יח"צ

"הגולשים מספרים מה הם רוצים מחברות ופוליטיקאים - אבל אף אחד לא מקשיב"

ברזומה שלו רשומות המחאה של 2011 וגם 'ארץ חדשה'. ארד אקיקוס מספר ל-UNDER 40 של אייס על רשתות חברתיות ופוליטיקה, על העסק החדש שלו, לאיזה פוליטיקאי "הציל את התחת", ואיך רני רהב קשור לקריירה שלו?
נעמה תורן |  20
ארד אקיקוס הוביל את פעילות הניו מדיה המוצלחת של המחאה החברתית בקיץ 2011. הוא גם היה ממובילי הפעילות של ארץ חדשה לקראת הבחירות לכנסת בתחילת השנה - עם קצת פחות הצלחה.
אקיקוס מרצה על התחום, ובקרוב גם יגיש לכם פילוח שבועי דעת הגולשים ברשתות החברתיות, על כל נושא שתחשקו בו, והכל תמורת 10 דולרים לדו\"ח. ויש גם נשיא אחד איפשהו בעולם, שחייב לו את הכיסא שלו. השבוע הוא האורח של אייס במדור UNDER 40.
1. מי/ מה הכי אנדר רייטד בתחום שלך?
טוויטר. השאלה הכי נפוצה בקשר אליו היא \"למה זה לא תפס\". העניין שהוא תפס בדיוק כמו שהוא צריך לתפוס, רוב האנשים חושבים שהוא כמו פייסבוק, ומנסים להשוות את הגודל של 2 הרשתות, ומשם הטעות. מבחינת הנתונים בפועל - כשמורידים משתמשים לא פעילים, הגודל של טוויטר בכל מדינה נע פחות או יותר בין 5% ל-10% מהגודל של פייסבוק באותה מדינה. העניין שזאת פלטפורמה של אנשי תקשורת, מובילים חברתיים, שמפיצים את מה שקורה בה מחוץ לטוויטר, לפלטפורמות אחרת. הסיפור של מירי רגב בוועדה לדוגמא שביקרה את חושפת השחיתות בעיריית נצרת עלית, הוא סיפור שהתפוצץ בזכות ציוץ של עמית סגל. בפייסבוק הוא רק הופץ, טוויטר היה הטריגר.
2. מי/ מה הכי אובר רייטד בתחום שלך?
\"כמה מדברים עליי?\", השאלה הזאת היא האבולוציה של \"תעשה לי פייסבוק\" שהיה נפוץ בשנים האחרונות. הפוליטיקאים והחברות רוצים לדעת כמה מדברים עליהם ברשת, ובמיוחד מה אומרים על המתחרים. אבל הרשת לא עובדת ככה - אתה לא נמדד בכמות האזכורים שהמותג שלך קיבל, אתה נמדד בהשפעה הכללית שלך על האקוסיסטם, סביבת המחייה של המותג ברשת החברתית שבה הקהל שלך נמצא. הפוליטיקאים והחברות רוצים שידברו עליהם, אבל אני הייתי מעדיף שידברו על מה שהם עשו. אם זה מהלך פוליטי מסוים או מהלך של חברה מסחרית, במידה והוא מוצלח, הגולשים ידברו על ההשלכות שלו לאורך זמן, והרבה פחות על המותג עצמו.
עסק חדש. ארד אקיקוס
עסק חדש. ארד אקיקוס

עסק חדש. ארד אקיקוס
3. מהו ההישג הכי משמעותי בקריירה שלך עד היום?
בערב שישי אחד, התקשר אליי הדובר של נשיא שעבדתי איתו בחו\"ל. הוא מספר שהאופוזיציה התחילה הליך הדחה נגד הנשיא והם רוצים שאבוא לעזור. יומיים אחר כך כבר מצאתי את עצמי שם, ובסוף הצלחנו להציל את הנשיא. היה משהו מאד מרגש בכל החוויה הזאת.
4. מהו הרגע שהיית רוצה למחוק מהקריירה?
מה למחוק? מה פתאום. התחלתי את הקריירה העצמאית בגיל צעיר יחסית - 24, ככה שעשיתי מספיק טעויות בדרך. כמאמר הקלישאה, הטעויות הכי גדולות שלי הביאו אותי למקום שאני נמצא היום, לא הייתי מוותר על כלום. במחשבה שנייה, אולי הייתי מוותר על העיר ומעביר את כל התעשייה לצפון, הייתי עושה ישיבות עם לקוחות על יד הנחל.
5. עד לאן יגיע הפרסום בפייסבוק?
מחוץ לפייסבוק. להערכתי, הקרב האמיתי בין פייסבוק לגוגל עדיין לא התחיל. ביום שבו פייסבוק יאפשרו לבעלי אתרים להציג פרסומות שלהם - כמו גוגל אדסנס, אז נראה פה את הקרב האמיתי.
התוספת המשמעותית השנייה היא יכולת לפרסם לגולשים שהשתמשו במילים מסוימות. הייתי רוצה, כמפרסם, לקבל ענן תגיות של המילים בהן גולשים השתמשו, ולבחור לפרסם להם.
הוביל את 'ארץ חדשה'. אלדד יניב (צילום מסך)
הוביל את 'ארץ חדשה'. אלדד יניב (צילום מסך)

הוביל את \'ארץ חדשה\'. אלדד יניב (צילום מסך)
6. מה הדבר שמפרסמים עוד לא מבינים על הפייסבוק?
מחקר. הניו מדיה מכילה יותר מידע ממה שנצליח לעבד בשנים הקרובות, ובכל זאת, כמות המשאבים שמוקצים למחקר במדיה הזו, היא זניחה. בכל יום נכנסים לפייסבוק יותר מ-1.5 מיליון גולשים בישראל ושופכים שם את הלב, או במילים אחרון - מספרים לפוליטיקאים ולחברות המסחריות את רוב מה שהם צריכים לדעת על הקהל שלהם. בקבוצת מיקוד ממוצעת לעומת זאת, יש בין 10 ל-20 אנשים. כמות המידע שנוצרת היא אדירה, הגולשים ממש מספרים מה הם רוצים מהפוליטיקאים והחברות, אבל אף אחד לא מקשיב - הכי הרבה מושיבים איזה מומחה מדיה חברתית שיקרא את התגובות. כמעט ואין מתודה מסודרת, חוץ מכמה חברות, אף אחד לא באמת משתמש במידע שנוצר.
7. עד כמה הקמפיין האינטרנטי של \'ארץ חדשה\' עזר לה או פגע בה בקלפי?
להערכתי, זאת טעות להסתכל על \'ארץ חדשה\' במונחים של קמפיין, למרות שבמובן הזה, הוא היה הכי מדהים שיצא לי לקחת בו חלק. הייתה לנו תקופת התבגרות, מסע רוחני בשביל כולנו. ב\'ארץ חדשה\' באנו להגיד את האמת, בלי להתחשב במה שנכון אסטרטגית.
אני זוכר ישיבה בתחילת המסע, שאלדד יניב ציטט את גנדי (\"כשאתה אומר את האמת בהתחלה מתעלמים ממך, אז צוחקים עליך, אחר כך נלחמים בך ובסוף אתה מנצח\"), ואז הוא אמר שאם הרגע שבו ננצח יגיע רק אחרי הבחירות לכנסת, אז אלה החיים, אבל אנחנו הולכים עם האמת.
אני חושב שבמובן מסוים, עם כל מה שקורה במדינה, הרגע הזה, שאנשים מוכנים ללכת עם האמת הרבה יותר קרוב, היום אנשים מבינים.
8. מה השורה הכי מפתיעה בקורות החיים שלך?
הסיבה שנכנסתי לתחום. ב-2006 ישב רני רהב ישב בכנס TheMarker ואמר שטוקבקיסטים צריכים ללכת לפסיכולוג, שלא צריך לתת להם לכתוב באינטרנט. הייתי הרבה יותר צעיר אז, אבל עדיין הוא גרם לי להבין כמה העולם הישן לא מבין את העולם החדש. שבועיים אחר כך כבר הצעתי פעם ראשונה למשרד פרסום קמפיין לאחד הלקוחות שלו.
9. אם לא היית עוסק בפרסום, בטוח היית:
גר בישוב בצפון, קוטף תפוזים. כל כך טבעי לי שם, שאני עדיין לא לגמרי מבין מה אני עושה בעולם הזה.
10. מי פתח לך דלת?
המון אנשים. ניר רפואה ויוסי ארז ממקאן, אלון מוליאן מטוויסטד, ישראל בכר, נילי גולדפיין, ד\"ר אשר עידן, טל זילברשטיין, החבר\'ה מטראקס. ג\'סטין - בעלים של משרד פרסום ברומניה. בטוח פספסתי כמה אנשים חשובים. אני מאמין שכל אחד שסומך עליך ומחבר אותך לאנשים שעובדים איתך פותח לך דלת.
11. כלל אחד בעבודה שאתה לעולם לא מפר
לא לעבוד עם מישהו שאני לא מאמין בו. לפעמים, כשמדברים על פוליטיקאים או אנשי עסקים עם נגיעה ציבורית, לא צריכה להיות לנו אותה אג\'נדה, אבל אני כן צריך להאמין ביכולת של הלקוח לעשות טוב בסופו של דבר.
12. כשהיית קטן מה רצית להיות?
מקצוע שאין. אני זוכר שרציתי להיות משהו בתקשורת, אבל לא ידעתי בדיוק מה. ידעתי שלא בעיתונות או בטלוויזיה. כשהתבגרתי הבנתי שאני נמשך אל מאחורי הקלעים, למקום שבו מבחינתי הדברים באמת קורים.
בזכותו. רני רהב (צילום: אייס)
בזכותו. רני רהב (צילום: אייס)

בזכותו. רני רהב (צילום: אייס)
13. מהו האתגר הכי בפרסום בניו מדיה?
הנתונים. כשבאים לחקור את המדיה הזאת, נתקלים בכמות מטורפת של נתונים. אם רוצים לבנות אסטרטגיה נכונה, צריך לדעת לחקור נכון את הנתונים, זה אתגר יום יומי, צריך להמציא את עצמך מחדש כל הזמן מול האירועים שמתרחשים ברשת. התחום הזה חדש, ואין עדיין מתודות מסודרות לכל דבר. האקדמיה במובן הזה מפגרת אחרי התחום העסקי, ככה שכל שיטת מחקר שקיימת בעצם הומצאה בשנים האחרונות.
14. פרגן למתחרים
לא ממש מתחרה, אבל מיכאל מיטרני, מנהל הדיגיטל של סופרפארם, עושה עבודה מדהימה. הוא הקדים את השוק בכל מה שקשור לקטגוריה שלו, וכל הזמן מחפש מודלים וטכנולוגיות חדשות.
15. מה המשפט שאתה אומר הכי הרבה בעבודה?
\"תבנו קהילה\". הניו מדיה עובדת בצורה של מעגלים, קהילות שמשפיעות אחת על השנייה. כשמשתמשים בטלוויזיה בונים על הפצה, על חשיפה כמה שיותר גדולה. באותה מידה, כשמשתמשים בניו מדיה, בונים על הפצה מפה לאוזן, על חיבור למותג, על נאמנות הלקוחות נוטים לשכוח את הדברים האלה, חושבים שפשוט באו לעשות את מה שהם היו רגילים לעשות בטלוויזיה.
16. מה הדבר הבא שהיית רוצה לעשות?
הדבר הבא הוא מה שהתחלתי לעשות השבוע. יחד עם יריב טיקולסקר, אנחנו עובדים על דו\"ח שבועי שמציג את הזווית של הגולשים ברשתות החברתיות על נושאים כמו פוליטיקה, כלכלה וחברה. במקום להפיק את הדו\"ח ללקוח ספציפי, אנחנו מוכרים אותו דרך הרשת ב-10 דולרים לכל דו\"ח. אנחנו מאד מאמינים במודל העסקי והעבודה על המוצר עצמו מדהימה - אתה ממש מנסה לשקף את מה שקורה ברשת מזווית מחקרית בכל יום מחדש, בלי הגבלות.
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    זה אותו הבחור שפרסם דו"ח בבחירות האחרונות
    תומר 11/2013/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקבע שעל פי ניתוח הנתונים המדעיים שלו (חחחח) ארץ חדשה יקבלו ב-99% לפחות 6 מנדטים. הוא קשקש משהו על אינטרקציות חיוביות וחשב שהוא עומד להמציא את סטטיסטיקת הבחירות מחדש. סה"כ עסקן שמוכר חבילות לייקים וסטטוסים שנוצרים בסדנאות יזע באסיה במסווה של מומחה - והטמבלים נופלים לקסמיו כל פעם מחדש.
    סגור
  • 17.
    פרסם דו״ח שקבע באופן החלטי שניתוח תעבורת הרשת
    תומר 11/2013/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והרשתות החברתיות עפ״י ה״מחקר״ שלו מבטיח לפחות 6 מנדטים לארץ חדשה. כזאת בדיחה פתאטית מהלכת ונפוחה מעצמה לא ראינו מאז רני רהב
    סגור
  • 16.
    תותח!
    גלעד שמרי 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד!
    סגור
  • 15.
    זה לא היצור הכושל
    רינה 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שעשה את הקמפיינים הכושלים של דב חנין ושל ארץ חדשה והתרסק עם שניהם למוות? תתחבא תצטנע קצת במקומך הייתי קובר את עצמי ממבוכה
    סגור
  • 14.
    קשקשן ורמאי. מצד אחד תוקף פוליטיקאים מצד שני
    אחד שיודע 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובד אצלם בשקט בלי שאף אחד ידע. ובנוסף לא מבין במדיה.
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    נו באמת
    ששטוס 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ארד אקיקוס הוא בלון נפוח. מדבר במונחים גדולים גדולים וכולו מלא אוויר. כל מי שנחשף לאיש יודע שהוא איש נחמד שלא עשה שום דבר בעל משמעות בחייו. ההתחברות שלו לארץ נהדרת היתה התחברות של פנאטים לפנאט, השאיר אחריו אדמה חרוכה.
    סגור
  • 12.
    ארד אתה מביך, מאוד מביך
    רני 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקומך הייתי נכנס לבונקר לעשרים שנה אחרי שרשרת כשלונות מפוארת כזו. האמת? אני בעיקר מרחם עליך. כה פאטתי
    סגור
  • 11.
    ארד אקיקוס הרצה ויעץ איתי לארגונים הכי גדולים
    ד״ר אשר עידן 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ארד הוא גאון. מומחה מספר 1 בישראל לאנליטיקה רישתית. הוא אובמה הישראלי. בגיל 47, בשנת 2019 הוא יהיה ראש ממשלת ישראל. מה שחסר לו הוא התחברות לשורשים שלו. אבל הוא ייסחף במהפכת הרשתות של העשור הבא אז הוא יעמוד בראש מפלגת כא״י - כן אנחנו יכולים, שתסחוף
    סגור
  • חח. אובמה הישראלי
    חלילוביץ האדום 11/2013/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תביא שכטה ממה שאתה מעשן ילד.
    סגור
  • 10.
    אין דברים כאלה
    שוטגאן 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איש מדהים ומלא השראה
    סגור
  • 9.
    אחד הקשקשנים והכלומניקים
    חפרוי 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה הוא מדבר בלי לעשות כלום. נכנס עם ארץ חדשה בכל אחד שחשב טיפה אחרת, נכנס בכל אחד שלא הסכים אפילו במילימטר, נכנס באלימות מילולית ואפס חשיבה שאפילו שמישהו רצה רק לשאול שאלה נכנס גם בו. לא עשה קמפיין מוצלח אחד בחייב והחליף את שם החברה כל חמש דקות עם אברהם אבל מספר לכולם שהולך להמציא את הגלגל כבר חמש שנים לפחות. ארד תנוחחחחחחחחחחחחח
    סגור
  • חפרוי - בסיס או ביצים.
    גלעד שמרי 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היה לך בסיס למה שכתבת או "ביצים" הייתי כותב את שמך האמיתי מאחורי התגובה הזו.. ואם היית רוצה להעביר זאת בצורה אוטנטית כל מה שהיית צריך לעשות זה להיאחז בקמצוץ יצירתיות ולבחור שם הגיוני, או לחלופין לכתוב את התגובה כמו בן אדם, ולא כמו אוחצ'ה ממורמרת שבטח הושתקה באחת המצגות של ארד, כשבטח שם גם ניסית להתקיל אותו בשאלות לא רלוונטיות. אבל כנראה שבחשיפה שלך אתה לא מעוניין, כי אין לך יותר מידי במה להתגאות. בפאן האישי, התרשמתי מארד כמישהו מקצוען בתחומו במהלך עבודתי בגרינפיס, ואשכור את שרותיו בשנית בפרויקט הבא שלי . במקומך הייתי שולח קורות חיים בתור טוקבקיסט לרני רהב, הוא בטח כבר הבין שאנשים כמוך בפורומים הם נכס בשביל לגרום לאנשים כמוני להגיב.
    סגור
  • 8.
    תיזהרו
    יריב 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל הטוקבקיסטים שפוגעים בצמיחה ומתלוננים על מחיר הקפה וחושבים שיודעים משהו על ארד אקיקוס: אם לא תתנהגו יפה, יגיע הFBI
    סגור
  • 7.
    הבחור אפסון, אבל חמוד לאללה. בהצלחה ארד (ל"ת)
    גדליהו 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    תותח שחושב מחוץ לקופסא (ל"ת)
    ג׳ימי 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    ארד אקיקוס
    מירה 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תעשה לי ילד. ועכשיו. מה קובעים?
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד ארד! (ל"ת)
    ליטל 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הבחור מקצוען על
    שלי 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד לו
    סגור
  • 2.
    האיש הזה הוא כישלון מהלך
    זיו 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חתום על הפארסות הגדולות ביותר ברשת. שרלטן וילדון
    סגור
  • 1.
    ארד בחור רציני ומוכשר! עלה והצלח!
    חיליק מגנוס 11/2013/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק אל תשכח להתמקד בדברים החשובים ולא בשטויות...
    סגור