כסף וצרכנות

מזמינים באסוס או עלי אקספרס? אולי בעתיד גם העסקים בארץ יחגגו

החל מה 1.7.2021 יבוטל הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות באיחוד האירופי, האם גם בישראל המגמה תהיה דומה? נשיא איגוד לשכות המסחר: "ביטול הפטור ממע"מ משמעותו ביטול האפליה מול עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים"
מערכת ice |  1
המוצרים המובילים במכירות ישראלים ב-Ebay (צילום unsplash, מסך Ebay)
על פי החלטת האיחוד האירופי, החל מה-1.7.2021 יבוטל הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות באיחוד האירופי. הפטור ממע"מ עמד עד כה על משלוחים בגובה 22 אירו, וכעת יבוטל כליל. כך, חבילה בכל ערך ומשקל הנשלחת למדינות האיחוד האירופי תהיה מחויבת בתשלום מע"מ. יצוין כי בישראל הפטור הוא על משלוחים בעלות של כמעט פי שלוש – 75 דולר כך שאין הוא נוגע כרגע לישראל, אך האם בהמשך יגיע גם לכאן הפטור?
באיחוד האירופי העלו שני נימוקים לביטול הפטור: הראשון, ההפסדים הכספיים שנגרמו לכלכלות האיחוד, כתוצאה מאי גביית המע"מ; השני, חוסר השוויון ואפליית העסקים המקומיים לעומת עסקים שאינם מהאיחוד הפטורים מתשלום מע"מ. (ראו הרחבה בנספח). יצוין כי אוסטרליה הייתה החלוצה בביטול הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות, ב 1.7.2018, וגיבשה מודל גביה מבוסס.
באיחוד האירופי קבעו מודל גבייה על פיו הספק הוא האחראי לתשלום המע"מ. כל ספק חייב להירשם באמצעות ישות משפטית באירופה במערכת המע"מ האירופאית. אין אפשרות שחבילה תיכנס לאירופה אם היא אינה מנוטרת דרך המערכת באופן שמבטיח שהמע"מ בגינה שולם. לצורך כך, האיחוד פיתח מערכת בשם Import One stop shop (IOSS) שתתחיל לפעול ב-1.7.2021, המספקת מענה לדיווח על מכירות מרחוק של סחורות המיובאות ממדינות מעבר לגבולות האיחוד האירופי ללקוחות באיחוד האירופי עד לשווי של 150 אירו. 
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הפטור ממע"מ ביבוא אישי מספקים זרים שניתן היום בישראל הוא עידוד ברור ומודע של הממשלה שלא לרכוש מוצרים בישראל: "הפטור הזה הוא אחד הדברים המופרכים והשגויים ביותר שנעשו בתולדות הכלכלה בישראל. מדיניות זו מעמידה חלק גדול מהמגזר העסקי בישראל בנחיתות מול ספקי חוץ. היא פוגעת בעשרות אלפי עסקים הנאבקים קשה כדי לשרוד. יש כאן פגיעה בהכנסות המדינה ופגיעה בצמיחה של עסקים".
"הפטור ממע"מ ביבוא אישי לא פוגע רק במסחר; הוא פוגע בכל המגזר העסקי בישראל בכל מי שמייצר או מוכר מוצרי צריכה לשוק המקומי. היום המטרה המרכזית חייבת להיות יצירת מקומות עבודה. ומי שמבין מעט בכלכלה יודע שהזרמת כספים לעסקים לא מייצרת מקומות עבודה.  מה שכן מייצר מקומות עבודה זה הזרמת ביקושים וחיזוק הצמיחה".
על פי נתוני 2020, היקף הצריכה הפרטית עמד בשנת 2019 על 762 מיליארד שקל, ובשנת 2020 על 690 מיליארד שקל. "יש לתעל כח קנייה זה למגזר העסקי בישראל ולא לספקים זרים בחו"ל", מדגיש לין וקורא לשר האוצר ליברמן לאמץ את החלטת האיחוד האירופי ולאפשר לעסקים המקומיים להתחרות באופן שווה מול ספקים זרים מחו"ל. "שוק ענק של למעלה מחצי מיליארד תושבים מאמץ מודל זה, קל וחומר שמדינת ישראל תיישר קו עם שוק זה."
על פי הערכת איגוד לשכות המסחר, אובדן המע"מ אשר לא נגבה עבור חבילות שערכן עד 75 דולר עמד על טווח של כ- 1.7 מיליארד שקל בשנת 2018 וצפוי להגיע לפחות לכ-3 מיליארד שקל בשנת 2022; וזאת ללא שמביאים בחשבון הפסד הכנסות שמקורו בחיסול עסקים וצמצום הכנסתם בישראל, והעלות של הפסד מקומות עבודה.
לין, שכיהן בזמנו כממונה על הכנסות המדינה, מדגיש שקיימת טעות בסיסית בחשיבה. "זהו אבסורד פנטסטי . לא יתכן שאדם שרוצה לרכוש בישראל תרופות או שירותי רפואה או מזון או מוצרי חשמל או מים משלם מע"מ. אבל אם הוא מייבא צעצועים או בגדים מחו"ל ביבוא אישי אינו משלם מע"מ", לין הדגיש והוסיף, "טעות לחשוב שביטול פטור ממס משמעותו העלאת מסים. ביטול פטור ממס משמעותו נטילת פריבילגיה מחלק מהציבור והקלת נטל המס על כלל הציבור. ברור לחלוטין שגם לאחר ביטול הפטור תתקיים תחרות היא תהיה בתנאים שווים והרבה מאוד מוצרים שייבואו מחו"ל עדיין יהיו זולים יותר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שטויות
    לא נורא 06/2021/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם המעמ המחיר בכל זאת יהיה נמוך יותר מהנמצא בארץ!!
    סגור