חדשות

קארין אלהרר בריאיון: "נתניהו לא מסוגל להנהיג מדינה"

בראיון ל-ice חברת הכנסת קארין אלהרר מדברת על הסיכוי לישיבה בממשלה משותפת עם החרדים וטוענת שהשאלה מי יהיה ראש הממשלה היא לא השאלה החשובה ביותר אלא האם תקום ממשלה שדואגת לאזרחים | ראיון
שירה יום טוב |  2
קארין אלהרר (צילום פלאש 90)
חברת הכנסת קארין אלהרר הולכת עם לפיד מאז שהקים לראשונה את מפלגת "יש עתיד" בראשותו. היום היא מספר 4 ברשימה, ויש לה הרבה דברים שהיא מחכה לקדם מהקואליציה אחרי 5 שנים בהן מפלגת יש עתיד באופוזיציה. הסקרים ממקמים את יש עתיד כמפלגה חזקה אך קשה להבין למי יחברו והאם יש סיכוי שהפעם ישבו בקואליציה.
מפלגת יש עתיד מובילה בסקרים ומסתמנת כמפלגה עם כוח. עם מי תקימו ממשלה?
"קודם כל נחכה לתוצאות הבחירות, ובסופו של דבר נקים ממשלה עם כל מפלגה שמאמינה במדינת ישראל יהודית ודמוקרטית וכל מפלגה שרוצה להחליף את השלטון הקיים. זהו שלטון לא טוב שלא דואג לאזרחים ולא דואג לסדר יום חברתי כלכלי מתאים. לא דואג לרווחה, ניהל את משבר הקורונה בצורה איומה. במערכות בחירות האחרונות הסקרים לא באמת חזו את התוצאות. נראה מה יהיו התוצאות ולפי זה נראה איך מתקדמים. מי שקובע בסופו של דבר זה הציבור".
מה עם מפלגות החרדים?
"הכיוון שלנו הוא חילוני ליברלי. החקיקה שאנחנו רוצים לקדם היא חקיקה ליברלית: תחבורה ציבורית בשבת, ברית הזוגיות, וזכויות לקהילה הגאה באופן שוויוני. אנחנו רוצים לקדם מרחב ציבורי פתוח בשבת, כל הדברים האלה הם בליבה של יש עתיד. אם החרדים מסכימים לקווי היסוד שלנו הם בוודאי ובוודאי מוזמנים".
יש דברים שתתגמשו בהם כדי לאפשר ישיבה עם חרדים?
"הדבר הראשון שצריך לטפל בו כמו שאמרתי הוא סדר היום הכלכלי. אולי הקורונה הבריאותית נמצאת בטיפול אבל הקורונה הכלכלית – המשבר הגדול עוד לפנינו וגם הקיטוב החברתי שנותר בישראל. לכן הדבר הראשון שנטפל בו זה העניינים החברתיים כלכליים אבל לא נוותר על עקרונותינו".
לפיד רמז בוועידת המשפיעים של חדשות 12 שהוא לא רוצה להיות ראש ממשלה. עם מי מבין האפשרויות הוא כן מעדיף לשבת כראש ממשלה?
"בסופו של דבר מפלגה רצה, והלוואי שנקבל את מירב המנדטים, חלום גדול לקבל 61 מנדטים לבד. הוא אמר שהדבר החשוב ביותר זה ממשלה שפויה עם ערכים ליברליים. מי יעמוד בראשה זה לא הדבר הכי חשוב. הכי חשוב זה שתהיה ממשלה טובה שדואגת לאזרחים שלה. אנחנו נוטים לשכוח אבל חברי כנסת ושרים הם אנשים שהציבור שלח אותם כדי לדאוג לו ולא כדי לדאוג לכיסא של עצמם. כוונתו של לפיד היא שמי שיהיה ראש הממשלה זה לא האישיו. האישיו הוא שתהיה ממשלה טובה. האם זו ממשלה שדואגת לאזרחים או ממשלה שדואגת לעסקנים. האם ממשלה שנכשלת בטיפול במשברים או כזאת שמטפלת בהם".
אם אין אישיו מי יהיה ראש הממשלה זאת אומרת שכל אחד מהמועמדים כרגע מקובל עליכם? הרי זה לא נכון
בנימין נתניהו לא יכול להיות ראש הממשלה כי לנתניהו יש עניינים שהוא צריך לטפל בהם, העניינים המשפטיים שלו. ראינו שהעניינים האלה גורמים לו לחשוב רק על החלטות פוליטיות  שישפרו את מצבו במשפט. הוא לא מסוגל להנהיג מדינה כשהוא מטיל ספק במוסדות שלה. הוא מטיל ספק בבתי המשפט, הוא מסית את העם כנגד הפרקליטות, כנגד בתי המשפט, כנגד  המשטרה. דבר כזה לא יכול להיות במדינה מתוקנת.
ומלבדו אין מועמד שתפסלו לשבת תחתיו בקואליציה?
"אני שוב באה ואומרת: כל מפלגה שמאמינה בערכים ליברליים, שמאמינה בקווי היסוד של יש עתיד שיהיו לה מספיק מנדטים בהחלט יכולה להיות מפלגה שנקים איתה ממשלה. אנחנו פשוט לא עסוקים בזה כרגע. הדבר שמעסיק אותנו באמת זה להיות גדולים וכפועל יוצא מכך- משפיעים, בכל ממשלה שתקום".
חשובה לך מאוד העשייה של שוויון זכויות בין היתר בהקשר של אלימות כלפי נשים ואנשים בעלי צרכים מיוחדים. אפשר לעבוד בכלל על הדברים האלה בין מערכת בחירות למערכת בחירות לקורונה?
"אין ספק שתקופות הבחירות מאוד מקשות על עבודה. אין ממשלה וצריך לזכור, אין תקציב - שזאת עוד השלכה של ראש ממשלה שדואג לעצמו, ולא העביר תקציב כדי שלא תהיה רוטציה. מאוד קשה להוציא לפועל תוכניות, אפילו רק להציע תוכניות. צריך להבין, כל פעם שאין כנסת אי אפשר להעביר חקיקה, זאת אומרת - אי אפשר לטפל. יש פניות ציבור שמטפלים בהן הד-הוק אבל תפקידם של חברי כנסת לא לעשות בפניות ציבור, התפקיד הוא לשנות בגדול מדיניות ציבורית, לשנות תפיסות ערכיות, לטפל בנושא של אלימות  כלכלית, לטפל בנושא של אזיקון אלקטרוני לגברים מכים שהורחקו מהבית, לשנות בחקיקה. את הדבר הזה בוודאי אי אפשר לעשות תוך כדי קמפיין בחירות כשהכנסת לא פעילה".
המענקים ששר האוצר העביר לאחרונה לנכים זה משהו שמספק?
"ממש לא. צריך להבין בנקודה הזאת של קצבאות הנכים. נחקק חוק שקבע פעימות. הפעימות לא באמת יצאו לפועל. מה שיצא לפועל אלו מענקים חד-פעמיים שמגלמים איזו עלייה אבל זו לא העלייה המדוברת על פי חוק הביטוח הלאומי כפי שהוא סוכם. ואנחנו מתחייבים שבממשלה הבאה שנהיה חלק משמעותי בה להעלות את הקצבאות בהתאם לחקיקה ולהשלים חקיקה עד שיעלו הקצבאות לגובה שכר המינימום".
יש לך רצון להיות שרה בממשלה אחרי כל כך הרבה שנים באופוזיציה?
"אני  נמצאת בכנסת 8 שנים בערך 5 שנים באופוזיציה. זאת תקופה ארוכה, בהחלט הייתי רוצה להיות בעמדה ביצועית משפיעה. אני מרגישה שיש לי גם את הניסיון הפרלמנטרי הדרוש ובוודאי יש לי את הרצון לשנות אני מאוד מקווה שהציבור ייתן בנו את האמון ונוכל להשפיע ולשנות עבור האזרחים".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אם היא אומרת...
    אייל 03/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי אנחנו בכלל? גאונה, ניהלה בעצמה כמה מדינות
    סגור
  • 1.
    לא, את. (ל"ת)
    סמיילי 03/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור