כמו בני ברק או מאה שערים. כמו שחילוני לא יוכל לחיות בבני ברק, כך הוא יתקשה לחיות בישראל שתיראה כמו בני ברק. אתם לא מבינים כמה דחוף להקים ממשלה בלי חרדים כדי לעודד ירידה בילודה ויציאה בשאלה. החרדים לא צריכים להיות חילונים, אבל הם צריכים להשתנות, להכיר בערך העבודה, התרומה למדינה ובעקרונות בסיסיים של חירות האדם. אחרת זה סנו. וביבי מבין את כל זה, והוא ממשיך להאכיל אותם בכסף שלנו.סגור
-
תגובה אנטישמית ראויה לרייך ה-3לאה 05/2026/02הגב לתגובה זו1 1הנכס הגדול ביותר של ישראל היא הילודה המבורכת בניגוד לאירופה המזדקנת. אתה מבקש להגביל את הילודה של היהודים החרדים כי אתה מפחד שישראל תפווך למדינה יהודית שלשמה היא קמה. בור ועם הארץ תלמד קצת מערכי היהדות ערב רב פשיסט.סגור
-
למה אינך פונה לשמאלנים ? (ל"ת)ברוך ק 04/2026/30הגב לתגובה זו0 2סגור
-
11.המדען גיל חגיז ז"ל היה מדען נדיר ולא זכה להכרהחיליק 04/2026/30הגב לתגובה זו2 2היה בישראל מדען עולמי נדיר באישיותו המדעית וכן האישית. גיל חגיז ז"ל היה המפתח הראשון בישראל של התחום הרובוטי. וזאת לאחר שפיתח מחשב תעשייתי בישראל בשנת 1972 טרם יציאת מעבד אינטל לשוק. מחשב זה היה כל כך מתקדם לזמנו שלא ידעו מה לעשות איתו, ובאקרא נדרשה מערכת NC, אז גיל פיתח בתוך כחודש ימים בעבודה מסביב לשעון מערכת בקרה כשהוא כותב את התכנה בשפת מכונה HEX אפילו לא אסמבלר, ורק להזכיר לא היה לו מוניטור כל שהיה לו זה פרינטר. בכדי "להקל" עליו הוא כתב שפת אסמבלי. בתוך שבוע הוא פיתח כרטיס בקרה תנועה לשליטה על מנועים עובד ומתפקד.סגור
-
תודה !!! ירבו כמותו (ל"ת)ברוך ק 04/2026/30הגב לתגובה זו0 1סגור
-
10.כלכלה ופוליטיקה על השולחןאיתמר 04/2026/30הגב לתגובה זו2 2ואחרי שהבאת לדיון את נקודת המבט של קפלן, ואתה מתהדר בתואר פרופסור, ובפרס, מה הפתרונות שאתה מציע ? או שאתה יודע להגיד רק מה לא טוב ? מעניין באיזו מדינה אתה התחנכת ? אם החינוך שקיבלת בבית ספר חוגים בחיפה לפני הרבה שנים, הביא אותך לנובל, אל תדאג לכלכלת המדינה, היא תסתדר גם בלי ההערות וההצעות שלך. תודה על הניסיון להכניס פוליטיקה לכלכלה. דבר אחד נכון, כלכלת ישראל ב 20 שנים האחרונות היא נס עולמי, תזכור מי מנהל אותה . ואולי תכניס למשוואת הניתוח שלך את מה שהדתיים חושבים, אולי יש עוד כוח עליון שמטבח? מה דעתך ? אולי המשוואה שלך תשתנה ?סגור
-
אתה מראה חוסר הבנה מוחלטדני54 05/2026/02הגב לתגובה זו0 3הן במהותו של פרס נובל והן בדבריו של הפרופסור. הוא התחנך בסביבה פלורליסטית כי זה היה רוב החינוך בישראל בשנות החמישים. לצערנו זה לא המצב היום. מי שמגיב כמו שהגבת פשוט לא מבין את זה.סגור
-
9.מבין בכלכלהצדוק 04/2026/30הגב לתגובה זו2 3הוא מבין בלכלה. בשאר הוא שטוף מוח שמאלניסגור
-
הוא מדבר על כלכלהדני54 05/2026/02הגב לתגובה זו1 0אין בדבריו פוליטיקה. רק נתונים כלכליים ותחזיות על בסיס הנתונים האלה.סגור
-
אמר הגאון (ל"ת)אני מפרדס חנה 04/2026/30הגב לתגובה זו1 1סגור
-
8.מעניין למהגיבור 04/2026/30הגב לתגובה זו3 2וזה בזכות האזרחים החרוצים ולא בזכות ניהול נכון של השרים הכושלים כי אם היה ניהול נכון במצב יכל להיות פי חמש יותר טובסגור
-
7.זו בערות - הייטקיסטים רופאים אנשי אקדמיה עובדים קשה (ל"ת)הון אנושי מציל לאומי 04/2026/30הגב לתגובה זו2 0סגור
-
6.שיתמקד במה שהוא כן יודעושאינו יודע לספור 04/2026/30הגב לתגובה זו3 6קשקוש לא קוהרנטי. עם ישראל אוהב ידע 2000 שנה. אבל 1800 שנה לא יצא מזה כלום.... נו באמת. הרבה יותר מהוקרת הידע, עם ישראל מוקיר את הלימוד. כולל ובפרט החרדים שלהם הוא בז. אין מדובר כאן באליטה. האליטה כאן היא ללא בסיס של שכל ישר. את השכל הישר הוא מכנה "פופוליזם". עולם הפוך.סגור
-
ככה מגיבים כשהאמת מכאיבהדני54 05/2026/02הגב לתגובה זו1 1ובגלל זה אנחנו ממשיכים להתדרדר.סגור
-
5.צודק בהכלצג 04/2026/30הגב לתגובה זו5 4אנחנו כבר רואים את זה מתפתח כאשר הפריפריה נזנחת, הערבים והחרדים מהווים רק מעמסה ויש הרבה אתגרים. המדינה צריכה להתחיל לטפל בזה יותר לעומק. אבל זה לא יקרהסגור
-
4.חוצפה ישראליתרוני 04/2026/30הגב לתגובה זו3 1לפרופסור יש חורים בהשכלה? למגיב החצוף יש.סגור
-
3.ממשלת פח האשפהלמטומטמים 04/2026/30הגב לתגובה זו7 4זה כנראה יהיה 30 אחוז מול 70 אחוז עניים ויחמירסגור
-
2.זוכה פרס נובל ובור ועם הארץאיתן 04/2026/30הגב לתגובה זו6 9תחזור לספסל הלימודים.... יש לך חורים גדולים מאווווד בהשכלה!סגור
-
1.כשיש שני מגזריםאזרח 04/2026/30הגב לתגובה זו6 2שלא עובדים עם חשבון בנק, אפשר להעלים בכיף ולהלבין בבורסה..... זה הפלאסגור


