משפט
ענקיות התעופה בתביעה נגד המדינה: בטלו את הצורך במתן פיצויים
עתירה רחבת־היקף שנחשפת כעת בבג"ץ מאירה מחדש את הטלטלה האווירית של מבצע "עם כלביא". חברות תעופה טוענות שהמדינה כשלה בהפעלת סמכות קריטית – ושזה הזמן לקבוע מי באמת נושא בעלויות המשבר החריף
סערה משפטית בענף התעופה: עתירה רחבת־היקף הונחה אתמול (שני) על שולחנו של בג"ץ, ובה מספר גופים בינלאומיים וישראליים דורשים להכריע האם מדינת ישראל פעלה כראוי בתקופת מבצע "עם כלביא".
מאחורי המהלך עומדות איגוד התעופה IATA, עשר חברות תעופה זרות – בהן Delta, Air France, KLM, Aegean ו-Etihad – לצד שתי חברות ישראליות המארגנות חבילות תיירות. כולן טוענות: המדינה חייבת להפעיל את סמכותה על פי סעיף 9א' לחוק שירותי תעופה, ואף בדיעבד.
לפי העתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין שירלי קציר ואמיר ורון, מבוקש מבית המשפט להוציא צו על תנאי שיאלץ את שרת התחבורה מירי רגב, שר הכלכלה ניר ברקת וועדת הכלכלה להסביר מדוע לא הוגבלו זכויות הנוסעים בתקופה שבה המרחב האווירי נסגר לחלוטין, החל מ-13 ביוני 2025. העותרות מדגישות כי האירוע גרם לשיבושים בקנה מידה חסר תקדים: נתב"ג הושבת לשבועיים, רמת פעילות חירום הופעלה ורק טיסות מצומצמות של חברות ישראליות אושרו – בעוד חברות התעופה הזרות כלל לא הורשו לפעול.
לפי העתירה, אלפי נוסעים – כ-150 אלף ישראלים בחו"ל ועשרות אלפים של תיירים בישראל – נתקעו ללא פתרון מעשי. החברות טוענות כי בהיעדר שליטה על המצב, האחריות ללינה, תחבורה, מזון וכרטיסים חלופיים אינה צריכה ליפול עליהן.
הגופים העותרים מציגים שלוש דרישות מרכזיות: הגבלת ימי הלינה לשני לילות, ביטול הפיצוי הסטטוטורי לפי החוק, ומתן אפשרות להציע טיסה חלופית מנקודת מוצא או יעד שונים מהכרטיס המקורי.
בסיום מבקשות החברות מבג"ץ להורות לשלושת המשיבים – שרת התחבורה, שר הכלכלה וועדת הכלכלה – להתקין צו רטרואקטיבי לכל תקופת המבצע, להגביל את ימי הלינה, לבטל פיצויים ולשנות את כללי הטיסה החלופית. בנוסף הן מבקשות לחייב את המדינה בהוצאות העתירה ושכר טרחת עורכי הדין.
עוד ב-
את העותרות מייצגים עורכי הדין שירלי קציר, אמיר ורון וליאור לינהרד ממשרד פישר (FBC).
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



