שיווק ופרסום
"פעם עבדנו על אנשים - מכרנו תפוזינה עם ג'ינג'ית שעשתה פישוק בטלוויזיה"
כשאמיר הספרי מתאר את המקום שאליו הוא בורח כדי לכתוב, הוא מספר על רכס דרמטי בגובה 500 מטר מעל היישוב יודפת, מעל העננים שבו "זה נראה כאילו אם תעמוד על מרפסת ענן יכול לאסוף אותך ותעוף - אין לך מושג איזה מרהיב הדבר הזה. כאילו הסערה יכולה לאסוף אותך ולהעיף אותך למקום אחר". דימוי הסערה שלוקחת אותו ממקום למקום, מזכיר מאוד את הזיפזופ שלו מתחנה לתחנה בקריירה.
הוא בן 44, מבוגר יותר מהגיל בו היה רוני שניידר, סמנכ"ל הקריאייטיב הקודם של פובליסיס (או בגלגולו הקודם גלר-נסיס) כשסיים את דרכו במשרד. לפרסום הוא נכנס לראשונה בגיל 25, במקביל ללימודי פילוסופיה ותיאטרון באוניברסיטה העברית בירושלים. "בספריה נתקלתי בספר 'קופירייטינג הכיצד' של תרצה גרנות ואמרתי וואלה, שמעתי על המקצוע, קניתי אותו ונדהמתי לגלות שיש מישהו שמוכן לשלם על הדבר הזה. אמרתי - בואנ'ה זה תיאור מדויק שלי. רעיונות שהופכים לתסריט, לקונספט. זה נשמע תפור עליי".
גם אם אתה לא מצביע יש"ע, אתה מפרסם יש"ע
בחודשים האחרונים הספרי ליווה את קמפיין הבחירות של מרצ לאחר שהחליף את משרד הפרסום אלנבי ומונה למנהל קמפיין הפרסום של המפלגה שהשיגה בסופו של יום 5 מנדטים. שיתוף הפעולה עם מרצ הוא חלק מרומן ארוך של הספרי עם המערכת הפוליטית. לצד קריירת הכתיבה והפרסום, הספרי צבר שעות רבות של קמפיינים פוליטיים שהחלו בימיו הראשונים בענף, תחת אורן. "מועצת יש"ע באו אלינו לקמפיין ואני שאלתי 'מה מועצת יש"ע'. הארט-דיירקטורית הסבירה לי שככה זה פרסום - גם אם אתה לא שותה פפסי, אתה מפרסם פפסי וגם אם אתה לא מצביע יש"ע, אתה מפרסם יש"ע. הייתי בן 25 וחשבתי שזה באמת נכון - נתתי להם סיסמא: 'אני בטוח במחנה הלאומי' שעלתה על שילוט חוצות ושבוע אחר כך נוחת במשרד אייל ארד. הוא מגיע ושואל 'אתה הספרי?' ואני אומר שכן. הוא אומר לי 'תקשיב רגע, אנחנו בודקים סיסמאות לקמפיין של ביבי בקבוצות מיקוד וכל הזמן עולה סיסמא שאני לא יודע מאיפה היא מגיעה והיא מקבלת את הציונים הכי גבוהים, והתחלתי לברר - אמרו לי שזה מאורן, ומעכשיו נעבוד ביחד'. ובאמת התחלנו לעבוד בשיתוף פעולה כשכל מיני מסרים של הליכוד יצאו דרך הצינורות של מועצת יש"ע, ואני הייתי אחראי על זה. היו לנו פגישות שבועיות סודיות ליד הספסלים של קק"ל בנווה אילן עם שרטוטים שאחר כך נכנסו לספר של אילה חסון. ככה התחלתי".
אבי ניר ביקש ממני "להרים את הקקי של הכלב"
היעד הבא של הספרי היה בטלוויזיה. "ביניים כזה - לא נהרגים אבל אפשר לחיות, אבל גם שם היה מפח נפש די גדול". זה התחיל בימי המכרז על ערוץ 10 שאליו הגיע הספרי עם סדרת אנימציה שנפלה בשל מחסור תקציבי. אחריה הגיעה סדרה על תרבות הכדורגל הישראלי שנפלה מאותה הסיבה, ובפעם השלישית והאחרונה, בסדרה לקראת 40 שנה למלחמת יום כיפור. 3 פרקים נכתבו, 45 דקות דרמה מלחמתית, ובסוף שוב אותו הסיפור - בור של מיליון שקל בתקציב הפיל את הפרויקט והערוץ החליט לרדת מזה.
"כן, ואחרי זה נשארתי בלי שום תאווה בידי. רציתי לעשות קולנוע ולא הלך, רציתי לעשות טלוויזיה וגם לא הלך. התכניות שעולות לאוויר היום, עם יד על הלב, 3 או 4 מתוכן הן טובות אבל כל השאר זה ים של עשיית הבל. היתה לי פגישה בזמנו עם אבי ניר אחרי שהוא ראה את 'שושלת שוורץ' בפסטיבל ראש פינה והוא אמר לי אנחנו חייבים להיפגש. באתי אליו עם רעיון לסדרת מד"ב שמתרחשת כולה בתוך בניין סגור - אני מספר לו והוא נגנב - אומר לי 'תשמע, הרגת אותי אבל 'מסעודה משדרות' לא תבין, אז תשמע רגע, דודו טופז רוצה לעשות סרט על החיים שלו - אתה מוכן לעשות סרט על החיים שלו? ואני מהתסכול שאלתי לו - 'אבי, יש לך כלב? אז הוא ענה שכן, ועניתי לו 'אתה מרים את הקקה שלו עם שקית? כי זה מה שביקשת ממני לעשות עכשיו. באתי אליך עם רעיון וזה מה שביקשת ממני לעשות, אז עזוב אותי'".
"אם אתה טוב יש בזה הרבה כסף. הבעיה היא שזה לא כל כך מעניין ויש לך כל הזמן תחושה שאתה עושה דברים שהם סייד סטוריס, זה לא חוד החנית של עולם השיווק והפרסום, ומהצד השני זה לא חוד החנית של עשייה אומנותית או משהו כזה. זה דברים נחמדים וראויים ויש להם מקום אבל אני אוהב אתגרים גדולים, עם משמעות. לדעתי הפרסום היום בתקופת גן עדן, הסיפור הזה שעד לפני 10 שנים עבד כשאמרו לך אני אספר לך סיפור גדול ויפה על בית וישראליות ואהבה ובסוף אני אמכור לך משהו - נגמר. בסוף, פרסום זה ראי החברה ואתה רואה שתודעת הצרכנים התפתחה פי 100 ו-You Can't Fool Everyone - זה לא עובד יותר".
ב-400 מילה אתה מבין למה מזיינים אותך במשכנתא
-אז בתקופה שהיית בגיתם הרגשת שהייתם Fooling pepole?
"לא רק בגיתם, כל ענף הפרסום. מביאים ג'ינג'ית, נותנים לה לעשות פישוק מול המצלמה ומוכרים תפוזינה. היית עושה סרט יפה על בית ומוכר גבינה, כולם עבדו ככה. לא רק אני. נייס סטוריס - סיפורי מותג, אתה זוכר את זה? זה מה שזה היה - בלונים ריקים".
"כן, אם היא מחוברת לאמת".
"לתת חרוזים לאינדיאנים בתמורה לבשר ולזהב שלהם, זה נחמד? זה מה שזה היה. כשהתחיל ערוץ 2, אנשים חיכו לפרסומות, כולם דיברו על זה, אין יותר מדורת שבט מזה. זה היה חרוזים לאינדיאנים - עברה התקופה הזאת ועכשיו אנשים עוצרים ושואלים רגע - את זה הוא מוכר לטורקים בחצי, מה העניינים, למה זה עלה אצלנו ב-30% ב-3 השנים האחרונות. אנשים הבינו, אומרים שמוצר טבעי אבל הוא לא, אומרים שהוא טוב לנו, אבל הוא לא. ולכן, זה עידן נפלא בפרסום ואני פוגש את זה אצל כל הלקוחות שלי - חברות גדולות עוברות שינויים גדולים של פיתוח מוצרים חדשים, של פרימה לאחור של כל אבני היסוד שעליהן הם קמו - פתאום חשיבה מחדש על כל מה שהם עשו. בסוף זה לא משנה מה הוביל לכך, אבל מה שכן, פריחתה של העיתונות הכלכלית שמביאה אותך למצב שאתה יכול לקרוא עיתון בבוקר ולהבין ב-400 מילה למה מזיינים אותך במשכנתא - זה הסיפור, הכל זמין וידוע ללא סודות. אי אפשר להמציא, עידן החארטה נגמר".
"הפנייה הגיעה מעדי כהן סברוב שעבדה איתי בגיתם ואומרת לי 'תשמע, אני מתקשרת אליך למרות שאני יודעת שהסיכוי נמוך אבל בכל זאת. מקימים מחדש בעצם משרד פרסום ויש מנדט לבנות משרד ונבחרת חדשה מההתחלה'. זה הדליק אותי הדבר הזה - אמרתי אוקיי יש הזדמנות לעשות משהו מעניין. פגשתי את ארי מלמוד שעשה עליי רושם מאוד טוב כבר ממבט ראשון. אתה יודע, לפגוש מנכ"לים עם מספיק בטחון עצמי ופתוחים, בלי אגו משקעים ואני בעל הבית וכאלה - זה נהדר, ואדם פולצ'ק ואיתי בונה שהם מדהימים. אמרתי הנה אנשים צעירים אינטליגנטיים ואני לא מריח פה צרות ונראה לי מגניב".
"הדבר הראשון שאמרנו במשרד, זה בוא ננסה לקרב בין הפונקציות החשובות במשרד לבין הלקוח - ככל שנקצר את שרשרת הערך הזו כן ייטב - השרשרת הזו שהיא מקור לאינספור סיבוכים, שהתקציבאית יושבת בקומה 3 בקצה הקומה והקריאייטיב במקום אחר זה לב הבעיה.
במכרז אילן שילוח, ואחרי 10 דקות יוסף שילוח במשרד
-ואיך עושים דבר כזה במשרד, עם כל הפונקציות מסביב?
מתייעצים הרבה, מדברים הרבה ומשתפים הרבה יותר ממה שאני מכיר במשרדים אחרים, וזה היה מנוע מצוין שהצליח קודם כל בקרב הלקוחות. הרי מה קורה במשרדים הגדולים, וזה די פשוט - במכרז, אם אתה לקוח גדול, אתה פוגש את אילן שילוח, 10 דקות אחרי זה אתה אצלם במשרד וזה יוסף שילוח, נכון? זה בדרך כלל ככה, כי אם אתה לקוח של 20-25 מיליון שקל, אז בטח יבוא הסמנכ"ל, אבל במשרד גדול, אם אתה לקוח של 7-8 מיליון שקל, אתה תראה את סמנכ"ל הקריאייטיב פעמיים בשנה ואם אתה לקוח של מיליון וחצי-שניים, ואיכשהו הצלחת להשתחל לאחד המשרדים הגדולים, אתה לא תראה אותו לעולם. אתה תפגוש את צוות הג'וניור, מתמחה אולי, אז זה לא קורה אצלנו ואנחנו רוצים לייצר פרונט של האנשים הטובים ביותר שלנו עבור לקוחות של 3-5 מיליון שקל וכמובן ללקוחות של 10 מיליון שקל.
"2 אוכלוסיות - הראשונה של המוכשרים באמת שיש להם נטייה למקצוע ואוכלוסיה נוספת של כאלו שבחיפושי הדרך שלהם הם עוברים 'דרך זה', הם אלופי העולם בקפיצה לרוחב. עשו קורס אפליקציות וזה לא תפס, אז הלכו ללמוד אצל תרצה, מכאן, לשם, לפה. לצערי, הדור הצעיר הוא לא מה שהיה פעם. למשרד גדול יש את הפריבילגיה שאין לנו, של להגיד אני מכבי חיפה, יש לי מחלקת נוער, אני מעסיק 4 צוותי ג'וניור ואני מודע לזה שיש לי את היכולת פעם בשנה לבחור את היהלום ולהגיד ל-3 האחרים חברים תודה רבה, וזה המודל שבמשרד קטן אין".
"ממש לא, יש לנו 40-50 עובדים - לא יותר".
"יפה מאוד. GOOD FOR THEM. יושבים שם תמי מלצר ונועם פתחי, קופירייטרים מצוינים, שניהם חבר'ה שאני זוכר מגיתם לפני 15 שנה ואחר כך גם לקחתי את פתחי לליכוד שיעבוד איתי בתור תסריטאי. עכשיו גם רבתי איתו בפייסבוק, חסמתי אותו, די אני לא יכול יותר. קודם כל כי הוא מתסיס וגם כי הוא כותב כל כך הרבה. אתה פותח את הפייסבוק ושבעה מתוך 10 פוסטים הם שלו, ורובם מתסיסים לך את הדם".
"זה נכון. מצד אחד מכיוון שאני מכיר כל כך מקרוב את כל העשייה הזאת, אז באיזשהו מקום נהייתי קצת ניהיליסט כי אני כל כך מודע למשחק, להעמדת הפנים להצגות שאין מאחוריהם שום דבר. ראית את התחת של הקוסם כמו בסוף של 'הקוסם מארץ עוץ' כשהכלב מגלה את הקוסם הזקן מאחורי הוילון וחושף אותו - ראית את התחת שלו ואז הקסם מפסיק לעבוד. אני לא מאמין לא בזה ולא בזה".
"בניגוד לרוב האנשים, אני חושב שפרסום זה אחד המקצועות הנקיים ביותר כי אין בו שום העמדת פנים. אתה מוכר מוצר, אתה לא סרט דוקומנטרי עם אג'נדה במסווה. הפרסום הוא לפחות סטרייט - הוא אומר אני רוצה למכור לך שניצל".
"בראש 6, בפועל 17".
"אבא שלי חינך אותנו לשים תמיד סימני שאלה בסוף משפט, בעיקר כשיש שם סימן קריאה. תמיד הרגשתי חריג בחברה הדתית, הרבה פעמים הסתכלתי עליה מהצד וזה היה נראה לי מה לי ולדבר הזה ומצד שני גם על חילוניים הסתכלתי כך. הרבה שנים הרגשתי שלא אלו ולא אלו זה אני, ויש רק מספר קטן של אנשים שאני יכול לתקשר איתם".
"חיבה לזמירות שבת ביום שישי בערב".
"חצוף, הוא אידיוט. אני לא זוכר מילה במילה מה הוא אמר, אבל הוא שיחק לי לידיים. כשהתחלנו לעבוד עם עזריאלי, אמרנו להם שיש 2 אפשרויות - האחת היא קניוני עופר, ניקח סלב-דוגמנית אבל אני אומר לכם שאחרי שבוע אף אחד לא יזכור אתכם, והאפשרות השנייה היא לעשות רעש גדול בכסף קטן וככה עושים את זה, לוקחים סוגיה והופכים אותה לשיחה של שישי בערב. זאת הייתה המטרה של בואו נדבר על זה. עכשיו, אני לא אידיוט - יישבו אנשים ויגידו 'שופינג זה אושר, קל להיות מאושר, אבל זה נורא קשה'. אבל האמת היא שלפעמים להיכנס לשעתיים לקניון, לשכוח מפיגועים, לשכוח מזיעה, לשים את הילדים בג'ימבורי ולשתות קפה - שם האושר נמצא".
-הזכייה בכללית הוא אחד ההישגים הכי גדולים של פובליסיס בשנים האחרונות?
"בוודאי. אני יודע שיש כאלו שאוהבים להגיד שזכינו בכללית רק בגלל מחיר אבל בחייאת היה פה תהליך של שנה שלמה שבסופו של דבר הגיעו לגמר 3 משרדים לפני שבכלל נפתחה מעטפה אחת. השארנו מאחור הרבה משרדים".
"לא הרבה מכיוון שהיה מאוד ברור שהשנה שנתיים הראשונות הם קרב בלימה. זה לא צחוק, פירקו משרד. הלך גלר, הלך נסיס, הלך שניידר ואיתם כל הזהות. אני התפלאתי שבאותו יום לא באו חצי מהלקוחות ואמרו - חברים זה נחמד מאוד אבל לא אתכם יש לנו חוזה - כי זו הבחירה הקלה. שמע, לייצב קו בשנה הראשונה זו הייתה שנה של שוחות - קודם כל לייצב את הקו. להסביר שהצוות שיש כיום הוא לא פחות טוב. לקח למשרד בערך שנה להתייצב ואני מעריך מאוד את הלקוחות שלנו כי זה לא מובן מאליו. גדלנו מאוד בשנה האחרונה אנחנו צריכים להחזיק ולנהל את הדבר הזה. יש לנו מחויבות להמון לקוחות גדולים וחדשים".
הכתבות החמות
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
16.מה זה הלכלוך והזוהמה הזאתנעמי// 04/2015/17הגב לתגובה זו0 0והטוקבקיסט המתנגח בנועם פתחי בקללות של ילד בן שתיים - מי אתה?סגור
-
15.הקמפיין לעזריאלי מפגר לחלוטין.אבל מפגר לחלוטירפי 04/2015/06הגב לתגובה זו0 0מי שעשה אותו לא יותר מסנדלר או יערן שגם עולה חדש.מה הקשר לפרסום לא ברור.סגור
-
14.פני התעשיה כפני הספריפרסומאי 04/2015/02הגב לתגובה זו0 0איכססגור
-
13.הספרי תותח על וימותו הקנאים (ל"ת)מקאניסט 03/2015/30הגב לתגובה זו1 0סגור
-
חחחחחחח 04/2015/02הגב לתגובה זו0 0חחחחחסגור
- טען עוד
-
12.דומה לשחר פיילר :) (ל"ת)אהרון ר. 03/2015/30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
11.מה קראתי עכשיו ולמה הוא מלכלך על כולם?מה זה 03/2015/30הגב לתגובה זו0 0אבי ניר אשם העולם אשם הנועם הזה אשם ככה נראה עולם הפרסום?סגור
-
10.חברים, יש לנו זוכה בתחרות "מר דושבאג 2015" (ל"ת)eat a bag of dicks 03/2015/30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.אחד הראיונות המוזרים שקראתילא מכיר בכלל אבל... 03/2015/30הגב לתגובה זו0 0נראה בן אדם לא מחובר בכלל שחי מאה שנה אחורה ים יחצ כלום אמיתיסגור
-
8.בא לי הספרידבר מה 03/2015/29הגב לתגובה זו0 0תראו איך לומר את זה? פרסום זו תעשייה דוחה,אבל פרסום בפובליסיס זו רמה חדשה ולא מוכרת של גועל. משרד שוביניסטי, אבל לא של גברים, אלא בני נוער כאלה רעבים ומתוסכלים מוצפים הטסטוסטרוןסגור
-
7.פתחי לך תכתוב סטאטוסדני 03/2015/29הגב לתגובה זו0 0ותלכלך על סמולנים, אתה טוב בזהסגור
-
6.נועם פתחי מזכיר לי את טל פרלמוטר (ל"ת)מיכאל 03/2015/29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.ראיון עם טאלנט קריאייטיב לא כזה מענייןעצוב 03/2015/29הגב לתגובה זו0 0וזוהי התקופה שהספרי שהוא איש חמוד ומוכשר ונוף אחר באקדמיה מלין עליה, לא מעניין לקוחות מי מנהל להם את הקריאייטיב חשוב מחירי מדיה וכאלה ומי עושה דליוורי ב12 בלילה, אז ת'מבין למה לא משנה מי מתדפק על הדלת של אנשי קריאייטיב אם מוכשר או סתם קופץ לרוחב?סגור
-
4.פתחי תתבגר כברזיוה 03/2015/29הגב לתגובה זו0 0אתה בן ארבעים ומתנהג כמו תינוק עם פה מלוכלך. הספרי פירגן לך דווקא למרות הריב הפוליטי שלכם ובינינו, אתה קופירייטר בינוני עם ים בדיחות קרשסגור
-
3.מה יש 500 מטר מעל יודפת?גלילית 03/2015/29הגב לתגובה זו0 0יודפת יושבת בתחילת רכס קטן, שבהמשכו אבטליון ושמסתיים בהררית. אולי הררית קצת יותר גבוהה אבל בגדול זה אותו גובה. מה שמראה על חוסר תשומת לב לעובדותסגור
-
2.כמה רועפתחי 03/2015/29הגב לתגובה זו0 0אתה איש רע. זה כל מה שרציתי לומר לך.סגור
-
1.הראיון הזה עושה דה ז'ה ווהנוסע באוטובוס 03/2015/29הגב לתגובה זו0 0כשבוז'י הרצוג נשאל על התוכנית המדינית שלו, הוא דיבר על פרשת הבקבוקים. כולנו זוכרים איך בוז'י סייםסגור


