נדל"ן ותשתיות

הדירות המוזלות מחכות - מדוע אין הגרלות חדשות לזוגות צעירים?

על אף שהוכרזו יזמים כזוכים במכרזים לאלפי דירות במסלולי דיור בר השגה (מחיר למשתכן ו-מחיר מופחת) משרד הבינוי והשיכון מעכב את פתיחת ההגרלות לזכאים. מדוע לא נפתחות הגרלות חדשות לזוגות צעירים?

עו"ד אלון קנינגר |  4
דירות (צילום pexels)
נתחיל מההתחלה: בהתאם למסלולי תוכנית הדיור בר השגה, מחיר למשתכן (של כחלון), ומחיר מופחת (של ליצמן) - בשלב הראשון, המגרשים מוצעים במכרז ליזמים על ידי רשות מקרקעי ישראל, ובשלב השני, לאחר שנבחר היזם, הדירות מוצעות להגרלה באתר ההגרלות של משרד הבינוי והשיכון לזכאים חסרי דיור.
בתקופתו של כחלון, ההגרלות לזכאים (השלב השני) היו נעשות ממש בסמוך לזכיית היזם בקרקע (השלב הראשון). ההפרשים בין השלב הראשון לשני נעו בין כמה שבועות ועד חודשים בודדים לכל היותר. כך, למעשה, הציף כחלון את היצע "הדיור המוזל" לזכאים ואתר משרד הבינוי והשיכון פרח בהגרלות רבות וזוכים מאושרים.
אלא שהזכייה בדירה במסלולו של כחלון הייתה עוד טרם קבלת היתר בניה לפרויקטים, בכך למעשה זוכים מאושרים נאלצו לחכות חודשים רבים ואפילו שנים עד שהקבלן יקבל היתר בניה מהועדה המקומית הרלוונטית, ורק לאחר מכן, הקבלן יזמן את הזוכים לחתום על חוזים ולבחור את הדירות. פער הזמנים שבין הזכייה בהגרלות לבין בחירת הדירות גרר ביקורת רבה מצד הזוכים.
מטרתו של כחלון בתוכנית הדיור שלו הייתה כפולה: אחת - לאפשר לזוגות צעירים דיור במחיר בר השגה, שניה – "להקפיא" את הביקוש של הזוגות הצעירים בשוק החופשי, בעצם ההמתנה של הזוגות הצעירים לאותן דירות שזכו בהן "הוציאה" אותם כבר בשלב הזכייה (וטרם בחירת הדירה והחתימה על ההסכמי המכר) מהתורים הארוכים שהשתרכו במשרדי המכירות של הקבלנים ובכך ציננה את השוק הבוער.
עם כניסתו של ליצמן למשרד הבינוי והשיכון, הוא מינה את יאיר פינס למנכ"ל המשרד (היום מנכ"ל משרד ראש הממשלה). פינס אשר שמע לא מעט ביקורות מפי הזוכים המאושרים, הכריז על נוהל חדש, מעתה ההגרלות לזכאי משרד הבינוי והשיכון יתקיימו רק לאחר קבל היתרי  בניה. ההחלטה הזאת של פינס למעשה הקפיאה כמעט לחלוטין את פתיחת ההגרלות החדשות במסלולי הדיור בר השגה.
כך שבעצם למעט הגרלה אחת קטנה ביישובי פרפריה (באר שבע, עמנואל, נצרת וקריית שמונה) שהתקיימה באפריל 2021. לא התקיימו הגרלות חדשות ממרץ 2020 - למעלה משנה וחצי , על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון אוקטובר 2021.
צריך לציין שבמהלך השנה התקיימו "הגרלות המשך" - מדובר בהגרלות קטנות מאוד לדירות שלא נמצאו להם רוכשים בקרב הזוכים (סירבו לרכוש אותן), ושגם הממתינים שהיו ברשימות המתנה בחרו שלא לרכוש אותן - לרוב מדובר בדירות גדולות מאוד (ויקרות מאוד) ובמקומות לא אטרקטיביים, כמו גם בשל ההיצע המצומצם, ההסתברות לזכייה בדירות האלו היא לא מעט פעמים 1 ל-10,000.
לא צריך להיות חכמים גדולים בשביל להבין לאן "זרמו" כל הביקושים של אותם צעירים חסרי דיור שנרשמו לתוכניות הדיור בר השגה וראו שמעל שנה וחצי לא נפתחות הגרלות חדשות - חלק ניכר מהם חזרו למשרדי הקבלנים וכך נוסף עוד שמן למדורה הגדולה והחמה של שוק הנדל"ן.
ניתן להניח בהנחה סבירה כי אותם מאות אלפי צעירי מחוסרי דיור היו מוכנים ומעדיפים לזכות כבר בשלב טרום ההיתר ובלבד שלא לעמוד מול שוק בוער שהתנתק לחלוטין מהשכר שרובם מרווחים.
נכון לעכשיו יש אלפי דירות אליהן כבר נבחרו יזמים וניתן כבר להוציאם להגרלות לזכאים חסרי דיור, בין יתר הערים ניתן למצוא את ראשון לציון, רמת גן, אילת, אור יהודה, אשדוד, באר יעקב, בני ברק, באר שבע, ירושלים ועוד. כמו כן, עולה כי קיימים אף פרויקטים שלגביהם אפילו יש החלטת ועדה לקבלת היתר בניה וגם הן עדיין לא יצאו להגרלות לזכאים (אור יהודה לדוגמא).
ברקע עליית התוכנית החדשה (ישנה) "מחיר מטרה" של השר זאב אלקין, אנשי משרד הבינוי והשיכון כבר התבטאו בנושא שלבי ההגרלה לזכאים וציינו "שהדבר בבדיקה וההחלטה תתקבל בזמן הקרוב".
במקביל, נשמעים גם קולות של זכאים רבים בתוכניות הדיור להחזיר את שיטת "הסדרות", למעשה השיטה שמעניקה עדיפות לנרשמים ותיקים, ובכך למעשה מגדרת את אלמנט המזל בהגרלות, השיטה יוצרת מאין "תור" לזכייה, בדומה אולי לדיור הציבורי. הדבר משמעותי מאוד במצב דברים שתקופה ארוכה לא התקיימו הגרלות ונועד לתקן עיוות שרשומים שלא זכו בהגרלות במשך 3 שנים, שווים בסיכוייהם לנרשמים שזה עתה התגלה אצלם הצורך בדירה בבעלותם.
ניתן להניח כי ההחלטה של המנכ"ל לשעבר פינס, על דחיית שלב ההגרלות לשלב של אחרי הפקת היתרי הבניה, נועדה מלכתחילה לייצר מעט יותר וודאות לזוכים המאושרים, אך מבלי לשים לב, ההחלטה הזאת יצרה המון אי ודאות בקרב מאות האלפים הרשומים לתוכניות הדיור ותרמה לבערה של שוק הדיוק הרותח ממילא, ניתן לקוות שאנשי המשרד של הממשלה החדשה ישכילו לתקן את הנושאים הללו ולצקת מעט הגיון לתוכניות הדיור הממשלתיות.
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "לפי המדיניות שנקבעה בתחילת שנת 2020, ההגרלות של התכניות לדיור בר השגה שמפרסם משרד הבינוי והשיכון יתקיימו רק לאחר קבלת היתר בנייה או החלטות וועדה בתנאים, זאת בכדי לצמצם למינימום את הזמן בין זכייה למימושה".
"כעת משרד הבינוי והשיכון בוחן מחדש את מדיניות ההגרלות לאור תחילתה של תכנית דיור בר השגה נוספת, מחיר מטרה 2.1, וזאת על מנת לקדם את ההגרלות בצורה היעילה והנכונה ביותר לציבור דורשי הדירות".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    להחזיר את העדיפות לפי סדרות
    אורלי 11/2021/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא יכול להיות שסדרה א תהיה שווה לסדרה ג, ההמתנה לזכייה ארוכה יותר בגלל זה. בבקשה החזירו את המדיניות של הסדרות
    סגור
  • 3.
    או שתעשו סידרה ד׳ או שתבטלו סדרות
    עמית 10/2021/21
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סידרה ג׳- הסידרה שלאף אחד לא אכפת ממנה. לא יכול להיות שמי שנרשם לפני שבוע יזכה לפני מי שנרשם ב2018.
    סגור
  • 2.
    מדהים מה שהמדינה עושה ואף אחד לא שם לב
    המום 10/2021/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לעצור דיור מוזל בזמן משבר דיור ? רק ממשלת ישראל מסוגלת לסוג החלטות כזה.
    סגור
  • 1.
    סדרה ג מ2018 ושום הגרלה משמעותית
    אופיר 10/2021/19
    הגב לתגובה זו
    2 2
    ואנשים שנכנסים היום בסוף 2021 נכנסים איתי לאותה סדרה - הזוי
    סגור