כסף וצרכנות

מחיר הקולה יעלה? "לא נכנענו ללחצים ופופוליזם"

ועדת הכספים אישרה את צו המיסוי על המשקאות הממותקים ותכנית בעלות של 120 מיליון שקל שיוקצו למניעת תחלואה ותקציבים לקופות החולים. התכנית מחריגה מיץ תירוש ומיצים המכילים פחות מ-5% סוכר ל-100 מיליליטר
אביחי דלאל | 
משקאות מוגזים (צילום unsplash)
ועדת הכספים בכנסת בראשות היו"ר, אלכס קושניר, אישרה היום (שלישי) את צו המיסוי על משקאות ממותקים. יחד עם תכנית חדשה שכוללת תוספת ל-80 מיליון שקל שהוקצו למניעת תחלואה בסוכרת ובהשמנה יחד עם עידוד של צריכת משקאות בריאים. לפי התכנית החדשה יתווספו עוד 40 מיליון שקל לקופות החולים לצורך טיפול ומניעת המחלה. כך שיוקצו סה״כ 120 מליון שקל. השינויים שנעשו בצו הם: החרגת מיץ תירוש ומיצים המכילים פחות מ5% סוכר ל-100 מיליליטר.
פעולות המחייבות בתשלום מס הן מילוי ואריזה של משקאות מתוקים, כך שמחירי השתייה המתוקה במסעדות לא יעלו.  לפי הצו החדש, משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל- 5 גרם ל-100 מ"ל משקה: שקל לליטר משקה או 6 שקל לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה. כלומר, על פחית קולה של 330 מ"ל, יחול מס קנייה בשיעור 33 אגורות ועל בקבוק קולה של 1.5 ליטר, יחול מס קנייה בשיעור 1.5 שקל.
משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו נמוך מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר, וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: 70 אג' לליטר משקה, 4.2 שקל לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה. כלומר, על פחית דיאט קולה של 330 מ"ל יחול מס קנייה בשיעור 23 אגורות ועל בקבוק דיאט קולה של 1.5 ליטר יחול מס קנייה בשיעור 1.05 שקל. השיעורים יעודכנו אחת לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן.
עוד נקבע במסגרת הצו כי יוטל מס קנייה בגובה המס המוטל מכוח הצו על מלאי של משקאות מתוקים החבים במס מכוח הצו שיימצאו בידי סוחר ביום תחילתו של הצו, וזאת בתנאי שהמס האמור עולה 10 אלף שקל. על אף השינוי בשיעור מס הקניה, לא שונה שיעור המכס על הפרטים הנקובים בצו. ההכנסה הצפויה מהטלת המס היא 380 מיליון שקל בשנה. 
 

בפרסומים מאוגוסט האחרון, עלו דיווחים על כך שסמנכ"ל הרגולציה של החברה המרכזית למשקאות, קרן שינמן, המשמשת גם כנציגת איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים ערכה פגישות בלשכות נבחרי הציבור, דרך לוביסטים והלינה בפני מס סוכר לא חל גם על גלידות ושוקולדים. ח"כ ענבל בזק ממפלגת יש עתיד העלתה בפניה את האפשרות למס גם לאחרים.
ח"כ בזק אמרה אז כי "בשתייה קלה אין ערך בריאותי. זכות אנשים כמובן לשתות אותם, אבל לנו כמחוקקים יש אחריות לעודד אנשים לצריכה בריאה. אגב, סיפרתי לה שאצלנו בבית אין משקאות קלים. אני וילדיי שותים מים. אני מסתובבת עם בקבוק רב פעמי וממלאת מי ברז".
 
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר אמר היום עם אישור צו המיסוי החדש כי: ״כולנו ראינו את הקרקס שנעשה פה בשבועות האחרונים סביב מיסוי משקאות ממותקים מצד לוביסטים וחברות המשקאות. למרות זאת, לא נכנענו ללחצים ולפופוליזם והעברנו צו שמטרתו אחת ויחידה: שמירה על בריאותם של ילדינו"
קושניר הוסיף: "המצב הקיים, של התעלמות מכמויות הסוכר האדירות שנכנסות לגופם של הילדים שלנו – מסתיים היום. אי אפשר לטמון את הראש כבת יענה ולהתעלם מאחוזי חולי הסוכרת המטורפים שיש היום במדינה. מכך שכל ילד שלישי עתיד לחלות במחלה. מכך שכ-30% מהוצאות קופות החולים הן על טיפול בחולי סוכרת. את הצעדים הללו רבים לפניי פחדו לקדם, אבל אני מאמין בצעד הזה ואני יודע כמה הוא חשוב עבור בריאות הציבור".
ח"כ ולדימיר בליאק, מרכז הקואליציה בוועדת הכספים התייחס לאישור ואמר: "חרף הלחצים החריגים מצד הלוביסטים והתאגידים, אישרנו היום את צו מיסוי משקאות ממותקים. כי זה הצעד הנכון שמשרת את האינטרס הציבורי, בעיקר השכבות החלשות ובני הנוער, הסובלים מאחוזי השמנה וסוכרת משמעותיים. בנוסף, אושרה תכנית לעידוד צריכת משקאות בריאים בהיקף של 120 מיליון שקל. באנו לעבוד".
 
מיד עם אישור ההחלטה, מתקפה חריפה על שר האוצר אביגדור ליברמן ופרסומים ברחבי הרשת על ההבטחות שלו מלפני כניסתו לממשלה על כך שתהיה העלאת מיסים. הפרסום הבולט כלל את הטענה של ליברמן שמדובר ב"פייק ניוז שיצא מלשכת נתניהו".
במהלך הדיון עלה חשש מצד התעשייה לכפל מס לגבי יצרנים המייבאים את חומרי הגלם שלהם ומייצרים משקאות לשוק המקומי או לייצוא. נוכח כך ציין יו"ר הוועדה כי תוטל רביזיה על הצו עד למחר, על מנת להסדיר נושא זה ולמנוע כפל מס.
עוד לפני זה, בוועדה עצמה, עלה דיון בנוגע לאישור הצו החדש. ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה אמרה כי: "מיסוי משקאות ממותקים הוא רק כלי אחד, ללא הכלי המשלים של הנגשת מזון בריא לאוכלוסיות החלשות, המיסוי הזה לא יהיה אפקטיבי. חייבים לשאול לאן ילך הכסף מהמס? זהו מס חשוב שחייב לעמוד גם בכלים המשלימים. רק אם ילך לסבסוד מזון בריא לאוכלוסיות חלשות הוא ישיג את מטרתו״. בעקבות דבריה של לזימי הובטח שמשרד הבריאות יציג תכנית משלימה.
ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה אמר בוועדה כי: "חבל שדווקא בדבר שכולם בעד אתם מתנהלים ככה, כולם רוצים להרגיל את הציבור לשנות הרגלי צריכה ולאכול דברים בריאים יותר, אבל לא זו הדרך, בחינוך אוכלוסיה לא עובדים באבחת חרב, זה לא יילך, צריך להפוך את המס לדיפרנציאלי, ללכת בהדרגה ולהטמיע את השינוי עם הזמן. המס נולד בחטא, המטרה איננה בריאות אלא הכסף, וזו הבעיה. תארו לכם גזבר עירייה שיבוא לראש העיר ויאמר לו 'הקופה בגירעון, בוא נגדיל קנסות חניה', הרי זה פשע. מס יכול לבוא אם הוא נולד מצורך אמיתי, לא משיקולים כלכליים. אבל זה מה שקורה כאן, מישהו התחייב למשרד האוצר על 380 מיליון שקל ומכאן ואילך הכל באטימות, אין קשב ואין היגיון, לכן כל הדיונים פה עקרים וחסרי תוחלת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה