בריאות

מנכ"לית מכבי פארם: "בשנתיים האחרונות אנשים יותר צורכים כדורים לחרדה"

מכבי פארם חוגגת 40 שנה ומתעדת להנגיש את השירות הרוקחי לחברי מכבי בכל מקום. בריאיון עם דורית אפלר מנכ"לית מכבי פארם היא מדברת על הטכנולגיה העתידית, שירות איסוף תרופות חדש ועוד I ריאיון
ענת סימן טוב | 
דורית אפלר מנכלית מכבי פארם (צילום יחצ, shutterstock)
כאשר אנו חושבים על בתי מרקחת, עולים בראשנו לרוב תורים, המתנה והכמיהה לשירות אישי ומדויק יותר. בעידן של חדשנות טכנולוגית מתפרצת ומחסור גובר בכוח אדם מקצועי, רשתות הפארם בישראל ניצבות בפני אתגרים משמעותיים. מכבי פארם, רשת בתי המרקחת של קופת חולים מכבי, מנסה לפצח את הנוסחה המנצחת על ידי שילוב של מקצועיות רפואית, טכנולוגיה עילית וחשיבה מחוץ לקופסה.
לרגל ציון 40 שנה להקמת הרשת, תפסנו לשיחה את דורית אפלר, מנהלת רשת מכבי פארם, כדי לשמוע כיצד הרשת ממצבת את עצמה בשוק תחרותי, איך היא מתמודדת עם המחסור ברוקחים וכיצד ייראה בית המרקחת של העתיד בעיניה, כזה שמשלב בין רובוטיקה לטיפול אישי. הריאיון חושף גישה פורצת דרך ששמה את חבר הקופה במרכז, ומשתמשת בכלים מתקדמים כדי להבטיח זמינות, דיוק וליווי רפואי צמוד מתמיד.
מכבי פארם מונה 130 בתי מרקחת, מאילת הדרומית ביותר ועד קריית שמונה הצפונית. היא חוגגת השנה 40 שנה, ומעניקה שירותים לכלל 2.7 מיליון חברי מכבי. יש לנו 1,000 עובדים, מתוכם 600 רוקחים.
איך היית מגדירה את המקום של מכבי פארם היום בתוך השוק של הפארם בישראל? "כשאנחנו מדברים על המקום שלנו ועל הבידול מול אחרים ומול השוק הפרטי, אני חושבת שהבידול המשמעותי ביותר הוא שאנחנו רשת מקצועית שהיא חלק ממערכת בריאות, חלק מקבוצת מכבי שירותי בריאות. יש לכך משמעויות מרכזיות: לרוקחים שלנו יש גישה למידע הרפואי העדכני של המטופל, הם מחוברים לתיק הרפואי, קושרים לרופאים ולצוות הסיעודי. כל אלו מבטיחים שירות מותאם יותר, מדויק יותר ואישי יותר, עם מעקב וליווי.
היתרון המשמעותי הנוסף הוא שאנחנו, לצד המקצועיות, משקיעים כל הזמן בטכנולוגיה וחדשנות. יש לנו שירותים דיגיטליים כמו אתר אונליין, 'בוט רוקחי' ואזור אישי שמנגיש למטופל את כל התרופות. ניתן לבחור איך לקבל אותם: שילוח עד הבית או 'פיקאפ', שבו התרופות מחכות לחבר בבית המרקחת. זה מציב אותנו כחלוצה טכנולוגית בשוק. בנוסף, בגלל שאנחנו גוף יציב וגדול, אנחנו יכולים להתארגן בגמישות בעיתות משבר או חירום, כמו הקורונה והמלחמה, ולתת פתרונות ומנגנונים מהירים. כל אלה ממקמים אותנו במקום מקצועי, מרכזי ומשמעותי."
אז דיברת על 130 סניפים. כיום לא בכל סניף של קופת חולים מכבי עם רופא משפחה יש מכבי פארם, נכון?
"לא, לא בכל סניף יש לנו מכבי פארם, אבל יש בוודאי בכל היישובים הגדולים, וגם בפריפריה יש לנו הרבה. אנחנו גדלים בקצב מאוד מהיר, כי השירות נדרש, הוא חלק מסל הבריאות ומהמעגל הטיפולי של החבר. אנחנו מקימים עוד ועוד בתי מרקחת".
אז המטרה היא שזה מה שיהיה בסוף? שיהיה בית מרקחת כמעט בכל מקום?
 "המטרה היא להנגיש את השירות הרוקחי לחברי מכבי בכל מקום. אנחנו עושים זאת באמצעות בתי המרקחת שלנו, וגם באמצעות התקשרות עם בתי מרקחת פרטיים, היכן שאין לנו שם מכבי פארם. בהחלט יש גידול משמעותי בהקמת בתי מרקחת שלנו בשנים האחרונות".
מבחינת מחסור ברוקחים, עד כמה זה מורגש בשטח?
"זהו האתגר המרכזי בשוק הפארם בכלל בישראל, לא רק במכבי פארם. המחסור בכוח אדם נובע מכך שבישראל יש רק שני מוסדות אקדמיים שמכשירים רוקחים (ירושלים ובן גוריון), ולכן מעט מאוד רוקחים יוצאים לשוק העבודה מדי שנה. התחרות מאוד גדולה, כי אותם רוקחים צריכים להיות בבתי חולים, בקופות חולים, בתעשייה, ברשתות ובפרטיים. אצלנו האתגר אולי גדול יותר, כי העבודה אינטנסיבית ויש ביקוש רב, ולכן עמוסה. אנחנו נערכים לכך בגדול ופועלים רבות לגייס. אנחנו יוזמים שיתופי פעולה עם האוניברסיטאות, מגייסים סטודנטים כבר כנציגי שירות, מפעילים קבוצה גדולה של מתמחים שעושים את ההתמחות אצלנו כדי ליצור קשר מוקדם, נותנים מלגות ומשקיעים רבות בהכשרות וברווחת הצוותים. אנחנו פעילים מאוד ברשתות החברתיות. גיוס כוח אדם הוא עבורנו יעד אסטרטגי."
ואיך באמת מתמודדים עם המחסור?
"אנחנו מחלקים את המטופלים לשתי קבוצות: חולים מורכבים שצריכים את הרוקח ואת ההגעה לבית המרקחת, וכאלו שאין צורך שיבואו. עבור הקבוצה השנייה, אנחנו מפתחים שירותים מרחוק כמו האתר שלנו והשילוח עד הבית. זה מפחית עומסים על בתי המרקחת, מנגיש שירות שמתאים להם ומוריד לחצים. בנוסף, עם כל הפעולות לגיוס ועם הקשרים לאוניברסיטאות, אנחנו מצליחים לגייס. רוקחים מעריכים את הפן המקצועי, ואנחנו ארגון מקצועי,  זה מצליח לנו."
על כמה תחרות מול הרשתות והפארמים הפרטיים? כמה היא מורגשת?
 "יש תחרות, אבל אנחנו מתמקדים כל הזמן בערך המוסף שלנו. בניגוד לרשתות הפרטיות, אנחנו חלק ממסע הטיפול של המטופל מהרופא ועד התרופה, חלק ממערכת בריאות שלמה. חבר מעריך את זה: הוא יודע שיש לנו קשר ישיר עם הרופא המטפל ועם צוות הסיעוד. הצוותים שלנו נמצאים בקשר הדוק עם הצוות הרפואי, וזה ערך אדיר. אנחנו מספקים רוקחות שהיא יותר מותאמת אישית ועם הבנה מעמיקה.
כמובן, גם השירותים והטכנולוגיה מחזקים את הבידול. בניגוד לרוקחים פרטיים, אנחנו גוף גדול, עם אתר, שילוח, שירותים מקוונים וייעוץ רוקחי מקוון. אלה מחזקים את הכוח שלנו מול הרשתות האחרות."
מבחינת העידן הדיגיטלי, איך אתם מציבים את עצמכם ומעודדים לקוחות להזמין אונליין? "אנחנו מבינים שצרכנים אוהבים לקבל שירות במקום, באמצעים ובזמן שמתאים להם. לכן, פיתחנו אתר אונליין נגיש. דרכו, אנחנו מנגישים מידע על בתי המרקחת ושעות הפעילות, ומנגישים את המלאי,  האם התרופה נמצאת והיכן ניתן להשיג אותה. באתר יש בוט רוקחי לתרופות ללא מרשם, צ'אט עם נציג או רוקח, ואזור אישי שמאפשר לחבר להיכנס לתיק האישי שלו, לראות את כל התרופות, להזמין ולבחור אם לקבל בשילוח או 'פיקאפ'".
יש עוד שירות קבלת משלוח?
"כן, בימים אלו השקנו שירות חדש של 'לוקרים חכמים' שנמצאים מחוץ לבתי המרקחת שלנו, בתוך המרפאות ובמוקדי חירום, כאשר שעות הפעילות של המרפאות מאוחרות יותר. חבר יכול להזמין דרך האתר, לבחור באיסוף מהלוקר, לקבל קוד, להגיע למתקן ולקחת את התרופות שלו ללא צורך ברוקח או נציג. הוא יכול להגיע בתשע או עשר בלילה. הכי מהיר שיש. זו חדשנות שלגמרי ממקמת אותנו כראשונים בקופות".
מבחינת הרגולציה החדשה שמכניסה את כל נושא התכני רוקחות, איך זה אמור להשפיע עליכם?
"קודם כל, אנחנו מברכים על הרגולציה החדשה. היא מבינה שהרוקח הוא המשאב המקצועי החשוב ביותר. בגלל המחסור ברוקחים, הרגולציה הכרחית כדי להפחית את העומס הבירוקרטי ולאפשר טכנולוגיות חדשות, לייצר מכפילי כוח.. התועלת הכי משמעותית היא לחברי הקופה, משמע יהיה עוד גורם מקצועי (שלא למד 4 שנים, אבל מקבל הכשרה מעמיקה) שיסייע לרוקח במשימות שאינן דורשות את עיסוקו הישיר. זה יגרום לכך שהתורים יהיו מהירים יותר, ויפנה את הרוקחים לתת שירות רוקחי נכון יותר עם יותר זמן לחברים. זה ווין ווין למטופלים, לרוקחים (שיוכלו להתמקד במקצועיות) ולנציגות (שזה מפתח אותן)". אנחנו למעשה  הקופה הראשונה שפתחה את התוכנית הזו, כהוכחה ליכולת ההתארגנות הגמישה והמהירה שלנו. התארגנו עם מכללת עתיד, גיבשנו סילבוס וכבר לפני שבועיים פתחנו את השיעור הראשון. בעוד שלושה חודשים יהיו לנו עוד 100 טכנאים ברשת, וזו בשורת ענק".
מבחינת העתיד, איך ייראה בית מרקחת של העתיד? גם עם כל נושא ה-AI (בינה מלאכותית)?
"אני חושבת שבתי מרקחת יהיו מרכזי בריאות מתקדמים, שישלבו טכנולוגיות וחדשנות לצד המקצועיות של הרוקחים, זה לא יחליף אותם. הכנסת מערכת מבוססת בינה מלאכותית שתזהה אינטראקציות בין תרופות בזמן אמת ותמנע טעויות. מכונות GSL אוטומטיות למכירת תרופות ללא מרשם. רובוטיקה שתכניס רובוטים לתוך בתי המרקחת שיעלו את תהליכי הניפוק. ניידות לתרופות במקומות פריפריאליים. בינה מלאכותית בייעוץ רוקחי ובניהול מלאי חכם. העולם יהיה משולב לגמרי: הרוקח המקצועי יעבוד לצד הרבה מאוד שירותים טכנולוגיים ואוטומציה. הבינה המלאכותית, למשל, תחליף את ליקוט האינפורמציה מתיק רפואי של חולים מורכבים. היא תוכל לשלוף את הנתונים הרלוונטיים, לעשות סנכרון מהיר ולסייע לרוקח, ובכך לקצר תהליכים משמעותית ולפנות אותו לעבודה מקצועית. בית המרקחת העתידי הוא שילוב של אנושיות, מקצועיות וטכנולוגיה".
את רואה החלפה של רוקח או רוקחת בעתיד?
 "אני מזכירה, כשהפיתוחים האלה הגיעו, עלו חששות. אני אומרת חד-משמעית: זה לא יחליף. רוקח הוא רוקח, הוא לומד 4 שנים בבית ספר לרפואה, זה מקצוע בריאות. זה כן יחזק אותם ויאפשר להם פניות רבה יותר לעבודה מקצועית, וכן יתמוך בהם, אבל לא יחליף. ברפואה לא לוקחים סיכונים".
מה הן שלוש התרופות הפופולריות שהישראלים קונים?
"זה מעניין. קבוצת תרופות המרשם לטיפול במחלות כרוניות: סוכרת, יתר לחץ דם, כולסטרול, זו קבוצה שתמיד מככבת. זריקות לטיפול בסוכרת (זריקות הרזיה): בשנה האחרונה יש עלייה מרשימה בשכיחותן. למרות שההתוויה היא סוכרת, יש להן גם השפעה על הפחתת משקל, ואנו רואים עלייה יפה בצריכה. תרופות לטיפול בחרדה וסטרס: אנו רואים עלייה בשכיחות, והסברנו אותה. תקופת המלחמה והשנתיים האחרונות עשו שינוי, ואנשים צורכים יותר תרופות לטיפול בחרדה, סטרס ושינה".
 
בנוגע לסבסודים של תרופות. האם יש הבדלים משמעותיים בין החברות, בין קופות החולים הגדולות, כשמגיעים עם מרשם?
 "בסוף, מכבי מחויבת לסל בריאות, ולכן כולנו מחויבים לתת את אותו סל תרופות. אין הבדל מבחינת סל הבריאות. אני כן יכולה להגיד שבמכבי פארם יש את כל התרופות, בעיקר המיוחדות עם אישורים מיוחדים, מה שאין בפרטיים או בפארמים אחרים. אנחנו המקום שבו החבר מקבל את כל התרופות הנדרשות. לגבי תרופות גנריות (ללא מרשם), כמו אקמול או סירופ, המחירים יכולים להיות קצת שונים, לא בהפרשים גדולים. אני יכולה לומר שלפחות במכבי, המחירים נמצאים בפיקוח צמוד והם טובים יותר. צריך לזכור, אנחנו קופת חולים, לא רשתות פרטיות. תרופות מרשם, כמו אנטיביוטיקה, הן אותו דבר בכל מקום ולפי סל הבריאות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה