כסף וצרכנות

המסעדות בישראל נגד וולט: תוגדר כמונופול בישראל?

התלונה מפרטת את הסיבות בגינן נדרשת חקירה מעמיקה של רשות התחרות: ''לאסור על וולט להתנות שימוש של מסעדות בפלטפורמת ההזמנות שלה בשימוש במערך-המשלוחים שלה, ומתן אפשרות למסעדות להשתמש בפלטפורמת ההזמנות של וולט''
מערכת ice |  1
וולט (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
העסקים מפסיקים לשתוק נגד וולט. היום (ראשון) עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" הגישה תלונה רשמית לרשות התחרות ע"י עו"ד צחי יגור ממשרד פרל כהן צדק. התלונה מפרטת את הסיבות בגינן נדרשת חקירה מעמיקה של רשות התחרות לעניין הגדרתה של חברת וולט כמונופול בתחום משלוחי המסעדות.
במה שהגדירו כ: ''לצורך שמירת התחרות החופשית, שמירה וקידום איðטרס הציבור, הגנת- הצרכן, הגנת המסעדנים ובעלי- עסקים קטנים ו -הלוחמה ביוקר-המחייה'' הוגשו מה שהם מגדירים צעדי אכיפה נדרשים: ''ביטול התניית "לקוח-מועדף" (Customer Favorite Most - MFC (לאסור על וולט להתנות התקשרות של מסעדות עימה בהכתבת איסור על מסעדות (החפצות בלית-ברירה לעבוד עימה) לתת הנחות ללקוחות המסעדה האוכלים במסעדה ו/או ללקוחות המסעדה המזמינים משלוחי אוכל ממערך-המשלוחים Away Take העצמאי של המסעדה''.

עוד דרשו: ''איסור התניית-שירות-בשירות (תוך ניצול כוח- השוק המונופולי של וולט) - לאסור על וולט להתנות שימוש של מסעדות בפלטפורמת ההזמנות שלה בשימוש במערך-המשלוחים שלה, ומתן אפשרות למסעדות להשתמש בפלטפורמת ההזמנות של וולט, ובד -בבד להשתמש במערך- המשלוחים העצמאי שלהן, או בספק - משלוחים אחר (זול יותר). וכן איסור גביית מחיר-מופרז ובלתי-הוגן ממסעדות ובעלי-עסקים עבור "שירותי וולט" - דמי-השימוש שגובה וולט ממסעדות ובעלי- עסקים מהווים מחיר מופרז ובלתי- הוגן''.
מודגש בנוסף כי וולט גובה מעסקים מסגמנטים שונים עמלות שונות ללא צידוק או הסבר ורק משום שכוח -השוק המונופולי שלה מאפשר לה לעשות כן. זאת, גם כאשר המשלוח, ואמצעי- השילוח, זהים בכל פרמטר אין נימוק או צידוק לכך, מדוע על אותו משלוח, מאותו יעד לאותו יעד, באותם אמצעי-שילוח, גובה וולט ממסעדות כ-32% לעומת כ18%- + מע"מ בלבד מרשתות-קמעונאיות -למזון (סופרים).
עוד דורשים הסרת תניות-מקפחות בתנאי-ההתקשרות שמכתיבה וולט וגם לנקוט בכל אמצעי- אכיפה אחר, ובעיקר להטיל כל איסור-או-מגבלה אחרת - שראוי ונכון לדעת הממונה על התחרות הðכבדה להטיל על וולט, כמתחייב וכנדרש לשם הלוחמה- ביוקר-המחייה, שמירה על התחרות החופשית לטובת הצרכן ציבור-הלקוחות המסעדנים ובעלי-עסקים''.
כזכור, בחודש ינואר האחרון פורסם באתר-ice טור של הפרופסור ירון זליכה, על הפיכתה של וולט למונופול. בטור ציין זליכה כי: "עוצמתו הדורסנית של מונופול וולט באה לידי ביטוי בכך שהיא כבר לוקחת נתח של כשלושים אחוזים מהחשבון וגורמת לעליית מחירים בכל המסעדות". בעקבות כך, הוביל ח"כ רון כץ מיש עתיד דיון בוועדת הכלכלה - וזו דרשה את תשובת רשות התחרות לטענות נגד וולט.
לאחר אותו דיון בוועדה, רשות התחרות הודיעה כי היא מתכוונת להתחיל בבדיקה ראשונית. המסעדנים טוענים כי וולט מחייבת אותם לחתום על הסכם בלעדיות, ובו לפיו עליהם להשתמש רק בשירותיה. הממונה על התחרות, מיכל כהן, ענתה במכתב לוועדה כי הטענות הללו נבדקות וכי הפרה של החוק, אם תימצא, תיאכף. 
למי ששכח זליכה הגדיר בטור כאן ב-ice: ''בישראל פועלים למעלה ממאה מונופולים השולטים על מרבית הפעילות הכלכלית שלנו. חלקם מונופולים מוכרזים על ידי רשות התחרות וחלקם מונופולים אשר הרשות מסרבת להכריז עליהם. כמעט כל המונופולים הם כאלה שכבר פועלים בישראל לא מעט שנים ולכן נדיר מאוד בימינו להיווכח במונופול הנולד ממש לנגד עינינו.
והנה, מונופול כזה נולד והגיע הזמן להכריז עליו פומבית, חברת וולט. עוצמתו הדורסנית של מונופול וולט באה לידי ביטוי בכך שהיא כבר לוקחת נתח של כשלושים אחוזים מהחשבון וגורמת לעליית מחירים בכל המסעדות, גם במחיר המשלם סועד המתארח במסעדה עצמה ולא נעזר בשירותיה של וולט. לברר כיצד הגיעה וולט למעמד המונופוליסטי שלה ולעמוד על אחריותה של רשות התחרות הכושלת שלנו לעושק החדש הן שתי מטרותיו של מאמר זה''.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אם אנשים יפסיקו להיות עצלנים
    נדב 03/2025/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ויפסיקו להזמין 3 פעמים בשבוע אז וולט לא תהיה מונופול.
    סגור