השוק

הכלכלן הראשי של אי.בי.אי: האינפלציה בארה"ב מסוכנת

רפי גוזלן מפרש את הודעת הריבית אתמול בארה"ב ככזו שמסמנת שהאינפלציה בארה"ב ממשיכה לעלות וזה יבוא לידי ביטוי בהודעה הבאה של הפד; "לעומת הודעת הריבית, במסיבת העיתונאים שלאחריה נשמע פאואל ניצי באופן ניכר"
ניצן כהן | 
וול סטריט (צילום edrod /freeimages)
הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, רפי גוזלן, מפרש את הודעת הפדרל ריזרב מאתמול כהודעה מתונה, אם כי במסיבת העיתונאים שלאחריה, נשמע ג'רום פאואל ניצי באופן ניכר הרבה יותר מהנגינות שנשמעו מההודעה בכתב.
"הודעת הריבית אמש לא כללה אמנם הפתעות מיוחדות, אך פאוול ניצל את הבמה במסיבת העיתונאים לשגר מסרים "ניציים" ולהשאיר פתח לתהליך ריסון מוניטארי מהיר יותר כתלות בהתפתחויות, עם דגש על משקל גבוה לאינפלציה לעומת משקל נמוך יותר למצב בשווקים הפיננסים. 
"הודעת הריבית לא כללה הפתעות מיוחדות ובמסגרתה הודיע ה-FED על סיום צפוי של תהליך צמצום הרכישות בתחילת מרץ ואותת על העלאת ריבית כבר בהחלטה הבאה בחודש מרץ. החיזוק לכך בהודעה נשען על האינפלציה הגבוהה ושוק העבודה החזק, שבהתייחסות לגביו, ובעיקר הורדת ההתניה על שמירת הריבית ברמה נמוכה עד שתושג תעסוקה מלאה, ניראה כי ה-FED נוטה להערכה כי שוק העבודה נמצא סביב תעסוקה מלאה.  
"כמו כן, בהודעה עצמה לא נרשמה התייחסות לצמצום המאזן, למעט הבהרה בנפרד כי המאזן בעתיד יתבסס יותר על איגרות חוב ממשלתיות, רמז לכך שהמיחזור בעתיד ייטה לטובת אג"ח ממשלתיות על חשבון אג"ח מגובות משכנתאות, צעד הגיוני נוכח הגאות שמאפיינת את שוק הנדל"ן למגורים.
"החלקים בהודעה שמתייחסים למצב המשק, לאינפלציה ולתנאים הפיננסיים נותרו כמעט ללא שינוי. הטון הכללי לגבי הפעילות נותר חיובי, וכלל הערכה להמשך התאוששות למרות גל התחלואה האחרון. גם מבחינת התנאים הפיננסים, ההודעה המשיכה לציין כי הם נותרו נוחים, איתות שקיבל חיזוק גם במסיבת העיתונאים כי ה-FED  לא מתרגש מהירידות האחרונות בשווקים.
"להערכתנו, ה-FED מעוניין בהקשחת התנאים הפיננסיים, שכן זהו ערוץ תמסורת עם השפעה מהירה יותר על האינפלציה מאשר הריבית. ההתייחסות לאינפלציה במסגרת ההודעה נותרה אף היא ללא שינוי, תוך איזכור שהיא גבוהה משמעותית מעל היעד, עדיין מושפעת מחוסר התאמה בין הביקוש להיצע ומהשיבושים בשרשרת האספקה.
"לעומת זאת, במסיבת העיתונאים פאוול צין כי תמונת האינפלציה מההחלטה הקודמת אמנם לא שונה מהותית, אך הורעה בשוליים, והוסיף שסיכון האינפלציה ממשיך להיות כלפי מעלה, בעיקר על רקע עליית השכר והשיבושים המתארכים מעבר לצפוי בשרשרת האספקה. פאוול ציין כי הדבר צפוי לקבל ביטוי בהערכות חברי ה-FED לריבית (Dots) ובתחזיות האינפלציה שיפורסמו בהחלטה הבאה, רמז לעדכון כלפי מעלה של הערכות אלו. 
"לעומת הודעת הריבית שלא כללה הפתעות מיוחדות, במסיבת העיתונאים נשמע פאוול "ניצי" באופן ניכר. אמנם פאוול הבהיר שה-FED יפעל בהתאם להתפתחויות, אך כצפוי הפוקוס נע יותר בכיוון של מדיניות מרסנת על רקע האינפלציה הגבוהה לעומת משקל נמוך יותר שמיוחס למצב בשווקים הפיננסים. הדבר בא לידי ביטוי בחזרה על כך שמצב הכלכלה כיום טוב משמעותית מאשר במחזור העלאות הריבית הקודם, ובשילוב עם אינפלציה גבוהה משמעותית מהיעד,  הם צפויים להוביל לצמצום מוניטארי מהיר יותר ומוקדם יותר.
"פאוול חזר והדגיש את השיפור בשוק העבודה, וציין כי יש הרבה מקום להעלאת ריבית מבלי להוביל לפגיעה בשוק העבודה. כמו כן, פאוול נמנע מלשלול תוואי העלאת ריבית מהיר יותר (מאשר כל רבעון, כשם שתומחר בשווקים ערב ההחלטה) או במנות גדולות יותר(של 50 נ"ב)" אמר גוזלן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה