כסף וצרכנות

כ-10 מיליון טון פסולת ממשלוחים: הממשל הסיני לוחץ את ענקיות הסחר האלקטרוני לשינוי סביבתי

המכירות של עליבאבא זינקו ל-76 מיליארד דולר, כמעט פי ארבעה מההוצאות בימי הקניות של ארה"ב. היקף הפסולת הגיע לכמעט 10 מיליון טונות. הממשל הסיני מפעיל לחץ על ענקיות הסחר במטרה לצמצם את הפגיעה, אך מוצרים ברי-קיימא אינם מתיישבים עם הרצון לקנות בזול 
שרון טל | 
משלוחים (צילום pixabay)
חודשי הקניות של נובמבר ודצמבר יוצרים עומס עצום על אתרי הקניות המקוונים, על אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה. החל מחודש נובמבר, בו חל יום הרווקים הסיני והבלאק פריידי, שוק הצרכנות בעולם חווה זינוק חד בתנועה לאתרים, מה שגורם לענקיות אי-קומרס כמו אליבאבא, אליאקפרס ועוד, להגביר את היקף המשלוחים שלהן.
עליבאבא דיווחה על מכירות של כמעט 76 מיליארד דולר השנה, כמעט פי ארבעה מההוצאות האמריקאיות ביום שישי השחור וסייבר מאנדיי ביחד. קצב העסקאות אף הגיע ל-583,000 הזמנות בשנייה אחת.
הגידול במכירות הוביל למסירה של 675 מיליון חבילות בחודשי הקניות, גידול של 26% לעומת 2019. קניות מקוונות בסין הניבו 9.4 מיליון טונות של אריזות בשנת 2018, על פי גרינפיס, שמעריכים כי ההיקף עשוי לעלות ל-41 מיליון טון עד 2025, בערך זהה לכל הפסולת שהופקה על ידי יפן בשנה.
ברקע, הנשיא שי ג'ינפינג דוחף את המסחר האלקטרוני במדינה למצוא דרכים ירוקות יותר להתמודד עם הפסולת הגואה, החל מפלסטיק. השימוש הגואה של סין בחומר הפך לאחד הנושאים הסביבתיים הבוערים בעולם, אך עדיין הממשלה מתקשה ליישם תוכנית להפסקת השימוש במוצרי פלסטיק חד פעמיים.
אחת מהדרכים בהן ענקיות המסחר האלקטרוני מנסות לבצע שינוי סביבתי בלחץ הממשל, הן באמצעות "קופסאות רוכסן" ממוחזרות שלא דורשת איטום עם סרט פלסטיק. תיבות הרוכסן כביכול עולות פי שניים מהאריזה הרגילה שלהן, אך מוכרים שבוחרים להשתמש בהן מקבלים קידום נוסף על האתר – ושני הצדדים מרוויחים בפוטנציאל.
הממשל הסיני עושה מאמצים רבים בכדי לצמצם את הפסולת הנובעת ממשלוחים לרחבי העולם. בלשכת הדואר הממלכתי של סין אף הודיעו כי 96% משירותי המשלוחים במדינה עברו להצעות מחיר דיגיטליות ולאריזה דקה יותר כדי להפחית את השימוש בפלסטיק. האתר Suning.com, המוכר מוצרי חשמל, השיק בשנה שעברה תוכניות תיבות משלוחים משותפות ב-13 ערים. ועדיין, בסין מיליוני קמעונאים קטנים שמהווים עמוד השדרה של תעשיית מוצרי הצריכה, ובשל יוקר המוצרים ה"ירוקים", מתקשה הממשל לבצע שינוי משמעותי.
בהיעדר רגולציה ממשלתית – הדרך לזיהום עולמי קצרה
ללא רגולציה ממשלתית, חברות נדרשות להחליט בעצמן אם הן רוצות להשתמש באריזה "ירוקה" יותר. קניות מקוונות הפכו למניע כל כך מרכזי בכלכלה המקומית בסין, במיוחד במהלך המגיפה, שהרשויות נרתעו מלכונן כללים העלולים לפגוע בתעשייה. למשרד לאיכות הסביבה, אין הסמכות לחייב שימוש באריזה ירוקה יותר.
"יש חוסר התאמה בין איזו מחלקה בכוחה לנהל, מה הם יכולים לנהל לבין מה שצריך לנהל", אמר טאנג דאמין, ראש תחום הפלסטיק בגרינפיס מזרח אסיה. "הרגולטור האחראי על אריזות בתחום המשלוחים אינו יכול לעשות אלא לתת הצעות לעסקי המסחר האלקטרוני".
סין אסרה רשמית על שקיות פלסטיק בחינם בשווקים בשנת 2008 ואסרה על שימוש בקשיות פלסטיק לא מתכלות עד 2020, אך בפועל, האוכלוסייה עושה שימוש במה שיותר זול, אך בצער רב, גם יותר מזהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה