השוק

לאומי: "בטווח הקרוב, מחירי הגז הטבעי ימשיכו להיות גבוהים"

הכלכלן הראשי של לאומי, גיל בפמן, מעריך שכל עוד המתיחות בין רוסיה לאוקראינה וארה"ב נותרת גבוהה הרי שמחירי הגז ימשיכו להיות גבוהים אולם במחצית השניה של השנה, ככל שהמתיחות תתפוגג, ירד הלחץ ממחירי הגז הטבעי
ניצן כהן | 
גיל בפמן (צילום אורן דאי עריכה אייס)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפן מעריך שכל עוד המתיחות בין רוסיה לאוקראינה וארה"ב תימשך, הרי שמחירי הגז הטבעי ימשיכו להיות גבוהים. יחד עם זאת, מעריך בפמן, ככל שהמתיחות תתפוגג הרי שבמחצית השניה של השנה ירד הלחץ ומחירי הגז יתחילו לרדת.
"מחירי הגז באירופה (TTF) נותרו יציבים בשבוע האחרון, לאחר תנודתיות רבה מאוד במחצית השנייה של 2021 בדגש על חודש דצמבר, והמחיר נותר בטווח של 80-85 אירו ל-MWh. מחירים אלו גבוהים משמעותית מהרמה ההיסטורית, זאת בשל המחסור בגז טבעי בשוק האירופאי ורמות המלאים הנמוכות במאגרי הגז שם לאחר שרוסיה הפחיתה את אספקת הגז טבעי שלה לאירופה. מחירי גז גבוהים אלה תומכים גם במחיר הגז של ארה"ב, מאחר שחלקו מסופק לאירופה כגז טבעי נוזלי (LNG).
 
"החרפת המתחים בין רוסיה ואוקראינה מעלה את הסיכוי לכך שהמשבר בגז טבעי ימשך בתקופה הקרובה וכי יקח זמן עד שמחיר הגז טבעי האירופאי יחזור לסביבת הרמה ההיסטורית. להערכתנו מחיר הגז טבעי האירופאי ישאר גבוה במהלך הרביע הראשון של השנה וייתכן שלקראת המחצית השנייה של 2022 המחסור בגז יפחת, זאת בתנאי שהמתחים בין רוסיה ואוקראינה יפחתו וכן שהאיחוד האירופאי והרגולטורים הגרמניים יאשרו את הפעלת צינור הגז הרוסי Nord Stream 2.
"לעת עתה גרמניה בוחרת שלא להתערב בסכסוך במזרח אירופה, גם במחיר של חילוקי דעות פנימיים בנאט"ו, מה שעשוי לסייע לה להפעיל את צינור הגז טבעי הרוסי במידה והמתחים ירגעו. אולם, במידה ופלישה שכזו תתרחש, צפוי שארה"ב תטיל סנקציות קשות על רוסיה, אשר יכללו גם פגיעה מסוימת בהפעלת צינור הגז Nord Stream 2, מה שיביא לשמירה על מחירי הגז טבעי הגבוהים בטווח הזמן הקרוב עד למציאת חלופה מתאימה או עד להחזרת הסדר על כנו".
עוד אמר בפמן כי "קבוצת OPEC+ צפויה לעמוד בהחלטתה להגדיל את מכסות הייצור בחודש פברואר, בהתאם להחלטה שהתקבלה בפגישתה האחרונה. אולם, התפוקה בפועל צפויה לגדול פחות מהעלייה במכסות הייצור, מאחר וחלק מחברי הקבוצה מיצו את קיבולת הייצור שלהם לעת עתה. ערב הסעודית ואיחוד האמירויות צפויות להיות הנהנות העיקריות מהגדלה במכסות הייצור, מאחר והן טרם מיצו את קיבולת הייצור שלהן.
"נראה, כי עליית התחלואה בגל הנוכחי לא פגעה באופן מהותי בביקושים, מה שתומך במדיניות של OPEC+ להקלת מכסות הייצור. אולם, במידה והתפשטות וריאנטים של הנגיף תביא להידוק מגבלות ניכר נוסף, אשר יפחית את הביקושים לאנרגיה ויערער את יציבות השוק סביב רמת המחירים הנוכחית, הקבוצה יכולה לבטל את ההחלטה להגדלה נוספת של תפוקת הנפט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה