כסף וצרכנות

מתחת לרדאר: בית המלוכה מוכר נכסים בסכומי עתק

בני משפחת המלוכה הסעודית מוכרים בתים, יאכטות וחפצי אמנות לאחר שיורש העצר קיצץ להם מקורות הכנסה. הנסיכים הבכירים בממלכה מנסים לייצר מזומנים ולהימנע מלעורר את תשומת ליבו של הנסיך מוחמד בן סלמאן. מקורב לממלכה אומר שהם רוצים "מזומן בכיס האחורי שלהם אבל שלא יהיה להם הון הבולט לעין"

מערכת ice | 
מוחמד בן סלמאן אאל סעוד (צילום יוטיוב/ כאן חדשות)
נסיכים סעודיים מכרו נכסי מקרקעין, יאכטות ויצירות אמנות בארה"ב ובאירופה בסכום עתק של יותר מ־600 מיליון דולר מאז שיורש העצר, מומד בן סלמאן, הידק את האחיזה בארנק של משפחת המלוכה העשירה, כך על פי הוול סטריט ז'ורנל. 
בימים אלה, כמה מחברי משפחת המלוכה מוכרים נכסים במדינות זרות על מנת לייצר מזומנים לאחר שיורש העצר מוחמד בן סלמאן, בן ה־36 והשליט בפועל במדינה, ייבש הרבה ממקורות המימון שבעבר שימשו למימון הרגלי ההוצאה הקיצוניים שלהם, כך אומרים אנשים המכירים את הנסיכים שמוכרים מנכסיהם.
 
"האנשים האלה לא עובדים, יש להם צוותים עצומים" ולדעת אותו אדם המכיר את העסקאות, הם גם מפחדים מהנסיך. כפועל יוצא, הם רוצים "מזומן בכיס האחורי שלהם אבל שלא יהיה להם הון הבולט לעין".
עסקאות המכירה החדשות מייצגות את השינוי הדרמטי בגורלם של נסיכים בוגרים שהמירו רווחים מנפט בשנות ה־70 וה־80 להשקעות בכמה מהשווקים האקסקלוסיביים ביותר בעולם. סכומי הכסף העצומים הוצאו במידה רבה על נכסים שלא קל למכור, או בהוצאות שוטפות שאצל חלק מבני משפחת המלוכה הגיעו אפילו ל־30 מיליון דולר בחודש למימון עשרות עובדים ואורח חיים ראוותני, ובגלל שהם נסמכים על הממשלה למימון אורח החיים הזה, כל שינוי במדיניות יכול לזעזע את עולמם.
בני משפחת המלוכה הבכירים צברו מיליארדי דולרים כל שנה דרך מכירות נדל"ן ונפט וכן עסקאות עם הממשלה, והנסיך מוחמד קיצץ בחוזים האלה באופן הדרגתי. כמו כן, הוא דחק לשוליים קרובי משפחה שנראו לו כיריבים פוטנציאליים והפסיק את חגיגת הפינוקים שניתנו לאלפי אנשי בית המלוכה, וכללו חופשות בתשלום במדינות זרות או תשלום חשבונות המים והחשמל בארמונות שלהם בסעודיה. פינוקים כאלה הצטברו לעלויות שנתיות לממשלה הסעודית של מאות מיליוני דולרים.
הנסיכים זקוקים לכסף מזומן על מנת לשלם חשבונות שוטפים כמו תחזוקה של נכסי מקרקעין, תשלום מיסים, משכורות לעובדים ודמי חניה על מטוסים וסירות, כך אמרו האנשים. לדבריהם, במקרים מסוימים, יש להם גם מוטיבציה להחזיק בנכסים פחות מפוארים כדי להימנע מלמשוך את תשומת ליבו של הנסיך מוחמד, שהגביל את הפריבילגיות שלהם ואת גישת בני משפחת אל־סעוד לכספי המדינה מאז שעלה לשלטון ב־2015. הממשלה בסעודיה מודעת למכירת הנכסים של הנסיכים.
בין הנכסים שנמכרו לאחרונה, אחוזה כפרית בבריטניה בשווי 155 מיליון דולר, שתי יאכטות באורך יותר מ־60 מטר, ותכשיטים מהאימפריה המונגולית העתיקה שניתנו כמתנות חתונה על ידי מלך מנוח. 
בעבר אמר בן סלמאן על ישראל: "ישראל אינה אויבת, אלא בעלת ברית אפשרית". ​יורש העצר הסעודי אמר זאת בראיון למגזין אטלנטיק כי לארצו ולישראל יש אינטרסים משותפים רבים, אך ראשית עליה לפתור את בעיותיה עם הפלסטינים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה