נדל"ן ותשתיות

למה לא בנייה קלה ומהירה שתייעל את ענף הנדל"ן בישראל?

שוק הבנייה הקלה המהירה הולך וגדל במהירות , ומגיע להיקף חסר תקדים של כ-140 מיליארדי דולרים. הצמיחה ממשיכה בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, בריטניה, גרמניה, צרפת  ובשנים האחרונות גם בסין ויתר מדינות המזרח. אז למה לא בישראל?
אייל בהרי | 
אייל בהרי (צילום מאיר דקל)
לא, זהו איננו מדע בדיוני. בניין בן 10 קומות בסין שנבנה תוך 28 שעות. לא מכבר נבנה במדינה זו בית חולים גדול תוך 10 ימים בלבד. על פי נתוני מכון המחקר הבינלאומי MARKETS AND MARKETS , שוק הבנייה הקלה המהירה בעולם הולך וגדל במהירות רבה, הגיע ב-2020 להיקף חסר תקדים של כ-140 מיליארדי דולרים, והוא ממשיך לצמוח במהירות, ובמיוחד במדינות מערביות מפותחות דוגמת ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, בריטניה, סקנדינביה, גרמניה, צרפת  ובשנים האחרונות גם בסין ויתר מדינות המזרח הרחוק, כולל באזורים הסובלים קשות מרעידות אדמה תכופות.
מדובר בשיטת בנייה פשוטה בתכלית: במקום יציקות הבטון, המלט, הטיטי הלבנים ואתרי הבנייה המלוכלכים ועתירי ידיים עובדות שאותם כולנו מכירים מקדמת דנא, שיטה זו מבוססת בעיקרה על לוחות/שלדות פלדה ממולאות סיליקון ועם חללים המאפשרים החדרת צנרת ומערכות חשמל, המיוצרות במפעל, מובאות מוכנות לאתר הבנייה, שם הן מורכבות ומוברגות זו לזו באופן מודולרי ולאחר מכן מחופות חיצונית כמו בניין רגיל לכל דבר, וכל זאת במהירות שיא, בעלויות מופחתות ביותר ועם כוח אדם מינימלי.
על פי נתוניMARKETS AND MARKETS  הבנייה הקלה והמהירה מפחיתה בממוצע פי שלושה(!) את זמן הבנייה, מוזילה במישרין את עלותה בכ-30-50 אחוזים, שלא לדבר על חסכון בעלויות עקיפות נוספות דוגמת חסכון בביורוקרטיה, באנרגיה, בפליטת לכלוך וגזי חממה, שלא לדבר על כך שהיא עדכנית והולמת הרבה יותר את העולם ההיי טק מודרני של 2021, זאת לעומת שיטות הבנייה הארכאיות שקיימות זה 100 שנה ויותר.
על כן לפלא בעיני איך מקבלי ההחלטות בשוק הדיור בישראל לא מצאו לנכון, ובשום שלב, לעודד את הבנייה הקלה והמהירה לסוגיה, קל וחומר כשהשוק סובל יותר ויותר משנה לשנה מגרעון מצטבר של היצע דירות. אמנם קיימים חילוקי דעות בכמה גרעון זה מסתכם. על פי המועצה הלאומית לכלכלה הוא הגיע ב-2021 לכ-100 אלף דירות והולך וגדל בקצב של כ-10 אלפים דירות לשנה. על פי התאחדות הקבלנים המספר כפול, כ-200 אלף דירות.
יהיו הנתונים אשר יהיו, אין עוררין על כך שהגרעון בהתחלות הבנייה הולך ומחמיר משנה לשנה, הזמן דוחק והולך וכל האלטרנטיבות להגדלת היצע הדיור כשלו כשלון חרוץ, כולל תוכניות מחירים מוזלים דוגמת מחיר למשתכן וכן ההתחדשות העירונית עודנה מקרטעת. העובדה שמקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל מצהירים מידי שנה על יעדים בלתי מושגים של 70-80 אלף התחלות בנייה, כשבפועל המספרים הרבה יותר נמוכים, איננה מקרית.
הענף שלנו סובל לא רק מביורוקרטיה סיזיפית, הליכי קבלת היתרים ממושכים ביותר וגופים מחליטים שחוסמים האחד את השני, אלא גם ובעיקר מהליכי בנייה מייגעים, המתאפיינים בטכנולוגיה מיושנת ותלות בידיים עובדות, במיוחד במה שמכונה בעגה שלנו "עבודות רטובות", עלויות כבדות של חומרי בנייה דוגמת מלט וברזל המייקרות מאוד את התקורות עבורנו, הקבלנים ואת מחיר הדירה המוגמר.
לדידי הדרך האפשרית יחידה לפרוץ את "תקרת הזכוכית" של 45-50 אלף התחלות בנייה בלבד לשנה ולהכפיל אותן ל-90-100 אלף תוך שנים ספורות הינה לעבור בהדרגה לבנייה קלה ומהירה שלה יתרונות רבים, ובמיוחד למדינה המתאפיינת בגידול אוכלוסייה מהגבוהים בעולם ודרישה גוברת והולכת ליותר דירות, דוגמת ישראל.
ראשית, בנייה שכזו תקצר  כאמור לכשליש את משך הבנייה, תוזיל מאוד את עלויות הבנייה עצמה ותאפשר היצע הרבה יותר גדול בשוק. הרווח כאן יהיה לכולם, גם לקבלנים, גם לרוכשים וכמובן גם למדינת ישראל. שנית, תוקטן כמעט לחלוטין התלות בכוח עבודה. נכון להיום תלות זו מייקרת מאוד את עלות הבנייה, מייצרת תלות לא בריאה גם בעובדים מהשטחים וגם בעובדים מיובאים מחו"ל.
שלישית, הבנייה הקלה ומהירה תהיה הרבה יותר אקולוגית, אסתטית וחוסכת אנרגיה, ללא לכלוך המאפיין כיום את אתרי הבנייה. רביעית, תהיה לכך כמובן גם משמעות בטיחותית בלתי מבוטלת, במיוחד לעובדים באתרי הבנייה הסובלים כיום מאלפי תאונות מידי שנה, כולל מאות נפגעים. חמישית, יהיו לכך ערכים כלכליים לשוק הדיור בפרט ולמשק הישראלי בכלל שלא יסולאו בפז.
שישית, כמדינה הסובלת מרעידות אדמה קטלניות מידי 100 שנה, הוכח כי דווקא מבנים שנבנו בבנייה קלה ומהירה עמידים הרבה יותר בפני רעידות אדמה. שביעית, בנייה זו תפתור גם את הבעיה הסוציו-אקונומית המחריפה והולכת של מאות אלפי ישראלים, בתוכם צעירים רבים, שאינם סוגלים להגיע לדירה.
שמינית, ואם בהתחדשות עירונית עסקינן, ברור כי בנייה קלה ומהירה תאפשר שינוי דרמטי בנושא זה, כולל ניצול ערכי קרקע באזור הביקוש במרכז הארץ, שדרוג שכונות ותיקות, כולל קידום התחדשות עירונית גם בפריפריה הסובלת מחוסר  כדאיות כלכלית. הן לתמ"א  38 והן לפינוי בינוי.
על כן הנני מציע לממשלת ישראל החדשה, ובמיוחד לשרים הקובעים בשוק הדיור, האוצר, הפנים והשיכון, "לצאת מהקופסה" ולשקול התנעת בנייה קלה ומהירה שתוביל את שוק הדיור אצלנו לדרך המלך. אדגיש כי קידום מיזם ענק שכזה לא יוכל להתבצע לעולם, ללא החלטת ממשלה להציב  את הבנייה הקלה כיעד מועדף וכן לסייע משמעותית בתקציב.
אנא זיכרו: מה שטוב לקנדים, האוסטרלים, האמריקאים , הסינים והיפאנים, אין שום סיבה שבעולם שלא יהיה טוב גם עבורנו, הישראלים!
כותב המאמר הוא אייל בהרי מנכ"ל קבוצת צים בהרי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה