דעות

'הסנדק' כשיעור במיתוג: חשבתם פעם למה כמעט כולם אוהבים את הסרט?

העובדות שמדובר בעבריינים, והציבור שונא עבריינים ושחיתות, אבל עובדות לא תמיד חשובות למשווק חכם. חומר למחשבה למי שמאמין שהמוצר הטוב מנצח
אליאב אללוף (צילום תפוז)
שאלתם את עצמכם למה בעצם כמעט כולם אוהבים את הסרט \"הסנדק\"?הסנדק, סרטו של פרנסיס פורד קופולה, נחשב לאחד מהסרטים הטובים בכל הזמנים. אבל זה לא רק סרט שזכה בפרסי אוסקר רבים והיה הסרט המכניס ביותר עד אותה השנה (1972): הסנדק שינה לגמרי את ההתייחסות של הציבור לפשע מאורגן - ואת ההתייחסות של פושעים בכל העולם לתחום העיסוק שלהם.
סוכני FBI שהאזינו לשיחות של מאפיונרים, גילו שהגנגסטרים, שבדרך כלל היו עילגים מאוד, ציטטו ללא הרף קטעים שלמים מהסנדק. כמה עשורים לאחר מכן, בסדרה \"סופרנו\", סילביו דנטה (סטיבן ואן זנט) נהג לצטט משפטים מסדרת הסנדק 1-2-3 כמו Just when I thought I was out, they pulled me back in כדי לשעשע את החברים.
בשנים שעברו מאז הסרט, בלא מעט מקרים שפושעים ברחבי העולם רצו לאיים על מישהו, הם השתמשו בראש כרות של סוס, גם אם הסוס לא היה בבעלותו של המאוים. הביטוי \"אציע לו הצעה שהוא לא יכול לסרב לה\" הפך להיות שגור, ועולם הפשע הפך להיות פופולארי, קסום ומרתק, שלא לומר רומנטי.
אבל רגע, איך זה יכול להיות?
איך זה שמאות מיליוני אנשים בעולם מוקסמים מעבריינים שעוסקים בהלוואות בריבית, זנות, הימורים, ושוחד לשוטרים ושופטים? איך פתאום אנשי שוליים בחברה, הופכים להיות סוג חדש של גיבורים? ממתי אנחנו אוהבים פושעים?
הסוד לכך לא נמצא בסיפור, אותו כתב מריו פוצו, אלא בתסריט, אותו פרנסיס פורד קופולה ליטש בגאונות. הרמז הראשון הוא לא במה יש בסרט, כמו מה אין בו. ראשית, המילה \"מאפיה\" לא מוזכרת בסרט, להזכירכם, סרט שעוסק בפשע מאורגן. הסיבה לכך היא, בין היתר, שהמילה מאפיה בכלל לא הייתה בשימוש על ידי עבריינים בארה\"ב. היא יובאה על ידי ועדת סנאט שחקרה את הפשע המאורגן, וחיפשה שם קליט שיפחיד את הציבור.
ועדה אחרת שעסקה בנושא, המציאה שם אחר, קוזה נוסטרה - שגם כן לא היה בשימוש בארה\"ב. מאחר והתסריט הקפיד על אותנטיות, הוא בחר להשתמש במונח \"המשפחה\" - שהיה המונח השגור בפיהם של אנשי פשע מאורגן בארה\"ב. המילים קוזה נוסטרה ומאפיה מוזכרות רק פעם אחד בסנדק 2, שמייקל קורליאונה מקריא הצהרה בפניה ועדת הסנאט.
להמשך הבלוג של אליאב אללוף - לחצו כאן
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אכלת לנו את הראש (ל"ת)
    די כבר .... 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    תגובה
    דני 01/2015/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כרגיל, אתה מתמיד בקו חכם, נכון ומאלף בכתיבה.אכן שאלתך מצויינת - ככל הנראה התשובה היא שפתאום ראינו כי גם לפושעים הכי גרועים יש רגשות ,אשה וילדים, למרות שהם בעצם לא שמים בכלל דבר על אלו שלך.... הערה יחידה: אנא בדוק מאין הגיעו השמות מאפיה וקוזה נוסטרה.הם דווקא - ככל שאני יודע רלוונטיים - ושימשו ככינויים חלופיים לפשע המאורגן. אגב הם מכנים עצמם א"נשי כבוד"- הומי דה הונרה.
    סגור
  • 2.
    אלוף. תמיד כיף לקרוא אותך (ל"ת)
    אייל ב. 01/2015/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אתם חייבים לי 40 שניות
    ישראל ישראלי 01/2015/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא עדיין עובד בלאסוף לייקים?
    סגור
  • גם לי אתם חייבים 40 שניות....
    אנונימי 01/2015/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל סטודנט ו/או חובב לקולנוע יודע את העובדות האלה שהופיעו בכל סרט דוקו על "הסנדק" ובכל ספר טריוויה על קולנוע.
    סגור