נבחרת אייס

תחזית פסימית: המשבר בשוקי ההון בעולם רחוק מלהסתיים

רבים שואלים עצמם האם הגענו לשפל ומקווים כי התמונה תתהפך. השבוע האחרון ובו עליות חדות נטע ברבים אופטימיות, האמנם תם המשבר או שהגרוע ביותר עוד לפנינו?
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  24
ירון זליכה ושוק ההון (צילום באדיבות המצלם)
שוקי ההון בעולם יורדים זה שבועות ארוכים בשיעור מצטבר של כעשרים אחוזים. מדד הנאסד"ק המוטה מאוד לחברות הטכנולוגיה ירד משיאו בשיעור של כעשרים וחמישה אחוזים. רבים שואלים עצמם האם הגענו לשפל ומקווים כי התמונה תתהפך. השבוע האחרון ובו עליות חדות נטע ברבים אופטימיות האמנם תם המשבר.
ובכן, אקדים ואומר כי תחזית על שוקי ההון היא בעלת סיכונים רבים. לא ניתן לדעת בוודאות מאומה ולכן יש לקרוא את דבריי עם הסתייגויות הכרחיות. השוק יכול לעלות ויכול גם לרדת ויכול גם לעלות שוב לפני שהוא צונח דרמטית. ובכל זאת, אקדים ואומר כי להערכתי אנו רחוקים מאוד מתום המשבר בשווקים וכי לצערי השוק עוד ירד מאוד אף אם במהלך הירידה הוא יחווה עליות זמניות כמו בשבוע האחרון. הערכה זו נשענת על כמה מרכיבים.
 
יצוין, כי את הירידה בשוקי ההון הניעו שני תהליכים צפויים. התהליך הראשון שכבר החל אך הוא רחוק מאוד מסיומו הוא תהליך עליית הריבית. עליית הריבית חיונית על רקע ההתפרצות האינפלציונית וככל שתשתהה עליית הריבית כך יאלצו הבנקים המרכזיים להעלותה גבוה יותר. לפי שעה, לא זו בלבד שהריבית בארה"ב עלתה רק ל-1.5% בעוד שעל פי הבנק המרכזי היא צפויה לעלות לפחות בעוד 2% נוספים, אלא שהריבית רחוקה מאוד משיעור האינפלציה שהגיע על פי המדד האחרון ל-8.6%. כלומר אנו חווים ריבית ריאלית שלילית אשר במקום להילחם באינפלציה היא עדיין מעודדת אותה. רק ריבית ריאלית חיובית יכולה להילחם באינפלציה ואנו עדיין רחוקים מאוד משיעור ריאלי הולם, אף אם נניח כי חלק מהאינפלציה הוא זמני.
התהליך השני הוא חשוב בהרבה מהתהליך הראשון והוא כמות הכסף במערכת. במהלך העשור מאז המשבר הפיננסי של שנת 2008 הזרים הבנק המרכזי סכום של כ-3 טריליון דולר ישירות לשווקים באמצעות רכישה של אגרות חוב למאזן הבנק המרכזי. רכישה זו הביאה לעליה במחירי אגרות החוב ולשחרור של סכומי עתק שהושקעו ישירות במניות וכן בנדל"ן. כתוצאה מכך, ערב משבר הקורונה היו שוקי ההון בעולם מנופחים. והנה, עם פרוץ משבר הקורונה הגדילו הבנקים המרכזיים את היקף התערבותם בשוקי ההון. הבנק המרכזי האמריקאי לבדו הזרים עוד 6 טריליון דולר לשוק. התערבות זו הביאה לזינוק של עשרות רבות של אחוזים במדדים המובילים. זינוק בועתי שאין לו אחיזה בצמיחה ריאלית.
 
למעשה, ההתפרצות האינפלציונית היא תולדה ישירה של הדפסת הכסף האדירה הזו. לדעתי, חסמי הייצור וההובלה פוסט משבר הקורונה והמלחמה באוקראינה הם הטריגרים בלבד להתפרצות האינפלציונית. טריגרים משמעותיים אמנם אך השפעתם האדירה היא פועל יוצא מפעולתם על רקע של 9 טריליון דולר עודפים במערכת.
אף לאחר הירידות החדות בחודשים האחרונים לא הגיעו שוקי ההון לרמתם ערב הדפסת הכסף האדירה הזו. הם עדיין גבוהים בעשרות אחוזים מרמתם ערב משבר הקורונה. רמה שהיא לעצמה כבר הייתה מנופחת מדי. בצעירותי לימד אותי אדם חכם כי מה שעולה מהר עלול לרדת יותר מהר. דברים אלה יפים מאוד לתקופתנו.
והנה, רק בחודש הקרוב יתחילו הבנקים המרכזיים אט אט למשוך את הכספים האדירים הללו החוצה. כלומר יתחילו לממש את הנכסים ולספוג את הכספים אל מחוץ לשוק ההון. במילים אחרות, השפעת מימוש הנכסים על מחירי המניות עוד טרם החלה. השפעה זו צפויה להיות גדולה בהרבה לדעתי מהשפעת עליית הריבית לבדה. שווי שוק המניות האמריקאי הוא כארבעים טריליון דולר. לא צריך להיות פרופ' למאקרו כלכלה בשביל להעריך את ההשפעה של מכירה מתוכננת של 6 טריליון מה-9 טריליון לאורך השנים הקרובות.
 
אמנם, שוקי ההון מונעים בציפיות. ולכן, לכאורה, ניתן היה לצפות כי השפעת עליית הריבית וצמצום כמות הכסף במערכת תשפיע כבר במלואה. אולם, בשוק הנמצא תחת בועה הופכת החשיבה למצומצמת מאוד. המשקיעים בקושי רואים מעבר לאפם. העליות בשבוע אחרון משקפות זאת. ברור לי אפוא כי השפעת הציפיות הייתה לכן מעטה מדי.
זאת ועוד, יש המעריכים כי פני הכלכלה העולמית למיתון ולכן הבנק המרכזי יחזור בו מחלק מעליית הריבית הצפויה. לצערי הם חיים באשליות. השד האינפלציוני יצא מהמרצע והוא מסוכן לצמיחה העתידית הרבה יותר מעליית הריבית. לבנק המרכזי כבר לא נותרה כל ברירה. ואף אם יחשוב על האטה בצמצום המוניטארי לאורך הדרך הוא ייאלץ לחזור בו שוב במהרה. יתר על כן, מיתון רק יעצים את הבועה ואת הניתוק שבין שווי המניות לבין הבסיס הריאלי של הכלכלה.
ואם נחזור לזירה המקומית שלנו, אנו עומדים בפני בחירות חדשות במצב כלכלי הרבה יותר גרוע לאזרח מהפעם הקודמת. השנה האחרונה הייתה אחת השנים הגרועות בתולדותינו לחיי האזרח הקטן. עליה גדולה במחירי הדיור, יוקר מחיה מאמיר, החברות הגדולות, הבנקים והמונופולים חוגגים אילו אין מחר והמפולת כבר החלה בשוקי ההון. נטל החוב של האזרחים הגיע לשיא והפערים הולכים ומתרחבים. השנה הזו הוכיחה כי המדיניות הכלכלית של הממשלה מדרדרת את מצבנו ובוודאי שאינה מתאימה כדי להתמודד נוכח העתיד הכלכלי ההולך ומאפיר. שינוי חייב להיעשות ויפה שעה אחת קודם.
*אין לראות במאמר זה משום ייעוץ השקעות או המלצות לקניה או למכירה וכי כל גוף או משקיע צריך להיעזר ביועצי השקעות ובמומחים כלכליים באופן שוטף   
*הכותב הוא ראש החוג לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(24):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    נראה שהמאכער זליכה מתכונן לרוץ שוב (ל"ת)
    יובל 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 17.
    איי אפשר לשים מנהיג חכם לעם טיפש
    א ג 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עם ישראל מקוטב, אין סיכוי בארץ הזאת לתיקון, כמו שאתה חוזה מפולת בשווקים מאד קל לחזות מלחמת אחים, כלום לא השתנה
    סגור
  • 16.
    הביטחון מהשטן
    עופר 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מאד מעריך אותך אבל להתנבא על עתיד הבורסה ? לא מתאים לשועל ותיק כמוך... ברור אנחנו בתוך הסערה ויקח עוד זמן עד שתירגע (לפי מצב הגלים) הכל רגיש ומטורף בתגובותיו... תיהיה קצת יותר אופטימי בהצלחה !
    סגור
  • 15.
    יופי אוכל לקנות עוד דירות, טוב שאין מס על ריבוי דירות. (ל"ת)
    יוסי 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    מקומך בליכוד
    מפחד להודות אני ימני 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 2
    חייבים שר אוצר מקצוען
    סגור
  • טען עוד
  • הוא כזה חרטטן וגרוע שאכן מקומו בליכוד (ל"ת)
    יובל 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 13.
    איש עלוב
    או 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 2
    חוסם כל מי שמגיב נגדו בטוויטר, לך תקרא על חופש ביטוי לפני שאתה מטיף לממשלות. וכמובן לא נשכח את הזחיחות ההזויה שלך בבחירות הקודמות שהתפארת בזה שאתה בטוחח עובר את אחוז החסימה כי יש לך סקרים פנימיים. אתה בדיחה של בן אדם
    סגור
  • 12.
    יש לי כבר 16 דירות, עוד מעט אקנה עוד אחת. תודה תבנו עוד (ל"ת)
    יוסי 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 11.
    זליכה אתה משקיע במניות?
    הנרי 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הרווחת פעם במניות? או אפילו הפסדת? אז מה אתה מדבר? אתה לא יודע כלום ולא מבין כלום
    סגור
  • 10.
    לפחות צריך להיות הוגן להודות שכל מה שזליכה אמר = צדק
    קובי 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    5 4
    למרות שהתקשורת כל הזמן הכפישה אותו וזה היום די ברור למה הוא פשוט אוייב של הטייקונים ששולטים במדיה התוכניות שלו עשויות לגרום להם נזקים קשים אז נלחמים בו באמצעות המעצמה השביעית קרי התקשורת לא בחרתי בו ונראה לי שטעיתי אם אני חפץ שהבלגן בארץ והזילזול באוכלוסיה יסתיים ויסיים העושק הזה
    סגור
  • 9.
    משבר
    ארז 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לדעתי השוק לא ירד יותר אולי פה ושם מימושים יש הרבה עצבנות אבל בסוף של יום כל טריגר ימשוך תשוק למעלה
    סגור
  • 8.
    הבנק המרכזי האמריקאי לא מוכר מניות
    אילון 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע כתבת שהפד ימכור מניות בשישה עד תשעה טריליון דולר? הפד צפוי להפסיק את תוכנית רכישת אגרות החוב ולא מדובר במכירת מניות. כמובן שאין לדעת מה יקרה בשווקים ובמיוחד לא בשוק המניות. מי שיודע, שיקנה אופציות פוט או קול ויהיה מיליונר.
    סגור
  • אז מי לדעתך מניע את המדדים אם לא הריבון ? שעל פיו ישק ד
    קובי 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שעל פיו ישק דבר הבנק המרכזי כמו בארץ קונה ומוכר דולרים אבל יש לו אינטרסיםפ אחרים מהסיבה שאתה או אני קונים ומוכרים
    סגור
  • 7.
    זליכה, מאז שחרב בית המקדש ניתנה הנבואה......
    אדם 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    3 3
    זה היה גם נכון בריצה הטיפשית שלך בבחירות האחרונות, שכשלת בהם, למרות שכל שותפיך הזהירו אותך, וגם נתשו אותך, ואתה יצאת אהבל.
    סגור
  • רק זליכה
    ניר 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מעדיף לתת את הקול שלי למישהו טוב למדינה שלאולם לא יבחר מאשר מישהו שיבחר אבל יהרוס פה את הכלכלה בודאות!
    סגור
  • 6.
    השד יצא מהמרצע????
    דני54 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 4
    ככה כותב פרופסור?
    סגור
  • 5.
    "אין במאמר משום ייעוץ השקעות"
    שקל 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מה יש במאמר? הערכות לבחירות, אולי?
    סגור
  • 4.
    זו לא חוכמה לבשר על ירידות בעיצומן. בשרו רגע לפני
    חוכמה קטנה 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יש גם גורמים חיוביים: התרת סגרים וחלק מהמכסים של "מלחמת הסחר", שיפור הדרגתי בבעיית שרשראות האספקה, שוק עבודה הדוק, רמת נזילות גבוהה.
    סגור
  • 3.
    סוחר חכם
    רפי 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לנצל את גלי הראלי בשוק דובי
    סגור
  • 2.
    כולם "מומחים" ..... הכל מילים . מילים.
    מאיר 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    6 0
    איש לא יודע כיצד יגיבו השווקים.
    סגור
  • 1.
    אם "לא ניתן לדעת בוודאות מאומה"
    וואלה? 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    למה כל כך הרבה מילים על מאומה?
    סגור
  • מדבר שטויות
    שלומי 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסור להאמין לאף אחד,כולם חרטטנים,רק הסביח אורגינאל.
    סגור
  • כי הפרופסור מחפש תשומת לב לקראת הבחירות. (ל"ת)
    ישראלי 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • כי הוא רץ לכנסת ורוצה להשאר בתודעה (ל"ת)
    חיים.ר 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור