רכב

מהפכה באגרות הרישוי לרכב: זה המחיר החדש שתשלמו

ועדת הכספים אישרה את התקנות המשוות את גובה אגרת הרישוי לרכבים חשמליים לאגרת הרישוי על רכבים שאינם חשמליים בתום דיון סוער אושרו התקנות, אשר צפויות להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון שקל בשנה, ולייקר בממוצע את עלות האגרה לבעל רכב חשמלי ב-2,300 שקל
מערכת ice |  15
טרייד-אין (צילום shutterstock)
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה את הצעת תקנות התעבורה, אגרת רישוי לרכב חשמלי), הקובעת ביטול של ההפחתה על אגרת רישוי לרכב חשמלי עד 3,500 ק"ג, לעומת האגרה לכלי רכב דומים המונעים בבנזין או בדיזל. בהמשך להחלטת הממשלה מחודש ינואר בנידון, נקבע כי האגרות לרכבים חשמליים אלה יחולו בהתאם לקבוצת המחיר והגיל של הרכב, בהתעלם מסוג ההנעה. 
בדברי ההסבר לתקנות צוין כי השפעת הרכבים החשמליים על התשתיות והגודש בכבישים והעלויות המשקיות כתוצאה מכך, וכן עלויות הטיפול בהם במערך הרישוי אינם שונים משל רכבים שאינם חשמליים. עוד צוין כי צמצום זיהום האוויר מגולם בכך שהם אינם משלמים מס על דלק. 
 
לצד כך ציינה נציגת האוצר בדיון, כי לא ניתן להתעלם מכך שגם הצורך בהגדלת ההכנסות לקופת המדינה עומד בבסיס ההחלטה, אשר צפויה להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון שקל בשנה.
ח"כ ינון אזולאי: "לא יכול להיות שביד אחת אומרים לנו שמעודדים ירוק, מסבסדים, ממסים וביד השנייה עושים הפוך. אתם רוצים להביא מס נסועה? מתי כמה? ואיך זה מסתדר עם איכות הסביבה והבריאות? זה יועיל לפקקים? יסעו פחות?".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "קיימנו דיון, הועלו שאלות שונות, אנחנו נשמע את  התשובות השונות ואני מתכוון להעלות את הנוסח להצבעה. הסכמתי לכך נוכח כך שהוסבר לי שבלי המימון הזה אין תקציב לרפורמה של התחבורה הציבורית, אם לא יהיה לזה רוב, לא יהיה". 
ח"כ חמד עמאר: "המדינה רוצה לעודד את איכות הסביבה או לא? האם המדינה רוצה לעודד רכב חשמלי?", ח"כ נאור שירי: "המדינה לא רוצה לעודד רכב חשמלי, זה כסף, זה הכנסות עבורה". ח"כ אימטן חאטיב יאסין: "רכבים חשמליים נרכשים היום גם ע"י מעמד הביניים, על ידי מי שרוצה לחסוך בדלק". 
איתן פרנס, איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "אחרי כ"כ הרבה שנים של מיסוי ירוק רשות המיסים מחריבה את הנושא של הרכב החשמלי, הם מאותתים לציבור אל תקנו רכב חשמלי. בואו תציגו הכל, אתם מביאים את ביטול ההטבה, אח"כ תביאו את מס הנסועה. כולם ישלמו את אותו מס, אתם מגדירים את הרכב החשמלי רק למי שיש מטען פרטי. אתה לא מנהלים דיאלוג, אתם רצים להביא כסף. יש 100 אלף רכבים חשמליים, תטילו את המס על 3.3 מיליון רכבים מזהמים". 
איתי ראב"ד, מנכ"ל טסלה ישראל: "הטסלה היקרה בעולם נמכרת בישראל, בעולם היא נמכרת ב-40 אלף יורו, בישראל היא מתחילה ב-220 אלף ₪. מה שמדינת ישראל עושה, דרך המס שטיפס ל-35%, אחוז מסירת המכוניות הולך לרדת, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. אירופה הולכת לכיוון ההפוך, הטבות לרוכשים, ליצרנים, ליבואנים, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. רכב הבסיס יעלה בקרוב 300 אלף ₪, אנחנו מרחיקים את הרכב החשמלי מהישראלים". 
ספיר איפרגן, אגף תקציבים, משרד האוצר: "ננסה לשכנע אתכם שנעשתה עבודה מאוד מקצועית. תמיד לנגד עיננו אנחנו בוחנים מי מושפע, נראה לכם שמי שמושפע זה בעיקר עשירונים 8 עד 10. לעניין התפיסה ההוליסטית הכוללת, יש החלטת ממשלה מפורטת שמציגה את כלל צעדי המדיניות שהממשלה אישרה לעניין הרכב החשמלי, אפילו התזכיר לעניין מס נסועה כבר פורסם להערות ציבור, כל המדיניות בחוץ, כל התוכניות ידועות לכל, קיבלנו הערות ציבור לעניין מס נסועה, אנחנו לומדים, ומשפרים חלק בהתאם להערות. המדיניות היא לעודד כניסת רכבים חשמליים על פני רכבים רגילים, אבל אנחנו לא מעודדים רכב פרטי. אנחנו מעודדים תחבורה ציבורית ואם כבר רכב פרטי אז שיהיה חשמלי. לצד זה יש הוזלה משמעותית במס הרכישה. 
באוצר הציגו עוד כי סך הגבייה מאגרות רכב פרטי עומדת על כ-5.3 מיליארד ש"ח בשנה, וכי רכבים חשמליים זוכים כיום להנחה באגרת הרישוי העומדת בממוצע על 2,300 ש"ח בשנה. עוד צוין כי האגרה נגבית כנגד שימוש ואחזקה בתשתיות תחבורה, ניהול מערך הרישוי והפנמה של עלויות חיצוניות, וכי בהיבטים אלו אין הבדל בין רכב חשמלי לרכב בנזין, והמהלך צפוי להגדיל את הכנסות המדינה ב-230 מיליון ש"ח בשנה. עוד הוצג כי סבסוד התחבורה הציבורית גדל ב-240% בעשור האחרון, וכי פרויקטיי התחבורה המאושרים לביצוע הינם בהיקף של כ-300 מיליארד ₪. 
באוצר טענו כי העלאת המס לא צפויה לפגוע בחדירת הרכבים החשמליים, והציגו כי ההפחתה ההדרגתית בהטבות לרכב החשמלי לא פוגעת בכניסתו לשוק גם בישראל, וכי ההטבות הניתנות בישראל גבוהות באופן יחסי בהשוואה בינ"ל. עוד הוצג כי בכל העולם ישנה מגמה של הפחתת ההטבות לרכבים חשמליים, וכי הטבות אלה בישראל מופנות כלפי עשירוני ההכנסה הגבוהים. 
לעניין העתיד לבוא, הציגו באוצר כי על מנת לעודד קניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין, מוצע כי שיעור מס קנייה יישאר נמוך ב-3 השנים הקרובות, וכי מס הנסועה הצפוי יעמוד על 15 ש"ח ל-100 ק"מ, "נמוך ממיסוי בלו שברכבים יעילים עומד על 20 שקל ל-100 ק"מ". לדרישת יו"ר הוועדה נקבע כי התיקון יכנס לתוקף בחודש ינואר 2025, במקום בחודש יולי בנוסח התקנות המקורי.
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    ביזיון
    ארז 04/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם רוצים לעודד תחבורה ציבורית. מה שיקרה זה שרק עשירים יוכלו להנות מרכב פרטי. אם יש לך כסף תחיה נורמלי, אם לא, תתפוצץ
    סגור
  • 13.
    בתוח.עמי חי
    לש 04/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אן ארוחות בחינם ואים כן שהם ישתו בנזין וסולר
    סגור
  • 12.
    תפסיקו להיות פריאריים
    משה 04/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהתחלה אמרו שרכב חשמלי זה טוב יותר לסביבה, פחות זיהום. אנשים קנו רכבים חשמלים ופתאום מעלים להם מחירים. במקום שיש כסף המדינה תיקח! החברי כנסת לא עושים כלום כל היום, מה שמעניין אותם זה רק מהיכן לקחת עוד כסף בשביל הבזבוזים שלהם! עד מתי תבינו, הם לוקחים כל טיפת כסף שיש לאזרח, לוקחים ולוקחים ...
    סגור
  • 11.
    מס
    איקה 04/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מבין במקום לעודד רכבים חשמליים,לטובת אוויר נקי יותר, המדינה שלנו לעומת האחרות מקשה על הרוכשים....למה???
    סגור
  • 10.
    תגובה לכתבה
    ישראל 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדינה של עושקים איכס מכנסים את היד לכיס אפה שרק אפשר....מגעלים גנבים שודדים. להחליף את הדגל לדגל עם גולגולת. פחי אשפה. ואין לי רכב חשמלי בכלל.
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    עלוקות
    אהרון 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה עושקת ה אזרח אני חושב ש ה מדינה עשתה יד עם ה גנבים ככה עלו ה ביטוחים ב 30אחוז צעלים דלק אגרות ל מיניהן מדימה אלופה ב להמציא מיסים עקיפים ש צריך לממן עלוקות ב דמות פוליטיקאים
    סגור
  • 8.
    חושבים שאנחנו לא מבינים את הצעד הבא..
    לא ימין לא שמאל 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החשמליות שילמו אגרה מופחתת אבל בטסט בופרים להם כמה ק"מ הם נסעו ואז משלמים מס על הטווח נסיעה שהשתמשו באספלט.. עכשיו אמרו שישלמו כמו רכב בנזין מבלי לבטל את תקנת המס עבור טווס הקילומטרים... בוועדה הבאה יגידו רגע רגע... הם משלמים אותו מס כמו בנזין וגם על הק"מ שנסעו על האספלט... אז למה בנזין לא ישלם את זה? גם הוא על האספלט.. ואז יתקעו מס לתשלום עבור ק"מ לכל הרכבים בען אם זה חשמלי או בנזין.. נחשים, שועלים ועקרבים!
    סגור
  • 7.
    איזה שטויות
    סמי 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להגיד שרכב חשמלי משתמש באותן תשתיות כמו רכב מנוע בעירה פנימית ולכן אינו זכאי להטבה, זה כנראה נכון ואולי הוגן. להגיד שרכב חשמלי משפיע על עומסי התנועה כמו רכב מנוע בעירה פנימית ולכן לא זכאי להטבה זה גם כנראה נכון ואולי צודק. אבל להגיד: "אבל אנחנו לא מעודדים רכב פרטי. אנחנו מעודדים תחבורה ציבורית" זה בדיחה רעה. איך ניתן לטעון שמעודדים תחבורה ציבורית כאשר היעילות של התחבורה הציבורית לא קיימת? ואיך ניתן לטעון שמעודדים תחבורה ציבורית אם אין תחבורה ציבורית אחרי חצות, או בסופי שבוע וחגים? רוצים לעודד תחבורה ציבורית? - בבקשה. נתחיל עם שירות 24/7, נמשיך לתדירות רציפה ולמסלולים הגיוניים, ואז נדבר
    סגור
  • 6.
    מדינה דפוקה
    דימיטרי 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    באמת ממשלת פח! כאילו כרגע אין לי תועלת לעבור לחשמלי כי עד עכשיו היו לי 2 סיבות לעבור 1. יותר זול בטעינה- כבר לא עוד מאט יהיה מס נשואה שרק ב5 שח נמוך ממס בלו. נופל 2. רשיון רכב שנתי במקום 1800 שאני משלם עכשיו רק 500 וקצת - בינואר 2025 יהיה כמו הרגיל אז מה קיבלנו? מחיר כמו רכב היברידי, רשיון רכב שנתי כמו רכב היברידי, תשלום מס על נסיעה כמאט כמו בלו. מה הסיבה לעבור לרכב חשמלי? רק אידיאולוגי? אני מאמין באנרגיה ירוקה אבל בלי הטבות האלה אני אשאר עם האמונה בלב ואקח רכב בנזין קטן שאשלם אליו דלק צריכה נמוכה ורשיון רכב רגיל וחשמלי ישאר בגדר חלום. איפה התמיכה באנרגיה ירוקה? אין! זה רק מוכיח שזאת ממשלת פח שמעניין אותה להכניס כסף לכיס שלה ולתת לחרדים. ביבי גם עכשיו תגיד שאתה לא אשם!! תתבייש לך שאתה מאשר דבר כזה!!!
    סגור
  • 5.
    ממשלה פחדנית גובה
    קלפטוקרטיה 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מתחת לפנס. בושה
    סגור
  • 4.
    רישויי
    א.ע 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה לא הממשלה הזאת גו נבת מהציבור למפלגות שלהם והמשרדים ומחייבת ש הציבור ישלם גועל נפש
    סגור
  • 3.
    נשאר על דיזל ,
    יורי 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מהתחלה אמרתי שמימן זה הפתרון . השאר סתם דיבורים ובכל מקרה המדינה לא תוותר על הכנסות . אז למה לי לעבור .אחלה אוטו מ2008 והכסף שיעבוד בהשקעות .
    סגור
  • 2.
    למה שלא ישלמו כמו כולם?
    אברהם חדד 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    8 0
    נכון שרכב חשמלי לא מזהם, אבל נוסע על הכביש משתמש בתשתיות וכו' כעת לא צריך את המס נסועה, הם גם לא משלמים מס על הדלק. תקנה זו היא נכונה
    סגור
  • מי שלא מבין יגיד למה
    אורי 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשהמדינה חוגגת על מס של רכב חשמחי כבר היום שהוא עדין מקבל הטבת מס. יוצרים משוואה עקומה שרכב יחסית פשוט סיני חשמלי עולה 35 אחוז יותר מרכב רגיל. אתה עכשיו לוקח לרכב הטבת טס. מס על נסיעה. רכב חשמלי בחיים לא יגיע למעמד הביניים. נשאר המדינה היחידה שתשלם על זיהום אוויר אדיר בגלל שהמדינה שלנו מוכרת את נשמתה לסטן המס. וזיהום המדינה וזה למה ??? שהמדינה תכסה את כל הנזקים שעוללן לנומעל חשבון משלם המס. לך תראה בכל העולם איך נותנים הטבות כדי שמדינה תהיה ירוקה לפני שאתה מדבר
    סגור
  • 1.
    גמרתם על האזרחים במדינה
    ברקוביץ 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    10 5
    דייי כבר תתעסקו בחרדים שכל היום יושבים ואוכלים מקופת המדינה מחזיקים רכבי יוקרה חיים מביטוח לאומי כמה העם הזה דפוק נמאסתם כל דבר כסף כסף
    סגור