משפחת קרסו: ממכולת צנועה לאימפריית ייבוא רכבים ונדל"ן

לאבי המשפחה, משה, היה חוש עסקי מחודד והוא היה מראשוני מוכרי המכוניות בישראל. כיום, הדור השלישי מוביל את אחת מסוכנויות הרכב הגדולות בישראל, כשגם זרוע הנדל"ן המשפחתית עושה חיל. מי אתם משפחת קרסו?
מערכת ice | 
קרסו מוטורס (צילום יחצ)
משפחת קרסו היא בעלת השליטה בסוכנות רנו, ניסאן ודאצ'יה בישראל באמצעות קבוצת קרסו מוטורס. המשפחה נחשבת לאחת העשירות בישראל, עם הון המוערך (נכון לסוף 2021) בסכום של כמיליארד דולרים.
הדור הראשון
משה (מואיז) קרסו, אבי המשפחה, נולד בשנת 1885 בעיר הנמל היוונית, סלוניקי. בגיל 14, בעקבות מות אביו, קיבל לידיו את המושכות במכולת המשפחתית. מהעסק הצנוע, הרחיב קרסו את פעילותו המסחרית, ובנה לו שם בכל רחבי יוון. ב-1914 התחתן קרסו עם ציפורה ולהם נולדו שישה ילדים: חיים, אריה, מרים, בלה בנימין ושלמה.
בשנת 1924, על רקע פרוץ מלחמת יוון-טורקיה, עלתה משפחת קרסו לארץ ישראל והתמקמה ביפו. בשנותיו הראשונות בארץ הקודש עסק קרסו ברכישה ושיווק קרקעות, במסגרת שותפות עם יהודה ונח מוזס, ועם משה (מוסא) מטלון. כך, רכש ושיווק קרסו, במסגרת השותפויות ובנפרד, את מגרשי שכונת פלורנטין בתל אביב.
לתחום הרכב נכנס קרסו במחצית הראשונה של שנות ה-30, כשיצחק ארדיטי, שעלה ממצרים קיבל את זיכיון הייבוא והשיווק של חברת ג'נרל מוטורס בארץ ישראל. השניים חברו יחדיו, ופתחו ביפו סוכנות שיווק מכוניות פרטיות תחת השם "מואיז קרסו, מחלקת מכוניות". 
ב-1935 עלה לארץ ישראל מסלוניקי, ליאון רקנאטי, ידידו של משה קרסו מסלוניקי.  רקנאטי ייסד את בנק דיסקונט, לצד קרסו ויוסף אלבו. קרסו השקיע בהקמת הבנק ובשיווקו,  אך את השליטה הותיר לרקנאטי.
במהלך העשורים הבאים, המשיך קרסו להרחיב את עסקיו בתחום המכוניות ולבסס את מעמדו כאחד השחקנים הבולטים בתחום. ב-1945 הוקמה חברת "משה קרסו ובניו בע"מ", כשאותה התקופה נשלח הבן הבכור חיים לניו יורק, בכדי לשכנע את חברת ג'נרל מוטורס וחברות נוספות למכור את מכוניותיהן בארץ ישראל באמצעות המשפחה. שנתיים מאוחר יותר נסע בן נוסף, אריה, ללונדון וקיבל מיצרן הרכב הבריטי הילמן אור ירוק לייבא לארץ הקודש מכוניות מתוצרתו. ב-1948 קיבלה "משה קרסו ובניו" את הזיכיון למכירת מכוניות רנו במדינת ישראל הצעירה, במקום היבואן הערבי שנמלט מן הארץ. 
מעבר לעסקיו, לקח קרסו על עצמו גם פעילות ציבורית ענפה: הוא סייע בהעלאתם לישראל של יהודי סלוניקי, שימש כנשיא התאחדות עולי יוון, ואף כיהן כשופט בבית המשפט העברי לשלום - גוף פנים-יהודי ליישוב סכסוכים בתל אביב-יפו.
הדור השני
בשנת 1962 נפטר משה קרסו, כשאת הוא השליטה בעסקיו חילק באופן שווה בין ארבעת בניו. בחלוקת העבודה בין האחים הגדולים (שהובילו את החברה), שימש חיים כמנהל תפעולי ואילו אריה דאג לייצוג החברה מול הגורמים השונים בתחום. בין השאר שימש אריה כיו"ר איגוד היבואנים וכנשיא איגוד לשכות המסחר. חיים שלט בחברה במשך למעלה מ-40 שנה, בנוסף להיותו דירקטור בבנק דיסקונט.
הדור השלישי
בשנת 2000, לאחר מותו של אריה, התקוממו בניו, מכבי ויואל, כנגד הדומיננטיות של חיים ודרשו למנות כמנכ"ל גורם חיצוני. חיים, מצידו, התנגד בתוקף לשלב גורמים זרים בעסק המשפחתית – עניין שהוביל למתיחות וחיכוכים והתגלגל גם לערכאות משפטיות. לאחר שנים של מחלוקות, הושגה בסופו של דבר הסכמה בתיווכם של עו"ד רם כספי ועו"ד שמעון מזרחי – ובשנת 2007 מונה מנכ"ל חיצוני, איציק וויץ. חיים קרסו נפטר בשנת 2010.
כיום, הנכסים המרכזיים של המשפחה מוחזקים על ידי מספר חברות. "קרסו מוטורס", היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בתל אביב, ובבעלותה סוכנות יבוא מכוניות ומסחריות רנו, מכוניות, רכבי שטח ומשאיות של ניסאן וכן רכב חטיבת היוקרה של ניסאן, אינפיניטי. בנוסף, מאז 2015, מייבאת החברה רכבי נוסעים של המותג  דאצ'יה. עוד מפעילה החברה את רשת מוסכי היבואן המרכזיים של מותגים אלה. החברה גם מספקת שירותי טרייד אין, ליסינג, פתרונות מימון וביטוח באמצעות "קרסו סוכנות לביטוח בע"מ".
בסוף 2018, החזיקה קרסו מוטורס בכ-12% משוק המכוניות החדשות בישראל ודורגה במקום הרביעי בין היבואנים. נכון לראשית יוני 2022 נסחרת קרסו מוטורס בבורסה על פי שווי חברה של 1.5 מיליארד שקלים. בדירקטוריון החברה יושבים בני הדור השלישי במשפחה לצד דירקטורים חיצוניים.
זרוע הנדל"ן של הקבוצה, "קרסו נדל"ן" היא חברה פרטית בבעלותה המלאה של המשפחה, הפועלת כחברה יזמית בתחומי הנדל"ן על נגזרותיו השונות. החברה היא מהשמות הגדולים בתחום ופעילותה משלבת בין מגורים (כולל התחדשות עירונית), ונדל"ן מסחרי.  
תחום אחר אליו נכנסה המשפחה בעשור האחרון הוא טכנולוגיית המזון: ב-2021 בישרו הטכניון, משפחת קרסו וחברת קרסו מוטורס על הקמת "מרכז קרסו לחדשנות בטכנולוגיות מזון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה