bdi spot

מחסור בעובדים? זה הזמן להכשיר דור צעיר של ישראלים במקצועות הבנייה

המלחמה מתמשכת וענף הבנייה נקלע למשבר: הפועלים הפלסטינים לא מורשים להיכנס לארץ ואתרי בנייה נסגרו; מכסת העובדים הזרים אינה מספקת, הכשרת ישראלים מתעכבת, רק מעטים נרשמו לקבלת מענקי עידוד, וחברות הבנייה מתקשות לשרוד כלכלית. זה הזמן לשלב ולקדם בענף צעירים ישראלים

סוזאנה קליימן | 
סוזאנה קליימן, קליימן יזמות ובנייה בע"מ (צילום אירה גרמיצקיך)
במשך שנים התריעו בענף הבנייה על מחסור באלפי עובדים מקצועיים בכלל התחומים - עובדי כפיים, מודדים, מנופאים, מנהלי עבודה, מפקחי בטיחות ועוד; המחסור החמיר לאחר פרוץ המלחמה -  חלק מהעובדים הזרים עזבו, הפועלים הפלסטינים אינם מורשים להיכנס לישראל, אתרי בנייה רבים מושבתים, ופרויקטים נעצרו. כל זאת הוביל לכך שענף הבנייה נקלע לאחד המשברים העמוקים בתולדותיו. 
מתוך הבנה שלא ניתן יהיה בעתיד הקרוב להסתמך על כוח עבודה זול מיהודה שומרון ועזה – נדרש פתרון מהיר: על הממשלה להגדיל את המכסות לעובדים זרים ובמקביל לתקצב הכשרות של עובדים ישראלים כדי לחזק גם את המשק הישראלי.
לאורך השנים היו ניסיונות לעודד ולתמרץ את כניסת ישראלים לענף הבנייה, נפתחו מסגרות רבות להכשרה, הממשלה הציעה מענקי עידוד – אך ההצלחה הייתה מוגבלת. למקצועות השלד (עבודות הבנייה המפרכות, הטיח והריצוף) לא נרשמה היענות, למרות השכר הגבוה בהרבה מהממוצע במשק והתנאים הסוציאליים. 
לכאורה, המשבר הנוכחי הוא עוד הזדמנות להכשרת עובדים ישראלים צעירים ולשילובם בענף הבנייה, ואולם, על פי נתוני הביטוח הלאומי שפורסמו באמצע ינואר 2024, הוגשו רק 91 בקשות לקבלת מענקי עידוד לעובדים חדשים בענף. זאת ועוד: לטענת בכירים בענף הבנייה, עדיין מתעכב יישום החלטת הממשלה לעודד ולתקצב את תוכנית ההכשרות שעליה הכריזה הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה שהקימו לפני 34 שנה התאחדות בוני הארץ והסתדרות עובדי הבניין.
במסגרת התוכנית אמור הענף להכשיר בשנת 2024 מאות עובדים ישראלים חדשים במגוון מקצועות הבנייה והתשתיות עם אפשרויות קידום למסלולי ניהול.  מניסיון העבר מתבקשת השאלה:  האם הצעירים ישראלים ינהרו להכשרות הללו, שיאפשרו להם לרכוש, ללא עלות, מקצוע חדש ולפתח קריירה ששכר גבוה בצדה?
כאן המקום לציין, כי עלויות השכר בענף הבנייה והתשתיות גבוהות לאין שיעור יחסית לענפים אחרים, במיוחד בדרג המנהלים והמהנדסים הוותיקים. זה בדיוק הזמן לתת לצעירים להשתלב בענף, ולאפשר להם אופק לפיתוח מקצועי ולקידום לתפקידי ניהול. כך לא רק נרענן את הענף, נוכל גם להוריד את עלויות השכר של הדרג הניהולי וההנדסי, וגם של העובדים הזרים, שבשל מצוקת כוח האדם העלו את דרישות השכר שלהם. 
רוב הפרויקטים בארץ מבוצעים על ידי חברות בנייה ובמצב הנוכחי אין ביכולתן להתמודד עם המחסור בעובדים ועם עלויות השכר הגבוהות שוותיקי הענף והעובדים הזרים התרגלו לקבל.
אם בעיית המחסור בכוח אדם לא תיפתר – המשבר בענף הבנייה יחריף עוד, ייווצר מחסור קריטי בדירות ומחיריהן יעלו. כשרכישת דירה מתרחקת מהישג ידם של אזרחים רבים – גרף המכירות יורד, ההכנסות בשפל, וחברות הבנייה יתקשו לשרוד.
בשל המצב, הממשלה נדרשת להכיר בעובדה שחייבים להפחית את התלות בפועלי בניין פלסטינים, להכריז על מקצועות הבנייה בישראל כמקצועות נדרשים ולתקצב בהתאם ובהקדם את ההכשרות המתאימות – גם לעובדים ישראלים וגם לעובדים הזרים החדשים שיגיעו לארץ במקום אלה שעזבו.  
ואכן, כבר בנובמבר 2023  יצא לדרך הקמפיין של משרד הבינוי והשיכון, שתחת הכותרת "בונים עליכם - כולנו שותפים בבניין הארץ" מגדיר את העבודה בענף כ"עבודה מועדפת" לאחר השירות הצבאי, ומציע "מענק התמדה" בגובה של כמה אלפי שקלים בחודש למי שימשיכו לעבוד בענף. 
עכשיו נותר רק ליישם את ההחלטה לתקצב את ההכשרות ולקוות שהצעירים הישראלים ישנו את תפישתם ויבינו שמדובר בעבודה מכובדת ששכרה גבוה מהממוצע ואפשרויות הקידום המקצועי רבות, עבודה שתתרום לפיתוח הארץ וחיזוק העתיד של ילדיהם. 
מאת סוזאנה קליימן, קליימן יזמות ובנייה בע"מ
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה