השוק

הפדרל ריזרב מתכנס היום לדון בצמצום רכישות האג"ח

הדיונים שימשכו יומיים מתחילים הערב וזאת תוך מטרה לצמצם את המדיניות המוניטרית לאור העלייה החדה בקצב האינפלציה; ברקע הכינוס פורסם מדד המחירים הסיטונאים שעלה ב-9.6% בהשוואה לשנה שעברה
ניצן כהן | 
יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול (צילום Sharon Farmer / Brookings Institution, flickr)
ישיבת ועידת השווקים הפתוחים (ה-FOMC) מתחילה הערב מתוך כוונה להאיץ את קצב צמצום רכישות האג"ח ולמעשה לצמצם את המדיניות המרחיבה שהחלה לפני שנים, נכנסה לקצב מסחרר עם תחילת משבר הקורונה וכעת היא גובה מחיר בדמות אינפלציה בקצב שנתי של 6.8%.
עם תחילת ישיבת ועידת השוק הפתוח פורסם מדד המחירים הסיטונאיים שהוא למעשה שלב אחד לפני השלב בו מגיע המוצר לצרכן הסופי במחירו הסופי והוא משקלל את עליית מחירי חומרי הגלם, עלות העבודה וכן הלאה עד למוצר סופי.
 
במדד הזה מגלה שהמחירים הסיטונאיים עלו בנובמבר בשיעור חד של 9.6% לעומת נובמבר 2020 ומדובר בעלייה דרמטית, לא פחות למרות שבשנה שעברה היו סגרים, הביקושים פחתו ואיתם המחירים ירדו. עלייה של 10% בקירוב בשנה היא משמעותית והיא סימן נוסף לכך שהאינפלציה כאן כדי להישאר עוד תקופה לא קצרה והיא בהחלט לא בעלת אופי קצר טווח.
נזכיר כי הפדרל ריזרב רוכש היום אגרות חוב בקצב של 120 מיליארד דולר מידי חודש כשחלקה הארי של הרכישה היא של אגרות חוב ממשלתיות. מוקדם יותר החודש נשא יו"ר הפד, ג'רום פאואל, דברים ואמר כי לאור ההתפתחויות בנושא האינפלציוני הוא ימליץ לועידת השווקים הפתוחים להתחיל לצמצם את רכישות האג"ח ב-15 מיליארד דולר מידי חודש כבר בחודש דצמבר, כלומר כבר עכשיו.
באופן עקרוני, צמצום רכישות האג"ח הוא השלב הראשון לקראת העלאת ריבית ומטרתה היא להביא לעליית הריבית האפקטיבית בשוק האג"ח שלאחריה תבוא העלאת הריבית הפורמלית והזעזועים שהיא צפויה להביא איתה יהיו מדודים ומתונים יחסית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה